De 5 hoofdpijndossiers van De Telegraaf

    Wordt het de botte bijl of een scherp scalpel? De nieuwe topman van TMG, Geert-Jan Van der Snoek, moet zich door 5 weerbarstige dossiers van een tegenstribbelende patiënt worstelen. Wrijven helpt niet meer...

    Geert-Jan van der Snoek verruilt het noorden voor het bastion aan de Basisweg. Wat treft de voormalig marineofficier, die in nog geen jaar tijd een flinke reorganisatie doorvoerde bij de noordelijke dagbladen, aan bij de Telegraaf Media Groep? En lukt het hem om ook bij zijn nieuwe werkgever de boel op te schudden? Veel zal afhangen van de goede wil van aandeelhouders en van de concurrenten. Maar ook van Van der Snoek heeft vijf hoofdpijndossiers waarvoor hij snel een pijnstiller zal moeten vinden. 

    1. Onderhandelen met oude werkgever

    Een van de eerste zaken die op zijn bureau ligt, is onderhandelen met zijn voormalige werkgever NDC. TMG zou proberen om zijn eigen regionale dagbladen samen te voegen met NDC, uitgever van onder meer het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant. De regionale dagbladen van de Telegraaf, onder meer het Noordhollands Dagblad en de Gooi- en Eemlander , zijn al langer opstandig. Zo leunen zij voor hun landelijke nieuws niet op moeder Telegraaf, maar op De Persdienst van Wegener. Bij NDC is het afgelopen jaar, ondanks dat zij onder de hoede kwamen van ideële stichtingen, hard ingegrepen door van Van der Snoek. Zal het hem nu lukken om de Hollandse dagbladen, die qua omzet net zo hard achteruitgaan als De Telegraaf zelf, voor een redelijke prijs op afstand te zetten?

    2. Dure pers

    En dan het hart van de krant: de drukpers. TMG drukt nog steeds zijn eigen kranten, maar doet dat niet efficiënt. Drukpersen vergen veel investeringen, terwijl de oplages al jaren teruglopen. En er waren extra investeringen nodig om De Telegraaf (en eerder HDC-kranten) over te laten gaan op tabloidformaat. Een deel van de overcapaciteit werd opgelost door de nieuwe telg aan de TMG-loot Metro ook zelf te gaan drukken. Maar, zoals het concern zelf toegeeft in zijn jaarverslag, werd de teruggang van de andere kranten daarmee slechts ‘gedeeltelijk gecompenseerd.’ Nieuwe afboekingen liggen dan ook in het verschiet. In krantenland wordt al langer gesproken over intensievere samenwerking. Op distributiegebied gebeurt dat al, maar zullen concurrenten bereid zijn om ook op het gebied van de drukkerij meer samen te werken, en TMG van zijn hoge drukkosten af te helpen?

    3. Hongerige aandeelhouders

    Naast de dure drukkerij, beperken ook hongerige aandeelhouders de mogelijkheid voor De Telegraaf om te investeren in het eigen bedrijf. Daar komt bij dat het bedrijfsresultaat vorig jaar in de min schoot: van 16 miljoen euro positief in 2012, naar min 10 miljoen euro vorig jaar. Als onder meer de 37 miljoen euro reorganisatiekosten niet worden meegerekend, steeg de genormaliseerde EBITDA wel, van 49,3 naar 60 miljoen euro. Toen vorig jaar het belang in ProSiebenSat1 werd verkocht, ging het merendeel van de 390 miljoen euro opbrengst direct naar de aandeelhouders in de vorm van een superdividend. Niet alleen willen de aandeelhouders geld zien, zij liggen onderling ook nog eens in de clinch. Zo sleepte Marcel Boekhoorn (5% van de aandelen in TMG) vorig jaar Frank Botman van Dasym (20% belang in TMG) voor de rechter vanwege zijn investering in TMG. Doordat aandeelhouders het niet eens zijn, is het moeilijk voor het bedrijf om tot een heldere strategie te komen. Vorig jaar moest topman Herman van Campenhout nog het veld ruimen nadat hij een toekomstplan presenteerde dat zowel bij de redactie (onder leiding van mr. Sjuul Paradijs), als bij aandeelhouder Botman in het verkeerde keelschat schoot. Lukt het Van der Snoek wel om in die slangenkuil én een misstap te voorkomen én een heldere strategie neer te zetten?

    4. Vlaggenschip Telegraaf

    Begin dit jaar ging De Telegraaf dan eindelijk om: de grootste krant van Nederland gaat verdwijnen en gaat de concurrentie achterna op tabloidformaat. Het vlaggenschip van TMG ziet de oplage al jaren dalen, maar zakte daarbij vorig jaar ook nog eens door de magische grens van 500.000 betaalde oplage. Het nieuwe formaat moet die trend doorbreken, zo is de hoop. Vorig jaar gingen de HDC-kranten al over op tabloid. TMG meldt in zijn jaarverslag dat die nieuwe krant meer nieuwe abonnees heeft getrokken dan verwacht. Gaat Van der Snoek de vruchten plukken van de tabloid-beslissing en het vlaggenschip eindelijk weer laten groeien?

     5. Adverteerders

    Niet alleen moet Van der Snoek de lezers zien terug te krijgen, adverteerders zijn in nog grotere getale weggelopen. De opbrengsten van TMG uit abonnementen en losse verkoop daalden met zo’n 3,7%, terwijl de advertentie-inkomsten 7,1% terugliepen. Alle kranten leunen inmiddels steeds meer op hun abonnees en minder op adverteerders en zo ook De Telegraaf. En waar de hoop in krantenland jarenlang lag in digitalisering, begint inmiddels het besef door te dringen dat de adverteerder online veel minder scheutig is dan op papier. Elke lezer of adverteerder die overstapt van papier naar digitaal, levert de krant flink minder inkomsten op. Aan Van der Snoek is de eer om De Telegraaf op tabloid lang genoeg in leven te houden, totdat er een digitaal businessmodel is gevonden.

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Joris Heijn

    Joris Heijn (1985) studeerde Internationale Betrekkingen in Groningen, maar wilde eigenlijk liever journalist worden. Deed da...

    Volg Joris Heijn
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren