Click-fraude met online advertenties

2 Connecties

Onderwerpen

Advertentiemarkt

Werkvelden

Cybercrime
0 Reacties

De markt van online advertenties is booming, maar wordt gemanipuleerd door cybercriminelen. Met behulp van 'zombienetwerken' worden miljoenen aan bannerinkomsten binnengesleept.

Banken vormen al jaren een ongewild doelwit van cybercriminelen, maar uit een onderzoek van spider.io blijkt nu ook dat in de advertentiemarkt hoge rendementen kunnen worden behaald. De Financial Times dook in een onderzoek van Spider.io waaruit blijkt dat zombienetwerken, bestaande uit gehackte computers van particulieren, massaal worden ingezet om het aantal clicks op een online advertentie kunstmatig te verhogen.


Een groot deel van de online advertenties worden anno 2013 door adverteerders ingekocht via geautomatiseerde systemen die qua technologie parallellen vertonen met aandelenbeurzen. Adverteerders kopen daarmee zogeheten slots in waarmee ze zich niet richten op specifieke websites, maar juist op de random websites waar hun geselecteerde doelgroep belandt. Wie bijvoorbeeld een kat heeft, zal tijdens het surfen snel op een advertentie stuiten voor kattenvoer. De website is niet vooraf gedefinieerd, het kan een van de miljoenen aangesloten slots zijn. Door middel van algoritmes worden de advertenties ad hoc gedistribueerd over de landingsplaatsen. Het nadeel is echter dat het moeilijk te bepalen is voor een adverteerder op welke website zijn advertentie is vertoond.

 

Geen oplossing in zicht
Cybercriminelen maken daar nu gebruik van door zombienetwerken massaal naar bepaalde websites te sturen om daar de inkomsten uit banners te verhogen. Het onderzoeksbureau Spider.io onderzocht tweehonderd websites die profiteerden van kunstmatig hoge pageviews – zo’n 9 miljard in totaal. Daarmee zouden ze ongeveer 6 miljoen dollar per maand aan onterechte banner-inkomsten hebben gegenereerd. De namen van de websites zijn niet geopenbaard.
Het onderzoek is slechts een single case en de verwachting is dat deze manier van frauderen op veel grotere schaal plaatsvindt. ‘Veel mensen maken echt misbruik van het systeem,’ zegt Penry Price, een voormalige medewerker van Google die zich daar bezighield met online advertising. Het lek zal volgens hem voorlopig nog niet worden gedicht. ‘De markt is daar veel te gefragmenteerd voor. Zonder leider zal niemand bereid zijn om geld te steken in een oplossing.'

Online advertising groeit sterk
Ondertussen wordt de online advertentiemarkt met de dag aantrekkelijker voor cybercriminelen. Mediabureau Zenith Optimedia voorspelde onlangs dat de online advertentie-uitgaven dit jaar met 14,6 procent groeien ten opzichte van vorig jaar. Advertenties in traditionele media nemen slechts met 1,7 procent toe. Het mediabureau voorspelt bovendien dat aan het eind van dit jaar het medium internet populairder is dan dagbladen. Internet zal dan een vijfde van de totale advertentiegelden (bijna 512 miljard dollar) binnenhalen. Televisie blijft met een aandeel van 40 procent het populairste medium om te adverteren.
 

(klik afbeelding voor vergroten)

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Redactie

Gevolgd door 335 leden