
Aanstaande zondag 4 december vindt in Italië een referendum plaats over diverse ingrijpende staatsrechtelijke hervormingen. De huidige Italiaanse premier, Matteo Renzi, heeft zijn politieke lot verbonden aan de uitslag van dit referendum. Kiezen de Italianen ‘nee,’ dan stapt hij op. Wat zijn de mogelijke gevolgen daarvan voor Italië en de rest van de eurozonelanden?
De demolition man — de sloper — wordt hij genoemd, de Italiaanse premier Matteo Renzi. Hij dankt zijn bijnaam aan de rigoureuze wijze waarmee hij zijn politieke tegenstanders met de grond gelijk maakt. De Italiaanse premier is geen bange man, en ook kan hem geen gebrek aan zelfvertrouwen verweten worden. Nog begin dit jaar verklaarde hij tegenover financieel persbureau Bloomberg dat Italië ‘in de komende tien jaar de hoofdrolspeler in Europa zal worden, zelfs vóór Duitsland en Frankrijk’. Jeugdige overmoed of zelfoverschatting? Met een werkloosheid van 11,7 procent en een jeugdwerkloosheid van 39 procent klinken zijn woorden tamelijk hoogmoedig.
Veranderd sentiment
Diezelfde hoogmoed legde Renzi ook aan de dag toen hij besloot om zijn politieke leven op te hangen aan de uitslag van het aanstaande referendum. Dat gaat over het doorvoeren van de door de Europese Commissie gewenste hervormingen van het staatsbestel. Naast staatsrechtelijke hervormingen, zoals de inperking van de invloed van de senaat (de Italiaanse Eerste Kamer), wil Renzi ook het ontslagrecht versoepelen, de faillissementswetgeving efficiënter maken en beschermde beroepen aanpakken. Dit alles om Italië slagvaardiger en concurrerender te maken.
Aanvankelijk was er een comfortabele meerderheid voor Renzi's plannen
Het zijn allemaal belangrijke maatregelen, die het leven van veel Italianen ingrijpend kunnen beïnvloeden. Dat is de reden dat Renzi heeft besloten om er een referendum over te organiseren. Maar bij de aankondiging daarvan heeft Renzi dus ook gezegd dat hij zal aftreden als de nee-stem zal winnen. Op het moment dat Renzi zijn uitspraak deed, was er een comfortabele meerderheid voor zijn plannen, maar het sentiment is veranderd. Uit de laatste peilingen, van afgelopen weekend, blijkt dat het nee-kamp in de meerderheid is, zoals onderstaande tweet laat zien.
Italy: Polls of #polls shows a swing from Yes to No in Italy's constitutional referendum (Dec 4). #referendumcostituzionale pic.twitter.com/Lx9B1fsQcF
— Europe Elects (@EuropeElects) 26 november 2016
Het referendum wordt aanstaande zondag 4 december al gehouden, dus veel tijd heeft Renzi niet om het electorale tij te keren. Hij lijkt dus een enorm politiek probleem te hebben gecreëerd. Niet alleen voor hemzelf, maar voor heel Italië en mogelijk zelfs voor de Europese Unie als geheel. Want wat als de uitslag inderdaad ‘Nee’ is en Renzi daadwerkelijk woord houdt en aftreedt? Dan zal de regering ontbonden worden en zullen er nieuwe verkiezingen worden georganiseerd. En dat kan een langdurig en moeizaam proces zijn, waarbij de overwinning weleens naar de Vijfsterrenbeweging van Beppe Grillo kan gaan. Die pleit voor een ander referendum: over de Italiaanse deelname aan de euro. Je hoeft geen politicoloog te zijn om te begrijpen dat men daar in Brussel erg zenuwachtig van wordt. En niet alleen in Brussel, maar ook in Frankfurt, waar Renzi’s landgenoot Mario Draghi de Europese Centrale Bank (ECB) leidt.
Bankensector in zwaar weer
Want naast dit politieke probleem heeft de ‘sloper’ ook een gigantisch financieel-economisch probleem. De Italiaanse bankensector kampt met een enorme hoeveelheid slecht inbare of zelfs oninbare leningen, de koersen van de Italiaanse banken zijn sinds begin dit jaar met tientallen procenten gekelderd, de banken zijn ondergekapitaliseerd en moeten extern kapitaal ophalen bij investeerders. Die staan echter niet te springen om geld te steken in de sector. Daarom wilde Renzi zijn kwakkelende bankensector te hulp schieten met staatssteun, maar dat mag sinds januari niet meer van Brussel en dus moet Renzi zich in de meest creatieve bochten wringen om bankensteun toch geen staatssteun te laten lijken. Daartoe is een speciaal vehikel opgericht, Atlante genaamd, met een kapitaal van 5 miljard euro waarvan de Italiaanse staat 300 miljoen voor zijn rekening neemt. Maar dat is bij lange na niet genoeg om de 360 miljard aan slechte kredieten over te nemen. Daar komt bij dat 60 miljard van het totaal van 360 miljard in handen is van meer dan 600.000 kleine spaarders: gewone Italianen, die vaak door de banken met dubieuze argumenten werden overgehaald om hun spaarcentjes om te zetten in aandelen en obligaties van hun bank. En dat bleek dus niet zonder risico. Om te voorkomen dat er een heuse volksopstand uitbreekt, wil Renzi een manier vinden om die kleine spaarders te ontzien.
Renzi wilde zijn kwakkelende bankensector te hulp schieten met staatssteun, maar dat mag sinds januari niet meer van Brussel
Maar het is de vraag of dit lukt. Volgens de nieuwe Europese regels moeten eerst depositohouders, obligatiehouders en aandeelhouders van de bank ‘bloeden’ voordat de staat belastinggeld mag aanwenden voor de redding van haar banken. De oudste bank van Italië, Monte dei Paschi de Siena, heeft een vermogensversterking van 5 miljard euro nodig en Uni-credit, de grootste bank van het land, moet zelfs 13 miljard euro uit de markt halen. De Financial Times schat dat in het ergste geval acht Italiaanse banken failliet zouden kunnen gaan, waaronder Monte dei Paschi di Siena, als de herkapitalisatie van beide banken mislukt. Naast de genoemde twee lopen ook drie middelgrote — Popolare di Vicenza, Veneto Banca en Carige — en vier kleinere banken een reëel risico om ten onder te gaan. Die vier kleinere, Banca Etruria, CariChieti, Banca delle Marche en CariFerrara, moesten vorig jaar al eens gered worden. Overigens zullen ook de Franse banken een flinke klap krijgen, mochten de genoemde Italiaanse banken inderdaad failliet gaan. De verwevenheid van de Franse met de Italiaanse bankensector is groot, zoals blijkt uit onderstaande grafiek.

Weliswaar helpt het lage-rentebeleid van Renzi’s landgenoot Mario Draghi om de Italiaanse rentes op staatsobligaties laag te houden, maar de verschillen met landen als Duitsland en Nederland lopen snel op:
#ECB's Draghi says #Italy is vulnerable to shocks as risk spread over #Germany jumps to highest since 2014. pic.twitter.com/YexmLYhP0n
— Holger Zschaepitz (@Schuldensuehner) 28 november 2016
Het helpt de winstgevendheid van de banken ook niet dat ze geld moeten betalen om hun overtollige middelen bij de ECB te stallen — kosten die ongetwijfeld zullen worden doorberekend aan de klanten. En de kredietwaardigheid van die klanten is juist het grootste probleem. Er zijn al vele duizenden mkb-bedrijven over de kop gegaan en het aantal dat eenzelfde lot dreigt te ondergaan, neemt eerder toe dan af. De economische groei is laag en de concurrentiepositie van het Italiaanse bedrijfsleven is slecht. Renzi heeft dus, naast politieke en financiële, ook economische problemen. Ironisch genoeg vormen de economische problemen de voornaamste reden om de hervormingen door te voeren waarover Renzi aanstaande zondag het veelbesproken referendum houdt.
De economen Shekhar Aiyar, Anna Ilyina en Andreas Jobst pleiten voor een veel beter toezicht op de Italiaanse bankensector om problemen in de toekomst te voorkomen. Niet alleen door de Italiaanse Centrale Bank, die moet toezien op de vele tientallen kleine, regionale en lokale bankjes, maar ook door de ECB. Hiernaast zou ook de faillissementswetgeving drastisch moeten worden aangepast. Het duurt nu jaren voordat een bankbedrijf daadwerkelijk failliet kan gaan. En tenslotte zou er haast moeten worden gemaakt met de digitalisering van veel kredietovereenkomsten, die nu nog alleen op papier zijn opgemaakt.
Uitzondering voor Italië?
Het andere grote probleem van Renzi is echter tijd. Omdat hij door de nieuwe Europese regels zijn bankensector niet direct mag herkapitaliseren met Italiaans belastinggeld, dreigt alles gelijktijdig mis te gaan. Om die reden heeft Draghi al gesuggereerd dat de Europese regels in het geval van Italië met enige soepelheid zouden moeten worden toegepast. Met andere woorden: er moet voor Italië een uitzondering worden gemaakt. Ook het Europese Hof van Justitie heeft zich al in die richting uitgelaten. En de eurogezinde Financial Times kwam deze week ook met een pleidooi om de nieuwe Europese regels minder strikt toe te passen. ‘Het is immers de bedoeling dat die regels crises voorkomen en niet aanwakkeren,’ zo schreef de krant.
Het kersverse Europese bankenbeleid zou totaal ongeloofwaardig worden
Tegelijkertijd zou het kersverse Europese bankenbeleid als totaal ongeloofwaardig worden gekenschetst als er al van wordt afgeweken terwijl de inkt van de nieuwe afspraken nog nauwelijks droog is. En de EU, met name de eurozone, kampt toch al met een groeiend geloofwaardigheidsprobleem, getuige de gestage opmars van zogenaamde ‘populistische’ partijen.
Deze toenemende invloed van eurokritische partijen — ook in Italië — maakt dat Brussel op eieren moet lopen in dit Italiaanse dossier. En als de uitslag zondag inderdaad ‘nee’ is, zal dat betekenen dat de noodzakelijke hervormingen van de arbeidsmarkt, faillissementswetgeving en opheffen van de protectie van bepaalde beroepscategorieën op de lange baan worden geschoven. Alles blijft dan bij het oude: de economie van Italië zal niet concurrerender worden en dus zullen de financieel-economische problemen niet kleiner maar groter worden. Bij een staatsschuld die inmiddels ruim twee keer het ‘Maastricht-criterium’ van 60 procent overstijgt, betekent dit dat de belastingbetalers van landen als Duitsland en Nederland de Italiaanse rekening gepresenteerd zullen krijgen.
Het alternatief is echter dat het voortbestaan van de euro — en daarmee indirect het voortbestaan van het gehele Europese project — op losse schroeven komt te staan. Een duivels dilemma, vooral voor de Duitsers, die overigens hun eigen bankprobleem hebben. Maar daarover een andere keer meer.
24 Bijdragen
Roland Horvath 7
De EU kan maar overleven als de besparingen & Co volledig losgelaten worden. Alleen een welvarende maatschappij kan zich weren op korte en op lange termijn.
Matteo Renzi is de zoveelste naïeveling die het vals gedaas, de verdraaiingen van de feiten en het zwart wit noemen en omgekeerd van de neoliberale GMO slikt als evangelie. Andere naïevelingen van dezelfde soort waren en zijn Margaret Baroness Thatcher, Ronald Reagan, Donald Trump, François Fillon, Angela Merkel, Mark Rutte, Charles Michel: Geen kennis van economie, niet van de slimste, ze luisteren alleen naar de machtigen en ze zijn de ondergang van het kapitalisme.
Maar FTM & Co hebben er een hele kluif aan, gelukkig maar.
Jan Smid 8
TMS was inderdaad een oplossing maar dat lijkt al een gepasseerd station te zijn. Het opdoeken van de Euro en het teruggaan naar de eigen munt is de beste oplossing .
En nog iets: Sinterklaas en Zwarte Piet bestaan niet.
Roland Horvath 7
Jan SmidOverigens het is essentieel altijd in gedachten te houden dat de EU er is door en uitsluitend voor de GMO. Niet voor de staten of voor de burgers. Bvb de besparingen politiek moet de bedrijfslasten van de GMO verminderen en de sociale Zekerheid volledig afbouwen want de GMO willen geen sociale lasten betalen, dat doen ze in Congo en in Bangladesh ook niet.
Er komt nu een reactie van de burgers en van de staten. In de VS is er Trump, tegen TPP/ TTIP. Omdat de VS in bilaterale onderhandelingen meer macht heeft en zo de verdragen nog asymmetrischer kunnen maken: Voor de tegenpartij volledig vrije handel, niet voor de VS. In FR is er Le Pen/FN, die ook aandacht heeft voor de burger.
Dat de EU zich 100% laat leiden door de GMO ligt ook aan de 3 abnormale bestuursinstellingen. Het EP bijna geen bevoegdheden: De Commissie is niet tegenover het EP verantwoordelijk. De Commissie een samenraapsel zonder ideologie en zonder binding met wat of wie dan ook, zeker niet met de EU burgers. De Raad, een confederale verzameling van nationalisten. Zonder een normale structuur en een ideologie wordt de EU nooit leefbaar.
Martin van der Wiel 7
Jan Smid 8
Martin van der WielMartijn_ 6
Jan Smidhttp://didthesystemcollapse.com/
Nils de Graaf 4
Je spreekt over de 360mld aan slechte leningen maar dat is het bruto bedrag. Trek je daar de voorzieningen van af, dus de verliezen die al door de banken zijn genomen, dan kom je heel wat lager uit. Als je dan ook kijkt naar alleen de echt slechte leningen, die 360mld bestaat uit vier leningklassen, dan kom je als ik mij goed herinner op 60mld. Dat is eigenlijk wel te behappen voor de meeste banken.
Unicredit is de grootste van de probleembanken maar kan zich waarschijnlijk zelf wel redden door het ophalen van kapitaal en het verkopen van activa.
Blijven over die andere zeven banken. De grootste is Monte Paschi en die heeft een balans van ca. 160mld. Ik denk als je al die balansen optelt dat ze kleiner zijn dan ABN Amro, en daar is al niet zoveel meer van over. Wat ik wil zeggen, dit is niet het grote economische probleem, geen systeemprobleem. Het is tot aan het referendum een politiek probleem maar ze kunnen erna gewoon bot gesaneerd worden. Als er geen nieuwe verkiezingen komen dan zal dat ook wel gebeuren.
Het macroprobleem voor Italie van de slechte leningen is dat de banken niet willen groeien. Lage kredietgroei betekent lage economische groei. Of aan dit probleem alleen een gebrek aan kapitaal debet is, vanwege die slechte leningen, of misschien wel de euro, dat is de vraag. Ik denk dat laatste dus daarom voorspel ik het einde van de euro binnen tien jaar.
Jan Smid 8
Nils de GraafNils de Graaf 4
Jan SmidEr is maar een vraag die je wilt beantwoord zien wil je er geld in steken en dat is: levert het wat op? Ik denk dat de euro dat in Italie moeilijk maakt, vandaar dat ik pleit voor het einde van de euro.
Jan Smid 8
Nils de Graafhttps://www.bnr.nl/nieuws/internationale-politiek/10314700/wat-als-italie-nee-stemt
En daarnaast het allerbelangrijkste van het kopen van een asset: is er nog in de toekomst een afwaardering te verwachten, en is is het in alle tijden gangbaar? We zagen bij onze eigen banken dat die bijvoorbeeld een duur golfressort hadden gekocht, waar uiteindelijk geen koper voor te vinden was die het bedrag wilde betalen dat de bank op haar balans had staan.
Dit vind ik ook een mooi voorbeeld van een misrekening, zowel door de bank als door de huiseigenaar.:
http://925.nl/archief/2016/11/23/wat-koopt-u-voor-eur-79-miljoen-dit-mansion-van-roel-pieper/
Jean Wanningen 6
Nils de GraafJa, 360 is bruto, maar ik betwijfel of er al voor 300 mrd aan voorzieningen zijn getroffen door de sector. Ben nu niet in gelegenheid om je wat linkjes uit FT te sturen, maar die kun je wellicht zelf ook googelen.
Groet!
Jean
Nils de Graaf 4
Jean WanningenZIe pagina 14. Het brutobedrag aan de slechtste npl's is 200mld en het nettobedrag 89mld eind 2015, 5,7% van het uitstaande bedrag aan leningen. Ik denk dat dat bedrag sindsdien vrijwel constant is gebleven. De overige categorieen zijn 'unlikely to pay' en 'past due'.
Jean Wanningen 6
Nils de GraafZal je verwittigen als ze commentaar hebben gegeven.
Mvg
J
Jean Wanningen 6
Nils de GraafKreeg dit toegestuurd van Italiaanse collega. Heb t zelf nog niet gelezen overigens. Het is analyse van de Italiaanse CB zelf: https://www.bancaditalia.it/pubblicazioni/qef/2016-0311/QEF_311_16_ENG.pdf?language_id=1
groet
J
Nils de Graaf 4
Jean WanningenJean Wanningen 6
Nils de GraafAnton Van de Haar 8
Nils de Graafhttps://www.theguardian.com/money/2016/nov/19/big-short-financial-crash-steve-eisman-italy-banks-risk
Nils de Graaf 4
Anton Van de HaarPieter Jongejan 7
Nils de GraafNils de Graaf 4
Pieter JongejanPieter Jongejan 7
Nils de GraafNils de Graaf 4
Pieter JongejanStel Intesa heeft voor 100mio aan slechte leningen. Hun ervaring is dat ze na uitwinnen uiteindelijk 40% terugzien. Dit is gebaseerd op basis van ervaring maar ook op basis van de waarde van het onderpand onder de huidige leningen. Stel bijvoorbeeld er is een niet betalende hypotheek van 100 met een huis waard 50 dan kan je een inschatting maken en dan heb je na uitwinningskosten 40 in handen.
De 100mio levert dus uiteindelijk 40mio op. Intesa moet dus een verlies nemen van 60mio. De realiteit is dat zij dat verlies al genomen heeft in de vorm van een voorziening van 60mio. Kortom, afgezien van onzekerheden over de werkelijke opbrengst van de leningen, Intesa heeft geen probleem meer met slechte leningen.
Over andere landen: door andere regelgeving in de verschillende landen krijg je andere opbrengsten bij uitwinning. In Nederland gaat uitwinnen relatief snel, in Italie relatief traag.
Helemaal terug naar de 360 miljard. Stel de recuperatiegraad is 40% en stel er is voor 50% aan voorzieningen getroffen. Dan is het werkelijke probleem: 360 miljard min restwaarde min voorzieningen = 360mld -40%-50% = 36 miljard.
An sich een relatief klein macroprobleem.
Jan Willem de Hoop 12
Hoe naar huidige EU en euro problematiek te kijken? a) Er wordt steeds tijd gekocht om oplossingen te bedenken. b) Er wordt steeds tijd gekocht in hoop dat veel problemen voorbij gaan - vanzelf mider worden c) Men laat kostbare tijd verloren gaan vanwege ......... d) Men weet het eignlijk niet meer e) Zowel a -b - c en d zijn waar.
Diny Pubben 9
Iedere keer als ik bij mijn bakker binnen loop zou ik graag op de voordeur zien hangen waar hij belasting betaalt.
Ben niet blij met die mondiale digitale wereld, schrijf ik hier, hoe zit dat bij de Italianen?