De Boer Tenten aan alle kanten lek

De Alkmaarse tentenbouwer De Boer Tenten zit al jaren in zwaar weer. Ook over het afgelopen jaar blijken de jaarcijfers bloedrood. Het voormalige familiebedrijf is druk op zoek naar cash.

Ooit was het in 1924 opgerichte familiebedrijf De Boer Tenten wereldmarktleider. Nog altijd gaat geen internationaal sportevenement voorbij zonder aanwezigheid van de befaamde tenten uit Alkmaar.

Maar sinds de familie De Boer het bedrijf ruim tien jaar geleden van de hand deed - op dit moment is NPM Capital van de familie Fentener van Vlissingen grootaandeelhouder -  zit de klad erin.

 

Uit gegevens van de Kamer van Koophandel blijkt over het jaar 2010 wederom een fors nettoverlies heeft gedraaid. De Boer schrijft voor 6,7 miljoen euro rode cijfers. Het bedrijfsresultaat was ruim 3,1 miljoen negatief. Over 2008 en 2009 bedroegen de nettoverliezen respectievelijk 39 miljoen en 11 miljoen euro.

 

“Afgelopen jaren waren moeilijke jaren. De evenementen-industrie heeft veel klappen gekregen en tot op dit moment is dit nog niet bijgetrokken,” zegt Onno Koole, de als woordvoerder dienstdoende marketing manager van het bedrijf.

 

Uitverkoop

Het aanbod van tweedehands partytenten op de website lijkt ook niet echt te duiden op een florerend bedrijf. Volgens meerderde ingewijden die Follow The Money raadpleegde klopt dat beeld. Volgens deze bronnen doet het tentenbouwbedrijf verwoede pogingen om geld in het laatje te brengen. Recentelijk organiseerde het bedrijf een veiling. In het Belgische Bree gingen meerdere gebruikte tenten onder de hamer. Met een opkomst van ongeveer zestig man en een verkoop van nul komma nul werd die veiling helaas niet zo’n succes. 

 

Daarnaast hoopt men bij De Boer cash te genereren uit de verhuur van het eigen kantoorpand, randje Alkmaar. Het hoofkantoor wordt binnenkort ondergebracht in een deel van het pand, met het doel de rest voortaan te verhuren. Aan het bedrijfspand hangt op dit moment een enorm spandoek met tekst ‘De Boer zoekt buurvrouw’. Dit om het verhuurproces een duwtje in de rug te geven. 

 

Koole: “Omdat het in even jaren drukker is dan in oneven jaren, is er een breder programma opgezet waarin scherp op de kosten wordt gelet. De verhuur van het pand is onderdeel daarvan."

 

Ontslagen

Ook het recentelijk schrappen van arbeidsplaatsen - niet voor het eerst - is volgens Koole onderdeel van het “efficiencyprogramma”. Koole: “We willen flexibeler kunnen omgaan met personeelsbezetting. Daarom hebben we arbeidsplaatsen geschrapt. Dat doet ieder bedrijf wanneer er zulke grote schommelingen zijn in de economie.”

 

Het idee dat het bedrijf er slecht voorstaat is volgens Koole dan ook onjuist. Hij verwijst naar de grote orderportefeuille voor volgend jaar. Deze zou een recordhoogte hebben bereikt met evenementen als de Olympische Spelen in Londen, het KLM Open in Hilversum en de Vierdaagse van Nijmegen op de agenda. Het Alkmaarse bedrijf heeft zelfs de Floriade in Venlo, het evenement dat pikant genoeg zal plaatsvinden in de achtertuin van de grote Limburgse concurrent Neptunes, in de wacht gesleept.

 

Over die laatste prestatie is mogelijk het laatste woord nog niet gezegd, want de afgelopen jaren vochten Neptunus en De Boer Tenten al verschillende zakelijke geschillen uit voor de rechter.