Coca-Cola versus Apple

3 Connecties

Onderwerpen

Coca-Cola Merkwaarde

Organisaties

Apple
0 Reacties

Bij welk merk gaat het hart van de gemiddelde aardbewoner het snelst kloppen? Volgens Interbrand is dat bij het dranken establishment Coca-Cola. Millward Brown noemt daarentegen de technische innovator Apple.

Onlangs maakte het Britse adviesbureau Interbrand de top 100 bekend van ‘s werelds meest waardevolle merken. Coca-Cola staat weer bovenaan. Verder is de rest van de top tien ook hetzelfde gebleven, behalve de nummer acht: Nokia is van zijn plek gevallen naar nummer 14. Daarvoor in de plaats is Apple gekomen. Bij een ander groot consultantbedrijf, Millward Brown, staat Apple echter stijf bovenaan. Coca-Cola staat in deze lijst daarentegen pas op de zesde plek. Een behoorlijk verschil.

Establishment versus vernieuwend
Merkendeskundige Paul Moers noemt drie belangrijke pijlers bij het waarderen van een merknaam: spontane herkenbaarheid, in hoeverre een product aan de verwachting kan voldoen en innovatie. “Coca-cola scoort heel hoog op spontane herkenbaarheid. Als je aan cola denkt, denk je aan Coca-Cola. Maar als je aan een smartphone denkt, denk je niet gelijk aan een iPhone. Dat kan ook een Nokia zijn of een Samsung.” Waar Apple volgens Moers Coca-cola dan weer op aftroeft is innovatie: “Apple heeft lef en neemt gedurfde beslissingen. Het is veel vernieuwender dan Coca-Cola.”

De levensloop van de twee reusachtige bedrijven staat deze conclusie bij. Coca-Cola bestaat al sinds 1893 en is grotendeels hetzelfde degelijke product gebleven. De drankenfabrikant is daarmee al heel lang een gevestigde naam. Apple kwam in 1976 van de grond en is pas sinds de eeuwwisseling een succesvol bedrijf. De producten van Apple zijn als vanzelfsprekend vernieuwender omdat het mee dient te gaan met de digitale revolutie. (De vraag is of het dat blijft na het overlijden van Steve Jobs),

Waar beide bedrijven goed op scoren is het waarmaken van de verwachtingen: “Men krijgt precies wat ze willen als een blikje cola opentrekken: een frisse opkikker. Ook bij Apple krijgen mensen wat ze ervan verwachten. Het emotionele aspect is bij Apple-producten goed gekoppeld aan het functionele aspect”, vindt marketingstrateeg Moers.

Het grote plaatje
Bij het meten van de merkwaarde laat het ene consultantsbedrijf weer andere factoren zwaarder wegen dan dat een ander adviesbureau dat doet, legt Moers uit. Daar voegt hij aan toe: “Bovendien kan zo’n rangorde nooit helemaal juist berekend worden. Daar is het begrip merkwaarde veel te abstract voor.” Is zo’n rapport dan helemaal waardeloos? “Nee”, zegt Moers, “je moet letten op de grote lijnen van het onderzoek. Deze jaarlijkse rapporten geven een indicatie van de meest waardevolle bedrijven.”

Wanneer je het grote plaatje bekijkt komen de rapporten van Interbrand en Millward Brown grotendeels overeen. Zo laten beiden lijsten zien dat vooral technische bedrijven hun merkwaarde sterk hebben zien stijgen. Ook komen er zeven dezelfde namen voor in beide top tiens. Welk bedrijf Moers zelf op één zou zetten? “Nou, dan gaat mijn gevoel toch uit naar Apple vanwege zijn innovatieve karakter.”
 

De Lijst van Interbrand

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Ruben Munsterman

Ruben Munsterman heeft als fanatiek aanhanger van de zesjescultuur tijdens zijn studie journalistiek meer The Wall Street Jou...