Brabantse bravoure in zakelijke social media

    Aan bravoure geen gebrek bij ICT-ondernemer Gerard Kanters. Met Centillien, een online platform voor netwerkende bedrijven, ambieert de Brabander een plekje tussen social mediagiganten Facebook en Linkedin.

    De Amerikaanse multinational Facebook mag dan gebukt gaan onder een bijna geflopt beursavontuur, bij sociale netwerkleverancier Centilliien houden ze de moed erin. Sinds 1 juni timmert het Eindhovense internetbedrijf Netcare aan de weg met Centillien. De sociale netwerksite voor ondernemingen telt bijna tweeduizend inschrijvingen.

     

    En de teller van dit online platform van openbare bedrijfsprofielen gaat nog veel meer omhoog als het ligt aan Gerard Kanters, directeur van ICT-bedrijf Netcare - in 2011 goed voor een omzet van ruim 3 miljoen euro -  en geestelijk vader van Centillien. ‘Het merendeel van deze leden zijn afkomstig uit Nederland, de Verenigde Staten en India. In de laatste maanden is het aantal registraties en bezoekers met 20 procent per week toegenomen. Tot nu toe hebben ruim 30  duizend bezoekers uit ruim 150 landen 200 duizend pagina's in Centillien bekeken. Daarnaast zijn 50 duizend maal profielen van de geregistreerde bedrijven bezocht.’

     

    Begin dit jaar ontsproot Centillien als 'online company network' aan het brein van Kanters. ‘Een gratis en overzichtelijk internetplatform om sociaal te netwerken tussen bedrijven is er niet. Dat is gek in deze tijden waarin social media steeds belangrijker wordt. Centillien voorziet dan ook in een behoefte van de markt, zo is mijn vaste overtuiging.’

    Inmiddels kan Centilien schermen met inschrijvingen van enkele bekende bedrijven zoals Google, ING, Bosch Rexroth, Neways, Essent, Mercure, ABAB en C1000. Verder is de TU Eindhoven geregistreerd lid van het social media-podium van het Brabantse bedrijf.

    Forse dosis pretentie

    Een forse dosis pretentie is het bedrijf van ceo Kanters en marketing officer Rob Betman op zijn zachtst gezegd niet vreemd. Zo is de betekenis van Centillien afgeleid van het wiskundige oergetal ‘Centillion’: een 1 gevolgd door 303 nullen. En daarmee heeft Centillien zich laten inspireren door ’s wereld grootste zoekmachine Google, die weer een variant is op het gigantisch getal Googol ofwel het is het cijfer 1 gevolgd door 100 nullen, dus 1 tot de honderdste macht.

    Wie stelt dat Centillien een gulden middenweg probeert te zijn tussen de concepten van sociale netwerkgiganten Facebook en Linkedin, is bij de 44-jarige econoom en informaticus aan het verkeerde adres. ‘Centillien is beslist anders dan Facebook en Linkedin, waar personen centraal staan. Bij Centillien zijn alle profielen openbaar, bij Facebook is dat zelden het geval. Daarmee is de drempel voor deelnemers lager om aan het netwerken te slaan.’ 

     

    Gerard Kanters (l) en Rob Betman (r) van het Brabantse social mediabedrijf 'Centillien'

     

     Focus op ondernemingen
    Het verschil met Linkedin is evident, vervolgt Kanters. ‘LinkedIn fungeert vooral als een database van cv’s en is een summier overzicht van zakelijke relaties van een persoon. Aandacht voor bedrijven is er nauwelijks.’ Dit in tegenstelling tot Centillien, benadrukt Kanter. ‘Bij ons ligt de focus op de ondernemingen. Vooral de kleinere ondernemingen met een klein marketingbudget in de MKB-sector kunnen er voordeel mee doen. Ze kunnen er prima netwerken en een hogere vindbaarheid in bekende zoekmachines bewerkstellingen zonder dat hier kosten tegenover staan.’

    Wie een bedrijfsprofiel via Centillien aanklikt, valt direct op dat alle activiteiten van het bedrijf overzichtelijk op één pagina prijken. Volgens Kanters valt of staat Centillien met de ‘modulaire opbouw’ van het online platform. Deelnemende bedrijven kunnen er bloggen, RSS-feeds opnemen, twitteren, reclame maken en video's lanceren.

     

    Binnen twee jaar winst maken
    Kanters verwacht met Centillien over twee jaar een omzet te realiseren van 1 miljoen euro en dan winst te maken. ‘We genereren omzet met Google-advertenties op de pagina's. Maar dat moet nog groeien. Ons verdienmodel moet het vooral hebben van bedrijfsapplicaties die we ontwikkelen voor ondernemingen. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan modules voor bedrijfsadministratie en de aanschaf van visitekaartjes. Daarnaast hebben we een aparte variant toegevoegd aan Centillien voor grote bedrijven. Dit onderdeel is niet openbaar en speciaal bedoeld voor netwerkend personeel van deze bedrijven. Via dit onderdeel kunnen ze met elkaar netwerken.’ 

     

    Maar ook dit intranet-onderdeel is sowieso anders dan Linkedin, haast Kanters zich te zeggen. ‘Kennisintensieve uitwisseling van informatie van bedrijven staat centraal.’

     

     

    Centillien wil meeliften met zakelijke successen van grote social mediamerken

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Libben Reeskamp

    Libben Reeskamp studeerde rechtsgeleerdheid en politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Met de studie rechten hield h...

    Volg Libben Reeskamp
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren