Het verdwenen Colombiaanse zwarte goud (kijktip)

2 Connecties

De internationale prijs van koffie daalt al jaren. Ondertussen betalen wij hier vrolijk dezelfde prijs voor een pakje koffie. Hoe zit dat? Follow the Money redacteur Fleur Launspach vertrok naar Colombia en ging op zoek naar de andere kant van ons pakje koffie.

Los Caballeros del Cafe’ (De heren van de koffie) heet de korte documentaire van FTM-redacteur Fleur Launspach die gaat over twee broers die koffie verbouwen op hun boerderij in de bergen van Antioquia, in het noorden van Colombia. Het huis van de broers is vervallen, de inkomsten verdwenen en de hoop op betere tijden vervlogen. De broers vertellen over het 'zwarte goud', ooit het fundament van de Colombiaanse economie. Althans; één van de twee. De ander zwijgt. Het verhaal over de teloorgang van het familiebedrijf krijgt hij niet over zijn lippen. De vredige sfeer op de boerderij - loeiende koeien en weidse uitzichten - staat in schril contrast met de boodschap van de film. De Colombiaanse koffieboeren verkopen hun koffiebonen al jaren onder de kostprijs. Sinds 2011 is de prijs van koffie is meer dan gehalveerd. Ondertussen neemt de concurrentie uit lageloonlanden toe en lopen de productiekosten op.  Boeren riepen overheden al eerder op hen te beschermen en extra te subsidiëren. Zonder resultaat.

Winnaars

Er zijn niet alleen maar verliezers op de koffiemarkt. Koffiebedrijven als Starbucks en DE Master Blenders profiteren enorm van de lage prijzen. Starbucks zag haar winst in het laatste kwartaal van 2013 tot recordhoogte stijgen naar 417 miljoen dollar. Een ding is zeker; dit komt niet enkel door verbeterde verkoop of bedrijfsvoering. Starbucks cfo Troy Alstead gaf toe dat dit mede te danken was aan de prijs van de koffiebonen die zelfs volgens hem op dit moment ‘te laag’ is.   Zondag om 17.15 op Holland Doc 24: ‘Los Caballeros del Cafe’.
Redactie
Redactie
Gevolgd door 678 leden