‘Made in Italy’ voor China

1 Connectie

Onderwerpen

Luxury brands
0 Bijdragen

De grootste fabriek van de wereld redt de sjiekste kleermaker van de wereld. Waarom Chinese fabrikanten shoppen in Italië.

Voor Westerse bedrijven is het al jaren aantrekkelijk het productieproces te verplaatsen naar Azië, waar de productiekosten (nog) lager zijn. Onze welvarende Aziatische oosterburen denken daar anders over. De ‘sweatshops’ voor luxueuze kledingmerken staan tegenwoordig niet in China, maar in Italië’, zo schrijft FT. 
 
Het lijkt de omgekeerde wereld: Chinese modemerken die investeren in Italiaanse productiefabrieken. Hier laten ze goederen produceren onder een nieuwe merknaam. Een voorbeeld hiervan is SheJi/Sorgere, een Chinese luxury brand voor mannen. Het bedrijf is recent opgericht door China Garments Co., Ltd (CGC) een beursgenoteerde Chinese producent van garens, stoffen en kleding met een activa van 1,5 miljard euro. Zoals bij vele Chinese grote bedrijven heeft China Garments (CGC) joint-ventures met diverse grote textielfabrieken over de hele wereld. De kleding wordt ontwikkeld in China, maar is ‘Made in Italy.’ 
 
Chinees, maar 'Made in Italy'
 
 
En ook Marisflog, de Chinese tegenhanger van het Italiaanse modehuis Max Mara laat haar kleding produceren in Italië terwijl het wordt ontworpen in Azië. Zo’n 80 procent van de stoffen waaronder kasjmier, katoen en zijde zijn zelfs afkomstig uit Italië, Frankrijk en Japan. 
 
Het Franse modehuis Hermès heeft een soortgelijk model opgezet in een joint venture met de Chinese designer Jiang Qiong Er heeft het bedrijf Shang Xia opgericht, het luxe merk dat de authentiek Chinees handwerk combineert met Europese kwaliteit en luxe.
 
?Duur is goed?
Waarom duur als het goedkoop kan? De macht van de Chinese consument van luxe goederen overheerst meer en meer. De Chinese markt voor luxeproducten groeit jaarlijks met 18 procent tot 27,5 miljard dollar in 2015. Het is inmiddels de op drie na grootste markt van luxe goederen, met als koploper de VS. 
 
Chinese consumenten zijn van mening dat Europa hét kenniscentrum van luxe goederen is. Een idee dat door Europese merken al jarenlang op grote schaal gepropagandeerd wordt om de torenhoge prijzen van hun producten te rechtvaardigen. De Chinezen zijn bereid groot geld neer te tellen voor kwaliteit en zouden dan ook veel kieskeuriger zijn wat betreft het labeltje ‘Made in Italy’ of ‘ Made in France’.
 
Gegeven dat vele productiebedrijven ook hun eigen producten ontwikkelen betekent dat de Chinezen met de financiering van Italiaanse fabrieken indirect ook de productie van luxe Europese artikelen stimuleren. De opkomst van bedrijven als SheJi/Sorgere  wordt dan ook gezien als het begin van een omslag in de mode-industrie. De collectieve aanzet de kosten te reduceren door het productieproces te verplaatsen naar Aziatische landen maakt plaats voor de consumentenperceptie van kwaliteit en kennis. Wat het bestaansrecht van Italiaanse modeateliers garandeert. 
 
Donatella Versace, Italië's hoop in bange dagen
 
 
Luxe leven
Maar niet alleen de Chinezen zijn fervente afnemers van luxe goederen. Consumenten uit andere opkomende markten staan ook klaar hun intrede te doen in de wondere wereld van warenhuizen. Latijns-Amerikanen, voorgeleid door Brazilianen en Mexicanen shoppen in New York, Parijs en Milaan. Ook de thuismarkt van Brazilië groeide aanzienlijk de afgelopen jaren: 1,5 miljard euro in 2009 en 2,3 miljard euro in 2011. De verkoop van luxe goederen groeide 12 procent in het Midden-Oosten tussen 2009 en 2010, terwijl in Korea een groei van 25 procent werd behaald. 
 
Analisten hadden verwacht dat de combinatie van de wereldwijde financiële crisis, de aardbeving en tsunami in Japan en de Europese schuldencrisis de vraag naar kwaliteitsgoederen zou doen verminderen. Integendeel. De wereldwijde groei naar luxegoederen is de afgelopen twee jaar fenomenaal gegroeid. In totaal 173 miljard euro in 2010 een groei van 13 procent ten opzichte van het jaar daarvoor en nog eens 10 procent (191 miljard euro) in 2011, aldus consultant Bain & Company. En dat zal zo blijven. ?
 
Analisten van Credit Suisse voorzien dat Chinese consumenten de drijvende kracht zullen zijn achter de aanhoudende groei. Met name doordat de opkomende ‘eenkindpolitiek-generatie’ de kern van de middenklasse zal vormen. Deze 18- tot 29-jarigen zijn beter opgeleid, verdienen meer dan hun voorouders en zijn bovenal ‘gewend aan een verwende levensstijl’.
 
?Cashen
De alsmaar groeiende vraag naar luxe goederen en het toenemen van Chinese spelers in de markt heeft al geresulteerd in de doorstart van meerdere klassieke merken in de luxe modebranche. Zo kocht Fung Brands, een tak van het investeringsbedrijf Fung Capital van de miljardairs William en Viktor Fung,  in februari een van de laatste authentiek Franse modehuizen Sonia Rykiel en Robert Clergerie. Later werd daar ook het het Belgische lederwarenhuis Delvaux bijgevoegd. 
 
Ook Miuccia Prada en haar man Patrizio Bertelli hoopten eerder al een slaatje uit te kunnen slaan uit de Chinese klandizie. In juni vorig jaar mikte de eigenaren van het modehuis Prada op de sterke vraag naar luxegoederen vanuit China met de intekening voor een beursgang in Hongkong. Het bedrijf haalde er 2,14 miljard dollar mee op. De beurswaarde van Prada bedraagt circa 13 miljard dollar. De waarde van zijn rivaal Moët Hennessy Louis Vuitton bedraagt bijna 80 miljard dollar en Hermès is ruim 28 miljard dollar waard.
 
Auteur: Eva Vijselaar
 
 
????Lees ook de columns van FTM-columniste Marije-Fleur Kooij over luxury brands. 
 
 
Bronnen? voor dit artikel
 
 
 
 

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Redactie
Redactie
Gevolgd door 595 leden