De Coupon Oorlog

    Groupon komt in de couponoorlog steeds meer onder vuur te liggen. FTM's nieuwe columnist Marije Fleur Kooij schetst de omtrekken van het slagveld

    Dat de consument het warm krijgt van aanbiedingen is niet van vandaag of gisteren. Zelfs oma spaarde al fanatiek Kado Zegels van Van Nelle en bleef ons koffie met kleffe plakjes cake voorschotelen.

    Dit al oude spaarprincipe lijkt vandaag de dag meer dan ooit te floreren. Het brave spaarzegeltje is geëvolueerd tot een ware digitale coupon oorlog. Groupon lijkt de leiding te nemen in deze oorlog. Als we analisten rapporten moeten geloven liggen de locale kranten, advertentiebureaus en designers van reclame-uitingen en advertenties zwaar onder vuur.  De wereld van de adverteerder verandert in een rap tempo en er lijkt geen weg meer terug. Een hype is het zeker niet, een onomkeerbaar feit volgens mij wel.

    De succesformule van Groupon mag dan zijn roots hebben in de antieke kadozegels, de huidige formule van collectief sparen voor een aanbieding en deze tegelijk afnemen van een verkoper marcheert stug vooruit. Groupon is niet de enige in haar soort en voert op dit moment met Amazone’s Social Living de strijd aan het front om als eerste de belegger op de beurs aan zich te binden.

     

     

    Kleinere vijanden
    Nokia lijkt van achter aan te vallen. Middels een uitgelekt reclamespotje mocht ik vernemen dat Nokia met haar nieuwe dienst ‘Nokia Perks’ met nauwkeurige precisie een concurrent van Groupon aan het creëren is. Het klinkt bijna als toekomst muziek. Met uw NFC MicroNokia Smartphone, waarover als een gek wordt gespeculeerd, de aanbiedingen in uw omgeving bekijken. En deze vervolgens direct gebruiken door uw mobiel te laten zien en ermee af te rekenen. Briljante integratie van diverse media lijkt mij.
    Maar niet alleen in de VS en Europa ligt Groupon onder vuur: ook in het Midden Oosten heeft Groupon het zwaar. Met Cobone als sterkste vijand gevolgd door GoNabit (powered by Social Living) lijkt Groupon het onderspit te delven. Misschien was het voor Groupon toch verstandiger geweest om in de UAE eenzelfde strategie als in China te voeren: een joint-venture met een partner uit de betreffende locale markt.

    En nu hebben we nog niet eens de kleinere vijanden van Groupon genoemd en wordt er in de media al gesproken over imagoproblemen in de VS en Europa. De adverteerstrategie valt niet bij iedereen in goede aarde. Bij mij reist de vraag hoe lang de consument en de verkoper zich nog op deze manier laten behandelen. Maar dat is een ander verhaal.

    Winkel vol eendagsvliegen

    Ik denk echter dat er ook een keerzijde is aan de oprukkende couponlegers. De ‘kleine lettertjes’ van de onschuldig ogende coupons worden helaas door de verkopende partij niet altijd goed gelezen. Men staart zich blind op de aanbieding die voorgehouden wordt: upfront cash voor een gegarandeerde deal. Dat uw marge op z’n gat ligt en uw toko in de uitverkoop staat is blijkbaar geen probleem.

    Inderdaad kan dat voor de korte termijn een hele mooie deal kan zijn. Voor de lange termijn zeker niet. Onbewust wordt de positionering van het merk - ik zie een retailer ook als merk - verlaagd tot een prijsvechter. Het zorgvuldig opgebouwde imago wordt met één bonnetjesactie volledig onderuitgehaald. Om dan nog maar niet te spreken over het bereiken van je echte doelgroep. Prijskopers zijn zeker een doelgroep maar niet voor een luxury brand. Een winkel vol eendagsvliegen lijkt mij geen goed doel. Je moet ze dan morgen weer proberen te vangen met een bonnetjesactie van een ander couponleger.

    Hierbij maak ik ook graag even van de gelegenheid gebruik om Groupon te waarschuwen voor een aanstormende vijand in een onderzeeboot. Eerst geprobeerd je over te nemen, nu in oorlog met Facebook en via een omweg met Microsoft. Met een eigen zoekmachine, social network, cloud, advertentieservice, besturingssysteem en phone is Google wellicht een interessant aandachtspuntje.


    Marije Fleur Kooij is columnist bij ©OLUMBEURS en Follow the Money: Op het moment van schrijven heeft zij geen positie in bovengenoemde fondsen.

    Uw reactie is welkom via Redactie@Columbeurs.nl

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Marije Fleur Kooij

    Marije Fleur is sinds 2003 actief binnen de luxe consumentengoederen branche. In deze beginperiode heeft ze de Vakschool voor...

    Volg Marije Fleur Kooij
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren