Onder water, boven Jan

1 Connectie

Werkvelden

Huizenmarkt
0 Bijdragen

Met creativiteit en samenwerking kan zelfs een klassiek probleemgeval de weerbarstige huizenmarkt verslaan. Een voorbeeld uit de praktijk van columnist en financieel-adviseur Simone Kamberg.

Via social media bereikte me een triest verhaal. Een huiseigenaar had de wacht van zijn bank aangezegd gekregen, omdat deze eigenaar niet langer aan zijn betalingsverplichtingen kon voldoen. Het huis stond al geruime tijd te koop, echter er was nog geen bezichtiging geweest. Op het moment dat de eigenaar contact met ons zocht had hij nog een week of zes totdat zijn huis op de veiling terecht zou komen. Sterker nog: de aankondiging was al gedaan en de veiling zou plaatsvinden op een reeds vastgestelde dag. 
 
We zijn pijlsnel het huis gaan bekijken. En ja hoor… een klassiek voorbeeld van een huis waar lange tijd niets aan was gedaan. Een willekeurige opsomming: de tuin was een grote bende, het gras stond hoog, bladeren van een paar jaar hadden zich opgehoopt en dode planten vormden het decorum.
 
Over het huis kon je rustig zeggen dat er sprake was van achterstallig onderhoud - zowel van buiten als van binnen. Het dak was er nog redelijk aan toe, maar de kozijnen konden op zijn zachts gezegd wel een likje verf gebruiken. Bovendien waren er twee raampjes kapot. Binnengekomen bleek het huis behoorlijk te stinken en waren de vloeren toe aan vernieuwing. Maar daar hield  het nog niet mee op, want hetzelfde gold voor de keuken, badkamer en wc. Los daarvan stonden er zoveel spullen in het huis, dat je op geen enkele manier een idee kon krijgen hoe groot het huis eigenlijk was. Kortom: werk aan de winkel! Vraagprijs:  € 250.000. Werkelijke waarde: € 200.000. Hypotheek: € 207.500. Te verwachten veilingprijs: onbekend. Misschien maar de helft van de realistische prijs van € 200.000. 
 
Total make-over
Mijn ervaring met de hedendaagse veilingen - gegeven de huidige marktomstandigheden - is niet bepaald rooskleurig te noemen. Sterker nog, als je een beetje pech hebt dan mag je blij zijn met een fractie van de werkelijke waarde en als je heel veel pech hebt dan zijn er helemaal geen, of nog lagere biedingen waardoor de bank het dossier weer onder de arm mee terugneemt naar kantoor. 
 
Om dit huis überhaupt te verkopen moest er eerst een make-over worden gedaan en daarnaast nog diverse kleinere reparaties. Dit onderkende de eigenaar als geen ander. Echter, omdat hij geen enkele financiële middelen had, zat hij dus letterlijk en figuurlijk met zijn handen in zijn haar en stond hij met zijn rug tegen de muur. We hebben toen gezamenlijk een ludieke, en naar later bleek, een zeer lucratieve en doeltreffende creatieve manier gevonden om deze man te helpen. 
 
We bedachten de volgende actie: Specialisten op de verschillende  terreinen, zoals een aannemer, een vloerenboer, een keukenboer, een schilder etc., konden intekenen op het project. Door diverse uitingen op social media, en door gebruik te maken van ons netwerk, hadden we supersnel een groep van enthousiastelingen klaarstaan. Vooraf wisten we niet of we betaald zouden worden, want er waren geen liquide middelen of anderszins aanwezig. Oftewel, deze klus was op basis van no cure no pay. Als er na aftrek van hypotheek en kosten nog geld overbleef, kregen we allemaal betaald. En mocht er geen surplus zijn dan hadden we dus allemaal pech. Kortom: fair deal en een bijzondere uitdaging!
 
Serieus bod
In twee weken tijd was de klus geklaard en ging het huis opnieuw de  markt op. De ene na de andere bezichtiging volgden elkaar in een rap tempo op. Mede doordat de makelaar prachtige foto’s op Funda had geplaatst die waren gemaakt door een professionele fotograaf. De aanbiedingstekst was ook onderscheidend en in ieder geval compleet anders dan de gemiddelde advertentie. Na drie weken waren er twee serieuze bieders. Uiteindelijk werd het huis binnen zes weken verkocht voor een prijs van € 230.000. Iedereen kon bijna volledig worden betaald! 
 
Moraal van het verhaal: creativiteit wordt beloond. Het  bewijs ligt hier wederom op tafel. Een huis dat er top uitziet heeft een veel grotere kans verkocht te worden dan een huis wat net niet af is, of erger nog: wanneer er sprake is van achterstallig onderhoud. Als u uw huis wilt verkopen dan weet bij deze dus hoe u uw eigen kansen kunt creëren. Ondernemers en huiseigenaren met lef: u kunt zich aanmelden. Om met een Rotterdamse leus af te sluiten: samen sterker door strijd!
 

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Simone Kamberg-de Jong

Simone Kamberg-de Jong werd na een succesvolle carrière als vermogensbeheerder _ onder andere bij Effectenbank Stroeve _  ein...