
De coronapandemie zet de wereld op zijn kop. Wie betaalt de rekening? En wie profiteert? Lees meer
Het virus SARS-CoV-2, beter bekend als het coronavirus, dook eind 2019 op in de Chinese provincie Hubei. In een paar weken tijd veroorzaakte het een epidemie, waarna het zich over de rest van de wereld verspreidde. Begin maart 2020 verklaarde de World Health Organisation de ziekte tot een pandemie en gingen landen wereldwijd 'op slot'.
Met het coronavirus is een crisis van historische proporties ontstaan, niet alleen medisch, maar ook economisch. In de vorm van steunfondsen en noodmaatregelpakketen werden bedrijven wereldwijd met vele miljarden op de been gehouden.
Waar met geld gesmeten wordt, liggen misbruik en fraude op de loer. Daarom volgt FTM de ontwikkelingen op de voet. Wie profiteert van de crisis? En welke oplossingen dienen welke belangen?
En alweer maakt de minister een draai over Van Lienden en de mondkapjesdeal
Minister Conny Helder laat mondkapjesdebat in verwarring ontaarden
20 miljoen mondkapjes van Sywert van Lienden gaan definitief de verbrandingsoven in
Corona en belastingtrucs maken van Pfizer het meest winstgevende bedrijf van Nederland
Viruswaarheid van Willem Engel lijkt uitgeraasd, waar blijft het binnengehaalde kapitaal?
Zes brandende kwesties na het rapport van Deloitte over de mondkapjesdeal
Hoe het gerucht over de vermeende corruptie van Jaap van Dissel de wereld werd ingeholpen
Sywert van Lienden maakte veel meer winst op mondkapjes dan hij het ministerie vertelde
Blijvende Q-koorts krijgt nog minder aandacht dan post-covid
Van zwarte lijst naar chief security: de onwaarschijnlijke carrièreswitch van een ict-criticus
Winkeliers volgen op 14 december de toespraak van Rutte in hun winkel in Dordrecht. © Jeffrey Groeneweg / Hollandse Hoogte / ANP
Nederlandse coronastrategie doorgelicht: van tweesporenbeleid naar het spoor bijster
Nederland zit nog minimaal drie weken op slot, maar een plan voor daarna ontbreekt. De expertteams van Herstel NL en het Red Team roepen het kabinet op tot transparantie en het formuleren van een consequente strategie. Over hoe die eruit moet zien, verschillen de twee teams van mening. Maar over één ding zijn ze het eens: verder aanmodderen doet ons land onnodig veel schade.
- ‘Maximaal controleren’, zo noemt Rutte de coronastrategie van het kabinet, met als doel ‘zo min mogelijk besmettingen’. Maar dat doel werd in eerste instantie heel anders uitgelegd. Oorspronkelijk wilde het kabinet het virus nog ‘beheerst laten verspreiden onder groepen die het minste risico lopen’ en tegelijkertijd ‘de kwetsbaren beschermen’.
- Er is kritiek van twee kanten. Het Red Team vindt dat de strategie van het kabinet niet aansluit op het doel van ‘zo min mogelijk besmettingen’. Ze verwijten het kabinet de besmettingsaantallen niet ver genoeg terug te dringen waardoor we in een ‘zaagtandscenario’ terecht zijn gekomen van lockdowns en versoepelingen. ‘Als we in januari weer verder aanmodderen, heb je wel de schade van de lockdown maar niet de voordelen.’
- Herstel NL, een ander team van wetenschappers, economen en artsen vindt dat Rutte het nooit uitgevoerde ‘tweesporenbeleid’ opnieuw moet overwegen. Ze vinden de huidige lockdown ‘disproportioneel’. ‘Als je het reguliere rekenkader toepast, kom je zelfs met de meest conservatieve inschattingen tot de conclusie dat de gezondheidswinst die we met lockdowns behalen, niet opweegt tegen de kosten.’
- Over één ding zijn de twee teams het eens: de strategie van het kabinet is niet effectief en van Ruttes oorspronkelijke zoektocht naar een ‘balans tussen maatregelen nemen die nodig zijn en het gewone leven zoveel mogelijk door laten gaan’ is nog maar weinig zichtbaar.
‘Nederland gaat op slot,’ zei premier Rutte op 14 december. Geen ‘intelligente’ lockdown zoals in maart, geen ‘gedeeltelijke’ zoals in oktober, maar een harde lockdown tot 19 januari. Het besluit werd genomen na het Catshuisoverleg van 13 december. Het kabinet zegt zich te realiseren ‘hoe heftig en ingrijpend het besluit is,’ maar het is volgens Rutte onvermijdelijk omdat de besmettingscijfers ‘in sneltreinvaart’ stijgen. De lockdown moet die stijging kenteren: ‘Alles is erop gericht het aantal contacten tot een minimum te beperken. Want zonder contact kan het virus niet overspringen.’
Op die laatste tegelwijsheid valt niets af te dingen, maar op het afkondigen van de lockdown wel. ‘Deze lockdown is disproportioneel,’ schreef een groep wetenschappers waaronder economen Barbara Baarsma, Bas Jacobs en Coen Teulings, op 16 december in NRC. Ze hebben zich verenigd met politicoloog Robin Fransman, gezondheidseconoom Eline van den Broek-Altenburg en enkele artsen in een nieuw ‘coronateam’: Herstel NL . Dat collectief is voorstander van een strategie met meer risicogestuurde maatregelen ‘die onze samenleving minder schade doen’. Herstel NL wil het coronabeleid volledig richten op het beschermen van de kwetsbaren en de rest van de bevolking meer vrijheden teruggeven. De artsen binnen het collectief maken zich zorgen over de corona-angst in de samenleving en de gevolgen van de in hun ogen disproportionele maatregelen. ‘Gezondheid is meer dan de afwezigheid van corona,’ zei internist-endocrinoloog Evelien Peeters op 17 december in AD.
De artsen die zich hebben aangesloten bij Herstel NL organiseerden zich als subgroep in de Stichting Artsen Covid Collectief en presenteerden op 21 december deze videoboodschap.
Enkele leden van Herstel NL bekritiseren de strategie van het kabinet en haar adviesteam, het OMT, al sinds het voorjaar. Sinds 4 december hebben ze zich daarnaast verenigd in een multidisciplinair team. Ze positioneren zich daarmee als tegenhanger van het Red Team dat dankzij de media-aandacht uitgroeide tot een officieus alternatief voor het OMT .
Het Red Team, waarvan onder andere veld-epidemioloog Amrish Baidjoe , complexiteitsdeskundigen Bert en Peter Slagter en gezondheidseconoom Xander Koolman deel uitmaken, bepleit een strategie om het virus dermate in te dammen dat je de verspreiding kunt controleren met test-, traceer- en isolatiebeleid. Koolman schreef al op 24 maart in Economisch Statistische Berichten (ESB): ‘Dat vergt alert ingrijpen in een vroeg stadium van elke besmetting, met het doel de bron te identificeren en de hele besmettingshaard te isoleren.’
Hoewel het Red Team sinds september voor een harde lockdown pleit, is ook deze groep niet blij met de huidige situatie. Voormalig huisarts en ziekenhuisbestuurder Wim Schellekens, voorzitter van het Red Team, twitterde op 16 december: ‘Als Red Team zitten we ongewild in de hoek van de grote voorvechters van een harde lockdown. Dat voelt vervelend en is ook niet terecht. [..] Deze harde lockdown was niet nodig geweest als het kabinet in september al had ingegrepen.’
Beide kampen zijn niet blij met deze harde lockdown tijdens de feestdagen. Die had volgens hen voorkomen kunnen worden. Zowel het Red Team als Herstel NL beschuldigen het kabinet ervan de verkeerde – of eigenlijk helemaal geen – strategie te volgen. Veel Nederlanders zijn ondertussen murw, niet alleen van het virus en de lockdowns, maar ook doordat ze vaak niet kunnen volgen waar we nou eigenlijk mee bezig zijn en waarom. En dan geven experts ook nog eens allemaal tegengestelde adviezen, benadrukken ze andere feiten en onderzoeken om hun beweringen te onderbouwen en gebruiken ze verschillende afwegingskaders – die op hun beurt ook niet altijd even transparant zijn. Follow the Money sprak met experts uit het Red Team en Herstel NL over hun alternatieve corona-strategieën, in een poging meer helderheid te scheppen in de manier waarop zij het probleem benaderen, hoe zij denken over oplossingen, hoe zij redeneren en welke aannames ze zelf maken.
Dossier
Dossier: Coronacrisis
De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen zijn ongekend; de uitwerking ervan nog grotendeels onbekend. Welke oplossingen dienen welke belangen?
Wat ís de strategie?
Het begint allemaal met die ene vraag: ‘Wat is nou precies de strategie van dit kabinet?’ Na negen maanden coronacrisis lijkt die vraag nog steeds niet beantwoord. Lilian Marijnissen (SP), Lodewijk Asscher (PvdA) en Rob Jetten (D66) stelden op 9 december in elk geval alledrie diezelfde vraag tijdens het coronadebat in de Tweede Kamer. Rutte deed echter alsof de strategie al vanaf maart glashelder is: ‘Maximaal controleren van het virus, zoals dat vanaf het begin ook al de strategie is geweest.’
In woorden klopt dat. Al vanaf 16 maart noemt Rutte de strategie van het kabinet ‘maximaal controleren’. Maar de doelstelling die onze premier daar op 9 december aan verbindt: ‘De strategie van het kabinet is om naar zo min mogelijk besmettingen te gaan. Daar zijn de pakketten en alle aanpakken op gericht,’ verschilt dag en nacht van wat hij in zijn eerste speech over de coronacrisis aankondigde. Op 16 maart was de uitleg van de gekozen strategie: ‘De verspreiding van het virus afremmen en tegelijkertijd gecontroleerd groepsimmuniteit opbouwen’ door middel van ‘een beheerste verspreiding, onder groepen die het minste risico lopen’.
Na de eerste toespraak van Rutte legde Outbreak Management Team (OMT)-voorzitter Jaap van Dissel uit hoe die strategie er in de praktijk uit zou zien. In Nieuwsuur zei hij: ‘We willen het virus laten rondgaan onder mensen die er eigenlijk weinig last van hebben, waarvan we verwachten dat er weinig ziekenhuisopnames uit voortkomen. Tegelijkertijd probeer je de kwetsbare groep, waarbij ook de grootste risico’s liggen, af te schermen.’
Volgens die logica zijn er dus twee soorten besmettingen. Allereerst heb je de besmettingen van kwetsbare Nederlanders, met name ouderen en mensen met een zwakke gezondheid. Onder deze groep is de kans op een ernstig ziekteverloop, een ziekenhuisopname en de dood als gevolg van corona relatief groot. Deze besmettingen dienen we te voorkomen om de zorg niet te veel te belasten en om oversterfte en permanente verslechtering van hun gezondheid voor te blijven.
Tegelijkertijd is er een tweede soort besmetting die (binnen bandbreedtes) acceptabel is: die tussen mensen uit niet-kwetsbare groepen. Ook voor deze mensen kan corona ernstige gevolgen hebben, maar de kans op een ernstig ziektebeeld is klein. Voor ruim 99 procent van de mensen onder de 65 jaar is corona geen levensbedreigende ziekte. Deze groep belandt ook niet in het ziekenhuis. Volgens deze logica is het minder erg als het aantal besmettingen binnen deze groep toeneemt. Zolang het virus niet overspringt van deze groep naar de kwetsbaren, kunnen de ziekenhuizen de toestroom van patiënten aan. Ons kabinet presenteerde op 16 maart heel bewust deze tweesporenstrategie: 1) het virus gecontroleerd laten rondgaan onder niet-kwetsbaren, en 2) het beschermen van kwetsbaren.
Al op 18 maart maken premier Rutte en Jaap van Dissel een opvallende draai . Ze zeggen dat groepsimmuniteit niet langer een doel is van het beleid, maar mogelijk wel een gevolg. Daarmee ontkrachten ze hun boodschap van twee dagen eerder over het bouwen van een ‘beschermende muur’ om de kwetsbaren.
De eerste coronatoespraak van Rutte
Op 16 maart houdt premier Mark Rutte zijn eerste ‘coronatoespraak’ : ‘De realiteit is, dat het coronavirus onder ons is en voorlopig ook onder ons zal blijven. Er is geen eenvoudige of snelle uitweg uit deze zeer moeilijke situatie.’ Treffender had hij het niet kunnen zeggen.
Rutte bespreekt in zijn speech drie scenario’s. ‘Het eerste scenario is: het virus maximaal controleren. Dat leidt tot een beheerste verspreiding, onder groepen die het minste risico lopen.’ De premier legt uit dat het kabinet ‘de verspreiding van het virus wil afremmen en tegelijkertijd gecontroleerd groepsimmuniteit wil opbouwen.’ Rutte kiest voor dit scenario. ‘Hoe groter de groep die immuun is, hoe kleiner de kans voor het virus om over te springen op kwetsbare ouderen en mensen met een zwakke gezondheid. Met groepsimmuniteit bouw je als het ware een beschermende muur om hen heen. Dat is het principe.’
Het tweede scenario is het virus de vrije loop laten. Dit scenario schiet Rutte af. Het coronavirus vrij rond laten gaan (helemaal niets doen), zou leiden tot onnodig veel slachtoffers en overbelasting van de zorg.
Een jaar of langer het land plat
Het derde scenario is voor een lange periode proberen het virus tegen te houden; het virus dermate controleren dat vrijwel niemand besmet raakt. In dit scenario bereiken we groepsimmuniteit niet via de natuurlijke weg, maar (volledig) via een vaccinatieprogramma. Op het moment van de toespraak is nog niet bekend wanneer zo’n vaccin beschikbaar zal zijn. Over dit scenario zegt Rutte: ‘In dat scenario zouden we ons land feitelijk een jaar of zelfs langer moeten platleggen, met alle gevolgen van dien. En als het praktisch al zou kunnen – om mensen zo lang alleen met toestemming hun huis uit te laten komen – dan nog kan het virus meteen weer de kop opsteken als de maatregelen worden ingetrokken. Nederland is een open land en zolang er geen vaccin is, zal het coronavirus als een golf door de wereld blijven gaan en ons land niet overslaan.’
Rutte belooft in zijn speech van 16 maart dat nieuwe feiten en wetenschap bepalend zullen zijn voor de beleidskoers en dat het kabinet zal blijven zoeken ‘naar de balans tussen maatregelen nemen die nodig zijn en het gewone leven zoveel mogelijk door laten gaan.’ Rutte kiest voor scenario 1 om zo het leven voor de mensen die niet-kwetsbaar zijn zo veel mogelijk normaal door te laten gaan. Rutte: ‘Als we zo de verspreiding van het virus kunnen sturen, zijn de gevolgen voor de volksgezondheid uiteindelijk het meest beheersbaar. Tegelijkertijd kunnen en zullen we onze ogen niet sluiten voor de economische gevolgen van deze crisis.’
De hamer en de dans
Een dag later veroorzaakt OMT-lid en viroloog Marion Koopmans flink wat ophef over de gekozen strategie. In de Nieuwsuur- uitzending van 17 maart bevestigt zij dat 40 tot 80.000 Nederlanders zullen sterven wanneer deze strategie van groepsimmuniteit wordt gevolgd. Koopmans en Nieuwsuur baseren zich voor deze doorrekening op een mortaliteitsratio van 1 tot 2 procent. Die getallen circuleren daarna volop in de media.
In de uitzending mag de Amerikaanse bioloog Carl Bergstrom de flattening the curve-strategie toelichten, waarvan hij een van de grondleggers is. Die strategie is – in tegenstelling tot scenario 1 van Rutte – niet gericht op groepsimmuniteit, maar focust volledig op het terugdringen van coronabesmettingen tot een niveau dat met testbeleid onder controle kan worden gehouden. Onder de naam ‘de hamer en de dans’ verwerft die strategie grote bekendheid, dankzij een artikel van publicist Tomas Pueyo op het open platform Medium dat alleen al in maart tientallen miljoenen keer wordt gelezen. Ook Bergstrom schat in (op basis van die mortaliteit van 1 tot 2 procent) dat er onnodig veel Nederlanders zullen sterven wanneer de strategie van groepsimmuniteit wordt gevolgd.
Koopmans en de redactie van Nieuwsuur maken met hun doorrekening een impliciete aanname. Feitelijk hebben ze scenario 2 doorgerekend, waarbij het virus de vrije loop wordt gelaten. Ze presenteren dit alsof het om scenario 1 gaat. Ze houden er echter geen rekening mee dat in scenario 1 het beschermen van de kwetsbaren centraal staat. Het doel is om immuniteit onder de niet-kwetsbaren op te bouwen. De mortaliteit van het virus zal onder die niet-kwetsbare groep per definitie lager zijn dan de gemiddelden waarmee Nieuwsuur heeft gerekend, tenzij je aanneemt dat het beschermen van kwetsbaren überhaupt geen reële optie is. Die aanname wordt echter niet benoemd.
De insteek van de Nieuwsuur-uitzending is vanaf de opening gericht op één punt: ‘Gaat de Nederlandse aanpak van het coronavirus eigenlijk wel ver genoeg?’ Er wordt gezinspeeld op verder indammen met lockdowns, zoals die ook in de Europese landen om ons heen zijn afgekondigd. Over de nevenschade van maatregelen en het belang die mee te wegen in de besluitvorming wordt geen woord gerept.
In andere media en in de Tweede Kamer klinkt een dag later hetzelfde geluid. Tijdens het Kamerdebat van 18 maart vraagt de politiek unaniem om strenger ingrijpen. ‘Russisch roulette met de levens van mensen,’ noemt Geert Wilders (PVV) de aanpak van de regering. Ook de andere oppositiepartijen – zelfs coalitiepartijen – willen grotere stappen dan het kabinet neemt. FvD pleit voor een totale lockdown.
Tweesporenstrategie
Groepsimmuniteit middels het gecontroleerd rond laten gaan van het virus wordt door het kabinet sinds 18 maart niet meer genoemd als doel of strategie. In plaats daarvan volgt het kabinet een strategie van lockdowns met verplichte sluitingen, limiteren van groepsbijeenkomsten en andere vrijheidsbeperkende maatregelen die sociale bewegingen en contacten voor iedereen moeten reduceren. Het kabinet wil voorkomen dat de zorg overbelast raakt en zet daarvoor in op het terugdringen van alle besmettingen.
Rutte blijft wel zeggen dat het beschermen van onze ouderen en kwetsbaren de allerhoogste prioriteit heeft, maar het kabinet zet daar niet volledig op in. Thuiszorgmedewerkers die over de vloer kwamen bij zieken en ouderen werden in het voorjaar bijvoorbeeld niet getest. Bovendien stonden verpleeghuizen niet vooraan bij de verdeling van medische mondkapjes en beschermingsmiddelen, terwijl juist daarmee kwetsbare ouderen mogelijk beschermd hadden kunnen worden. Officieel is het kabinet dus nooit van strategie veranderd, maar in de praktijk ziet het beleid er wezenlijk anders uit dan Rutte op 16 maart aankondigde.
Het duurt tot 1 september voor Rutte dat ook toegeeft: ‘Wij gaan deze crisis als een samenleving te boven komen,’ zegt hij tijdens de persconferentie . ‘En wij gaan niet toe naar een soort tweestromensamenleving. Dat moeten we er niet van willen maken. We moeten dit samen doen. En dat blijft ook zo.’
Herstel NL pleit voor een heroverweging van die beslissing. Politicoloog Robin Fransman: ‘Er zijn tal van risicogestuurde maatregelen die we al lang hadden kunnen invoeren, maar het kabinet heeft niets geprobeerd. De oorspronkelijke strategie is bovendien afgeschoten zonder enige vorm van onderbouwing.’ Hij geeft enkele suggesties: ‘Voer een speciale ziektewet in zodat kwetsbaren die niet thuis kunnen werken zich makkelijker ziek kunnen melden. Regel gratis taxi’s en hotelovernachtingen voor die groep. Richt de horeca zo in dat bescherming mogelijk is en voer aparte openingstijden in voor winkels, bibliotheken, musea en restaurants – eventueel in combinatie met strengere regels tijdens deze openingstijden.’
Volgens econoom Bas Jacobs, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, kun je ook zonder modellen, puur op basis van logica, beredeneren dat risicogestuurd beleid meer oplevert dan beleid dat nagenoeg voor iedereen gelijk is. ‘Op het moment dat je meer vrijheidsgraden hebt om je beleid te differentiëren, kun je conflicterende doelstellingen makkelijker bereiken. Dat geldt zowel wanneer je indamming als opbouw van immuniteit nastreeft. Wanneer economie en gezondheid tegenover elkaar staan, kun je met hetzelfde economische offer meer gezondheidswinst realiseren, of dezelfde gezondheidswinst behalen tegen lagere economische kosten. Hoe ongelijker de risico’s zijn verdeeld voor verschillende bevolkingsgroepen, hoe meer winst gedifferentieerd beleid oplevert.’
Die ongelijke risico’s zijn op corona zeker van toepassing, blijkt ook uit de Catshuis- presentatie van OMT-voorzitter Jaap van Dissel. ‘De kans te overlijden bij Covid-19 infectie’ is voor iemand tussen 65 en 74 negentig keer zo groot als voor een twintiger. Voor iemand tussen de 75 en 84 is dat risico 220 keer zo groot en voor een 85-plusser 630 keer. De economische schade van de maatregelen is juist groter voor de jongere, minder kwetsbare groepen.
Herstel NL pleit voor een tweesporenstrategie waarbij het doel niet is om alle besmettingen koste wat kost terug te dringen, maar te focussen op het afschermen van de kwetsbare groep. Dat zijn niet alleen de ouderen maar ook mensen met andere aandoeningen en verminderde weerstand. De belangrijkste aanname achter deze strategie is dat het mogelijk is om die kwetsbaren effectief af te schermen van de rest van de bevolking.
Containment-strategie versus mitigatie
Het Red Team maakt andere aannames. Complexiteitsdeskundige Bert Slagter denkt niet dat je succesvol de kwetsbaren kunt beschermen: ‘Je krijgt nooit een waterdichte afscheiding tussen die groepen. Wie zijn de kwetsbare groep? In excel is het makkelijk om onderscheid te maken, maar in de praktijk niet. Hoe scherm je alle mensen boven 75 of mensen met onderliggend lijden af? Hoe ga je om met mantelzorgers, zorgmedewerkers of gezinnen waarin kwetsbare en gezonde mensen samenleven?’
Bert Slagter pleit daarom al vanaf mei, samen met zijn broer Peter, voor de ‘containment’-strategie, die ook wel ‘de hamer en de dans’ of de ‘indamstrategie’ wordt genoemd. Die strategie is gericht op het terugdringen van alle besmettingen en vervolgens het virus controleren met ‘testen, traceren en isoleren’. Slagter vindt die strategie ook nu nog de beste van alle mogelijke opties, omdat het risico op een catastrofe daarbij het laagst is. ‘Stel dat je de strategie van Herstel NL volgt, maar het lukt niet om de kwetsbaren af te schermen. Dan heb je geen noodrem meer: wanneer een enorm deel van de niet-kwetsbare populatie besmet is en het virus springt toch over naar de kwetsbaren, dan overspoelt de zorg volledig.’
Bas Jacobs ziet echter ook praktische nadelen van de indamstrategie. ‘Maatregelen die voor iedereen gelden zijn steeds lastiger te handhaven. Ook omdat de inperkingen voor grote groepen mensen niet in verhouding staan tot de bijbehorende gezondheidsvoordelen. Het zou ook best kunnen dat naleving toeneemt wanneer duidelijker wordt dat bepaalde maatregelen echt noodzakelijk zijn om de kwetsbaren te beschermen.’ Jacobs vindt dat de lange termijn te weinig aandacht krijgt: ‘Het virus zal onze samenleving in de greep houden totdat we immuun zijn geworden, hetzij afgedwongen door een vaccin, hetzij door de natuurlijke opbouw van immuniteit. Als we alleen bezig zijn met het voorkomen van de overbelasting van de zorg door indamming van het virus, verliezen we dat uit het oog. Zolang grote delen van de bevolking niet zijn gevaccineerd zal het virus weer oplaaien zodra de beperkingen worden versoepeld. Dan beland je vanzelf in het jojobeleid van nu.’
Het Red Team verwijt het kabinet te laat en te slap in te grijpen doordat wordt gestuurd op ziekenhuisopnames in plaats van besmettingen
Het Red Team legt de oorzaak van dat jojobeleid elders. Het aantal besmettingen over de gehele linie terugdringen – volgens Rutte nu de belangrijkste doelstelling van het kabinet – is ook wat het Red Team beoogt. Dat collectief vindt echter dat het kabinet het niveau niet ver genoeg terugbrengt, waardoor ‘containment’ te moeilijk wordt en in de praktijk uitmondt in ‘een zaagtand’ ofwel: een jojo-beleid van lockdown, versoepeling en weer een nieuwe lockdown.
Op welke cijfers moet je sturen?
Bert Slagter: ‘De manier waarop het kabinet ingrijpt en de variabelen waarop ze sturen, passen niet bij ‘containment’, het indammen van het virus. Regeringsadviseurs Ernst Kuipers en Diederik Gommers zagen bijvoorbeeld geen reden om in te grijpen toen het aantal besmettingen opliep, maar er nog geen toename was van het aantal patiënten in de ziekenhuizen en IC’s.’ Het Red Team verwijt het kabinet te laat en te slap in te grijpen doordat wordt gestuurd op ziekenhuisopnames in plaats van besmettingen.
Gezondheidseconoom Xander Koolman, verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam, wil zelfs nog een stapje verder gaan: ‘Er bestaat een relatie tussen mobiliteits- en besmettingscijfers. Als je daar consciëntieus mee omgaat, kun je nog eerder ingrijpen door te sturen op de mobiliteitscijfers.’ Volgens Koolman kunnen strengere maatregelen in een vroeger stadium opgelegd worden als uit mobiliteitsdata blijkt dat mensen ondanks de geldende beperkingen nog steeds te veel reisbewegingen maken.
Waar het Red Team graag ziet dat het kabinet stuurt op het aantal besmettingen en liever nog op de mobiliteitsdata, is Herstel NL sceptisch over die aanpak. Het aantal positieve testuitslagen zegt immers niets over wie er besmet is. En dat maakt een groot verschil: zijn het gezonde mensen die een laag risico lopen of juist kwetsbaren die een grote kans lopen ernstig ziek te worden en in het ziekenhuis belanden? Binnen de afschermstrategie is dat onderscheid van wezenlijk belang.
Gezondheidseconoom Eline van den Broek-Altenburg van Herstel NL benoemt nog een ander punt: ‘Nederland wordt bang gemaakt met berichtgeving over het aantal besmettingen, maar dat is slechts de teller van de breuk. De noemer ontbreekt en dat is problematisch voor de beeldvorming. Om iets zinnigs te kunnen zeggen over de verspreiding van het virus moet je ook weten hoeveel testen worden uitgevoerd.’ Tijdens de afkondiging van de lockdown zei Rutte dat de besmettingscijfers in ‘sneltreinvaart’ waren gestegen. Hij had gelijk: het absolute aantal positieve testuitslagen steeg met liefst 42 procent in de week van 7 tot 13 december ten opzichte van de week ervoor. Maar in het percentage positieve testen was slechts een toename van 0,4 procent zichtbaar, van 11,7 naar 12,1 procent, omdat het aantal tests ook sterk was toegenomen.
Enkele leden van Herstel NL schreven op 14 december een stuk in ESB over de inconsistentie van het testbeleid: ‘Maatregelen nemen op basis van het aantal positieve tests per dag is onzinnig, omdat de manier waarop we meten voortdurend verandert.’ Bas Jacobs schreef niet mee aan het stuk, maar deelt de kritiek op de sturingsvariabelen waarop het kabinet vaart. ‘Het doel dat je nastreeft, bepaalt welk beleid je moet voeren en daar moet je dan weer de passende sturingsvariabelen bij zoeken om op te navigeren. [..] Ik zie dat het kabinet onduidelijk is over haar coronastrategie en de ene keer stuurt op ziekenhuis- en IC-opnames en dan weer op positieve PCR-testuitslagen. Dat is inconsistent en het maakt de besluitvorming onnavolgbaar. Is een harde lockdown nu gerechtvaardigd? Ik kan niet beoordelen op basis waarvan het kabinet die afweging heeft gemaakt.’
Data niet beschikbaar
Dat gebrek aan transparantie geldt niet alleen voor de beleidsafwegingen, maar ook voor de berekeningen en de data waarop die gebaseerd zijn. Gezondheidseconoom Van den Broek-Altenburg, verbonden aan de University of Vermont, ziet een groot verschil in transparantie tussen de Nederlandse en de Amerikaanse overheidsinstellingen: ‘In de VS worden wij als onderzoekers door de overheid betaald om het beleid door te rekenen en de CDC, het Amerikaanse RIVM, voorziet ons van uitgebreide datasets.’ Die data en algoritmes van de modellen zijn in Nederland niet openbaar. ‘Het RIVM en het kabinet praten over reproductiegetal R, maar ik kan niet narekenen of de getallen die ze noemen ook kloppen. Het RIVM geeft de data waar zij mee rekenen niet vrij.’ Ze geeft nog een voorbeeld: ‘Het RIVM zei op 15 december dat er 50.000 gezonde levensjaren verloren zijn gegaan door het uitstel van de ziekenhuiszorg in de eerste coronagolf. Ik zou graag weten hoe het RIVM die berekening heeft gemaakt en op basis waarvan, maar ook die data is niet openbaar.’
Het RIVM en het kabinet praten over reproductiegetal R, maar ik kan niet narekenen of de getallen die ze noemen ook kloppen
Het gebrek aan transparantie is een punt waarover het Red Team en Herstel NL het grondig eens zijn. Bert Slagter: ‘Helemaal in het begin van de crisis was het een kwestie van beslissen in onzekerheid, maar naarmate je meer data verzamelt, kun je beter geïnformeerde, weloverwogen keuzes maken. We zitten al negen maanden in de crisis, maar er is nog steeds geen data openbaar om de verschillende scenario's en mogelijke strategieën door te rekenen.’
Is de indamstrategie haalbaar?
Hoewel er dus geen vergelijkende doorrekening openbaar is, is het Red Team ervan overtuigd dat de indamstrategie effectiever en goedkoper is dan het jojo-beleid van het kabinet. De initiatieven van Herstel NL om risicogroepen te beschermen, juichen de leden van het Red Team van harte toe. Maar tegelijkertijd de circulatie van het virus onder niet-risicogroepen laten oplopen, zien ze als een te risicovol experiment, dat flink uit de hand kan lopen. Hoe uitvoerbaar is de Red Team-strategie van indammen in de praktijk?
Volgens de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Economische Zaken en Financiën is Nederland niet toegerust tot een adequate uitvoering van de indamstrategie. Dat bleek uit een memo van 26 oktober, bestemd voor een informele bijeenkomst in het Catshuis. De drie ministeries schreven: ‘Een volledige lockdown kan enkel aantrekkelijk zijn als deze kortstondig is en kleine oplevingen van het virus daarna snel de kop in kunnen worden gedrukt (‘hamer’). Dit vergt onder andere (preventief) testbeleid en bron- en contactonderzoek, dat daarvoor momenteel niet voldoende geëquipeerd lijkt (‘dans’).’ Uit onderzoek van Follow the Money is naar voren gekomen dat het testbeleid in het najaar inderdaad niet op orde was.
Menselijk gedrag speelt een cruciale rol. Zelfs wanneer het coronavirus bij mensen is vastgesteld, gaat een vijfde van hen nog steeds naar buiten
Ook binnen deze strategie speelt menselijk gedrag een cruciale rol. Veertig procent van de mensen met klachten laat zich in Nederland niet testen. Ook de isolatieregels worden niet goed nageleefd. Volgens het RIVM gaat tweederde van de bevolking niet in thuisquarantaine na een bezoek aan een risicoland en gaat een even grote groep gewoon naar werk of supermarkt wanneer ze klachten hebben. Zelfs wanneer het coronavirus bij mensen is vastgesteld, gaat een vijfde van hen nog steeds naar buiten.
Het is onzeker of de strategie van afschermen in de praktijk werkt, maar dat geldt ook voor de strategie van indammen, zeker binnen de vrije en open samenlevingen in Europa. Robin Fransman van Herstel NL vindt dat de voorstanders de indamstrategie te rooskleurig afschilderen. ‘Om tot de lage besmettingsaantallen te komen, waarop je goed bron- en contactonderzoek kunt uitvoeren, heb je geen vijf maar eerder twaalf weken van keiharde lockdown nodig. Daarna dien je instrumenten te gebruiken die we in Nederland niet acceptabel vinden, zoals een testplicht, een isolatieplicht, verplicht gebruik van een app, overheidstoegang tot locatiedata en betaalgegevens van iedereen, hoge straffen op het breken van quarantaine of je niet laten testen en niet te vergeten: dichte grenzen.[..]’
De landen die er (tot op heden) wel in slaagden het virus te controleren, grepen doorgaans veel vroeger in dan in Europa, waardoor het aantal besmettingen altijd lager is gebleven. Daarbij gaan de Aziatische landen, die erin slaagden het virus in te dammen, op een andere manier om met privacy, open grenzen en persoonlijke vrijheden. De overige landen zijn geografisch geïsoleerde eilanden, zoals Nieuw-Zeeland, Taiwan en Australië, en ook daar werd ongekend hard ingegrepen op grondrechten. In China krijg je simpelweg een (digitale) agent voor je deur en ook in de Australische staat Victoria werden mensen maandenlang opgesloten in hun eigen huis. Wie buiten een straal van 5 kilometer van zijn huis kwam, langer dan een uur per dag of na 8 uur ’s avonds buiten was, riskeerde een torenhoge boete (5000 Australische dollar, bijna 3100 euro).
Koolman concludeert dat het inderdaad ‘bijzonder lastig’ is om de indamstrategie succesvol toe te passen. ‘Je mag niet aannemen dat het zomaar kan. Dat hebben we geleerd van de landen die het wel serieus hebben geprobeerd.’ Een van die landen is Duitsland. De gebroeders Slagter schreven in mei nog dat het kabinet veel te snel de intelligente lockdown versoepelde en wezen naar Duitsland als voorbeeld van een land dat het besmettingsniveau wel tot controleerbare proporties terugbracht. Inmiddels verkeert ook ‘voorbeeldland Duitsland’, net als de rest van Europa, in een tweede coronagolf.
Het Red Team blijft echter positief over de indamstrategie, zeker wanneer je die vergelijkt met de ‘zaagtand-strategie’ van Nederland. Koolman: ‘Voorkomen is meestal beter dan genezen, ook in dit geval. De Duitse aanpak is nog altijd beter dan de Nederlandse. Door beter in te dammen, is de tweede golf in Duitsland niet voorkomen, maar wel vertraagd, en is zowel de schade aan volksgezondheid als economie waarschijnlijk lager.’
Het Red Team ziet de harde lockdown momenteel als onvermijdelijk. Bert Slagter: ‘Het kabinet heeft te lang gewacht. Toen de zorg overbelast dreigde te raken, is onvoldoende ingegrepen, waardoor we lange tijd op hetzelfde niveau zijn blijven hangen. Dat is een inefficiënte aanpak. Grijp liever kort en goed in dan lang en afwachtend. Nu zijn we weer terug bij af.’
Of deze lockdown het keerpunt zal zijn, moet volgens Slagter in de komende weken duidelijk worden. ‘Een lockdown zonder plan voor erna is als een crashdieet. Voor je het weet, zitten de kilo’s er weer aan. Als we in januari weer verder aanmodderen, heb je wel de schade van de lockdown maar niet de voordelen. De komende weken moet er dus keihard gewerkt worden aan een test- en vaccinatieplan.’ Slagter denkt dat betere afstemming en coördinatie tussen Europese landen zal bijdragen aan een effectievere bestrijding van het virus. Hij wijst er ook op dat de technische ontwikkelingen, zoals de sneltesten die nu beschikbaar zijn, de kansen op succesvol test- en traceerbeleid vergroten.
De logica van lockdowns
Hoe je het ook wendt of keert, ondertussen zijn we ongewild aanbeland in het scenario waarvoor Rutte in zijn eerste coronatoespraak waarschuwde: het scenario waarin ‘we ons land feitelijk een jaar of zelfs langer moeten platleggen, met alle gevolgen van dien. [..]’ Een eendimensionale lockdown-logica domineert zowel het politieke debat als dat in de media: komen er meer besmettingen, dan moeten de regels worden aangescherpt. In welke mate die maatregelen ook daadwerkelijk effect hebben, is geen kernpunt in de politieke beschouwingen en wordt ook niet planmatig onderzocht door het kabinet. Voor de sluiting van theaters, bioscopen en bibliotheken begin november bestond bijvoorbeeld geen wetenschappelijke onderbouwing. Ook de mondkapjesplicht die op 1 december werd ingevoerd, was een politiek besluit, waarvan OMT-voorzitter Jaap van Dissel op 18 november in de Tweede Kamer nog steeds zei dat de medische voordelen twijfelachtig zijn.
In welke mate die maatregelen ook daadwerkelijk effect hebben, is geen kernpunt in de politieke beschouwingen en wordt ook niet planmatig onderzocht door het kabinet
Herstel NL-initiatiefnemer Robin Fransman vindt dat we ons laten meeslepen in het frame van de ‘onvermijdelijke lockdown’. ‘De mensen die deze besluiten nemen, leven in een crisiskoker.’ Hij legt uit wat hij daarmee bedoelt: ‘Deze lockdown afkondigen is een besluit van ongekende proporties, maar er liggen stukken voor waarin slechts één kant van de zaak wordt belicht. De Catshuis- presentaties van Jaap van Dissel en Ernst Kuipers gaan over stijgende coronacijfers en de bezetting in de zorg. Niemand heeft een presentatie gehouden over de mogelijke pijn van de lockdown. Ze doen alsof lockdowns haast geen nadelen hebben en er geen alternatief bestaat.’
Fransman rekende met andere Herstel NL-leden ‘aan corona’, maar als collectief hebben ze geen doorrekening van het door hen gewenste scenario op hun website gepubliceerd. ‘Het is beter wanneer een onafhankelijke autoriteit de scenario’s neutraal doorrekent en niet iedereen met een berekening van zijn eigen beleidsvoorkeur aankomt. Normaal gesproken hebben we daar de planbureaus voor.’
De belangrijkste oproep van Herstel NL aan het kabinet is om alsnog de verschillende scenario’s door te rekenen, waaronder de nooit uitgevoerde strategie om de kwetsbaren te beschermen en tegelijkertijd groepsimmuniteit op te bouwen onder de rest van de bevolking. Econoom Bas Jacobs zou graag zien dat het OMT daarvoor economen en andere deskundigen inschakelt. ‘Het kabinet dient verschillende belangen zorgvuldig te wegen. Dat gebeurt onvoldoende. Er is een gezondheidsbelang, een economisch belang en een sociaal belang. Het gaat hier over de rechtsstaat, kansenongelijkheid en verdelingsvraagstukken. Al die elementen moeten onderdeel zijn van de maatschappelijke discussie. Ik heb grote zorgen dat er eenzijdig gestuurd wordt op besmettingen en te eenzijdig naar gezondheid wordt gekeken.’

Economische kosten zijn groter dan de gezondheidswinst
Gezondheidseconoom Van den Broek-Altenburg maakte wel al vroeg in de pandemie economische berekeningen om inzicht te krijgen in de kosten en opbrengsten van maatregelen. ‘Als gezondheidseconoom maak ik al mijn hele carrière berekeningen: hoeveel kost een maatregel of behandeling, hoeveel kwalitatieve levensjaren redden we ermee?’ De grens van hoeveel een behandeling mag kosten, wordt bepaald door de overheid. De Nederlandse maatstaf voor behandelingen ligt normaal gesproken tussen de 10.000 en maximaal 80.000 euro per gered levensjaar in goede gezondheid . Wel is volgens Van den Broek het scheiden van de gevolgen van het virus en die van de lockdowns een lastig karwei. ‘Het is moeilijk om empirisch te onderzoeken welke schade waardoor wordt veroorzaakt, omdat beide tegelijk plaatsvinden en er geen alternatieve realiteit is om aan te toetsen.’
Toch is haar oordeel vernietigend: ‘Als je het reguliere rekenkader toepast, kom je zelfs met de meest conservatieve inschattingen tot de conclusie dat de gezondheidswinst die we met lockdowns behalen, niet opweegt tegen de kosten. Dat kun je zo stellen, alleen al op basis van de afname van de economische groei die lockdowns veroorzaken.’
Van den Broek-Altenburg durft zelfs een stap verder te gaan: ‘Als je ook nog de vraag stelt: wat kost het de maatschappij nog meer behalve economische krimp? Dan moet je ook achterstanden in onderwijs, toename van huiselijk geweld, drugsgebruik, depressie en zelfmoorden meenemen. Van die nevenschade krijgen we steeds meer data. Ik heb op basis van een eerste inschatting de hypothese dat puur en alleen het gezondheidsverlies op de lange termijn als gevolg van de lockdowns niet opweegt tegen het aantal levensjaren dat je ermee wint – ook zonder de economische krimp mee te wegen.’ Ze staat te popelen om aan het rekenen te gaan wanneer voldoende data beschikbaar is: ‘Toekomstig onderzoek zal uitwijzen of die hypothese klopt.’
De gezondheidseconoom van het Red Team, Xander Koolman, is een stuk voorzichtiger, maar komt tot een vergelijkbaar oordeel over de economische kosten van lockdowns. ‘Het is moeilijk om precies te berekenen wat de economische schade van lockdowns is en de gezondheidswinst kun je evenmin exact bepalen. Maar over het algemeen is er wel sprake van een uitruil tussen economie en gezondheid. Als je dat modelleert, lijkt het erop dat de schade aan de economie groter is dan de gezondheidswinst.’
‘Situation exceptionnel’ of ‘business as usual’
Toch trekken ze op grond van die analyse totaal andere conclusies. Koolman is geen voorstander van een harde lockdown zonder plan om het virus daarna met test- en traceerbeleid onder controle te houden. Is zo’n strategie er wel, dan ziet Koolman lockdowns als een noodzakelijk instrument om het virus onder controle te krijgen met mobiliteitsbeperkingen. Deze pandemie is volgens Koolman een exceptionele situatie. ‘Er komt een moment waarop de zorg zo overbelast raakt dat er een maatschappelijk ontwrichtende situatie ontstaat.’ Onder die omstandigheid moet het economische beslissingskader wijken, vindt hij. ‘Corona vrij rond laten waren, zou kunnen uitmonden in slecht beheersbare maatschappelijke spanningen. Bestuurders hebben de ethische verplichting om dat scenario te voorkomen. De economische schade komt dan op de achtergrond te staan. De leidende vraag wordt: Hoe houden we de samenleving bijeen?’
Van den Broek-Altenburg is het niet eens met die redenering. Ze vindt lockdowns op geen enkele manier meer te verantwoorden. ‘Sommige mensen vinden het misschien verwerpelijk om levens in euro’s uit te drukken, maar dat is de realiteit. Je kunt simpelweg niet alle behandelingen vergoeden en ieders leven blijven rekken. Dat is maatschappelijk niet betaalbaar. Daarom rekenen wij aan dit soort vraagstukken en dat kader vormt de basis voor moeilijke besluiten. Zo doen we dat altijd in mijn vakgebied en normaal gesproken bemoeit verder niemand zich ermee.’
Dat de coronapandemie een uitzonderlijke situatie is, is volgens haar geen reden om het reguliere beslissingskader overboord te gooien: ‘Dit kader is het beste wat we hebben. Het geeft ons een manier om af te wegen of een maatregel proportioneel is.’ Bovendien gebruiken we dit kader onbewust nog steeds: ‘Wanneer we de reguliere zorg afschalen, zeggen we eigenlijk impliciet dat een levensjaar van een coronapatiënt meer waard is dan dat van een kankerpatiënt.’ Van den Broek vindt dat we ons als samenleving continu de vraag moeten stellen of het doel de middelen heiligt. ‘De eerste goed opgezette onderzoeken wijzen erop dat lockdowns geen bepalende factor waren in het redden van levens. Ze veroorzaken intussen wel veel nevenschade. In potentie kan niet alleen het virus, maar ook het lockdownbeleid de maatschappij ontwrichten. Je moet die scenario’s dus met gelijke maten meten, want van beide is de toekomstige schade deels onzeker.’
Opschalen van de zorg
Wat moet de overheid dan doen om de ziekenhuizen niet te laten overstromen? Daarover twijfelt Van den Broek-Altenburg geen moment: ‘De zorgcapaciteit opschalen is de meest concrete oplossing voor het huidige capaciteitsprobleem. De Nederlandse overheid heeft helemaal niets gedaan op dat vlak, terwijl we inmiddels negen maanden verder zijn. En dan wordt mensen ook nog een schuldgevoel aangepraat: “De reguliere zorg wordt afgeschaald omdat mensen zich niet aan de lockdown-regels houden.” Als de overheid een fractie van de kosten van die lockdowns had geïnvesteerd in meer zorgcapaciteit, dan waren de problemen echt een stuk kleiner geweest.’
Op dit punt kunnen de leden van Herstel NL en het Red Team elkaar de hand schudden. Bert Slagter: ‘Met containment kun je voorkomen dat de ziekenhuizen overbelast raken, maar als je de mitigatiestrategie volgt, dan vaar je zo dicht op de maximale zorgcapaciteit dat je wel móet opschalen. Het risico is groot dat je zorgstelsel anders keer op keer overbelast raakt.’ Slagter blijft echter sceptisch over de haalbaarheid van opschaling. Het virus blijft zich immers verdubbelen als het niet wordt geremd: ‘Zelfs als je de capaciteit kan verdubbelen, heb je alsnog slechts ruimte om één verdubbeling van het aantal zieken te behandelen. Zoveel mensen opleiden gaat gewoon niet.’
Als de overheid een fractie van de kosten van die lockdowns had geïnvesteerd in meer zorgcapaciteit, dan waren de problemen echt een stuk kleiner geweest
Op 22 december kondigde Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg, aan dat alle niet-urgente zorg in ziekenhuizen en zelfstandige klinieken opnieuw wordt afgeschaald om personeel vrij te spelen. Er worden echter nog steeds 250 ziekenhuisbedden minder bezet gehouden door coronapatiënten dan tijdens de recente piek van 3 november. Het ministerie van VWS geeft de volgende verklaring: ‘Door het stijgend aantal Covid-patiënten in ziekenhuizen, loopt de druk op de zorg enorm op. De ziekenhuizen kampen door de hoge werkdruk en besmetting onder personeel met een hoog ziekteverzuim.’
Eensgezindheid: de huidige strategie faalt
Het Red Team en Herstel NL staan niet per se negatief tegenover elkaars voorstellen. Het Red Team heeft niets tegen het toepassen van meer gerichte maatregelen om kwetsbaren te beschermen en Herstel NL moedigt beter testbeleid ook aan. Ze maken echter andere aannames over de haalbaarheid van elkaars voorstellen en benaderen de mogelijke toekomstscenario’s verschillend. Het Red Team denkt dat Herstel NL onderschat wat de economische impact van de pandemie zou zijn zonder lockdowns, terwijl Herstel NL vindt dat het Red Team het voorkomen van dat rampscenario te centraal zet en daarmee de gevolgen van de lockdowns bagatelliseert. Op basis daarvan komen ze tot een ander oordeel over wat de juiste beleidsdoelstelling zou moeten zijn en welke strategie daarbij past.
Maar in één ding hebben de twee teams allebei gelijk: de strategie van het kabinet was niet effectief in het bereiken van het beoogde doel van ‘zo min mogelijk besmettingen’. Op dit moment staat Nederland bijna bovenaan op de wereldranglijst van landen met de meeste besmettingen per miljoen mensen. Ook het secundaire doel ‘voorkomen dat het zorgstelsel overbelast raakt’ wordt niet behaald. De veiligheidsregio’s Groningen en Twente hebben afgelopen weekend zelfs gevraagd om militaire bijstand in verpleeg- en verzorgingshuizen. Ondertussen ligt ons land nog minstens drie weken stil en is ook van Ruttes oorspronkelijke zoektocht naar een ‘balans tussen maatregelen nemen die nodig zijn en het gewone leven zoveel mogelijk door laten gaan’ nog maar weinig zichtbaar.
185 Bijdragen
Roland Horvath 7
Het Slotervaart ziekenhuis in Amsterdam is gesloten. Het was failliet. Geld is belangrijker dan het leven van de burgers.
Zelfs de EU mag niet functioneren zoals het een federatie betaamt: De EU moet een confederatie blijven die nooit behoorlijk zal functioneren. De EU speelt zo goed als geen rol in de Covid 19 / Corona pandemie.
De NL - en de EU ingezetenen hebben niet voor zichzelf gezorgd. Ze stemmen tegen hun eigen belang, op advies van de MSM. De EU heeft collectieve media nodig, die de burgers wel informeren.
En collectieve spaar - en krediet banken. Anders gaan de Ruttes ons trakteren op een tientallen jaren durende economische depressie zoals in 1873-1896 en 1929-WO2.
Uit de Wikipedia:
Adam Smith waarschuwt in de conclusie van Boek I voor de samenzwering tegen het publiek (en de vrije markt) door machtige economische belangen die van het gebrek aan kennis bij de wetgevende macht gebruikmaken om hun eigenbelang tot publiek belang te verheven.
Eric Meijer
Roland HorvathEric Meijer President Mind Master Mundo Group
Niek Jansen 9
Eric Meijerhttps://news.google.com/covid19/map?
Het overgrote deel van de slachtoffers valt in N.Amerika en WEuropa te betreuren.
Het is dus onjuist om te concluderen dat het alleen om autoritaire of kleine landen zou gaan, wat in onze media maar al te gauw geconcludeerd wordt om uit te sluiten dat het ook wel eens zou kunnen gaan om een veel effectievere aanpak van de pandemie dan in het Westen, in m.n. Afrika en Azië.
In Thailand bijv., waar ik veel verblijf, liepen ze al in april allemaal met mondkapjes op en werden enkele tienduizenden vrijwilligers tegen een kleine vergoeding naar alle uithoeken van het land gezonden om de mensen te helpen zich aan de regels te houden.
Via de lucht kwam niemand meer binnen zonder via de Thaise ambassades in de landen van herkomst toestemming gekregen te hebben na het digitaal overleggen van allerlei documenten noodzakelijk om een z.g. Certificate of Entry te krijgen, een hele klus.
Ik zit nu 15 dagen in strenge quarantaine in een van de door de overheid aangewezen quarantaine hotels en niet zoals in Nederland waar je comfortabel in je eigen huis de ‘quarantaine’ mag doorbrengen.
Met Nieuwjaar hoop ik dan vrijgelaten te worden na een periode van eenzame afzondering en na 3 Cofid testen, waarbij geen enkel contact was toegestaan en je het eten driemaal daags op een tafeltje in de gang kon pakken, zorgvuldig in plastic verpakt.
Het resultaat totnutoe: 60 Coronaoverlijdens op een bevolking van 70 miljoen inwoners.
Maar niet alleen gezondheidseconomen zullen gruwen bij de maatschappelijke kosten van deze succesvolle bestrijding. De toerisme sector bijv. ligt volledig op zijn gat en voor de meesten geen compensatie van de overheid, die geen inkomen meer hebben.
En over de 25.000 dodelijke verkeersslachtoffers jaarlijks ligt hier niemand wakker.
Walter van Dijk 3
Niek JansenR. Eman 8
Niek JansenIk zou daar graag eens de mobilteitsdata naast zien. Ik heb namelijk zo'n vermoeden.
Sober Khowja 1
Niek Jansenhttps://leefbewust.nu/schokkende-cijfers-doodsoorzaak-nummer-1-medicijnen-wat-kunnen-zelf-doen/
Annemiek van Moorst 11
Eric Meijerhttps://fd.nl/economie-politiek/1361231/wat-kan-taiwan-wat-het-westen-niet-lukt?
Inderdaad is deze pandemie nog maar het begin van veel grotere rampen (klimaat, biodiversiteit, soil-verlies etc.). Dit alles - spoor volledig bijster, uitstekend beschreven door Thomas - stemt dus niet al te positief.
De beste voorzorgsmaatregel tegen corona? Zet Jaap van Dissel aan de kant vanwege zware onderschatting in februari op ontkenning af, propageerde herd immunity, daarna weer niet en privé meninkjes over mondkapjes en zorgpersoneel die gewoon onjuist zijn etc.: eruit met die ambtenaar.
https://www.vn.nl/jaap-van-dissel-aan-de-kant/?token=aGdaTHkwUldpUlJBRXg1Z2QybFJ0WGNQbmZNbzJQVm5FNWJuOEJsQmNYTT0
En stem niet op De Jonge en Rutte :-) natuurlijk.
Niek Jansen 9
Annemiek van MoorstAnnemiek van Moorst 11
Niek JansenZuid-Afrika gaat momenteel slecht.
En er zijn nog meer redenen voor de verschillen (jonge bevolking e.d.).
Superinteressant artikel over Afrika en covid-19 hier: https://www.ft.com/content/c0badd91-a395-4644-a734-316e71d60bf7
Hanny Reindersma 2
Annemiek van MoorstDeze man heeft niet het inzicht en doorzicht wat ik van een Minister mag verwachten.
Hij is niet mijn vertegenwoordiger als het gaat over zijn functie en het uitdragen van het Corona beleid.
Moet tot de conclusie komen dat hij falende is zijn betrouwbaarheid waar te maken!
Peter Spitters 3
Eric MeijerAlgemene economisch-epidemiologische praktijk van lockdown?
Uw cijfers komen uit de lucht vallen. Uw kerkhof en longcovid-hospitaal zal groot zijn. Helaas.
Hanny Reindersma 2
Eric MeijerAnnemiek van Moorst 11
Hanny Reindersmahttps://blogs.ei.columbia.edu/2020/11/24/covid-19-biodiversity-loss-pandemics/
Willem de Vroomen 4
Eric MeijerDe kapitalistische productieverhoudingen (productie door privé ondernemingen, gebaseerd op eigenbelang, gestuurd door de mechanismen van markt, concurrentie en winst) waren eerst voorwaarden voor sociale en economische ontwikkeling, maar vormen nu een rem op verdere ontwikkeling. Die kapitalistische verhoudingen moeten dus veranderen. De belangrijkste vraag in alle gesprekken, geschriften en discussies is dus de vraag hoe deze verandering tot stand te brengen.
Martine Groenendijk 5
Roland HorvathPetrus Harts 3
Roland HorvathBij het Slotervaart speelde volgens mij fraude een grote rol. Geld is dus niet belangrijker dan het leven van burgers, maar ongestoord eten uit de verzekeringskassen gaat te ver.
De EU heeft de rijen gesloten (kun je het mee eens zijn of niet) en daarmee voorkomen dat de individuele landen speelbal werden van de machtige farmaceutische bedrijven. Die zijn machtiger dan, zeg, Slowakije, maar niet machtiger dan de EU.
De MSM zijn machtig, maar goed te omzeilen (met Twitter, bijvoorbeeld). En zelfs domme kiezers weten doorgaans heel goed wat in hun belang is en wat niet.
Nederland hééft een echte spaarbank, namelijk Bunq, verder niet helemaal duidelijk waarom je over collectieve spaarbanken start.
Interessant dat je het hebt over de economische depressies. Juist na het bezweren van de Spaanse griep hadden we de 'roaring twenties'. Dat feest duurde niet heel lang, maar het was wel een feest.
(Het is correct dat ook (of zelfs) Adam Smith zeker niet tegen ál het overheidsingrijpen was).
Peter Spitters 3
Petrus HartsWillem de Vroomen 4
Petrus HartsHanny Reindersma 2
Roland HorvathWillem de Vroomen 4
Roland Horvathoude en opkomst van nieuwe financiële instellingen, financialisering, grote delen van productieve bedrijven worden financiële afdelingen, verdwijnen van midden- en kleinbedrijven, toename van nieuwe vooral kleine ondernemingen in de vorm van zzp, enz). Verder zien we het versneld vergroten van de verschillen in rijkdom en vermogen, in combinatie met toenemende armoede. In Nederland leven 600.000 huishoudens in armoede, dat zijn 1.100.000 personen, waaronder 300.000 kinderen. Een toenemend aantal zzp-ers loopt een groter risico op armoede dan anderen. Eén op de acht huishoudens staat rood, 110.000 hebben een achterstand in hun hypotheekbetaling. De zorgpremie kan door 270.000 huishoudens niet op tijd betaald worden. Van de huishoudens in Nederland heeft 1 op 5 problematische schulden. De lonen en salarissen van werkende mensen blijven achter bij de kosten van levensonderhoud. Evenals de inkomens van ouderen. Met de grote bedrijven, met hun directies, besturen en aandeelhouders ging en gaat het intussen nog steeds uitstekend. De winst van beursfondsen is in vijf jaar verdubbeld van 33 naar 66 miljard. Van alle bedrijven in Nederland samen groeide de winst een kwart, tot 290 miljard. De bedrijfswinsten groeien al jaren vele malen sneller dan het aantal banen of de loonsom. Het deel van het nationaal inkomen dat naar de beleggers gaat stijgt van jaar tot jaar. Het deel van het nationaal inkomen dat naar de werknemers gaat daalt van jaar tot jaar. Dat is huidige economische toestand.
fred hagemans
Willem de VroomenPaul Vos 1
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/ophef-om-eetfoto-in-restaurant-tweede-kamer-waarom-mag-dit-wel-open~a39586b6/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Thomas Bollen 7
Paul VosIk weet niet hoe het bij deze coronapersconferenties gaat, maar ik kan me voorstellen dat er een vergelijkbaar format klaarligt. De diepgang van de vragen van de Haagse collega's stelt mij ook elke keer teleur. Ik zou me zelf een keer moeten aanmelden om het te ervaren. Misschien krijg ik wel uitgebreid de kans om kritische vragen te stellen. Ik heb het nog niet geprobeerd, want dat is niet echt mijn taak/ manier van werken als onderzoeksjournalist.
Andries Micke 1
Thomas BollenIk heb me als architect, opgeleid aan de TU Delft, 6 maanden geleden, nadat ik verontrust was door het ontbreken van een kosten/baten analyse van de lockdown (in de persconferentie waar Rutte deze afkondigde) en in staat gesteld door te veel vrije tijd (als gevolg van diezelfde lockdown), voorgenomen zelf maar een onderzoekje te doen...
Ik heb dat aangekondigd in Deel 1 op de website www.Covidpapers.nl
Vandaag heb ik Deel 2, het resultaat gepubliceerd.
Het is een bron geworden met veel verwijzingen, o.a. naar jouw artikel hier. Eindelijk heb ik enkele personen aangereikt gekregen die een QALY berekening hebben aangedurfd.
Mijn conclusie is, net als die van Eline van den Broek-Altenburg, dat deze kosten/baten afweging wel eens heel zuur kan uitpakken omdat de uitkomst te voorzien was geweest en niet in het voordeel van lockdowns uit zal vallen.
Een andere conclusie is dat dit waardesysteem van 'zuivering van besmetting' ten koste van de kenmerken van het leven: cultuur, onderwijs, jeugd, levensvreugde, ongehinderd door tegenspraak in gevestigde media of door een debat met brede vertegenwoordiging, zich mondiaal heeft kunnen voordoen.
Dit waardesysteem heeft denk ik nog meer voor ons in petto in 2021, het jaar van de 'Global PTSS'.
Anyway, kijk maar of het iets voor je is.
vr grt.
Andries Micke
Thomas Bollen 7
Andries MickeAndries Micke 1
Thomas Bollentja, leuk is misschien niet helemaal het woord, maar ik heb naïeve hoop dat het misschien iets kan bijdragen aan reflectie op het handelen van dit kabinet en de media. In een democratie behoren in mijn opinie politieke keuzes in een breed maatschappelijk debat en niet met tunnelvisie tot stand te komen.
Je reactie geeft me weer wat meer vertrouwen dat er nog journalistieke platformen en journalisten zijn die dit debat willen stimuleren of faciliteren. Maar juist op het moment dat er een ‘rally around the flag’ gaande was leek de pers wel een schoothond (de vrij eenzijdige berichtgeving In de media en de passieve houding van parlement heeft in dat vertrouwen een flinke deuk geslagen).
tja, en nu dus het vaccin....
Ik had al een webpagina aangemaakt, maar ga daar voorlopig even niets meer aan toevoegen .
Gelukkig heb ik het weer druk met mijn vak maar er zijn zoveel zelfstandigen en MKB-ers waarvan ik me
afvraag hoe het zal zijn na de zomer ( ik las ergens dat banken dan de stekker er uit trekken).
Groet
petros 4
Thomas BollenCo Stuifbergen 1
Thomas BollenWalter van Dijk 3
Thomas BollenJohan Theunissen (Theunissen.nl) 2
Thomas Bollen@Thomas: Dit zijn de eerste stappen richting een dictatuur. Kritische vragen en "checks and balances" zijn de fundamenten van een intelligente democratie. Dus stellen die vragen! We steunen je!
Sylvia Stuurman 3
Hoe meer een virus de gelegenheid krijgt rond te gaan, hoe vaker het zal muteren.
Wanneer Nederland dus vast blijft houden aan "gecontroleerd rond laten gaan" (ook al betekent dat in de praktijk dat mensen geofferd worden tot de ziekenhuizen schreeuwen dat ze net niet meer aankunnen), zorgt Nederland er dus voor dat het virus zich kan muteren.
Nederland houdt dan ook nauwelijks bij welke varianten er rondwaren.
Het is de vraag of de vaccins die nu ontwikkeld zijn voor elke mutatie helpen.
Nederland zorgt daarmee voor een probleem voor de gehele wereld...
Harm Florie 1
Sylvia StuurmanAnnemiek van Moorst 11
Harm FlorieZou dat dan bij SARS-CoV-2 anders zijn? Interessante leesstof:
https://undark.org/2020/11/11/coronavirus-evolve-less-deadly/
Sylvia Stuurman 3
Annemiek van MoorstIk hoop niet dat het beleid wordt om daar op te wachten...
Dieles Stolk 3
Sylvia StuurmanVan de RIVM pagina: "Er wordt in Nederland continu steekproefsgewijs onderzoek gedaan naar het virus en of het verandert. De vaststelling van de Britse variant van het virus in Nederland kwam naar voren in een onderzoeksprogramma waarin het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu , ErasmusMC Erasmus Medical Center en 21 laboratoria in Nederland samenwerken. Dit wordt ‘kiemsurveillance’ genoemd. De laboratoria sturen regelmatig een steekproef aan monsters naar het RIVM of ErasmusMC, waar ze vervolgens onderzocht worden. Zo wordt in kaart gebracht welke variant waar in het land voorkomt. Dit onderzoek wordt sequentie-analyse genoemd. Op dit moment worden in Nederland wekelijks ongeveer 350 monsters onderzocht. Als er aanleiding is, zijn er mogelijkheden om dit onderzoek uit te breiden."
Sylvia Stuurman 3
Dieles StolkGezien de enorme verspreiding in Nederland zou de steekproef ook hier veel groter moeten zijn.
Dieles Stolk 3
Sylvia Stuurman"Het UK heeft gemeld dat de deletie 69-70 in het spike-eiwit van de variant een negatief resultaat van het S-gen veroorzaakt bij RT-PCR-testen toegepast in sommige laboratoria in het VK. Maar assays gericht op het S-gen worden niet algemeen gebruikt. Alleen vertrouwen op het S-gen voor primaire detectie van SARS-CoV-2-infectie met behulp van RT-PCR wordt niet aanbevolen omdat mutaties vaker voorkomen in dit gen." Quote uit dit artikel in Eurosurveillance, https://t.co/2YTpUvP3nb: https://t.co/nIMa3Pn2ff
Doordat in sommige laboratoria bij PCR-testen ook een assay met het S-gen werd gebruikt, kwamen ze in eerste instantie deze mutatie op het spoor. Met sequencing hebben ze deze vervolgens uitgeplozen. Maar omdat sequencing tijdrovend en duur is, is het vooral via de PCR-testen (sneller en goedkoper) dat ze de verspreiding van deze mutatie in Engeland kunnen volgen.
Sylvia Stuurman 3
Dieles StolkPeter Spitters 3
Sylvia StuurmanMarco Fredriks 4
Walter van Dijk 3
Marco FredriksMartine Groenendijk 5
Walter van DijkHeleen Serier
Marco FredriksPeter Spitters 3
Marco FredriksJohan Theunissen (Theunissen.nl) 2
Marco FredriksGerard van Dijk 6
1. HCQ een preventief middel die voor een goede werking ver voor de ziekenhuis opname gebruikt moet worden. En dan wel in een dosering zoals tegen malaria ipv de 20x hoger te maken zodat die dosering wel gevaarlijk is.
2. Ivermectin, een middel tegen hetHIVvirus. Werkt heel goed bij 95% van de gevallen ook bij ziekenhuis opname. Bij mijn Iraanse schoonzus ging pas laat in haar Corona besmetting naar het ziekenhuis, zij heeft meerdere onderliggende aandoeningen. Zij was hartstikke benauwd en had geen of nauwelijks energie, al dragend hebben ze haar naar het ziekenhuis gebracht. Daar kreeg ze het infuus met onder andere Ivermectin, al dragen werd ze naar huis vervoerd inclusief infuus. Na 2-3 uur voelde ze de energie terug komen en diezelfde dag kon had ze alleen nog wat koorts . Dit blijkt ook het normale verloop te zijn bij het gebruik van dit middel.
Hoewel ik zelf geen deskundige ben heb ik we Chris Martenson vanaf half februari gevolgd in zijn verslaglegging over het gehele verloop van de pandemie en de medische aanpak. Alle verslagleggingen gebeurt met bronvermeldingen. Het schokerende hierbij vind ik de grote tegenstrijdige berichtgevingen van bij de WHO. Waarin werd beweerd dat bijv. HCQ een dodelijk middel is. Terwijl in 2017 uit onderzoek bleek dat het middel al meer dan 80 jaar preventief tegen malaria bij meer dan 200 miljoen mensen is gebruikt en daar geen dodelijke afloop als gevolg van het gebruik van het middel bekend is.
Hetgeen betekent dat wij als menssoort of zijn gemuteerd of dat dat er nu met onderzoeken gesjoemeld wordt. Uit de ontluikende verslaglegging blijkt andere motieven te spelen dan het doel de gevolgen van de pandemie te bestrijden.
[Verwijderd]
Gerard van DijkOok erg dubbel is de vraag om randomized controlled trials, terwijl de vaccins er zo even doorheen worden gedrukt. Voor Ivermectin zijn inmiddels meer dan genoeg onderzoeksresultaten beschikbaar trouwens.
https://joyce-kamen.medium.com/dr-pierre-kory-to-major-u-s-media-we-do-not-have-months-thousands-are-dying-every-day-4398dceaf0c3
Het is opvallend dat Chris Martensen nu wordt gecensureerd door YouTube, blijkbaar mogen bepaalde discussies niet gevoerd worden. Chris hamert steeds op integriteit en openstaan voor nieuwe inzichten, beide zijn volledig afwezig bij onze beleidsmakers. Hij gaf trouwens in het begin ook al aan dat bepaalde maatregelen neerkomen op een vermogenstransfer naar de elite, ook al een aspect wat nogal onderbelicht blijft.
Annemiek van Moorst 11
Gerard van Dijk[Verwijderd]
Annemiek van MoorstLongread over met name de politisering van HCQ, hoe meta-studies werken, en vele links die wel degelijk deze behandelingen ondersteunen:
https://filiperafaeli.substack.com/p/yes-hydroxychloroquine-is-scientifically
https://filiperafaeli.substack.com/p/yes-hydroxychloroquine-is-scientifically-c9e
De eerste signalen ten aanzien van Ivermectin kwamen uit derde wereld landen, en blijkbaar was dat niet goed genoeg (hoezo arrogantie in de medische wetenschap?), maar inmiddels zijn er meer dan genoeg goedgekeurde onderzoeken uitgekomen.
https://joyce-kamen.medium.com/dr-pierre-kory-to-major-u-s-media-we-do-not-have-months-thousands-are-dying-every-day-4398dceaf0c3
Quote:
While there have been a couple of small studies with benefits that have not met statistical significance, there are now trial results from 11 large Randomized Controlled Trials (RCTs) from different centers and countries around the world which, in almost every case, reach not only high levels of statistical significance but do so showing large magnitudes of benefit in transmission rates, need for hospitalization, and death.
Annemiek van Moorst 11
[Verwijderd]Ik heb vertrouwen in de medische stand en de wetenschap; er is geen politieke tegenstand onder artsen. Zou het werken, aangetoond in methodologisch correcte experimenten, dan zou het gebruikt worden ondanks verschrikkelijke bijwerkingen.
Het is andersom: er zijn politieke voorstanders die hun zakken willen vullen door middelen aan te prijzen (Trump e.a.).
Welke expertise brengt u ertoe om aan de goedertrouw van de medische wetenschap en de artsen te twijfelen?
[Verwijderd]
Annemiek van MoorstDe reden dat behandelingen niet worden doorgevoerd, is weerstand door instituten, zoals de RIVM en NIH (Amerikaanse tegenhanger van de RIVM). En daar gaat het dus mis. De instituten en organisaties hebben in het algemeen gefaald, wanneer het om Covid-19 gaat. Wanneer het om de intenties van de WHO en het RIVM gaat, mogen er wel degelijk vragen worden gesteld.
Zakken vullen met alternatieve opties? De genoemde behandelmethodes worden in de derde wereld toegepast, omdat het bekende, goedkope en beschikbare medicijnen zijn. Remdesivir, gepromoot door Gilead, is duur en is niet effectief. Er worden miljarden verdiend aan de vaccinaties. Wie is hier de partij die zijn zakken aan het vullen is?
HCQ en Ivermectin staan op de essentiële lijst van de WHO, zijn bekend, en worden al tijden op grote schaal toegepast. In een artikel waar ik naar verwees, werd de mythe van de toxiciteit van HCQ onderuit gehaald. Als het echt gevaarlijk zou zijn, dan zou je het niet zomaar over de toonbank kunnen krijgen in Afrika. Andere varianten, zoals de oude variant Chloroquine, hadden meer bijwerkingen, en dat is de reden dat HCQ is ontwikkeld.
Rens Blommaert
Gerard van DijkVincent Huijbers 9
Bedankt voor dit verhelderende artikel.
Wat volgens mij onderbelicht en niet onderschat mag worden is het communicatiebeleid van de overheid, (alternatieve) informatiestromen van de diverse (sociale) media en communicatie onder burgers zelf.
Hoe kan dat meegewogen worden in beleid?
Ik heb niet veel kennis van zaken omtrend dit virus en welk beleid het beste daar bij past. Ik ben dus afhankelijk van de informatiebronnen die ik uit gewoonte raadpleeg. Dit artikel is bijvoorbeeld een welkome aanvulling op het eenzijdige bericht van het OMT. Ik ken veel mensen in mijn omgeving die een hele andere 'informatiestroom' ontvangen en daar hun mening uit vormen en naar handelen.
Uit puur observatie van wat er op staat gebeurt heb ik kunnen zien dat het gedrag van mensen in veranderde. In maart leek iedereen aanvankelijk eengezind en doordrongen van de noodzaak om afstand te houden. Ondanks de ongemakken en gemopper onderging iedereen gewoon wat met de kennis van toen nodig was. Dit was volgens mij een grote prestatie als je dat vergelijkt met landen waar mensen met boetes of de knoet thuis werden gehouden.
Hoe anders is dat nu? Na de 'bevrijdende' vakantie zie je drukke winkelstraten, mensen die dicht op elkaar staan, grote feesten die gestopt moeten worden, geluiden als 'ik ga niet vanuit Brabant naar Amsterdam-West voor een Corona test tot ouderen en kwetsbaren moeten maar een stap terug doen.
Vragen die bij mij opkomen zijn:
Is dit het gevolg van de eenzijdige, te late en onduidelijke communicatie van de overheid?
Komt het door Corona-moeheid? Er gebeurd in mijn omgeving niet veel dus er zal ook niet veel aan de hand zijn? Hoe kun je nog boven het geluid van alle alternatieve theorieën, ideeën uit alle beschikbare media nog effectief en vrijwillig een beleid uitstippelen?
Is het gedrag van mensen ook in kaart gebracht?
[Verwijderd]
Vincent HuijbersAls toegift, en dat komt in dit artikel goed naar voren, is er duidelijk géén plan, laat staan een exit-strategie. Mensen zijn best bereid om mee te werken, maar dan moet je met een plan komen, en een eind aangeven. Ook de leugens, en niet alleen in Nederland, kijk maar eens naar de leugens van Dr. Fauci in de VS, helpen niet mee.
Op een bepaald moment ben je het vertrouwen van mensen kwijt, en men begint meer kritisch te kijken naar de gang van zaken. Wanneer je vervolgens mensen gaat beschuldigen van het veroorzaken van de problemen, terwijl je zelf faal op faal stapelt, dan gaat wantrouwen omslaan in weerstand.
Vincent Huijbers 9
[Verwijderd]Het aanvankelijke begrip op de maatregelen lijkt met de toegenomen kennis en ervaring over het virus (van zowel de experts als de bevolking) verdampt. De overheid lijkt daar nauwelijks notie van te hebben of wat mee te willen doen. Het gebrek aan openheid of uitleg is denk ik tekenend voor de kloof die er is.
Een groot deel van de problemen zijn denk het gevolg van efficiëntie en verschraling van diezelfde overheid. Misschien kan in dat licht de terugtrekkende overheid ook op de communicatie van toepassing zijn? De wil om een sturende, leidende rol te spelen lijkt er niet te zijn. Het late inzicht van Rutte dat zijn beeld van het gedrag van 'de nederlander' moest bijstellen -die het toch niet altijd zelf kan of doet-verbaasd mij. Het resultaat is achter de feiten aan lopen, te laat reageren en geen echte keuzes maken of die met argumenten (openheid) willen verdediging. De alternatieve waarheden hebben het momentum en aandacht al finaal te niet gedaan.
Dat de regels niet voor iedereen gelden (Grapperhaus, de koning, ...) en daarmee het ondermijnen van de handhaving zijn de genadeklap. De feestende jongeren zijn gewoon een dikke middelvinger naar het OMT.
Wat mij interesseert is hoe je het gebrek aan vertrouwen kunt herstellen. De burger GEEFT vertrouwen aan de overheid die daar bedenkelijk mee om lijkt te gaan. Hoe kun je toch de neuzen dezelfde kant op laten gaan ondanks inpopulaire maatregelen?
[Verwijderd]
Vincent HuijbersIk zie niet wat u bedoelt met de communicatie van de overheid. Er is eerder teveel dan te weinig communicatie. We zien OMT leden onophoudelijk opduiken in TV programma's, waarin ze ongestoord hun zegje kunnen doen, en niemand ook maar een kritische vraag durft te stellen, net zoals in de persconferenties van Rutte.
Het inzetten van influencers, om via social media de burger te beïnvloeden, zie ik ook als zeer discutabel. Als je goede argumenten zou hebben, zouden dat soort acties niet nodig zijn.
De term alternatieve waarheid is nogal denigrerend; de kanalen die ik volg (Peak Prosperity en MedCram, het laatstgenoemde kanaal heeft inmiddels 3,2 miljoen views op hun recente vitamine D en Covid-19 video) hebben, tot dusver, het meer bij het rechte eind gehad, dan de overheid.
De typische tijdslijn was dat ze eerder aangaven dat dit serieus was, uitleg over de symptomen, en waar dat mogelijk door werd veroorzaakt, en later de nuance, en de nadruk op actieve behandeling en "preparing your terrain". Ik zie de opkomst van alternatieve kanalen vooral als een faal van de reguliere media. Mensen hebben heel veel vragen over de gang van zaken, en daar had men meer moeten doen.
Vincent Huijbers 9
[Verwijderd]In een crisis op deze schaal is het denk ik goed dat er een sturende overheid is. Wat wil zeggen dat we met een zo breed mogelijke consensus het best mogelijke beleid uitstippelen en wanneer nodig dit bijsturen. Niets van dit lijkt het geval te zijn (het zwalkende beleid, weinig openheid) en heeft zoals u aangeeft enkel voor wantrouwen en twijfel gezorgt.
Het is een uitdaging om de informatievoorziening goed op orde te krijgen omdat ieder beleid zo ondermijnd kan worden en zijn effectiviteit verliest.
Vincent Huijbers 9
[Verwijderd]Dat betekend dat deze niet bekend zijn bij het OMT, of dat er niets mee wordt gedaan. Ik ben benieuwd waarom niet? Wat zijn de argumenten voor het huidige beleid?
Datzelfde geldt voor de vreemde opmerking over het opleidingsniveau in verzorgingstehuizen van Van Dissel als oorzaak van de hoge besmettingen tegenover de berichten van tekorten aan beschermingsmiddelen. Ik hoor hier niet direct een leugen maar minachting voor de burger.
Dat deze overheid voor een groot deel in de basis voor tekorten heeft gezorgd en daar ook geen haast mee heeft gemaakt die op te lossen (waar zijn bijvoorbeeld de extra ic bedden nu of zijn die in de huidige berekeningen meegenomen? En door wie worden die in de gaten gehouden?) geeft ook te denken. Is dit onvermogen of beleid? Beide zijn betreurenswaardig.
cors van den Berg
Vincent HuijbersVincent Huijbers 9
cors van den BergWat mij betreft gaan alle beperkingen die we onszelf opleggen tegen de 'natuur' in en zijn hoop ik van voorbijgaande aard. Het enige dat ik kan bedenken dat nog eens positief kan zijn is het (deels) thuiswerken.
Door de 'schuld' van de toename van de besmettingen bij de burger leggen wordt de eigen afwezige rol ontkent.
Ik vond een aardige grafiek:
https://eenvandaag.avrotros.nl/coronacrisis/coronacrisis-in-cijfers/vertrouwen-in-de-overheid-en-zorgen-over-het-coronavirus/
En deze:
https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/maatregelen-welbevinden/resultaten-7e-ronde-gedragsonderzoek/communicatie-en-vertrouwen
Wat mij opvalt (zonder dat ik weet hoe representatief deze grafieken zijn) is dat het vertrouwen daalt en dat overeenkomt met wat ik zie op straat. Je zou kunnen zeggen dat het raar is dat het vertrouwen is gedaalt terwijl er wel steeds meer kon? Of is het vertrouwen gedaalt door de afwezigheid van de overheid?
Het zou leerzaam zijn dit langs het beleid en communicatie vanuit de overheid te leggen. En hoe is dit in andere landen?
Vertrouwen is de basis.
Marco Fredriks 4
cors van den BergHetty Litjens 6
De achterstanden in onderwijs, toename van huiselijk geweld, drugsgebruik, depressie en zelfmoorden worden zwaar overdreven. Drugsgebruik werd door de festivalindustrie al aardig aangemoedigd. De jeugd is verwend en wordt over het paard getild. Misschien moeten we meer zin geven aan ons bestaan. Studeren is niet hetzelfde als een pub crawl. Studeren kan juist nu erg goed, via het internet hebben we allemaal toegang tot kennis.
Er zijn een aantal dingen die op het conto van het coronavirus/beleid geschreven worden, maar die in feite al misstanden waren voor het begin van de pandemie, falend onderwijs, dysfunctioneel gezinsleven, 'performing euphoric cosmopolitanism' met alle uitwassen als festivalisering en een dagje braken in Barcelona, enz. Dat komt nu als een boomerang terug. Het is tijd om onze maatschappij eens fundamenteel te herzien.
Peter Spitters 3
Hetty LitjensDaar faalt het libertair/neoliberalisme.
We like the quick buck!
Walter van Dijk 3
Waar eerst groepsimmuniteit door natuurlijke besmettingen het devies was, is dat nu groepsimmuniteit door vaccinatie. Het is alleen dit ene spoor wat gevolgd lijkt te worden in de hoop dat dit alles oplost.
Het is onbegrijpelijk dat onze overheid niets gedaan heeft aan opschaling van de zorg gedurende dit jaar, maar ja het fenomeen van overbelaste zorg en patient overplaatsingen (zeker gedurende de winter maanden) is natuurlijk niet nieuw en zijn we al vele jaren gewend al wordt dat vooral niet op die manier gecommuniceerd maar als "nieuw en verschrikkelijk".
Ook aan andere factoren zoals een gezonde levensstijl (we weten immers heel goed wie er voornamelijk op de IC terechtkomen en wie daar overlijden) en het positieve effect van vitamine D en dergelijke worden niet of nauwelijks aangekaart in het afgelopen jaar door de Overheid.
Het blijft aanmodderen en dat kan helaas niet worden voorkomen met het team dat dit al ruim 9 maanden met success uitvoert en verstart zal blijven uitvoeren ..... Hopelijk helpt het vaccin.
Peter Spitters 3
Walter van DijkDe club van Fransman cs uit de Great Barringtonhoek wordt duidelijk niet op de snijplank gelegd. Als u goed gelezen had, had u het merendeel als losse niet praktische assumpties kunnen kwalificeren.
Verder had een deskundig derdenoordeel toegevoegde waarde gegeven. Ipv louter twee beelden naast elkaar plaatsen.
Wetenschap en praktijk beoordeelt eea als luchtfietserij, onethisch, neo-eugenetisch, sociaal-darwinistisch, statistische bullshit, zonder kennis van complexiteit, adequaat risicomanagement, praktische epidemioligie, public health, virologisch, en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Walter van Dijk 3
Peter SpittersPeter Spitters 3
Walter van DijkDinie Davids 1
Walter van DijkWalter van Dijk 3
Dinie Davids[Verwijderd]
Bovendien zie ik in eigen omgeving tal van eenvoudig uitvoerbaar maatwerk. De ene supermarkt met een zo groot winkeloppervlak dat 25 a 30 winkelkarren gemakkelijk veilg toelaatbaar is. En ook hier opons dorp een Hoogvliet zo allejezus klein behuisd dat er maximaal 10 klanten tegelijk binnen gelaten zouden moeten worden. Binnen ervaar je de ene opstopping na de andere want van een maximum is geen sprake. De karren zijn nooit op.
Een prachtige ruime bibliotheek waar probleemloos en veilig 15 a 20 bezoekers tegelijk binnen zouden kunnen zijn, volkomen belachelijk dicht.
Maar nee hier zijn boa's niet voor opgeleid. De b staat voor buitengwoon bon uitschrijven denk ik.
Co Stuifbergen 5
[Verwijderd]R. Eman 8
Co StuifbergenCo Stuifbergen 5
R. EmanDat is rechtvaardiger, want anders blijft de winkelier die de minste maatregelen neemt, het meeste verdienen.
Een regel als "maximaal 1 klant per 15 vierkante meter" is niet overdreven moeilijk.
Co Stuifbergen 5
https://sargasso.nl/ga-open-rivm/
Sicco Kamminga 4
Ik heb toch twee opmerkingen. Beide groepen zeggen een alternatieve strategie te hebben maar worden niet erg concreet. Ik zou het meer een denkrichting willen noemen dan een strategie. In het voorjaar vond ik dit ook al n.a.v. de artikels van de gebroeders Slagter.
Het is lastig om concreet te worden mede omdat het kennelijk moeilijk is om te voorspellen hoe mensen zich zullen gedragen. Een ruime meerderheid is voor strenge maatregelen terwijl grote groepen de bestaande maatregelen maar matig lijken op te volgen.
Daarnaast is het eenvoudig om over maatregelen te praten maar de keuze wat wanneer gedaan moet worden is in de praktijk een duivels dilemma.
In het vroege voorjaar werd vanuit Harvard al voorspeld dat we zeven lockdowns nodig zouden hebben om het virus te onderdrukken. Na de huidige hebben we er nog vier te gaan.
R. Eman 8
Sicco KammingaIk denk ook dat dit de kern van het probleem is. Je kunt alles met de beste bedoelingen bedenken, maar als een deel van die mensen naar eigen goeddunken/gelijk gaat handelen blijft er maar 1 uitkomst over en dat is chaos.
Peter Spitters 3
Sicco KammingaSicco Kamminga 4
Peter SpittersConstant Thunnissen
Dat geldt ook voor de straks gevaccineerden. En op die manier kun je maatschappij geleidelijk opengooien. Ook dat punt mis ik volledig in het "beleid".
Willem van Lith
[Verwijderd]
Willem van Lithhttps://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.22.20160341v3
Het probleem is juist geweest dat bepaalde modellen, die initieel werden gebruikt, mede om de lockdowns te rechtvaardigen, er volledig naast zaten. Tegen de tijd dat we in Nederland in lockdown gingen, was Covid-19 al af aan het nemen.
Ik zie niet in wat er mis is met een combinatie van preventie (vitamine D), behandeling (iMAPS+) en grotendeels weer de maatschappij openen, de enige manier is om hier weer uit te komen. Zeker nu de WHO aangeeft dat het vaccin blijkbaar géén wondermiddel is, en de maatregelen van toepassing moeten blijven.
https://www.zerohedge.com/covid-19/who-chief-scientist-warns-no-evidence-covid-vaccine-prevents-viral-transmission
Ik zou het ook op prijs stellen wanneer men stopt met de term "besmettingen" te gebruiken, wanneer de manier waarop de PCR-test wordt toegepast al enige tijd onder vuur ligt. We zien een zeer groot verschil tussen het aantal mensen wat ernstig ziek wordt, en het aantal mensen wat positief wordt getest. En dat is begonnen toen men op grote schaal ging testen, ook mensen die géén symptomen hebben, wat men tijdens de eerste golf in het geheel niet deed.
Peter Spitters 3
Willem van LithWalter van Dijk 3
Willem van Lithfred hagemans
Walter van DijkWalter van Dijk 3
fred hagemansPeter Spitters 3
Walter van DijkPeter Spitters 3
Walter van DijkVerder: nieuwe variant komt. Daardoor al dringend beroep in Europa tot sluiting scholen.
U bent niet op de hoogte, helaas.
Walter van Dijk 3
Peter SpittersPeter Spitters 3
Walter van DijkMarino Di Lagio
Thomas Bollen 7
Marino Di Lagio[Verwijderd]
Marino Di Lagiohttps://www.groene.nl/artikel/verdeel-en-heers-niet
Maurice Franzen 1
Hieraan zie je, hoe funest het is voor het landsbestuur, dat verreweg de meeste politici een alfa-achtergrond hebben. De simpelste wiskunde wordt al niet begrepen. Ook in de media zie je dat veel terug. Het probleem is niet nieuw. In 1988 verscheen al het boek 'Innumeracy, Mathematical illiteracy and its consequences' (Ongecijferdheid – De gevolgen van wiskundige ongeletterdheid). Er is nog weinig veranderd.
Peter Spitters 3
Maurice FranzenDie schat ik zeer laag in. Verder roept ze alleen dat ze veel meer zou kunnen zeggen als ze de cijfers heeft, waar ze al 8 maanden op zit te wachten. Dus praktisch gesproken kan ze iets zinnigs zeggen over......12 maanden?
Dit geldt voor de anderen ook. Jacobs noemt dat volstaan kan worden met theoretische logica. Héél bijzonder.
Baarsma is directeur van een kleine lokale Rabobank, Amsterdam. Niet actief meer met dit soort onderzoek.
Fransman is geen econoom. Het ware goed geweest als hij zijn belangen had verklaard. Overigens ook medewerker FTM geweest, meen ik??
Coen Teulings publiceert zover als ik weet ook niet op dit onderwerp. Las uurtje geleden in jullie verhaal over het genootschap De Ronde Tafel oid, dat hij daarvan lid (is geweest)
Kortom wat is dit voor club?
Dat is de pre-alabele vraag!
Annemiek van Moorst 11
Peter Spitters"According to criteria published by WHO in May, a positive rate of less than 5% is one indicator that the epidemic is under control in a country.1"
"Because limited testing makes it likely that many cases will be missed, the positive rate can also help our understanding of the spread of the virus. In countries with a high positive rate, the number of confirmed cases is likely to represent only a small fraction of the true number of infections. And where the positive rate is rising in a country, this can suggest the virus is actually spreading faster than the growth seen in confirmed cases."
https://ourworldindata.org/coronavirus-testing#the-positive-rate-a-crucial-metric-for-understanding-the-pandemic
In Nederland was de rate half september al >5%
Peter Spitters 3
Maurice FranzenDeze mevrouw heeft in de internationale wetenschap een zeer dubieuze reputatie. Ze schermt voordurend met de niet-beschikbaarheid van cijfers. Verder een hoop ceteris paribus.
Bob Schat 3
1. In het begin van de crisis werd uitgegaan van een veel hoger sterftepercentage. Toen bleek dat dit percentage veel lager lag en vooral specifieke bevolkingsgroepen betrof is daarover nauwelijks gecommuniceerd en feitelijk is "men" er nu nog steeds onduidelijk over. Dit roept een beeld op van voortdurend angst blijven aanjagen, terwijl een overheid mensen juist (waar mogelijk) gerust zou moeten stellen en helpen bij het onderscheiden van waan en waarheid;
2. Er wordt in de communicatie van de overheid geen onderscheid gemaakt tussen gevolgen van de virusepidemie en gevolgen van het corona-beleid. Het grootste deel van de ellende is "self-inflicted pain", het gevolg van het beleid (dus keuzes) en niet van het virus (overkomt ons);
3. Dit is de tweede crisis waarin de samenleving opdraait voor problemen in een specifieke "markt"-sector. In de vorige crisis waren het de banken, nu de ziekenhuizen. Zullen we eens constateren dat bankwezen en zorgsector géén marktsector zijn, maar voorzieningen ten algemene nutte?
4. Als er met onvoldoende controleerbare onderbouwing allerlei maatregelen worden genomen die ook nog eens niet lijken te werken (en andere maatregelen níet genomen worden, eveneens zonder onderbouwing) dan wekt dat uiteraard de gedachte op aan een "complot". Immers "ze doen van alles, maar we begrijpen niet waarom." De overheid roept volgens mij daarom zélf allerlei complottheorieën op, eenvoudigweg omdat de maatregelen niet controleerbaar onderbouwd zijn.
5. Een kernvraag is hoeveel "offer" je mag vragen aan de ene bevolkingsgroep om de andere voor narigheid te behoeden. Recent voorbeeld: kinderen inenten, niet omdat zijzelf gevaar lopen, maar om de zorgverleners vrij te spelen zodat die bij Corona kunnen helpen. Hoe gek wil je het maken!
Succes!
Marco Krook 3
Bob SchatDe meeste mensen in Nederland gaan na de kerstvakantie (vandaar de lockdown) gewoon weer naar hun werk, of werken thuis.
De bouw, de fabrieken e.d. draaien gewoon door. we kunnen nog gewoon naar de supermarkt en we leiden geen honger. Dat is volgens mij het "gewoon" waar het kabinet naar op zoek is.
Zoals bijna altijd bij corona-gerelateerde artikelen, wordt er weer het meest gereageerd door de tegenstanders van het beleid. Ik behoor tot de ruime meerderheid van onze bevolking die nog steeds achter de besluiten van ons kabinet staat.
Ik ben geen onwetende angsthaas, maar kijk gewoon naar de feiten. Niet op youtube, maar gewoon op de tv
17,4 miljoen inwoners... ca 10.000 besmettingen per dag, en onze ziekenhuizen liggen vol..
En die liggen echt niet vol met 75 plussers, want die worden niet eens meer opgenomen..
Wat er gebeurd was zonder lockdown? We zullen het nooit weten, maar ik kan me er wel een voorstelling van maken.
Vincent Huijbers 9
Marco KrookDat staat even los van persoonlijk ongemak of leed dat sommige mensen doormaken. In dat opzicht werkt het beleid.
Toch neemt het vertrouwen af. Deels snap ik dat mensen Corona-moe worden maar denk dat een groot deel voortkomt uit het onduidelijke beleid. Testen aan de andere kant van het land, wel-geen mondkapje, verplichten terwijl ze niet werken, opleidingsniveau verzorgingshuizen als argument van oplopende besmettingen waar tegenover het aanvankelijk tekort aan beschermingsmiddelen even is vergeten. Wat moet je hier van maken?
Marcel Groos
Marco Krook"gewoon de feiten" krijgen we al jaren niet meer "gewoon op TV"; dat van die 17.4M inwoners klopt wel ongeveer, net zoals de voetbal uitslagen. Maar voor de rest worden alle cijfers "op TV" op een zo spectaculair mogelijke manier gepresenteerd, waarbij de waarheid regelmatig in het gedrang komt: 10K "besmettingen" bijvoorbeeld, betekend eigenlijk 10K positive PCR tests, hetgeen als opzichzelfstaande informatie geen enkele betekenis heeft. "Onze ziekenhuizen liggen vol"; nou, ik was vandaag in ons lokale ziekenhuis (met mijn echtgenote; heeft niets met C te maken) even gevraagd: 3 van de 6 IC bedden zijn momenteel bezet: is dat "vol"?
De bouw, de fabrieken e.d. draaien gewoon door; ja, maar mijn zoon is 2 jaar geleden een restaurant begonnen en hangt nu op het randje van failliet. Enkele van zijn collega's zijn hem al voor gegaan.
Maar het feit dat jij ftm leest is zeker hoopvol!
Marco Krook 3
Marcel GroosEn het feit dat er nu weer wat meer ruimte is in de ziekenhuizen is het gevolg van de maatregelen die ons kabinet genomen heeft.
Ik ben al jaren lid van FTM, en beschouw de maatschappijkritische artikelen als een mooie aanvulling op het nieuws dat ik elke dag lees/zie in mijn krant en op tv.
Thomas Bollen 7
Bob SchatPeter Spitters 3
Thomas BollenJe volgt mij op twitter. Je weet dat ik de internationale wetenschap op de voet volg. Feitelijk alle gerenommeerde wetenschappers.
Je hebt gezien hoe de wetenschap op deze ideeën vernietigend reageert.
Toch leg je zonder enige analyse het verhaal van Fransman cs aan de lezers voor. Je laat Fransman en companen niet duiden wie ze zijn en welke belangen ze vertegenwoordigen.
Je geeft de lezer geen duiding van hun trackrecord op dit terrein.
Red Team, zo keurig als altijd, wil ze niet hard aanvallen, omdat dat niet hun filosofie is.
Wat rest is een doodgeslagen discussie, die een vervolg krijgt bij lezers die dezs hele complexe materie niet beheersen.
Waarom doen jullie dit?
Thomas Bollen 7
Peter SpittersPeter Spitters 3
Thomas BollenJe kent Fransman toch? Hij heeft toch voor ons gewerkt?
Thomas Bollen 7
Peter SpittersPeter Spitters 3
Bob SchatWalter van Dijk 3
Bob SchatIk vind dat je geen offer moet vragen aan kinderen maar verwacht dat wel van opa en oma.
fred hagemans
Bob SchatBob Schat 3
fred hagemansLeo Coenders 2
Gerrit Zeilemaker 6
- Ten eerste de bezuinigingen in de gezondheidszorg in de afgelopen jaren onder leiding van o.a. Rutte himself.
Zo zijn in Nederland de afgelopen vijf jaar 900 intensive care bedden wegbezuinigd en vanaf 2006 is het totale aantal ziekenhuisbedden met tienduizend gedaald, terwijl de bevolking met circa een miljoen is toegenomen. De gezondheidszorg is ‘lean and mean’ gemaakt, alsof het om een autofabriek gaat, zoals Ewald Engelen snedig opmerkt.
Tijdens de vorige economische crisis verloren in Nederland tienduizenden zorgverleners hun baan, lonen stegen nauwelijks en de werkdruk nam toe. Verzorgingstehuizen voor ouderen werden gesloten, geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en jeugdzorg uitgekleed. Complete ziekenhuizen zijn gesloten en nog meer ziekenhuissluitingen staan ons te wachten. Ondertussen gingen ziektekostenpremies en eigen risico omhoog en heeft Nederland de op twee na duurste gezondheidszorg van Europa en zelfs de allerduurste als we de uitgaven uitdrukken in percentage van het nationaal inkomen.
Terwijl de kosten van de gezondheidszorg sterk stegen, daalden de uitgaven aan preventie binnen de totale gezondheidsuitgaven zelfs sterk. Het gezegde ‘voorkomen is beter dan genezen’ gaat blijkbaar voor de Nederlandse gezondheidszorg niet op.
- Ten tweede ontbreekt de kritiek op de testmethode, waarvan vele critici beweren dat deze helemaal corona niet kan detecteren. De methode is voor research niet voor diagnostiek zeggen vele deskundigen. Vals positieve uitslagen schijnen boven de 50% te liggen!
- Ten derde de financiële belangen. Door FTM m.b.t. het testen gedocumenteerd, maar ook m.b.t. het vaccin. Als gevaarlijkste: terwijl het om nieuwe gen-gemanipuleerde technieken gaat, zijn de vaccinontwikkelaars zijn gevrijwaard van aansprakelijkheid en contracten geheim. Gezien de misdadige geschiedenis van de farmaceutische industrie is dit levensgevaarlijk!
Nico Janssen 7
Gerrit Zeilemaker