
Door het innemen van een uitzonderingspositie (opt-out) in een internationaal verdrag heeft de Europese Unie zichzelf een dwangmiddel ontzegd tegen ernstige tekorten aan medicijnen en medische hulpmiddelen. Overheden beseffen te weinig hoe belangrijk dwang is in de strijd tegen pandemieën, zegt jurist Ellen ’t Hoen, expert in intellectuele eigendom en toegang tot geneesmiddelen: ‘Die opt-out was toen al een dom besluit, en dat is het nog steeds.’
Ernstige schaarste aan testkits, beschermende maskers en beademingsapparaten. De coronapandemie confronteert ons met een oud probleem: medicijnen, diagnostische materialen en medische hulpmiddelen zijn duur en in onvoldoende mate beschikbaar. Soms ligt dat aan de aard van het beestje. Beademingsapparaten zijn technisch zo complex, dat capaciteitstekorten bij de specialistische makers niet gemakkelijk zijn op te lossen door andere bedrijven in te schakelen. In veel andere gevallen, met name bij medicijnen, vaccins en diagnostische materialen, zijn het intellectuele-eigendomsrechten zoals octrooien die producten onbetaalbaar en daardoor onbereikbaar maken.
Deze IE-blokkade is in belangrijke mate terug te voeren op het Agreement on Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights, beter bekend als TRIPS, van de Wereldhandelsorganisatie WTO. Totdat dit verdrag in 1994 tot stand kwam, waren intellectuele eigendomsrechten als octrooien hoofdzakelijk nationale aangelegenheden. TRIPS zorgde voor uniforme en wereldwijde normen waaraan die nationale IE-rechten moeten voldoen.
Betaalbaar en beschikbaar
Een van de grote gangmakers achter het TRIPS-verdrag was de Amerikaanse medicijnenmultinational Pfizer, en al spoedig bleek waarom. TRIPS bepaalde de duur van octrooien wereldwijd op minimaal twintig jaar, en stond octrooibescherming toe in alle technologische domeinen. Vóór TRIPS hadden vijftig landen medicijnen en voedsel uitgesloten van octrooiering, omdat het algemeen belang vergt dat deze producten altijd betaalbaar en beschikbaar blijven. TRIPS verbood die uitsluiting. Voor nationale overheden was het slikken of stikken: ieder land dat lid wilde blijven of worden van de WTO, moest ook TRIPS ratificeren.
TRIPS hield een forse reductie in van het aantal – en de slagkracht van – middelen waarmee landen een algemeen belang kunnen beschermen tegen de gevolgen van zwaar beschermde IE-rechten. Zo kunnen landen de export van medicijnen aan banden leggen zodat hun eigen bevolking niet tekort komt. India deed dat onlangs voor hydroxychloroquine, een medicijn tegen malaria, waarvan overigens nog maar moet blijken of het ook helpt tegen het coronavirus. Maar anders dan India hébben de meeste landen geen eigen medicijnenindustrie, en dus ook niks aan een exportmaatregel. Een tweede instrument dat nationale overheden nog ten dienste staat, is de zogenoemde dwanglicentie. Maar ook die heeft zo zijn beperkingen. Een land dat een dwanglicentie oplegt, moet daarmee ‘voornamelijk’ de voorziening van zijn eigen binnenlandse markt dienen, bepaalt bijvoorbeeld artikel 31f van TRIPS. Dat bemoeilijkt de export door een land met een overschot naar een land met een tekort.
Onder officiële vraagprijs
Vrije in- en uitvoer speelden juist een belangrijke rol in de vorming van een gezonde medicijnenmarkt in Canada, een land dat van 1969 tot 1993 een unieke eigen aanpak hanteerde, waar Ellen ‘t Hoen in haar publicaties herhaaldelijk naar verwijst. In de genoemde periode stond de Canadese wet iedereen toe een dwanglicentie aan te vragen om een geoctrooieerd medicijn te kunnen maken en/of verkopen. Als zo’n licentie werd verleend, had de octrooihouder zich daarbij neer te leggen – en bij de lagere prijs die daarvan het gevolg was. Deze dwanglicentie strekte zich ook uit tot geïmporteerde medicijnen, die daardoor in Canada konden worden verkocht onder de officiële vraagprijs van de octrooihouder.
‘Als gevolg van dit beleid,’ aldus ‘t Hoen, ‘had Canada een van de laagste prijzen voor geneesmiddelen in de geïndustrialiseerde wereld. Ook had dit beleid geen negatief effect op de groei van de industrie in Canada. Als gevolg van de NAFTA schafte Canada in 1993 het dwanglicentiesysteem voor geneesmiddelen af. Dit leidde tot een snelle toename in de prijzen van geneesmiddelen.’ De NAFTA was het vrijhandelsverdrag tussen de VS en Canada; het waren de Amerikanen die de Canadezen hadden gedwongen hun eigen licentiebeleid te beëindigen. TRIPS kwam tot stand tegen dezelfde achtergrond: in de opmars van de vrije wereldhandel kregen commerciële deelbelangen steeds vaker de overhand op maatschappelijke belangen.
De kwalijke gevolgen voor de medicijnenmarkt kwamen spoedig aan het licht, en leidden na jaren onderhandelen tot een serie aanpassingen in het verdrag, de zogenoemde TRIPS Flexibilities. Zo werd in januari 2017 artikel 31bis aan TRIPS toegevoegd. Sindsdien kunnen landen met een eigen medische industrie een dwanglicentie ook inzetten om medicijnen en hulpmiddelen – betaalbaar – uit te voeren naar landen waar een tekort heerst.
De opt-out is ook voor toekomstige pandemieën een obstakel
Maar de Europese Unie koos voor een opt-out: ‘De EU vond het niet nodig om goedkoop medicijnen te kunnen importeren, zelfs niet in een noodsituatie of tijdens een pandemie,’ vertelt ‘t Hoen. Voorlopig levert dit in de coronacrisis nog geen probleem op. Maar dat zou zich alsnog kunnen voordoen, zegt ‘t Hoen: ‘We hébben nu nog geen medicijn of vaccin tegen Covid-19.’ Mocht dat er komen, dan kan de opt-out import in de weg staan, afhankelijk van waar het middel wordt geoctrooieerd en geproduceerd. In sommige gevallen belemmert hij ook de werking van dwanglicenties naar nationaal recht van de EU-lidstaten. ‘t Hoen geeft een voorbeeld: ‘De Nederlandse dwanglicenties voor import kunnen niet worden ingezet als de productie in het exporterende land plaatsvindt onder een dwanglicentie van dát land.’
EU-blunder
Daardoor is de opt-out ook tijdens toekomstige pandemieën een blijvend obstakel. Mogelijk was de EU zich destijds niet bewust van ‘de crisis rond de hoge prijzen van medicijnen die haar vandaag de dag aanstaart’, schreef ‘t Hoen in een artikel. De EU-blunder tekent de onkunde van overheden, en hun huiver om particuliere bedrijven te dwingen de tekorten te helpen oplossen. Samen met andere deskundigen drukte zij de EU destijds op het hart om van de opt-out af te zien, maar tevergeefs. ‘Dat was toen al een dom besluit,’ zegt zij, ‘en dat is het nog steeds.’ Er is namelijk praktisch geen land op aarde dat via eigen industrie in zijn medicijnbehoefte kan voorzien. Alle landen, ook de rijkere, zijn in hoge mate afhankelijk van invoer – Engeland bijvoorbeeld voor liefst 80 tot 90 procent.
Hoge prijzen en kunstmatige schaarstes van medicijnen – die mede zijn aangejaagd door TRIPS – treffen niet alleen armere landen, zegt ’t Hoen. ‘Zij werken wereldwijd door.’ Volgens de farmaceutische industrie moeten medicijnen duur zijn om de kostbare ontwikkeling van nieuwe te kunnen terugverdienen. Maar dit verhaal houdt geen stand, ontdekte The Atlantic. Alleen al de top 20-medicijnen die in de Verenigde Staten op doktersrecept worden voorgeschreven, leveren de vijftien producenten meer winst op dan zij gezamenlijk spenderen aan onderzoek en ontwikkeling. Sterker nog: de grote farmaceuten doen alleen maar minder aan onderzoek en ontwikkeling. 'De octrooibescherming is steeds sterker geworden de laatste twintig jaar,’ schreef ’t Hoen in 2009, ‘maar de innovatie steeds zwakker, terwijl het aantal me too drugs, dat nauwelijks iets toevoegt in therapeutische zin, is toegenomen.’
Ook in de coronacrisis zijn het vooral overheden die vaccins en geneesmiddelen financieren. Ellen ’t Hoen wees in februari al in een opiniestuk in Barron’s op het gegeven dat geen van de vier grootste vaccinproducenten – Pfizer, Merck, Sanofi en GlaxoSmithKline – zich op dat moment interesseerden voor de ontwikkeling van een entstof tegen Covid-19.
Het punt wordt pijnlijk geïllustreerd door het Center for Vaccine Development van de Texas Children's Hospital – dat in 2016 een vaccin tegen een soortgelijk coronavirus in ontwikkeling had, maar niemand geïnteresseerd kreeg om het ook door de dure testfase heen te loodsen. Een lijst van Public Citizen met ontwikkelingen op het vlak van geneesmiddelen en vaccins tegen Covid-19 maakt duidelijk dat doorbraken vooral in ontwikkeling zijn bij de kleine biotechbedrijfjes en universiteiten. Slechts één initiatief ligt bij een farmaceut, Johnson & Johnson, en dat wordt gefinancierd door een afdeling van het Amerikaanse ministerie van Volksgezondheid.
Ook bij het Duitse bedrijf CureVac, dat een vaccin ontwikkelt dat de Amerikaanse president Donald Trump onlangs probeerde te kopen, is de financiering publiek. Het Amerikaanse ministerie voor Defensie stak geld in het bedrijf en de Europese Unie maakte enkele weken geleden bekend ook 80 miljoen euro in het doorontwikkelen van het vaccin te stoppen. ’t Hoen: ’Overheden zouden voorwaarden aan dat soort financiering moeten verbinden, dat zien we nu nog niet. Zo verdient de industrie in feite aan twee kanten: de R&D wordt gesponsord en vervolgens is zij vrij om met de monopoliepositie die een patent biedt, hoge prijzen af te dwingen bij diezelfde overheden.’
Buiten de VS betalen patiënten voor diezelfde top 20-medicijnen volgens The Atlantic gemiddeld 41 procent van wat ze in Amerika kosten. Kennelijk hebben landen als Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk de prijzen beter in de klauwen. Maar dat betekent nog niet dat ze door de grote farmaceuten op koopjes worden getrakteerd. ’t Hoen noemt een paar beruchte voorbeelden van prijsopdrijving op het blog Medicines Law & Policy. Het Italiaanse Leadiant Biosciences liet de prijs van CDCA, een medicijn tegen de zeldzame stofwisselingsziekte CTX, 500 keer over de kop gaan, nadat het voor de EU de status van ‘weesmedicijn’ had verworven. De Zwitserse geneesmiddelenontwikkelaar Novartis verhoogde de prijs van een kankermedicijn van 4000 naar 23.000 euro, nadat het de exclusieve verkooprechten had bemachtigd.
De Nederlandse Octrooiwet bevat sinds jaar en dag een bepaling die ‘de minister’ de bevoegdheid geeft om de zware juridische bescherming van het octrooi opzij te schuiven ‘indien het algemeen belang dit naar zijn oordeel vordert’. Bij ‘de minister’ denkt iedereen dezer dagen meteen aan Hugo de Jonge van VWS. Maar omdat het hier gaat om een dwangmaatregel tegen particuliere bedrijven, doelt het artikel op Erik Wiebes, minister van Economische Zaken en Klimaat. Wiebes kan de houder van een octrooi – op een geneesmiddel bijvoorbeeld – dwingen ook aan anderen licenties te verstrekken ‘onder redelijke voorwaarden’, daarbij inbegrepen een redelijke prijs. Ziehier de optie van de dwanglicentie naar Nederlands recht.
Octrooirechtspecialist Léon Dijkman: ‘De noodzaak om tijdens een pandemie als deze te kunnen beschikken over voldoende medicijnen en materialen, tegen redelijke prijzen, vormt een algemeen belang dat een dwanglicentie op een octrooi kan rechtvaardigen.’ Dijkman werkt aan een proefschrift met een ‘kritische heroverweging’ van de traditionele bescherming van octrooihouders. Dat doet hij met een retorische vraag: ‘Moet een inbreuk op een octrooi altijd leiden tot de toewijzing van een verbod’ op het product van de ‘namaker’ die niet beschikt over een licentie die is verstrekt door de octrooihouder?
Lysisbuffer
En toen was daar de zaak-Roche. Follow the Money onthulde waarom Nederland kampt met een gebrek aan voldoende coronatestkits: omdat het Zwitserse farmacieconcern Roche – marktleider in Nederland – niet meer kon leveren dan 30 procent van de orders. Aanvankelijk weigerde Roche de samenstelling te openbaren van een essentieel onderdeel van de test, de lysisbuffer. Pas na grote maatschappelijke druk besloten de Zwitsers de formule toch te delen, waardoor laboratoria en andere bedrijven de coronatests nu ook kunnen maken.
De aanvankelijke weigering van Roche bracht het Amsterdamse advocatenkantoor SOLV, gespecialiseerd in intellectueel eigendomsrecht, op een idee. Roche had géén octrooi op zijn coronatest; om die reden was een dwanglicentie niet aan de orde. Maar de formule van de lysisbuffer is een bedrijfsgeheim, en dat is in één opzicht nog onaantastbaarder dan een octrooi: het geldt voor onbepaalde tijd. Maar ook een bedrijfsgeheim kan opzij worden geschoven in het algemeen belang – in dit geval op grond van een recente Europese richtlijn, die in oktober 2018 tot Nederlandse wet is verheven. Douwe Linders van SOLV: ‘Wij hebben onderzocht of je via de kortgedingrechter openbaring van zo’n formule kunt afdwingen. Onze conclusie is dat dat kan.’ SOLV had al een aspirant-maker van coronatestmaterialen klaarstaan om op te treden als eisende partij. Het proefproces ging niet door toen Roche alsnog de formule prijsgaf. Maar wellicht ontstaan er nieuwe tekorten wanneer een ander bedrijfsgeheim niet wordt gedeeld – nu of tijdens een toekomstige pandemie. ‘Als dat gebeurt, zijn wij er klaar voor,’ zegt Linders.
‘t Hoen vindt dat ook overheden naar de toekomst moeten kijken. ‘Ze moeten veel meer strategisch leren denken en handelen. Het gaat niet alleen om medicijnen. Diagnostiek, vaccins en medische hulpmiddelen zijn net zo belangrijk.’
‘Nooit transparant’
De vooraanstaande Amerikaanse epidemioloog Michael Osterholm waarschuwde al in 2005 dat de VS totaal niet waren voorbereid op een pandemie – hij gebruikte het voorbeeld van ‘gewone’ griep, die in pandemische vorm nog veel erger kan huishouden dan corona – en adviseerde wat er moest gebeuren om dat recht te zetten. Er werd niets met zijn aanbevelingen gedaan.
In juni 2018 stuurde Bruno Bruins, toen nog minister van Medische Zorg, een brief naar de Tweede Kamer over de maatregelen die het kabinet wilde nemen ‘ter beheersing van de kosten van genees- en hulpmiddelen’. ‘Fabrikanten zijn helaas vrijwel nooit transparant over de prijsopbouw van hun geneesmiddelen,’ schreef hij onder meer. ‘Ik ben hierover in gesprek met de farmaceutische industrie (…) en heb hen gevraagd zelf met een voorstel te komen. Ik verwacht van de industrie dat zij hierin hun verantwoordelijkheid nemen en inzetten op een open en duurzaam prijsbeleid.’
Over dwanglicenties toonde Bruins zich terughoudend. ‘Omdat de dwanglicentie een ingrijpende beperking is van het eigendomsrecht van de octrooihouder, wordt dit instrument zelden ingezet. In Nederland is nog nooit een dwanglicentie verleend en ook in andere landen is deze situatie nauwelijks voorgekomen.’
Op haar blog wees Ellen ’t Hoen de minister beleefd terecht: ‘Het is niet correct om octrooi als “eigendom” te behandelen. Een octrooi is een recht en niet een zaak, zoals een huis of een auto, die men bezit.’ En in tegenstelling tot wat Bruins beweerde, ‘is er wel degelijk mondiaal ervaring met dwanglicenties van geneesmiddelenoctrooien. Een recente studie naar het gebruik van de flexibiliteit van het TRIPS-Verdrag tussen 2001-2016 vond honderd gevallen van dwanglicenties.’ Ook de oudere, hierboven aangehaalde Canadese praktijk van dwanglicenties is voor Nederland ‘relevant’, signaleerde ’t Hoen, omdat die zo effectief bleek in het bewaren van een gezonde balans tussen commerciële en maatschappelijke belangen.
Maar toen de Tweede Kamer dwangmaatregelen eiste omdat Roche weigerde zijn formule van de lysisbuffer vrij te geven, wilde ook minister Hugo de Jonge van VWS geen concrete toezeggingen doen. Ten onrechte, meent ’t Hoen. ‘Door openlijk met dwang te dreigen, kun je de industrie wakker schudden; dat ze meer rekening moeten houden met het algemeen belang.’ Het biotechnologisch bedrijf Gilead Sciences in Californië test het op dit moment meest belovende middel tegen het coronavirus, remdesivir. Ook Gilead wist daarvoor aanvankelijk de status van weesmedicijn te verwerven, zodat het de prijs zou kunnen opdrijven. Pas na luide en wereldwijde kritiek, onder meer vanuit Nederland, liet Gilead die status alsnog varen. Biofarmaceutisch bedrijf AbbVie in Illinois heeft een ander anticorona-middel in ontwikkeling: Kaletra. AbbVie maakte uit zichzelf bekend er geen octrooi op aan te vragen. Zodat het een generiek medicijn wordt, dat iedereen kan maken.
Tot haar vreugde ziet ‘t Hoen dat de wereldgemeenschap de coronacrisis inzet om ook de rijkere landen en internationale organisaties naar een andere aanpak te duwen. De Wereldgezondheidsorganisatie kreeg eind maart van Costa Rica een aanvalsplan voor de strijd tegen het coronavirus. President Carlos Alvarado en minister van Volksgezondheid Daniel Salas bepleiten daarin de oprichting van een IE-databank met alle ‘informatie over diagnostische tests, hulpmiddelen, medicatie of vaccins, met gratis toegang dan wel licentiëring tegen redelijke voorwaarden en betaalbare prijzen, voor alle lidstaten’ van de WHO. De WHO kijkt heel serieus naar het aanvalsplan van Costa Rica, weet ’t Hoen. ‘Ik denk dat we er spoedig meer van zullen horen.’
Publieke druk
De Nederlandse organisatie Wemos, pleitbezorger van toegankelijkheid van geneeskunde, zond afgelopen week mede namens 37 maatschappelijke organisaties een dringende brief aan het kabinet. De boodschap: steun een speciale pool waarmee patenten en technologie die kunnen helpen in de strijd tegen corona, betaalbaar en beschikbaar worden voor zoveel mogelijk wereldburgers: ‘De kern van een Covid-19 pool is dat de rechten van een product of techniek “non-exclusief” gelicentieerd worden aan anderen, zoals onderzoekers en producenten.’ Het gaat daarbij om vaccins en medicijnen, maar ook om technologie en materialen – zoals bijvoorbeeld materiaal voor coronatesten.
In de brief noemt Wemos Costa Rica als voorbeeld. De organisatie wijst erop dat ook Chili, Israël, Canada en Duitsland al publiekelijk hebben aangegeven desnoods dwanglicenties in te zetten om de exclusiviteit van patenten op te heffen. Wemos noemt ook Roche als voorbeeld, omdat de farmaceut het recept voor haar lysisbuffer wilde delen na grote publieke druk.
Wemos zegt tegen Follow the Money: ’Wij hebben sinds het versturen van de brief veel reacties gehad van organisaties uit binnen- en buitenland die ons initiatief willen steunen. In Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk praten organisaties momenteel met de overheid over mogelijke steun aan de Covid-19 pool. Iedereen is er klaar voor, alleen de politieke steun van lidstaten binnen de EU is nu belangrijk om het ook daadwerkelijk van de grond te krijgen.’ De Covid-19 pool kan georganiseerd worden onder de al bestaande Medicines Patent Pool, die daarvoor haar mandaat verruimd heeft om naast geneesmiddelen ook materialen en technologie te kunnen poolen.
Ellen ’t Hoen strijdt al jaren voor het betaalbaar maken van dure medicijnen tegen verwoestende kwalen als HIV en AIDS. In 2010 richtte ze samen met Unitaid de Medicines Patent Pool op, een platform waarop partijen vrijwillig octrooien delen.
Een patent pool houdt in dat een patenthouder, bijvoorbeeld een farmaceut, de rechten onder voorwaarden deelt met andere bedrijven of organisaties. Zo kan bijvoorbeeld een andere producent een medicijn maken waarop een patent rust. Zo wordt de monopoliepositie van een bedrijf met een patent als het ware versoepeld: ook andere bedrijven kunnen produceren, en betalen daarvoor bijvoorbeeld een fee.
De Medicines Patent Pool werd een groot succes. Hij omvat inmiddels dertien licenties voor HIV antiretrovirals (ARV's), één HIV-technologieplatform, drie 'direct acting antivirals' tegen hepatitis-C en één medicijn tegen tbc. De lagere prijzen dankzij de pool hebben de internationale gemeenschap al 1,23 miljard dollar bespaard. Via de pool lopen inmiddels ook meer dan 130 projecten voor de ontwikkeling van andere medicijnen. Desgewenst kan er ook een Covid-19 pool in worden opgenomen.
Tot dusver worden tekorten aan medicijnen en hulpmiddelen bestreden door vrijwillige samenwerking tussen landen en bedrijven. Frankrijk leverde een miljoen beschermende maskers aan Italië, China zond vergelijkbare hoeveelheden naar diverse EU-lidstaten, Rusland stuurde materialen en doktoren naar Italië – al zien velen de hulpacties van de laatste twee landen als een PR-stunt. In de VS sloot autofabrikant General Motors een verbond met Ventec Life Systems, een kleine specialist in beademingsapparaten in de staat Washington, om diens productie exponentieel op te schroeven.
Maar samenwerking alleen is niet genoeg, denkt ’t Hoen. De huidige saamhorigheid en het wederzijds vertrouwen in de strijd tegen het coronavirus kunnen zomaar verdampen als de pandemie onverwachts heftiger wordt, of wanneer landen die haar onder controle leken te hebben, met nieuwe uitbraken worden geconfronteerd. ‘De medische markt is een wereldwijde, en een heel complexe. Overheden en internationale organisaties moeten veel meer de regie nemen. Ook met het oog op toekomstige pandemieën. Dwangmiddelen zijn daarbij hard nodig.’
Update 8 april 2020, 11.00 uur: Nederland steunt de Covid 19-pool
Minister Hugo de Jonge liet de Kamer per brief weten dat Nederland de Covid 19-pool steunt en hulp aanbiedt in het verder uitwerken van de concrete maatregelen: "Naast de financiële bijdrage aan het onderzoek zal Nederland aan de WHO aanbieden om te helpen bij het verder uitwerken van een COVID-19 patent pool. Dit sluit aan op de oproep van Costa Rica die de WHO heeft opgeroepen om een internationale pool op te richten voor intellectueel eigendom inzake COVID-19."
53 Bijdragen
Roland Horvath 7
Een octrooi is een alleen recht van een product of productie methode in de regel voor 20 jaar.
Men moet zich afvragen wat het beste is wel of geen octrooien. Beide hebben hun eigen voordelen.
Een octrooi is een recht dat aan een onderneming gegeven wordt door de overheid. In die zin is het een inbreuk op de vrije markt.
Degene die het meeste ijveren voor octrooien en voor wettelijke misbruiken van octrooien, zoals het ontbreken van en dwanglicentie en het verbod van uitvoer van de producten bij een dwanglicentie, roepen het hardst dat de vrije markt geen stro breed in de weg gelegd mag worden.
Anderzijds illustreert het ontbreken van een dwanglicentie in de EU twee zaken:
De overheid, ook die van NL/BE/EU, is de gewillige, slaafse, niet zeer ontwikkelde knecht van de GMO.
En ten tweede, de overheden begrijpen in veel gevallen niet wat ze allemaal goedkeuren, zeker niet als het over multilaterale handelsverdragen gaat. Want die zijn in de regel toonbeelden van valsheid en hypocrisie: De voorstanders van de absolute vrije markt roepen de onwetende overheden in om hun macht -die van de GMO- te versterken.
Het is de taak van de overheid om in nood situaties nood maatregels te nemen.
Dat lukt niet zo goed met medicijnen. Maar ook niet elders.
Ook andere cruciale sectoren zoals de banken hebben te veel macht. Vandaag de dag zou het bij de stilstand van de economie normaal zijn dat de overheid verkondigt dat de betaling van alle schulden en alle huren 2 of 3 of 6 maanden worden uitgesteld zonder bijkomende kosten.
Dan zouden de banken en de verhuurders ook een deel van het risico dragen, wat hun taak is ten gepasten tijde. In BE bijvoorbeeld rekenen de banken voor uitstel van betaling veelal honderden of duizenden euro.
Renée Zondervan 3
Roland HorvathIn ruil voor deze loyaliteit hebben burgers er dan recht op dat zij bepaalde zorg, wetshandhaving, bescherming en transparantie van die overheid genieten.
Die loyaliteit, wederzijdse gedragingen en houding dienen dus van 2 kanten te komen. Gebeurt dat niet, gaat het knellen.
Een democratisch gekozen overheid heeft slechts bestaansrecht bij de gratie van de burgers....
Precies dit simpel weergegeven principe, van voor wat hoort wat, is wat de burger, nog, begrijpt en overheden dus steeds meer de mist mee in gaan.
Door een gebrek, aan besef, kennis, visie, handhaving, dan wel transparantie, bewust of niet, door en van onze politici, overheidsinstanties. Ze corrumpeert zichzelf en maakt zichzelf te schande door toenemend te weigeren naar hun basistaak, namelijk de burger dienen en beschermen, terug te keren.
Het uit handen geven van onze overheden, van wat uiterst Basis-noodzakelijk én verplicht is om die balans voor hun (faciliterende!) burgers te houden, is precies wat samenlevingen nu opbreekt.
De burger wordt steeds kwader, gefrustreerder, begrijpt steeds minder van de steeds complexere samenleving/
regelgeving als geheel en voelt zich steeds meer verraden door hun overheden, rechters en leiders.
Het wordt vergelijkbaar met heuse Vecht-Scheidingen
Daarbij is, niet zelden, sprake van een Narcistische Persoonlijkheids-Stoornis bij een van de 2 echtelieden....De ander kan, soms, co-dependentie worden verweten.
In tijden als nu, maar nooit, geeft het overheden en leiders geen énkele Pas precies díe basistaken van zorg en bescherming uit te voeren, zelfs af te dwingen! Af te dwingen ook van Narcistische bedrijven, organisaties én personen! De burger dient ook veel ZelfBewuster te worden wat haar rol, rechten en plichten zijn in deze relatie.
Alles moet ingezet gaan worden om Niet te belanden in een heuse Vecht-Scheiding.
C. Tamsyn 4
Renée ZondervanJoost Ramaer
Roland Horvath1. De opt-out betekent niet dat de EU - en dus ook lidstaat Nederland - helemaal geen dwanglicenties meer kan gebruiken. Hij beperkt dat middel alleen.
2. Ik wist niet dat Belgische banken vaak honderden euro rekenen voor betalingsuitstel. Interessant!
Niek Jansen 9
Zo kon de pharma-gigant Eli Lilly in het kader van het NAFTA-vrijhandelsverdrag een compensatie eisen van Canada van $500 miljoen omdat er een goedkoper medicijn op de markt was gebracht dan Lilly aanbood en zo zijn er meerdere voorbeelden.
Elk vrijhandelsverdrag heeft een dergelijke arbitrage clausule zo ook het CETA vrijhandelsverdrag. En deze cie. is supra-nationaal en heeft dus jurisdictie boven onze eigen gerechtelijke instituties.
Ik vraag me dus af in hoeverre uitspraken van die cie. zich verhouden met octrooi-, patentrechten, dwanglicenties edm , waarvan in in dit artikel sprake is.
Het is begrijpelijk dat deze arbitragecie. de belangrijkste reden is van veel verzet tegen het CETA en indertijd ook tegen het TTIP vrijhandelsverdrag waarover ook onze volksvertegenwoordiging zeer verdeeld was. Omdat de CU op het laatste moment toch voorstemde is het CETA verdrag met nipte meerderheid in de Eerste Kamer aangenomen en heeft de neo-liberale minister Kaag ook hier weer gewonnen, die het verdrag enthousiast verdedigde, zoals ze ook al de samenwerking met de fascist Bolsonaro verdedigde tbv het controversiële Corredor-Norte project in hartje Amazone, waarin veel wegen en havens aangelegd zullen worden tbv de soja-industrie ten koste van veel houtkap, milieuschade en onteigening van Indiaanse grond.
https://www.abc.net.au/radionational/programs/backgroundbriefing/isds-the-devil-in-the-trade-deal/5734490
In deze link wordt met een aantal voorbeelden van claims aan belastingbetalers geïllustreerd hoe de macht van multinationals vergroot is middels vrijhandelsverdragen.
Renée Zondervan 3
Niek JansenTeunis J. Dekker 2
Niek JansenNiek Jansen 9
Teunis J. DekkerJoost Ramaer
Niek JansenAnton Weenink 2
Problemen zijn al 40 jaar bekend. Kennelijk geldt ook hier, zoals vaker: men drinkt een glas, men doet een plas en laat alles zoals het was. Te veel belanghebbenden bij de status quo ?
Joost Ramaer 1
Anton WeeninkRenée Zondervan 3
1. De bestrijding slechts kàn plaatsvinden als je de Bron van waar uit het oorspronkelijke virus komt, kunt onderzoeken. De Chinezen weigeren dat!
2. Een vaccin, vergelijkbaar met het griepvaccin, is niet mogelijk. Dat zou komen, betoogt hij, omdat het zich steeds muteert. Dat zou ook de reden zijn dat het bv in Italië zich al agressiever en dodelijker gedroeg dan bv in China en daarna in landen als Zuid-Korea.
(Inmiddels begrijp ik dat er nu al 100-150 verschillende strings te herkennen zijn. Dat is niet te bevechten!)
3. Hij waarschuwde dat Lockdowns slechts werken indien ze volledig zijn en voorlopig ook blijven. Zuid-Korea beleefde namelijk meteen een heropleving van het virus, doordat mensen van buiten het land weer in kwamen.
4. Hij gaf óók al de enorme waarde aan van o.a. meteen verplichte mondkapjes en social distancing en dat daardoor het virus zich ook minder snel kón verspreiden.
5. Landen in Azië zijn wel vaker de Bron van dit soort pandemiën en zijn, zowel medisch als technisch, beter bewapend, indien het zich weer aandient. Ze reageren veel sneller en adequater. (Laten we buiten beschouwing houden dat dit ook op politieke gronden anders geregeld kàn worden, dan in het in deze weer eens 'los-open(d)' (vogel)vrije Westen...
Deze bijzonder waardevolle bijdrage van prof. Woo-joo lijkt nauwelijks gehoor, navolging te vinden in het Westen. We hebben niet eens EU regelgeving in deze....laat staan dat we iets willen leren van mensen die ons voorgingen en gaan...
Typisch Westerse arrogantie om steeds het wiel weer opnieuw te willen uitvinden. Big Pharma spint er weer behoorlijk garen bij. Overheden buitelen weer polderend over elkaar heen, in hun zucht naar erkenning en toekomstig politiek gewin...
De Burger betaalt weer de rekeningen.
Joost Versteegh 4
Renée Zondervanad2. Wat deze prof beweert lijkt op punten af te wijken van kennis die afgelopen weken naar buiten is gekomen. De vorm van het virus blijkt nauwelijks te muteren.
ad3. Vreemde conclusie. Een complete lock down opheffen en vervolgens virus uit het buitenland introduceren lijkt me vragen om een tweede lockdown. Grenzen dicht en quarantaine lijkt me een betere remedie dan grenzen open zetten en een doodlopende lockdown aanhouden.
Joost Ramaer 1
Renée ZondervanHank_Rearden_2020 1
Renée ZondervanRenée Zondervan 3
Hank_Rearden_2020Helaas voorzie ik door de grimmige toekomst dat daar geen geld voor vrijgemaakt wordt... en nu de grote opmaat is begonnen om bepaalde rijken nóg rijker te maken en de sociale ongelijkheid nog groter.
Aangezien democratie slechts kan bestaan bij een bepaald maximaal verschil tussen arm en rijk...moet ik, in retroperspectief, concluderen dat er al heel Lang niet echt meer sprake is van Democratie.
Slavernij is al jaren weer toegenomen en zal alleen maar verder groeien.
Ego en bewuste Onkunde, groeiend Narcisme en steeds vaker omarmd Slachtofferschap, spinnen nu meer en meer het Web Om het nu afgedwongen cocooningsprincipe...
Hank_Rearden_2020 1
Dat medicijnontwikkeling 10-15 duurt en $10-$20 miljard kost is in deze vergelijking niet meegenomen. Gelukkig zijn er slimme farmaceuten die hun octrooien weten te rekken tot 30 jaar, zoals AbbVie met Humira (1), dat $16 miljard per jaar oplevert en waar meer dan 100 patenten op zitten.
Met de gefabiceerde coronacrisis kunnen overheden plotseling grondwettelijke rechten als persoonlijke vrijheid en persvrijheid ernstig beperken, zonder enige vorm van democratische besluitvorming.
En nu willen dezelfde overheden de rechten die ondernemingen met hun eigen innovatieve bijdragen aan de samenleving hebben ook nog gaan inperken?
Doet denken aan tijden van de Soviet-Unie, waarin overheden private ondernemingen massaal gingen overnemen, en de hele zaak vervolgens collabeerde.
1. https://www.nrc.nl/nieuws/2016/08/03/weer-wint-de-beschuitman-van-een-miljoenenbedrijf-3509048-a1514604
2. https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-09-07/this-shield-of-patents-protects-the-world-s-best-selling-drug
HH Manders 4
Hank_Rearden_2020De uitgaven aan marketing en lobby is GROTER dan de uitgave aan R&D.
U vaart blind op de claims van farmaceuten over hun R&D uitgaven. Deze bedrijven weigeren structureel deze claim te onderbouwen. De vage aanwijzingen die er zijn, suggereren dat de claims een factor 10 tot factor 1000 hoger liggen dan de werkelijke kosten.
Veel duur en fundamenteel onderzoek wordt ook nog eens uitgevoerd door instanties met (grotendeels) publiek geld. Er is al langer een bedrijfsmodel waarbij kleine bedrijven het fundamentele onderzoek doen (met veel publiek geld), patent aanvragen, en zich dan op laten kopen (of op worden gekocht) door een groot bedrijf, wat dan vervolgens ook nog eens de opkoopkosten opvoert als 'R&D'
Er wordt door hen structureel meer geld in onderzoek gestopt naar medicijnen waarop grof geld valt te verdienen (denk aan cholesterol-medicijnen) dan medicijnen waar een grote behoefte aan is.
We hebben het hier over een industrie die:
- Meerdere malen is betrapt op corruptie en omkoping.
- Structureel nadelige onderzoeksresultaten probeert te onderdrukken, en (neutrale en positieve) onderzoeksresultaten van hun medicijnen aandikt.
- Met allerlei trucs voorkomt dat er generieke medicijnen op de markt verschijnen.
- Willens en wetens een bevolking aan zwaar verslavende medicijnen probeert te krijgen.
- Tot midden jaren 2000 winstgevender was dan de olie-industrie en de financiële sector. En pas is voorbijgestreefd toen de olie-prijs explodeerde, en de financiële industrie de bubbel had opgeblazen en criminele praktijken (rommel hypotheken, CDO's etc) had opgevoerd tot een maximum.
- Regelmatig gebruik maakt van afpersing (zie de brief aan Bruno Bruins).
- Aan de haal gaat met nieuwe toepassingen voor al bestaande medicijnen (zonder onderzoek te doen of ze te ontwikkelingen), en dan kosten opjaagt.
Niek Jansen 9
HH MandersHank_Rearden_2020 1
Niek Jansen1. https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/05/amc-omzeilt-dure-pil-van-farmaceut-a1598274
HH Manders 4
Hank_Rearden_2020C. Tamsyn 4
HH Manders"Ons land is bezig met een grote nationale beproeving ... Succes in deze strijd vereist de volledige absolute maatstaf van onze collectieve kracht, liefde en toewijding ... Elke burger wordt opgeroepen om offers te brengen. Elk bedrijf wordt gevraagd om zijn patriottische plicht te vervullen ... Eerlijk gezegd is het een kwestie van leven en dood ... Dit worden twee zeer pijnlijke, zeer pijnlijke weken. "
https://larouchepac.com/20200402/zepp-larouche-systems-are-manmade-you-can-change-systems-when-one-breaks-down'
C. Tamsyn 4
HH MandersGerrit Zeilemaker 6
HH MandersArjan van Muyen 3
HH MandersIk zeg: Haal de hele industrie van die zogenaamd 'vrije markt' en dus ook meteen van de beurs. Limiteer de winsten tot redelijke percentages. Een groot aantal sharks zal dan inderdaad het veld verlaten en dat is prima. Mensen met eurotekens in ogen hebben in de zorg niets te zoeken. Innovatie in de zorg moet behoeftegedreven zijn, niet winstgedreven. #ZorgIsGeenMarktPuntUit
Vind een oplossing voor noodzakelijke investeringen, en ontneem de noodzaak tot gigantische marketingbudgetten. Daar spenderen pharmabedrijven namelijk nog steeds het meeste aan.
Hank_Rearden_2020 1
Arjan van MuyenHet is aangetoond dat bepaalde generieke medicijnen anders werken omdat fabrikanten inferieure materialen gebruiken bij de vervaardiging, die overigens vaak in China of India plaatsvindt.
Net als met auto's of wijn is een goed geneesmiddel waardevol. Zowel Audi als Volkswagen brengen je van A naar B, maar Audi doet alles net wat beter, terwijl beide uit dezelfde fabriek rollen. Van goede champagne kan je drinken wat je wil zonder hoofdpijn, terwijl cava na 3 glazen hoofdpijn bezorgt. Het is dus naief om te denken dat geneesmiddelen ineens tot een soort objectieve markt behoren.
HH Manders 4
Hank_Rearden_2020En zelfs de prijzen voor merkmedicijnen zijn veel te hoog. Zoals gezegd... veel farmaceutische bedrijven zijn alleen maar geïnteresseerd in mega-winsten; en gaan daarvoor LETTERLIJK over lijken, als ze denken er mee weg te komen.
Arjan van Muyen 3
Hank_Rearden_2020Marco Fredriks 4
HH MandersWederom Theranos, het bedrijf waar vele "prominenten" een plaats in de Board of Directors hadden zoals een Henry Kissinger.
Joost Ramaer 1
Hank_Rearden_2020Gerrit Zeilemaker 6
Zou het niet kunnen dat hier geen sprake was van een 'blunder', maar dat het hier ging om bewuste EU-politiek in het belang van het bedrijfsleven? En zou het niet kunnen dat als je het belang van het bedrijfsleven bevordert je ook het bedrijfsleven niet dwingt? En zou het negeren van de 'tevergeefse' waarschuwing niet juist deze bewuste bedrijfssteun kunnen bevestigen?
HH Manders 4
Gerrit ZeilemakerHet (EU-) beleid ten opzichte van het bedrijfsleven is al jaren een enorme machtsoverdracht naar het bedrijfsleven toe, mijns inziens aangejaagd door een aantal mechanismen:
- Lobby en omkoping van politici door het bedrijfsleven; en ja, naar mijn mening komt veel van wat door anderen gezien wordt als lobby neer op omkoping. De draaideur is wat mij betreft ook een vorm van omkoping (een beloofde toekomstige (financiële) beloning).
- Een BEWUSTE blindheid voor wangedrag en naïef vertrouwen in het 'goede' gedrag door het bedrijfsleven. Het doelbewust niet WILLEN zien dat het een waanbeeld is dat de belangen van bedrijven en samenleving parallel lopen. Dat is namelijk nog NOOIT het geval geweest. Pas als er enorme sociaal-economische problemen ontstaan die de belangen van het bedrijfsleven en de elite bedreigen passen zij zich iets aan. Iedereen met ook maar enig historisch en sociologisch besef zal het overweldigende bewijs hiervoor zien.
Ook het idee dat een bedrijf zichzelf zal controleren en dat toezicht onnodig is, is een gevolg van dit waanidee. Iets wat - KEER OP KEER - een complete illusie blijkt te zijn, in vrijwel elke economische sector.
Mijns inziens is dit veroorzaakt door vernietigende uitwerking van de ideologische indoctrinatie die te zien is bij met name management en economie-opleidingen, waar de huidige technocratische bestuurskaste grotendeels vandaan komt. Veel van wat daar de afgelopen decennia is gedaan voldoet niet of nauwelijks aan welke academische wetenschappelijke standaard dan ook. Niet die voor sociale-wetenschappen, noch die voor natuurwetenschappen.
Tekenend is dat in economische theorieën nauwelijks geverifieerd worden. Ook wordt nog steeds gebruik gemaakt van compleet achterhaalde sociologische concepten (zoals de rationele mens), met als excuus dat anders modelleren zo moeilijk is.
Dit is overigens grotendeels een erfenis van de Koude Oorlog.
Arjan van Muyen 3
HH MandersJoost Ramaer 1
HH MandersHH Manders 4
Joost RamaerMaar uiteindelijk ben ik benieuwd naar het effectieve resultaat. Hoe makkelijk zijn namelijk de opgelegde maatregelen te omzeilen, bijvoorbeeld.
Jan Copic 1
HH MandersIk stel FtM voor dat H.H. Manders als columnist wordt uitgenodigd.
Joost Ramaer 1
Gerrit ZeilemakerPetrus Harts 3
Dat is voor mij de eye-opener. Het doel van die octrooien is immers om bedrijven aan te sporen méér innovatie-onderzoek te doen. Dus moet er iets fundamenteel veranderen.
Arjan van Muyen 3
Petrus HartsJan Ooms 10
Arjan van MuyenHoe dan?!
En wat dacht je van Nieuwsuur met 'huiseconoom' Matthijs Bouman, de roeptoeter van VNO/NCW in Nederland en verdediger en promoter van neoliberaal VVD- beleid.
Hoe rechts wil je't hebben?
Ferdi Scholten 5
Petrus HartsDus in plaats van stimulatie van innovatie werken patenten innovatie dus voornamelijk tegen.
Dit proces wordt alleen maar erger naarmate meer (abstracte) zaken onder het patentrecht kunnen vallen, zoals software en biologische patenten.
Echte innovatie is alleen te verwachten als hiervoor een stimulans is. Een patent is geen stimulans maar een rem. Echte vrije markt zou tegen patenten moeten zijn omdat er dan pas vrijheid is om door middel van het leveren van een kwalitatief goed innovatief produkt jezelf positief te onderscheiden en hierdoor daadwerkelijk een hogere prijs te rechtvaardigen. Inferieure produkten leveren vanzelfsprekend veel minder op. In plaats van een "race to the bottom" = hoe lever ik het goedkoopst mogelijke, net aanvaardbare produkt. Wordt het dan een een "race to the top" = Hoe lever ik het best mogelijke onderscheidende produkt tegen een zo goed mogelijke prijs.
Joost Ramaer 1
Ferdi ScholtenTedje van Asseldonk, IEZ 9
Ferdi ScholtenPetrus Harts 3
Ferdi ScholtenMisschien moeten we gaan polderen? Patenten oké, maar voor maximaal 7 jaar (ik dacht, het is bijna Pasen, ik gooi er een bijbels getal in).
Joost Ramaer 1
Petrus HartsNiek Jansen 9
En de EU blijft ons belazeren in opdracht van het grote bedrijfsleven. Er zijn nu opnieuw in het geheim onderhandelingen gaande tussen de Europese Cie. en de VS over een nieuw vrijhandelsverdrag, een opvolger van TTIP.
U herinnert zich nog de demonstraties en kritiek vanuit diverse maatschappelijke en politieke organisaties over de geheimzinnigheid waarmee olv de Vlaamse neo-liberaal Eurocommissaris voor Handel Karel de Gucht de TTIP onderhandelingen werden gevoerd.
Velen haalden opgelucht adem toen Trump dat verdrag in de prullenbak gooide, maar hij deed dat uiteraard om andere redenen als de critici in de EU die tegen de machtsuitbreiding van multinationals waren en de EU het gebrek aan transparantie verweten waarmee het verdrag tot stand kwam.
'L'histoire se repète' , blijkens deze open brief aan EU-president Ursula von der Leyen en het gedraai, bedrog en achterkamertjes politiek krijgen een nieuwe start ten koste van de belangen van de EU-burgers/consumenten/belastingbetalers.
Er is de komende tijd genoeg werk voor de 30.000 lobbyisten in het Brusselse en op het eind van de rit mogen wij alleen 'ja' stemmen voor het verdrag, dat dan overigens al in werking is getreden, wat de gewoonte is bij vrijhandelsverdragen. Wij zullen dan ook de rekening mogen betalen en de schade incasseren op diverse maatschappelijke terreinen zoals voedselveiligheid, milieubeleid, dierenwelzijn, pesticidegebruik, werkgelegenheid edm.
Kortom; 'business as usual'.
Lees ook: https://corporateeurope.org/en/2020/02/health-environment-and-climate-are-not-negotiable
Vreemd dat er geen enkele Nederlandse ondertekenaar is van dit manifest.
Ferdi Scholten 5
Niek JansenVan een volksvertegenwoordiging verwacht ik volledige transparantie, en geen geheimen. Zo niet dan is het in mijn optiek niet mogelijk om te zeggen dat je het volk vertegenwoordigd, maar hooguit een belangenbehartiger bent voor een deel van het volk, namelijk enkel dat deel dat bij jou aan tafel zit, en niet voor het gehele volk.
Joost Ramaer 1
Ferdi ScholtenRoland Horvath 7
Niek JansenDie verdragen zijn een uitvindsel van de GMO om de almacht te verkrijgen wereldwijd. Daarom worden de besprekingen gehouden door vertegenwoordigers van de GMO en ten tweede in het grootste geheim. Ten derde, mogen de parlementen deelnemende landen, die in feite niet deelgenomen hebben want ze waren niet bij de onderhandelingen, uitsluitend ja of nee zeggen tegen het eindresultaat. Ze mogen geen wijzigingen aanbrengen. De parlementen hebben dan nog de bevoegdheid van de 1e Kalmer.
Dat alles voor de zogenaamde bedrijfsgeheimen van de GMO.
Marx en Engels verkondigden in 1848 in het communistisch manifest: 'Arbeiders aller landen, verenigt u'.
Dat is nog steeds geldig, het moet wel uitgebreid worden tot:
'Burgers aller landen, verenigt u'. Zonder zullen we niet veel bereiken. Een zeer kleine elite van superrijken is al tietallen jaren bezig met valse middelen de totale macht wereldwijd te veroveren. Met de hulp van hun knechten, alias hu vijfde kolonne, de politici en de MSM.
De macht en de zeggenschap van alle burgers moet met alle mogelijk middelen groter worden in de politiek en in de economie, in de ondernemingen.
De burgers moet hoe dan ook een Derde Kamer worden met overleg en met beslissingen analoog met de Eerste - en met de Tweede Kamer.
Marco Fredriks 4
Roland HorvathFerdi Scholten 5
De eerste publicatie hiervan op Pubmed is teruggetrokken omdat er nog meer onderzoek gedaan moet worden en de resultaten gebaseerd waren op theoretisch mathematisch onderzoek van de COVID-19 testresultaten. Het abstract hiervan is echter nog beschikbaar op Pubmed. Zie: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32133832/
Indien deze "false positive" rate correct is zou ik op basis hiervan ook niet de verantwoordelijkheid willen hebben als bedrijf om een mogelijk onbetrouwbare test te leveren.
Uiteraard is dit slechts speculatie, maar dat was het "Imperial" model uiteindelijk ook....
Hendrik Van Dongen
Het algemeen belang is er op dit moment als eerste bij gebaat dat er überhaupt werkende medicijnen en/ of vaccin(s) worden ontwikkeld en wel zo spoedig mogelijk.
Wat ik graag zou willen weten: verloopt dit proces van onderzoek naar Covid-19 (enigszins) efficiënt, transparant en met vereende krachten?
a) Wordt de opgedane data, kennis en expertise van partijen die hier wereldwijd aan werken optimaal benut?
b) Is er op dit moment sprake van inhoudelijke samenwerking, coördinatie, regie en / of transparantie tijdens onderzoeken (nationaal/ europees/ wereldwijd) naar Covid-19?
Dus in de fase vóórdat er ook maar enig positief resultaat is geboekt (laat staan iets dat lijkt op een mogelijk medicijn of vaccin). Niet alleen de successen, maar ook van mislukkingen, die voor kennisopbouw even waardevol zijn. Van de farmaceuten hoeven we dit kennelijk niet te verwachten, maar mogelijk wel van publiekelijk gefinancierde universiteiten, onderzoeksinstellingen, laboratoria etc om bij elkaar in de keuken te kijken en álles te delen (op een (bestaand?) platform).
c) Kunnen farmaceuten ook in de onderzoeksfase gedwongen worden transparantie te geven, ook voordat zij een tastbaar resultaat hebben (uit)ontwikkeld (waarvan ik begrijp dat veel expertise reeds is gefinancierd uit publieke middelen)?
d) Oftewel: zijn nu wereldwijd allemaal knappe koppen binnen de oogkleppen/muren/ expertise van hun eigen organisatie (mogelijk) hetzelfde aan het doen zonder dit van elkaar te weten? Als dat het geval is: is deze inefficiënte vorm (in geld en vooral tijd) van hobbyisme niet ongewenst nu er een veel groter volksgezondheids-, maatschappelijk- en economisch belang speelt?
e) wie kan dit afdwingen (WHO, EU, regeringen)?
Joost Ramaer 1
Hendrik Van Dongen