
De digitale strijd van Het Financieele Dagblad
De digitale strijd om het financiële nieuws begint vorm te krijgen. Vorige week lanceerde NRC haar nieuwe online uitgave getiteld Q en vandaag presenteert Het Financieele Dagblad de nieuwe e-paper. Jan Bonjer: 'Het is allemaal niet meer zo vanzelfsprekend.'
De digitale concurrentie op het gebied van financieel nieuws is weer een level omhoog gegaan. Het Financieele Dagblad (FD) heeft vandaag de nieuwe e-paper gelanceerd. De vernieuwde e-paper van het FD maakt het onder meer mogelijk om artikelen makkelijker via social media te delen, krantenartikelen te bookmarken om ze op een later moment te lezen en het is mogelijk om vanuit de app het online krantenarchief te raadplegen. ‘We wilden dat onze abonnees alles vanuit de e-paper kunnen raadplegen zodat ze langer bij ons blijven,' zegt de hoofdredacteur van het Financieele Dagblad Jan Bonjer. 'Onze e-paper is een heel populaire uitgave en die wilden we beter maken.’
'Er wordt volop digitaal geëxperimenteerd en dat is nodig, want het is allemaal niet meer zo vanzelfsprekend'Over de oplagecijfers heeft Bonjer weinig te klagen, want het FD doet het zowel digitaal als op papier goed. Uit de meest recente HOI-oplagecijfers over het vierde kwartaal 2013 blijkt dat de papieren versie met 48.543 verkochte exemplaren stabiel is gebleken ten opzichte van het derde kwartaal. En zelfs met ruim duizend exemplaren is gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. De groei van de digitale editie is bovendien flink gestegen: van een kleine 14 duizend exemplaren in Q4 2012 naar bijna 59 duizend eind 2013. De papieren en digitale versie van het FD lijken complementair te zijn. ‘Bij onze zakelijke grootafnemers (de bedrijfsabonnementen, red) zien we dat ze het FD in het begin van de week vooral digitaal lezen en in het weekend stappen ze dan over naar de papieren versie. Dat is een trend die bij veel internationale zakenkranten optreed.’
Bijdragen