
ANP zet NOS Journaal in de etalage
Adverteren in het NOS Journaal? Persbureau ANP zegt het te kunnen regelen. NOS-directeur Jan de Jong: ‘Dit is onjuist en is schadelijk voor de onafhankelijkheid van de NOS’.
‘Zon, zee, strand en waterballonnen. Hoe Lipton Ice Tea het NOS Journaal en Hart van Nederland haalde’. Deze wervende tekst is afkomstig van de commerciële tak van het enige Nederlandse persbureau ANP. ANPinOpdracht profileert zich als het ideale doorgeefluik voor pr campagnes. De afdeling ontleent zijn bestaansrecht aan het creëren van content in opdracht van bedrijven. ‘Wij brengen uw boodschap onder de aandacht. Professioneel, effectief en met de snelheid van het nieuws.’ En die boodschappen kunnen dus ook in het NOS Journaal terecht komen, belooft ANPinContact.
Geslaagde actie
Op zottendag 11 november stuurde ANPinOpdracht een mailbericht aan zijn klanten waarin bovenstaande tekst voorkwam en waarin uitgelegd werd wat zij nog meer voor hun klanten kunnen betekenen. ‘Als het persbureau van Nederland zijn wij dé partij om de journalistieke content rond jouw campagne te produceren en aan te bieden bij de media. Bij sommige media kunnen we zelfs plaatsing garanderen. En - surprise! - dat hoeft helemaal niet duur te zijn’.'Bij sommige media kunnen we zelfs plaatsing garanderen'Daarnaast de eerder genoemde zinnen over de geslaagde actie die onder andere in het NOS Journaal terecht kwam. Op de website van ANPinOpdracht is een korte beschrijving van dit succesverhaal te vinden waarin het merk Lipton Ice van de firma Unilever bij het nieuws kijkende publiek onder de aandacht werd gebracht (de link werd rond 14.30 verwijderd). ‘Op verzoek van de bedenker van de actie, pr bureau 2twintig, maakte ANPinOpdracht opnames van het watergevecht. We produceerden de video in een recordtempo en zorgden ook voor de verspreiding naar de Nederlandse media. Met succes. Onze beelden van de actie waren onder meer te zien in het NOS Journaal en bij Hart van Nederland.’
Screendump van mailing van ANPinOpdracht
Heetste dag
Het NOS Journaal zond op de heetste dag van het jaar 2013 inderdaad beelden uit van een door Lipton Ice georganiseerd watergevecht, maar volgens NOS-directeur Jan de Jong zijn die beelden door de NOS zelf gemaakt. ‘Een cameraman van de NOS was die dag op het strand van Scheveningen vanwege een onderwerp over het mooie weer en heeft het waterballonnengevecht gedraaid,' zegt De Jong. 'Er was een journalistieke aanleiding om daar te zijn en de beelden zijn in een onderwerp terecht gekomen. Dat zijn niet dezelfde beelden als die het ANP in opdracht van een commerciële partij heeft laten maken.’ De Jong benadrukt dat de NOS jaarlijks 12.000 uur televisie maakt en dat er wel eens iets doorheen kan glippen. 'Dat het in dit geval niet is gebeurd, heeft mij aangenaam verrast'.'ANP is nog niet klaar met ons'De NOS-directeur laat ook weten dat hij bepaald niet gelukkig is met de wijze waarop het persbureau - 'een commerciële kat in het nauw' - bezig is klanten te werven. ‘Die tekst is onjuist en is schadelijk voor de onafhankelijkheid van de NOS,’ zegt De Jong. ‘ANP is nog niet klaar met ons. We gaan dit broodje aap-verhaal zo snel mogelijk uit de wereld helpen. ANP zal een brief van me krijgen waarin we eisen dat ze de teksten aanpassen’. ANP-directeur Guido van Nispen wil toegeven dat ANP 'niet de gelukkigste woordkeuze' maakte. Geconfronteerd met de stelling van De Jong - NOS gebruikte geen beelden van ANP - laat Van Nispen weten dat hij gaat uitzoeken wat er precies is gebeurd. 'Als er iets niet klopt, dan moeten we daar op ingrijpen'. De webpagina waarop de succescase met NOS al anderhalf jaar viel te bewonderen, heeft hij voorlopig laten verwijderen. Van Nispen wil nog wel even kwijt dat het maken en aanbieden van commerciële producties 'heel normaal' is. 'Heel veel media gebruiken ons materiaal ook en dat is ook al heel lang het geval'. Lees ook op Follow the Money de artikelen Roze FD loopt AEGON Blauw aan en Jan Bonjer is Boos.
6 Bijdragen
EricSmit
'Ha Eric,
Zag je verhaal over het ANP. Erg herkenbaar.
Je zou eens iemand moeten inzetten die als geïnteresseerd bedrijf gaat praten met een account manager van ANP Perssupport (weet niet of dat nog steeds zo heet…).
Ik en vele anderen hebben veel van dat soort figuren over de vloer gehad. Dat krijg je een schoolverlater die met je over je ‘communicatiebeleid’ wil komen praten en daarbij de commerciële diensten van het ANP aanprijst en daarin commercie en journalistieke onafhankelijkheid volkomen door elkaar klutst.
Schandelijk en ergerlijk. Al jaren hoor.
Het onafhankelijke nationale nieuwsmerk staat al jaren op de helling sinds het eigenlijk een hele commerciële club is geworden. En ze misbruiken feitelijk hun toegang tot de ANP redactie en nieuwsserver en alle andere redacties van NL om extra commerciële centjes te verdienen.
Groeten...'
Jan Willem de Hoop
EricSmitJan Willem de Hoop
En dan te bedenken dat NOS journaals volgens recente publicaties van WRR en SCP het enige journalistieke medium is waar zowel hoogopgeleiden als laagopgeleiden hun nieuws consumeren. Zou toch maar zuinig zijn op een dergelijke positie als ik de NOS zou zijn.
Watching the Wheels
Watching the Wheels
Watching the WheelsJan