© Wikimedia Commons

Corruptie bij politie en defensie

De ontrafeling van een corruptieschandaal bij politie en defensie begon in 2011 met een anonieme brief aan de toenmalig ministers Ivo Opstelten (V&J) en Hans Hillen (Defensie). Volkswagen-importeur Pon zou ambtenaren hebben omgekocht. Lees meer

Nadat dit in 2011 uitlekte via de Telegraaf ontdekte Follow the Money in 2013 dat de praktijken veel wijdverbreider waren. Follow the Money beet zich vervolgens vast in het dossier, bracht de spiegeltjes en kraaltjes in kaart en reconstrueerde een dubieus aanbestedingstraject waar een half miljard euro op het spel stond. FTM viste ook belastende documenten en afschriften op van defensie-ambtenaar Jacquest Horsten - een van de hoofdverdachten in dit dossier.

Het omkoopschandaal is inmiddels ook door justitie opgepakt: eind 2017 zullen meerdere verkopers en defensie-en politieambtenaren zich moeten verantwoorden voor de strafrechter. 

[Illustratie: Leon Mussche]

26 Artikelen

Corrupte auto-importeur Pon opnieuw in opspraak

3 Connecties

Onderwerpen

Fraude Caterpillar Pon
3 Bijdragen

Het familieconcern Pon leek in oktober weer in rustiger vaarwater te komen door voor 12 miljoen euro te schikken in het slepende hoofdpijndossier over de corruptieaffaire rond de voertuigleveranties aan politie en defensie. Maar een nieuw fraudeschandaal dreigt.

Het Nederlandse familiebedrijf Pon is vooral bekend als importeur van het Duitse automerk Volkswagen, maar is daarnaast ook de exclusieve Nederlandse dealer van Caterpillar, het Amerikaanse merk dat wereldwijde bekendheid geniet met haar gele graafmachines.

Verkoopmedewerkers van Pon hebben een lucratieve parallelle route geëxploiteerd

Caterpillar hanteert een zeer selectief distributiebeleid, waarbij prijzen worden vastgesteld per land/regio. Zo kan het gebeuren dat onderdelen in Spanje een hogere marktwaarde hebben dan in Nederland. Uit onderzoek van Het Financieele Dagblad blijkt echter dat verkoopmedewerkers van Pon een lucratieve parallelle route hebben geëxploiteerd, die het exclusieve prijs-en distributiebeleid van Caterpillar ondermijnde. Pon-verkoopmanagers verkochten Caterpillar-onderdelen eerst aan het Barendrechtse handelsbedrijf ISP, dat ze vervolgens met winst doorverkocht in landen als Spanje en Italië, waar de ‘officiële’ Caterpillar-prijzen hoger liggen.

Boekhoudtrucs

Om het parallelle distributiekanaal winstgevend te exploiteren, moesten de Pon-medewerkers wel wat creatieve boekhoudtrucs toepassen. Caterpillar werkt namelijk met een soort serienummers op onderdelen waarmee het de goederenstromen wereldwijd kan tracken. Zodra Caterpillar-onderdelen bijvoorbeeld in Spanje zouden opduiken met Pon als verkoper, zouden er alarmbellen moeten gaan rinkelen. De verkoopmanagers van Pon leverden daarom onderdelen zónder nummer en met als enig detail ‘totaal diversen’. Verkoopfacturen aan tussenhandelaar ISP kregen vage factuuromschrijvingen mee als ‘interne levering’ en ‘vko’ (verkooporder). Het ogenschijnlijke doel was het verhullen van de buitenlandse verkoop.

‘Alle leidinggevenden, directeuren en een financieel directeur waren op de hoogte’

Beschuldigende vinger

Volgens een voormalig Pon-medewerker zou deze handel 75 miljoen euro omzet hebben opgeleverd. Bovendien zou ook de directie op de hoogte zijn geweest van de parallelle verkoop waarmee de Caterpillar-regels overtreden werden. In het FD-artikel valt hierover te lezen: ‘Alle leidinggevenden, directeuren en een financieel directeur waren daarvan op de hoogte in de periode dat ik daar werkzaam was van 1998 tot 2013. Ik instrueerde de leidinggevenden over hoe dat moest verlopen.’ Pon wijst in het artikel met de beschuldigende vinger naar de frauderende verkoopmedewerkers die zichzelf verrijkten via schenking van scooters, keukens, badkamers en stortingen op anonieme rekeningen en prepaid-creditkaarten. Het handelsbedrijf ISP is weer boos op Pon, omdat het in 2013 plotseling stopte met de levering van Caterpillar-onderdelen.

Commerciële wolven

De fraudezaak rondom Caterpillar komt naar buiten op een momentdat Pon’s automobielhandel net een relatief gunstige schikking heeft weten te treffen in het corruptieschandaal (zie FTM-dossier) rond inkopers van politie en defensie. Uit onder meer onderzoek van Follow the Money bleek dat er binnen het Pon-concern een levendige fêteer-cultuur bestond. Subtiele omkoping lag daardoor op de loer. Zo kregen inkopers en wagenparkmedewerkers uitnodigingen voor onder meer de Olympische Spelen en cruisetochten op de Middellandse Zee.

‘Bij Pon kon alles, ook dingen als zo’n cruiseschip’

Verkoopmedewerkers bleken bij het familiebedrijf Pon relatief veel speelruimte te hebben. ‘Pon is geen dochter van een groot merk, zoals Renault Nederland een dochter is van Renault Frankrijk. Pon kan alles zelf bepalen, want die importeren enkel auto’s. Bij Pon kon daardoor alles, ook dingen als zo’n cruiseschip,’ zei Frits Bijvoet, voormalig senior accountmanager van Mercedes-Benz Nederland, destijds tegen Follow the Money. De verkopers stonden bovendien te boek als ‘commerciële wolven’.

Pon heeft deze voedingsbodem voor wanpraktijken proberen dicht te timmeren met een complianceprogramma en interne gedragsregels. Maar in de onthullingen die te lezen zijn in het FD-artikel blijkt dat die — zeker tot 2013 — allesbehalve waterdicht waren.

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Dennis Mijnheer
Dennis Mijnheer
Ontspoorde bedrijfskundige die alles wil weten van mannen en vrouwen met witte boorden. Tags: fraude, witwassen, omkoping.
Gevolgd door 1704 leden
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren