Born to be wild

Biker-CEO Arkadi Kuhlmann van ING Direct is een showman zonder remmingen. En zonder enige schaamte. Onze nieuwe columnist Peter Verhaar vertelt.

ING Direct USA is een succesverhaal. Jan Peter Balkenende zou er trots op zijn, toonbeeld van VOC mentaliteit. Hoe  'postbankblauw'  als  'oranje leeuw' de wereld veroverde. In de VS is ING Direct met 8 miljoen klanten uitgegroeid tot de grootste spaarbank in de VS. Dit deed zij met eenvoudige spaarproducten, zeer kostenbewust en een onconventionele 'kantoren-aanpak'. ING Direct opende koffieshops en dan hebben we het over echte koffie shops.

Allemaal erg leuk en trendy hoor, die cafés met hip interieur, maar ook Amerikanen stappen pas over als de bank een lekker hoge spaarrente biedt. En dat deed ING Direct. Gevolg: een enorm overschot aan geld dat meer moest opleveren dan de spaarrente. En dus ging ING Direct in hypotheken. Eerst kocht men 'ALT-A' hypotheken (dat zijn hypotheken waarbij niet wordt gekeken naar het salarisstrookje, ook wel 'liars-loans' genoemd). Later ging men zelf hypotheken verkopen.
Dat had ik even niet goed begrepen. Voorlichter ING helemaal over de rode. Het gaat juist hartstikke goed met de eigen hypotheken en we zorgen heel goed voor de mensen die hun hypotheek niet kunnen betalen, echt waar hoor.  Ja, die ALT-A, dat ging even mis.

 

Cowboylaarzen
Maar dat is nu risico Nederlandse belastingbetaler, dat is iets anders. Maar we houden die ALT-A wel goed in de gaten hoor en we zullen zeker niet de Nederlandse overheid benadelen.
Geloven we, maar topman Arkadi Kuhlmann heeft zo z'n eigen visie op bankieren en heeft een eigen koninkrijk gecreëerd. Kuhlmann is een 'celebrity' en geeft veel interviews en zeker niet aan de minste blaadjes. Door Time Magazine liet hij zich in 2007 de lobby van het hoofdkantoor in Wilmington fotograferen terwijl hij poseert in jeans, cowboylaarzen en een leren jas...staand op zijn Harley Davidson.
In Forbes mocht hij onbelemmerd over zijn successen uitweiden. Geen woord over het feit dat ING Direct USA het ING-concern aan de rand van de afgrond bracht. Laat staan excuses. ING Direct was ook allemaal zijn idee geweest. Zoals vaker heeft succes vele vaders, maar het was toch echt de Nederlander Hans Verkoren die namens ING het Postbank direct-bankingconcept op Noord-Amerikaanse markt introduceerde.
In 2007 schreef Kuhlmann nog een mail dat er niets aan de hand was met de ING Direct. Maar ja, wat wil je als je jezelf een 'rebel with a cause' noemt en een boek schrijft onder de naam "the orange code", een soort Bijbel voor online bankieren met de 12 geboden.
Gebod 7: 'we will listen, we will invent, we will simplify'. Ja, ja, te simpel kan ook. ING Direct overtrad de 'Truth in Lending Act', door niet klip en klaar te vermelden dat een zogenaamde vaste rente hypotheek, na een tijdje variabel bleek te worden. He? Waar kennen we dit trucje nog meer van? Oh ja, van de 'postbank' Toprekening.

 

Ceo of Savings

ING Direct vindt de kritiek maar lastig (hier reactie ING Direct USA).
Ik heb genoten van Gebod 9: 'we will tell the truth'.  Die vraag aan bankiers stellen is de goden verzoeken. Maar deze 'eed' is wel veel korter dan wat de NVB heeft verzonnen.
De baas van ING, Hommen, heeft een einde gemaakt aan het koninkrijk ING Direct. Kuhlmann's club wordt verkocht. ING Direct gaat door in Europa en Azië. Is dat dramatisch? Nee, De toekomst is voorlopig aan kleinere banken. We verliezen wel een kleurrijk figuur, niet iedereen wordt de "CEO of Savings" genoemd.
 

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Redactie

Gevolgd door 276 leden

Volg Redactie
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren