De apologie van Aegon

    'Sorry' was voor verzekeraars heel lang het moeilijkste woord om uit te spreken. Marco Keim van Aegon deed het, maar volgens Peter Verhaar is een apologie nog lang niet genoeg.

    Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert". Nou, ik eer het kleine gebaar hoor! Voor het eerst heeft een grote verzekeraar, Aegon, 'sorry' gezegd. En ik was erbij!. In een debat bij Aegon over staatssteun, bonussen en vooral de woekerpolissen. My finest hour? not yet. Samen met kamerleden Pieter - 'zeg Aegon, weten jullie nog wel waar die A voorstaat?' - Omtzigt (CDA) en Ewout - 'als u een gewoon bedrijf was geweest, dan was u nu weg' -  Irgang (SP) plus Marike - 'sorry wat koop ik ervoor?' - Stellinga (Elsevier). En we hebben het Marco Keim (hoogste baas van Aegon in Nederland) niet gemakkelijk gemaakt en daar was ook alle reden toe.

     

    Boter op het hoofd
    Keim: 'We houden ons aan de Wabeke-norm', hebben 630 mio opzij gezet voor woekerpolissen, en dus zijn er nu geen woekerpolissen meer (!); en 'pas op consumenten', opzeggen of overstappen naar concurrent kan financieel gevaarlijk zijn, 'ga vooral praten met uw assurantie-tussenpersoon'.

    Dat is lekker zeg, die tussenpersoon heeft helemaal boter op z'n hoofd, betaald door de verzekeraar verkochten zij heel graag lucratieve woekerpolissen, en die gaan nu wel een 'goed en onafhankelijk' advies geven? Dat noem ik het  'afschuiven van verantwoordelijkheid'.

    Ik werd pas echt boos toen Aegon de 'wabeke-norm' verdedigde als een dogma (zie hier de opname; op 4:25  mijn betoog) en niet alleen ik was verontwaardigd (heel deel 4 is kijken waard) . Ik omschreef de 'wabeke-regeling' als een samenzwering van Verbond van Verzekeraars en financieel ombudsman Wabeke en neem er geen woord terug. Het is niet meer dan een schaamlap. Tros Radar en Vara's Kassa laten week in, week uit zien dat de compensatie, die je pas ergens in toekomst krijgt, vaak niets voorstelt en dat overstappen naar banksparen kan lonen. Een oplossing die de verzekeraars heel veel geld kost.

    Wisten we dit? ja. (sinds 1995, lees vooral de ondertitel). Ben ik verbaasd? Nee. Wabeke was verbonden aan het KiFiD (Klachteninstituut financiele dienstverlening). En het KiFiD is allesbehalve onafhankelijk. Volledig betaald door banken en verzekeraars, en met banken en verzekeraars in het bestuur, inclusief de onvermijdelijke Boele Staal, is het niet vreemd dat de regeling positief uitpakt voor de verzekeraars. Waar is de AFM, die een zeer kritisch rapport schreef?

     

    Doe iets!
    Zie het ronduit onthutsende interview van Radar met Wabeke (kijk vanaf 3:50), waarbij Wabeke niet wil toegeven dat de kosten 2,5 procent per jaar zijn i.p.v. 2,5 procent aan einde looptijd over opgebouwde poliswaarde (hier de uitleg voor dummies). En de stichtingen die zich een oor hebben laten aannaaien, uhh, waarmee een 'akkoord' werd gesloten? Woekerpolisclaim weigert haar klanten inzicht in haar verdiensten te geven.

    Wat nu? Aegon heeft de handschoen opgepakt, compliment, maar ga nu door! De woekerpolis blijft jullie nog 20 jaar achtervolgen. Vinden ook aandeelhouders niet leuk. Maak schoon schip. Keer per direct compensatie uit. Reken met 1,5 procent kosten. Maak op eigen initiatief voor elke klant een eerlijke vergelijking. Maak overstappen naar banksparen eenvoudig. Laat zien dat een garantie geld kost. Betaal desnoods een extern objectief advies voor de  klant. Maar doe iets!

    Jullie klanten zijn  'het grote' waard.

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Redactie

    Gevolgd door 232 leden

    Volg Redactie
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren
    Dit artikel zit in het dossier

    De woekerpolisaffaire

    De woekerpolisaffaire is waarschijnlijk het grootste financiële schandaal uit de Nederlandse geschiedenis. Decennia lang werd...

    Volg dossier