Klatergoud of alchemie

3 Connecties

Onderwerpen

Talpa

Personen

John de Mol

Organisaties

TMG
0 Bijdragen

Geen media-deal, of de naam John de Mol valt. FTM-comnist Albert Treur schetst de dilemma's van de grootste Nederlandse media-tycoon. Wat is geheim van zijn succesmachine? En wint hij het gevecht om de rechten op de Eredivisie alsnog?

Het kan geen toeval zijn. Als er in Nederland iets met substantiële mediawaarde de markt op komt wordt mediatycoon John de Mol direct opgevoerd  als geïnteresseerde partij. Of het nu om social network Hyves gaat, gamesyndicaat Spil of nu dan televisiegroep SBS Broadcasting, vrijwel elke mediaredactie neemt onmiddellijk aan dat Larenaar de Mol de nog immer goed gevulde portemonnee zou willen trekken om deze fraaie mediawaren (deels) te bezitten.
 
Of zo’n aankoop zakelijk gezien überhaupt interessant genoeg is, of zonder consequenties zou kunnen plaatsvinden, is zelden een serieuze vraag die het journaille zichzelf stelt. Op zich zijn deze associaties wel voor de hand liggend, want zeker als het gaat om mogelijk beschikbare televisiezenders met een min of meer steady marktaandeel zal er wel ergens jeuk ontstaan bij de Mol. Maar waar? Immers hij maakt zelf evident onderscheid tussen zaken die hem creatief ondernemend aanspreken, activiteiten die alles te maken hebben met consolidatie van zijn aanzienlijke vermogen of als podium moeten dienen (RTL Nederland) voor zijn creatieve output.
 
Nieuw realisme
De Mol heeft zijn lang uitgedragen holistisch gedachtegoed over het grote (media) geheel bijna helemaal los gelaten voor een veel realistischer maar wellicht minder aansprekende ‘bricks and mortar’ strategie. Daardoor is alchemist De Mol meer dan ooit in staat om in betrekkelijk korte periode weer een volgende succesmachine uit de Gooische grond te stampen. Op de gerevitaliseerde fundamenten van Talpa Media groeit inmiddels gestaag een uiterst succesvol productiehuis dat nu al de concurrentie aan kan met gevestigde grootmachten zoals Eyeworks, IdtV en Endemol waar hij nota bene grootaandeelhouder is.  
 
Het is echt geen toeval dat programma’s als Ik Hou Van Holland en The Voice Of Holland succesvol zijn al heeft de Mol de programmadirectie van RTL Nederland zelfs als aandeelhouder wel moeten overtuigen met risicodeelneming en forse bijdrages in de productiekosten. Dat deze programma’s RTL Nederland belangrijk helpen een ongekend marktaandeel te realiseren kan bijna geheel op het conto geschreven worden van entrepreneur De Mol.
 
Over de grens
Dat alles met een duidelijk doel want de programma- en zenderinvesteringen maken deel uit van een doortimmerde etalagestrategie ter faveure van Talpa Producties die nu enigszins kan gaan wankelen als De Mol serieus aan (mede) overname van SBS Broadcasting gaat denken. Er zou toch een intercompany conflict kunnen ontstaan als de Mol daadwerkelijk met een aanmerkelijk belang mede-eigenaar wordt van SBS Broadcasting. Mocht dat wel opportuun zijn dan zal dat  op zeker in coöperatie met die andere  deelneming (20%) van De Mol, TMG, zijn. Met al 6% aandelen in SBS moeder ProSiebenSat1zal de Telegraaf  op haar beurt nog verder  in een spagaat terecht komen, niet in het minst vanwege de niet te ontkennen WNL-activiteiten binnen de Nederlandse Publieke Omroep.
 
Inmiddels bestaan er reële scenario’s dat er bij ProSiebenSat1 wordt aangeklopt voor een aankoopvoorstel met grensoverschrijdende effecten. Immers RTL Nederland zou zeer geïnteresseerd zijn in de Belgische activiteiten van SBS Broadcasting  (VT4 en VijfTV). daar waar de Mol en consorten met name SBS6, NET5 en Veronica op de korrel zouden hebben. Als iets de commerciële belangen van de Mol in balans zou brengen is het wel dit scenario. Mocht moederbedrijf RTL daar toch niet mee kunnen leven zal de Mol zijn belang in RTL Nederland waarschijnlijk wel willen afstaan.
 
Voor het in de markt zetten van zijn producties hoeft hij echter met RTL Nederland als portaal geen aankoop te doen. Dus blijft het naar mijn inschatting een investering uit een van De Mols (Cyrte, Edam Beheer)  fondsen waar zijn ‘consigliere’ Frank Botman de scepter over zwaait. Een hele forse investering deze keer want naar verluidt zou ProSiebenSat1 tussen de 700 miljoen en 900 miljoen euro willen beuren voor SBS Broadcasting. 
 
Eredivisie
Er is in ieder geval nog een partij in Nederland die deze ontwikkelingen met argusogen bekijkt  en dat is de Eredivisie Media & Marketing welke  recent een nieuwe tender voor de televisierechten overbodig achtte. Immers, er was in de oude situatie geen aanleiding om te denken dat RTL Nederland of SBS Broadcasting serieus zou willen bieden op de voetbalrechten, thans voor 17 miljoen euro per jaar in het bezit van de NOS. RTL Nederland is vanwege het succes van voetbal op RTL7 al op haar schreden (men bood 2 jaar terug nog een fooi met 4 miljoen euro per jaar) aan het terugkeren en ook SBS Broadcasting zal met nieuwe aandeelhouders aan boord een poging doen om het meest begeerde bijgerecht aan de zondagavonddis te mogen leveren.
 
Idealiter zal de Mol zich dan melden bij de Eredivisie CV om conform een eerder geuite wens een aandeel te nemen in het voetbalbedrijf en het steeds vaker in zwang zijnde symbiose marketing te gaan bedrijven. Intense samenwerking tussen voor en achter te decoder opererende mediapartijen zal de volgende stap kunnen zijn in de  bricks and mortar strategie van de Mol. Inmiddels wel ontdaan van het klatergoud dat de activiteiten van Talpazender Tien zo kenmerkte.
 

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Albert Treur

Naast vervent blogger op Marketingfacts en Venturo.TV is Albert nieuwe media watcher, entrepreneur en business developer in d...