
Wie betaalt? En wie bepaalt? FTM zoekt uit hoe de politieke worst écht gedraaid wordt. Lees meer
Leven we in een lobbycratie of is lobbyen een wezenlijk element van een gezonde democratie? Zeker is dat de lobbywereld wordt gezien als een zeer invloedrijke factor in ons politiek bestel, maar beschrijvingen van die wereld komen doorgaans niet verder dan het woord ‘schimmig’. Follow the Money wil daar verandering in brengen en duikt de lobbywereld in om te zien hoe de worst écht gedraaid wordt.
Veerkracht en een lange adem
Amerika blijkt groot-financier van de lobby van Europa’s maatschappelijke organisaties
Van Huawei tot Shell: lobby bedrijfsleven rekruteert ongehinderd oud-medewerkers Europarlement
Cora van Nieuwenhuizen heeft een lobbyverbod maar bemoeit zich met het werk van klimaatminister Jetten
Omstreden bestuurder Bonaire ‘weggepromoveerd’ naar diplomatieke topfunctie
Podcast | Vrijwillige diplomaten maken het bont
Nederlandse diplomaten verdacht van fraude, witwassen en afpersing
Boeren blokkeren via het waterschap opnieuw een belasting op vervuiling met mest en landbouwgif
Ondanks bedrijfsschandalen is Heineken-directeur nu voorzitter van anti-corruptiewaakhond
Prominente Eurocommissaris maakt dankbaar gebruik van gratis verwennerij in de Emiraten
Cora van Nieuwenhuizen werd een maand na haar ministerschap voorzitter van de Vereniging Energie-Nederland © ANP/Bart Maat
Cora van Nieuwenhuizen heeft een lobbyverbod maar bemoeit zich met het werk van klimaatminister Jetten
Ondanks het lobbyverbod voor oud-politici onderhield voormalig minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD), nu boegbeeld van de energiesector, meermaals contact met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. ‘Dit is schadelijk voor het vertrouwen in de politiek.’
‘We nemen uw input mee in overweging,’ mailt een ambtenaar van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) in mei 2022 naar Cora van Nieuwenhuizen. De voormalige minister van Infrastructuur en Waterstaat van het derde kabinet-Rutte is dan amper acht maanden voorzitter van Energie-Nederland, de lobby-organisatie van de energiesector.
Minister Rob Jetten (Klimaat en Energie, D66) overweegt op dat moment alle warmtenetten – ook bekend als stadsverwarming – in handen te brengen van de overheid. Nu is een deel van die warmtenetten nog eigendom van energieleveranciers als Eneco en Vattenfall, leden van Energie-Nederland. Van Nieuwenhuizen schrijft Jetten dat ze ‘zeer bezorgd’ is over zijn voornemen.
De mailwisseling is opmerkelijk: voor oud-minister Van Nieuwenhuizen geldt op dat moment een lobbyverbod, bedoeld om belangenverstrengeling door oud-bewindspersonen tegen te gaan. Ze was in januari 2021 korte tijd waarnemend minister van Economische Zaken en Klimaat en mag daarom twee jaar lang geen zakelijke contacten onderhouden op beleidsterreinen waarvoor ze toen verantwoordelijkheid droeg.
Toch heeft Van Nieuwenhuizen in die twee jaar meerdere malen contact met het ministerie, blijkt uit stukken die door The Investigative Desk en Follow the Money zijn opgevraagd met een Woo-verzoek (Wet open overheid).
Ophef over overstap
Wanneer Van Nieuwenhuizen in de zomer van 2021 aankondigt dat ze aan de slag gaat als voorzitter van Energie-Nederland, de branchevereniging van ‘alle partijen die stroom, gas en warmte produceren’, steekt een storm van kritiek op. Het vermoeden is dat de lobbyclub haar vooral binnenhaalt om haar Haagse contacten. ‘Daarmee wordt de toegang tot de macht ongelijk verdeeld,’ schrijft de Volkskrant.
Mark Lievisse Adriaanse, journalist voor NRC, twittert: ‘Van minister naar lobbyist. Vraag die me steeds meer bezig houdt: waarom zou je als burger nog moeten vertrouwen in politici die steeds minder moeite lijken te willen doen dat vertrouwen waar te maken?’
Ook in de politiek doet de overstap stof opwaaien: Kamerleden voor PvdA, SP, D66 en JA21 vragen de minister-president of de carrièreswitch van Van Nieuwenhuizen in strijd is met het lobbyverbod voor oud-politici.
Rutte antwoordt in september 2021 dat het lobbyverbod geldt voor het ministerie Infrastructuur en Waterstaat, waar Van Nieuwenhuizen minister was vanaf oktober 2017. Of het ook van toepassing is op contacten met Economische Zaken, houdt hij in het midden: ‘De regeling inzake het lobbyverbod kent tekstueel geen onderscheid naar de aard en duur van het ministerschap.’ Tegelijkertijd benadrukt Rutte dat Van Nieuwenhuizen slechts vijf dagen EZK-minister was en dat het verbod een ‘mogelijkheid tot afwijking’ biedt.
De integriteit van oud-kabinetsleden moet volgens Ollongren ‘boven iedere twijfel verheven’ zijn
Kajsa Ollongren, demissionair minister van Binnenlandse Zaken (D66), besluit daarop in november 2021 het lobbyverbod per direct uit te breiden. De integriteit van voormalige kabinetsleden moet volgens haar ‘boven iedere twijfel verheven’ zijn.
Vanaf dat moment is het voor oud-kabinetsleden niet alleen verboden te lobbyen bij hun eigen ministerie, maar ook bij andere ministeries waarmee ze 'actieve bemoeienis' hebben gehad. Daarmee geldt Van Nieuwenhuizens lobbyverbod eveneens voor het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
In haar brief aan de Kamer wijst Ollongren erop dat het geregeld voorkomt dat politici ‘een collega-bewindspersoon moeten vervangen’ en dat ‘verbreding van het lobbyverbod daardoor in de rede ligt [..] ongeacht de duur van de periode waarbinnen betrokkene het ambt van Minister of Staatssecretaris (als vervanger) heeft bekleed.’
Naast deze onmiddellijke uitbreiding van het lobbyverbod, werkt Ollongren aan een nieuwe wet met gedragsregels voor oud-bewindspersonen. Tot twee jaar na hun aftreden zouden ze in de toekomst bijvoorbeeld aan een onafhankelijke commissie toestemming moeten vragen voor een baan die een risico op belangenverstrengeling met zich meebrengt. De commissie kan dan adviseren zo'n baan niet te accepteren. De Tweede Kamer buigt zich vermoedelijk dit najaar over het wetsvoorstel waarin dit wordt geregeld.
Bellen met de minister
Van Nieuwenhuizen laat er na haar aftreden in 2021 in elk geval geen gras over groeien. Al kort na de start van het kabinet-Rutte IV, in januari 2022, schrijft ze persoonlijk een kaartje: ‘Beste Rob, hartelijk gefeliciteerd met je benoeming tot minister van Klimaat & Energie. Ik wens je namens Energie-Nederland heel veel succes. Graag zou ik spoedig (hernieuwd) kennismaken.’ Daaronder staat de naam van de medewerker van Energie-Nederland met wie ‘Rob’ een afspraak kan (laten) inplannen. Ook de staatssecretaris voor Mijnbouw, Hans Vijlbrief (D66), ontvangt zo’n kaartje.
Op vrijdag 28 januari 2022 belt Van Nieuwenhuizen met Micky Adriaansens (VVD), dan amper drie weken minister Economische Zaken. En niet alleen om haar te feliciteren, want een paar dagen daarna stuurt een medewerker van Energie-Nederland een opsomming van ‘werkafspraken [..] naar aanleiding van het plezierige telefoongesprek’: een lijstje met overleggen op het ministerie waarbij de club van energiebedrijven aanwezig zal zijn.
Energie-Nederland besluit de mail met de mededeling dat de werkafspraken geldig zijn tot 21 januari 2023. Dat is precies twee jaar nadat Van Nieuwenhuizen plaatsvervangend minister was van Economische Zaken was en de datum waarop lobbyverbod afloopt. Niettemin staan er op het lijstje ook overleggen ingepland waarbij Van Nieuwenhuizen zichzelf een plek aan tafel toebedeelt.
Ze pleit tegen een correctie op de warmtetarieven die de energierekening betaalbaar moet houden
Half februari 2022 stuurt minister Adriaansens haar een brief waarin ze uitlegt dat het lobbyverbod ook geldt voor vergaderingen die Economische Zaken organiseert. Een maand later bevestigt het departement in NRC dat Van Nieuwenhuizen daarom niet meer welkom is bij besprekingen over het klimaatakkoord. Uit een mailwisseling tussen ambtenaren blijkt dat ze tot dan toe drie keer is aangeschoven aan de klimaattafels: eenmaal in november 2021 en tweemaal in januari 2022.
‘Ik besef dat dit voor jou een vervelende consequentie is van het feit dat je korte tijd als minister aan dit departement verbonden bent geweest,’ schrijft Adriaansens aan haar partijgenoot.
Mails naar Jetten
Minister Jetten en staatssecretaris Vijlbrief gaan niet in op het verzoek voor een persoonlijke kennismaking met Van Nieuwenhuizen. Toch blijft ze aansturen op invloed. Ze stuurt de minister van Energie en Klimaat in maart, april, juni en september 2022 uitgebreide mails waarin ze de belangen van de energiesector probeert te waarborgen.
In juni pleit ze bijvoorbeeld tegen een correctie op de warmtetarieven per 2023, die veertig burgemeesters aan Jetten hebben voorgesteld om de energierekening betaalbaar te houden. Van Nieuwenhuizen vreest ‘een verlieslatende bedrijfsvoering’ voor de energiebedrijven. ‘Het moge duidelijk zijn dat Energie-Nederland zo’n voorstel niet zal steunen.’ Een ambtenaar van het ministerie antwoordt daarop: ‘Wij nemen uw input mee in overweging.’
Uit mailwisselingen tussen ambtenaren onderling blijkt dat het lobbyverbod voor hen niet helder is. Geldt het alleen voor ambtenaren of voor het hele ministerie, inclusief de staatssecretarissen en minister? Ze vragen zich af hoe ze de Circulaire lobbyverbod bewindspersonen moeten interpreteren, de leidraad voor oud-politici uit 2017.
Een ambtenaar schrijft: ‘Het lobbyverbod houdt in dat ministeries oud-bewindspersonen voor een periode van twee jaar niet aanvaarden als lobbyist op de voormalige beleidsterreinen.’ De ander antwoordt: ‘Het lobbyverbod ziet toe op de contacten die oud-bewindslieden met ambtenaren onderhouden, niet op de contacten met bewindslieden.’
‘Als je op deze manier een politieke insider binnenhoudt, is dat schadelijk voor het vertrouwen in de politiek’
‘Juridische haarkloverij,’ zegt Bart Vollebergh van Transparency International Nederland nadat hij de Woo-documenten heeft ingezien. De anti-corruptieorganisatie liet zich destijds zeer kritisch uit over de overstap van Van Nieuwenhuizen naar de lobbyvereniging. ‘Als je naar de geest van de regels handelt, dan begrijp je: onder het ministerie vallen ook de minister en de staatssecretarissen. Hier is gewoon niet gehandeld naar de geest van de wet. Gezien de maatschappelijke ophef, en de enorme vertrouwensbreuk die daarbij kwam kijken, begrijp ik dat niet. Het integriteitsbesef is er nog altijd niet.’
Dat ambtenaren het lobbyverbod niet goed begrijpen, is problematisch. De circulaire schrijft voor dat zij verantwoordelijk zijn voor de naleving ervan. ‘De effectuering van het lobbyverbod richt zich op de ambtenaren van de ministeries,’ staat in de circulaire. In andere woorden: als een oud-bewindspersoon aan de deur klopt, is het aan de ambtenaar om die dicht te houden.
In het wetsvoorstel van Ollongren verandert dat: de verantwoordelijkheid voor naleving van het lobbyverbod komt ook te liggen bij de voormalige bewindspersoon: die moet voor een periode van twee jaar aan een onafhankelijke commissie ‘advies’ vragen over een nieuwe functie waarin mogelijk sprake is van belangenverstrengeling.
Schadelijk voor vertrouwen
Volgens Vollebergh van Transparency International maken de Woo-documenten over de zakelijke contacten van Van Nieuwenhuizen duidelijk dat een nieuwe wet ‘hard nodig’ is.
‘Wat mij verbaast is dat Van Nieuwenhuizen gewoon haar werk als lobbyist is gaan doen. Mensen hebben het gevoel dat Den Haag een gesloten netwerk is waar veel mensen geen toegang toe krijgen. En als je dan op deze manier een politieke insider binnenhoudt, dan is dat schadelijk voor het vertrouwen in de politiek.’
Dat wantrouwen is niet onterecht, want op een aantal punten krijgt Van Nieuwenhuizen haar zin. De door de gemeenten per 2023 voorgestelde correctie op de warmtetarieven is er (nog) niet gekomen.
En in oktober 2022 besluit minister Jetten dat de warmtenetten in handen komen van de overheid, maar om ‘de patstelling als gevolg van de verschillende standpunten te doorbreken,’ reikt hij de energiebedrijven wel de hand. Jetten meldt de Tweede Kamer dat er een uitgebreid ‘overgangsrecht’ komt waarin marktpartijen ‘de gelegenheid krijgen hun investeringen terug te verdienen’.
Naar aanleiding van deze publicatie stelt de Vereniging Energie-Nederland op 4 april op haar website dat Follow the Money ‘een onjuist beeld’ heeft geschetst. ‘Cora van Nieuwenhuizen heeft zich strikt aan het lobbyverbod gehouden en is altijd vervangen. Haar handtekening onder brieven betrof steeds de formele positie van de vereniging Energie-Nederland ondertekend door de voorzitter. Dit was ook bekend bij EZK.’
Energie-Nederland suggereert in die reactie ook dat het lobbyverbod zou zijn ingegaan per medio februari 2022. Uit het artikel blijkt dat minister Micky Adriaansens (EZK) Van Nieuwenhuizen er in februari 2022 per brief op attent maakt dat zij in januari 2021 tijdelijk waarnemend minister van Economische Zaken was en daarom tot twee jaar daarna gehouden is aan het lobbyverbod.
The Investigative Desk is een groep gespecialiseerde onderzoeksjournalisten die haar werk financiert met donaties, subsidies, beurzen en honoraria. Geldgevers hebben geen rol in of inhoudelijke zeggenschap over de onderzoeken en publicaties. Meer informatie op www.investigativedesk.com.
74 Bijdragen
Hannie Groen 5
Christine 3
Hannie GroenAntoine BERBEN 3
ChristineUw conclusie dat hieruit zou blijken dat de democratische rechtsstaat - an zich - een fopspeen is om het volk te misleiden wordt hierdoor geenszins gedragen en is niet meer dan uw persoonlijke opvatting.
Christine 3
Antoine BERBENKan het zijn, dat de wereld waarin wij leven geheel anders is dan wat men ons wil doen geloven?
https://youtu.be/6NyIts3VBvI
Gerard van Dijk 6
ChristineChristine 3
Gerard van DijkJohn Janssen 4
ChristineChristine 3
John Janssenhttps://www.blckbx.tv/corona/von-der-leyen-vrijgepleit-van-rol-in-omstreden-vaccindeal-pfizer
John Janssen 4
ChristineGoed om te zien dat een New York Times als een Terriër blijft hangen.
Christine 3
John JanssenJelle Schottelndreier 3
Antoine BERBENChristine 3
Jelle SchottelndreierRoland Horvath 7
Jelle Schottelndreieren ben je ervan overtuigd dat hun wan - denkbeelden gepaard gaan met paranoia. Overigens wat is oorzaak van wat, wandenken tegenover paranoia.
In een neoliberale maatschappij willen de GMO en de overheden monopolies in zowat alles creëren, ook in de meningen, de ideeën van mensen, de meningsuiting. Met andere woorden, de tijd dat de VS en Europa strenger worden in het monopoliseren van de meningen van de overheid is niet ver meer.
Roland Horvath 7
Antoine BERBENMaar de democratie is in Europa aan verval toe. In NL zijn er grote veranderingen zoals een nieuw pensioen stelsel, dat duidelijk o.a. als bedoeling heeft geld van de 99;99% door te sluizen naar de miljardairs. De EU overheid is daarin nog brutaler. De manier waarop de elektriciteitsprijs voor de klanten berekend wordt makt misbruik van de omstandigheden, wat verboden is door de wetgeving. De EU overheid heeft een monopolie op die gang van zaken en ze laat toe dat voor het berekenen van de elektriciteitsprijs uitgegaan wordt van de werkingskostprijs van de duurste elektriciteitscentrale. In plaats van de gemiddelde prijs van alle centrales te nemen. De prijs die burgers en ondernemingen betalen is veel te hoog. Het ruïneert burgers en MKB/ KMO. En dat sedert 1996.
Er zijn nog tal van andere zeer ernstige zaken te noemen, zoals miljarden uitdelen aan de GMO, wat nu gepland is.
Inderdaad, de democratie in Europa is een onderdeel van een neoliberale, imperialistische, monopolie kapitalistische staatsordening geworden.
Henk de Jong 1
ChristineChristine 3
Henk de JongChristine 3
Henk de JongGeersing schreef onlangs de zoveelste brandbrief aan NOS-hoofdredacteur Giselle van Cann, waarin hij haar oproept om de eenzijdige berichtgeving van het NOS Journaal zo snel mogelijk te stoppen. Op onderwerpen als klimaat, stikstof, immigratie en het slavernijverleden belicht het NOS Journaal vaak maar één perspectief.
https://www.blckbx.tv/tech-media/oud-nos-directeur-bauke-geersing-grillt-npo-media-en-kabinet
Andries Munnik 3
John Janssen 4
Andries MunnikSchrale troost is enigszins dat er dus ook in een Brussel 'vakidioten' in de vorm van een Eurocommissaris blijken rond te lopen. 1 van de vele trouwens in mijn optiek!
Christine 3
John JanssenPeter Waalkens 7
VVD en integriteit en moreel besef blijft dus een probleem. Tot op het hoogste niveau. Money talks.
Ed Meekel 1
Peter WaalkensMet deze Rutte kabinetten komen er alleen schijnoplossingen op tafel
Roland Horvath 7
Peter WaalkensOf moeten we zeggen, Rutte+ doet niets verkeerds want de EU overheid alias de bende van 54 geeft het goede voorbeeld. 54 = 27 EC afdankertjes van de staten + 27 ER nog in functie zijnde . . . van de staten.
EC Europese Commissie, ER Europese Raad van Ministers.
De EC + ER is het equivalent in NL van de regering Rutte+ en de Tweede Kamer.
Rutte+ zo'n 25 à 30 personen + de Tweede Kamer 150 leden = 180 personen, in NL 18 miljoen NL ingezetenen.
De EC 27 + de ER 27 = de bende van 54, in de EU 500 miljoen inwoners.
Is het EU bestuur dus in hoofdzaak een neoliberale, confederale oligarchie?
Geen monarchie alias autocratie, ook geen democratie, maar daar ergens tussen in.
Het EU bestuur, noch mossel noch vis.
Een groot probleem.
Twee grote problemen. Rutte+ nog vergeten.
Cora van Nieuwenhuizen 1963°, VVD, studeerde sociale geografie, ze was 4 jaar minister van Infrastructuur en Waterstaat, 5 dagen minister van Economie en nu is ze voorzitter van Energie-Nederland, de lobby organisatie van de energiesector. Ze is in geen van die drie gebieden deskundig. In het neoliberalisme is dat een voorwaarde voor de politieke top bij de overheden. Ten 2e, de regeerders moeten altijd bereid zijn collectieve goederen te privatiseren.
Er wordt steeds het verhaal verkocht dat regeerders met een hogere opleiding een dossier, waar ze voor bevoegd zijn, begrijpen na één maal te lezen. En voor de meer 'technische' aspecten hebben ze adviseurs. Het resultaat is totale onbekwaamheid alom.
De resultaten zijn dat Europa arm zal worden, door eigen schuld.
We zijn te veel de knecht en de zot van alles en iedereen geweest.
Het verhaal over Cora van Nieuwenhuizen zal weinig invloed hebben op het gedrag van Cora. Of andere negatieve gevolgen. Cora staat te dicht bij de VVD en bij de MP MR.
En ze weet goed waar het om gaat namelijk geld van de 99,99% zo veel mogelijk weg sluizen naar de superrijken.
John Janssen 4
Roland HorvathChristine 3
John JanssenMoskou is van mening dat de stap zal bijdragen aan de stabilisatie van de prijs van ruwe olie, die scherp daalde door de bezorgdheid dat de westerse bankencrisis de wereldwijde vraag naar energie zou kunnen verzwakken.
Het Saoedische ministerie van Energie noemde de stap een "voorzorgsmaatregel ter ondersteuning van de stabiliteit van de oliemarkt". Vorige maand waarschuwde de Saoedische minister van Energie, Prins Abdulaziz bin Salman, de westerse staten tegen het beperken van de prijs van door het koninkrijk geleverde ruwe olie, eraan toevoegend dat elke poging om een plafond op te leggen zou worden beantwoord met een stopzetting van verkoop- en productieverlagingen.
Ondertussen heeft Saoedi-Arabië Assad uitgenodigd voor een bezoek, aangezien ook die kloof bijna gesloten lijkt te zijn.
John Janssen 4
ChristineIk geef hem wat ongenuanceerder weer, maar een prijsopdrijving heeft op termijn toch een negatief effect op een bestedingsniveau in NWE en VS, met alle gevolgen van dien.
Dat een Rusland aan het verlagen is was wel te verwachten, omdat voor een heel groot deel de benodigde infrastructuur daarvoor werd onderhouden/bemand door externe, lees expats, partijen.
US heeft daar deels ook zelf debet aan, want niet genoeg geïnvesteerd in deep-sea loading capaciteiten. Shale producers zijn lachende derden! Over 'slapend rijk worden' gesproken!
ruud Groenewoud 1
John Janssenben benieuwd wat de VS gaat doen als SA zijn olie niet meer afrekent in petrodollars.
Christine 3
ruud Groenewoud"Overstappen op nationale valuta is een schending van de rechten van Amerikaanse burgers."
Het Witte Huis dreigde toen met sancties die landen die de dollar weigeren in onderlinge schikkingen.
Het is al trending op social media:
https://twitter.com/dana916/status/1642224861450829831/photo/1
John Janssen 4
ChristineRoland Horvath 7
ChristineVandaar dat godsdienst en politiek nog steeds vermengd worden.
En verder hebben de VS inwoners een hoge dunk van zichzelf, zij zouden de hele wereld moeten regeren.
Hun Manifest Destiny. Hun exeptionalisme.
Het antwoord van de woordvoeder van het Witte Huis is dwaasheid.
Buiten enkele peperdure universiteiten is het onderwijs in de VS van een laag niveau.
John Janssen 4
Roland HorvathVanmiddag persconf. van aanklager New York gezien in de Trump zaak. Wat een aanfluiting die kerel!
Christine 3
Roland HorvathJohn Janssen 4
ruud GroenewoudRoland Horvath 7
John JanssenDie structuur en dat gedrag zijn reeds in de jaren 1930 uitgedacht door medewerkers van het Duitse kartel
IG Farben 1925°-1947+. Het kartel omvatte o.a. Bayer, BASF en Hoechst als grootste ondernemingen in de scheikundige sector. Het kartel is in 1947 ontbonden want het was een te grote concurrent van de VS industrie.
In een liberale staatsstructuur, zoals de EU is volgens haar wetgeving, is de overheid de hoogste autoriteit in de maatschappij. In een neoliberale structuur zijn dat de GMO. De overheid is een knecht van de GMO. En in die relatie horen lobbyisten van de GMO, zij regeren de wereld.
Lourens J Posthumus
Bart Klein Ikink 6
Lourens J PosthumusGerard van Dijk 6
Welke boetes staat hierop? Voor zo’n groot vergrijp waar bewindspersoon zulke grote voordelen kunnen krijgen mag ik aannemen dat er boetes voor de overtreder in de miljoenen kunnen lopen.
Zeker aangezien de straffen VBOK burgers ook krankzinnig hoog kunnen zijn. Diefstal koptelefoon € 22.500,- + 4 jaar gevangenisstraf. Dat is nogal afschrikwekkend! Hoe groot is dat afschrikmiddel bij bewindspersonen?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-zijn-de-boetes-in-nederland
Willem Timmer 4
Het vertrouwen in de politiek kan nauwelijks geschaad zijn want dat lag al ongeveer op 0.
Je kan de VVD niet overal de schuld van geven, ook gelet op het feit dat Adriaansens (ook VVD) de lobbyende van N een brief stuurt met nette afwijzing. Toen Cora overstapte was t al duidelijk waar haar belangen lagen want deze discussie begon meteen. Goed dat is opgevolgd door FTM, ze zal voor haar nieuwe salaris toch iets moeten hebben doen. Ik heb t idee dat nederig het land dienen (nou ja het volk) er bij bepaalde politici allang vergeten is.
Die 5 dagen vervangend minister zijn is niet het punt, het gaat om de intentie om op allerlei (slinkse) wegen invloed uit te oefenen op democratische processen waar bij een neutraal ambtenaren apparaat moet kunnen functioneren. Nou zijn veel ambtenaren niet neutraal maar dat ben ik ook niet en daarom ben ik voor een rationeel bestuur: wat is op feiten gebaseerd de beste weg, de beste beslissing. En daar heeft deze regering en overheid veel moeite mee. Zeg maar dat je de effecten van de teruglopende moraal goed terugziet in allerlei lagen van de bevolking. We hobbelen toch van t ene schandaal naar het andere? totaal niet gerelateerd hier ,maar de storm in de turnwereld over bloedende kinderen is toch net zo iets: totaal gebrek aan respect voor een mens en een verwrongen blik op wat goed is voor een individu.
fouten maken we allemaal maar consistent egocentrisch gedrag - daar zijn we veel te laks in. Wie zegt t tegen Cora in haar gezicht? Als ondergeschikte lig je dan snel op straat. we weten allemaal dat macht corrumpeert en dat is wat ze hier dus doet. Als straf gewoon 10 jaar geen berichten meer openmaken van Cora.
John Janssen 4
Willem TimmerYvonne VanLoon
John JanssenEd Meekel 1
Willem TimmerNatuurlijk niet.
Formeel hoort het zo en moet het zo.
( omdat het ooit op straat komt te liggen )
Maar daarna hebben VVDers beslist wel contact met elkaar.
Laten we niet naïef zijn.
De grote fout zit erin dat van Nieuwenhuizen destijds MOCHT overstappen terwijl ze nog minister was.
Een enorm hiaat in de wetgeving.
John Janssen 4
Ed MeekelDie hiaat zit er natuurlijk niet voor niets!
Simon Wijnnobel
Ed MeekelChristine 3
Willem TimmerIk denk eerder in de shredder!
Willem Timmer 4
Christineik stem tegen Cora, dat is duidelijk.
John Janssen 4
Blij toe dat een Van Nieuwenhuizen het één en ander kan 'influisteren' bij een Minister of departement. Anders hadden we never die drijvende LNG fabrieken op tijd hier voor de kant gehad, om de broodnodige gasopslag op peil te krijgen en te houden. Dat Cora dat dan weer ingefluisterd kreeg van menig CEO uit de energiecluster doet er even niets toe.
Knap van Jetten, die beslissing om warmtenetten in Staatsbeheer te nemen. en ja, groot door met aansluiting Den Haag en Leiden voor stadsverwarming ex Haven Rotterdam. Nu nog een fossiele foot print, over tien jaar een grote deels 'GroeneH2' footprint (jammer dat de milieu azijnzeikers dat niet juist inschatten). En uiterst logisch dat de huidige beheerders daar een transitie fee voor krijgen, aangezien we hier geen Cuba zijn.
En om even op de hele vette Rode Draad terig te komen; natuurlijk had er allang een goed protocol en wetgeving moeten zijn qua transitie van hoge bestuurlijke functie naar het bedrijfsleven. Maar een dief aan de macht gaat ook geen strenge wetten aannemen zodat hij zijn oude beroep later niet meer uit kan voeren als voorheen!
Christine 3
John JanssenJohn Janssen 4
ChristineDe US kan vrijwel onbeperkt honderden miljarden (bij)lenen waar nodig.
En hoewel de laatste 10jaar bewust de andere kant opgekeken, mogen we niet de gehele politiek sinds de jaren 60 vergeten qua 'rampzalig' beleid in Groningen.
Christine 3
John JanssenJohn Janssen 4
ChristineBlijft toch nog onze 'grote broer' de VS. Laatste schermutselingen in onze meest Zuidelijke Provincie maken weer overduidelijk dat wij, Europa, niet zelf zijn militaire broek op kan/wil houden.
Heb de dames en heren in een Brussel nog niet zien voorsorteren op een nieuw op te zetten groot Europese wapenindustrie. Men gaat er in Brussel blijkbaar vanuit dat dit wel de laatste oorlog zal zijn in de komende 100 jaar!
Onze soap begint zo, zijnde het 2e Kamerdebat PS2023 verkiezingsduiding.
Christine 3
John JanssenOndertussen was het Westen geschokt toen Chinese diplomatieke inspanningen achter de schermen de Perzische Golf-buurlanden Saudi-Arabië en Iran verzoenden , die voor het eerst in negen jaar de diplomatieke betrekkingen met elkaar hervatten.
"Het is China dat Saudi-Arabië en Iran samenbracht", zei de journalist, en benadrukte dat Washington tien jaar lang Iran kon afschilderen als de vijand van de Arabische staten.
“Daarom gingen alle landen in het Midden-Oosten de relatie met Israël normaliseren. Tegenwoordig is Israël niet langer gewenst in het Midden-Oosten”, merkte Magnier op. "Iran is niet langer de vijand, en dat is de zwakte van de VS."
Hij wees erop dat Israël, de belangrijkste strategische bondgenoot van de VS in het Midden-Oosten, nu te kampen heeft met politieke instabiliteit omdat de "extremistische" regering er niet in slaagde de publieke woede over gerechtelijke hervormingen te onderdrukken.
Elijah J. Magnier is een ervaren oorlogscorrespondent en een Senior Political Risk Analyst met meer dan 37 jaar ervaring in het Midden-Oosten, met name in Iran, Irak, Libanon, Libië, Soedan en Syrië.
John Janssen 4
ChristineBegrijp niets van een Bibi. Zo'n politieke ervaring en dan niet kunnen duiden dat zelfs je eigen aanhang geen dictatoriale staat willen. Pas toen Biden zich ging distantiëren van de ingeslagen weg van Bibi kwam er pas op de plaats. Israël kan zich niet permitteren om de VS tegen zich in het harnas te jagen, dan storten de andere haviken in de regio zich op datzelfde verzwakte Israël.
Ga eens kijken wat Dhr. Magnier heeft gepubliceerd.
Christine 3
John Janssenhttps://ejmagnier.com/category/dutch-the-nederlands/
John Janssen 4
ChristineChristine 3
John JanssenIk ga nu eerst lekker genieten van mijn vrije week. Het is terrasjesweer.
Allemaal een goed Pasen.
Willem de Boer 1
John Janssen 4
Willem de BoerHarry van der Velde 2
John JanssenJohn Janssen 4
Harry van der VeldeWillem de Boer 1
John JanssenChristine 3
Willem de BoerWillem de Boer 1
ChristineHarry van der Velde 2
Vervolgens ben ik verwonderd: Hoe legt dat mens dit uit aan zichzelf? Ik vermoed nu dat ze niet direct weet hoe hiermee om te gaan. Gevangen tussen comfortabel eigenbelang en hoe het eigenlijk hoort. En heeft ze gedaan wat vrijwel iedereen doet: gewoon doorgaan alsof alles ok is. In de hoop dat het wel meevalt. Wat tot nu toe prima is gelukt. Neelie kwam er ook mee weg.
Eveline Bernard 6
Harry van der VeldeHarry van der Velde 2
John Janssen 4
Ff gaan kijken op de web site.
Hebben jullie WEDERHOOR toegepast?
Veul leukere foto trouwens op die site!
Cor Broeders 4
Meer kun je daar niet van verwachten.
Fred Ekkel
Waarom reageert die ambtenaar eigenlijk ?
Die weet toch of hoort te weten dat van Nieuwenhuizen daar niets heeft te zoeken.
Op welke manier dan ook.
Zo blijven we elkaar natuurlijk lekker bezig houden.
Daar zijn we goed in hé !!
John Janssen 4
Fred EkkelWij, beste Fred, zouden dat anders aanpakken en de dame in kwestie in goed stevig Nederlands duidelijk maken dat haar mening en/of inmenging in elke discussie aangaande een energiekwestie verre van gewenst is.
Het zegt ook iets van al die bedrijven die onder dat energiepact vallen!
Taco Slagter
Willem de Boer 1
Taco SlagterLex Enklaar
Mijn conclusie is dat AMBTDRAGERS goed moeten weten waar ze aan beginnen,
Lex Enklaar
De inhoud van deze bijdrage is verwijderd.
John Janssen 4