De echte winnaars van TVOH

3 Connecties

Onderwerpen

Talpa Tvoh

Personen

John de Mol
0 Bijdragen

Honderden miljoenen verdient John de Mol met zijn nieuwste succesformat The Voice of Holland. Maar wie profiteren er eigenlijk allemaal mee?

Juichend slaan de betrokkenen bij kassucces The Voice of Holland elkaar elke vrijdagavond op de schouders. Het succes kent geen grenzen meer: elke week kijken meer dan 3 miljoen Nederlanders naar de talentenjacht met de draaiende stoelen. Het voorlopige record was afgelopen vrijdag. Ruim 3,7 miljoen kijkers, een marktaandeel van boven de 50 procent – van elke twee Nederlandse tv's stond er dus één op The Voice afgestemd.
 
Follow The Money zocht uit wie eigenlijk meeprofiteert van al dat succes. Grootste winnaar is uiteraard Talpa-baas John de Mol zelf. Aan Quote verklapte hij onlangs dat hij honderden miljoenen euro's mag bijschrijven, het leverde hem woensdag een plek op in de top-10 van rijkste Nederlanders bij het zakenblad.
 
Hele gezin
Veel van dat geld komt uit de verkoop van het format aan het buitenland. The Voice is of was al in 47 landen te zien, met 15 andere is De Mol nog in onderhandeling. Daarmee is TVOH even groot geworden als Big Brother, dat ooit in 58 landen werd uitgezonden.
 
Maar ook bij partners van het eerste uur RTL en Vodafone hangt de vlag uit. De tv-zender troeft elke vrijdagavond grote concurrent SBS af, dat ironisch genoeg sinds dit jaar deels in handen is van De Mol zelf. Woordvoerder Jaap Paulsen: “Mensen gaan er echt voor zitten, praten en twitteren erover. Voor de zender is dat heel belangrijk: het hele gezin is ermee bezig en roemt de kwaliteit.” De adverteerders staan bij RTL in de rij, aldus Paulsen. Bedragen noemt hij daarbij niet. 
 
En volgens Vodafone heeft The Voice dankzij druk in beeld twitterende kandidaten 'meetbaar en wezenlijk bijgedragen aan de belangrijkste pijlers onder het merk'. In 2010, het eerste jaar dat The Voice op tv was, steeg het marktaandeel met bijna 7 procent, terwijl de grote concurrenten terrein verloren. 
 
Brutale vraag
Ook de bij het programma betrokken juryleden profiteren mee met het succes. Ruud Vinke, manager van programmalieveling Roel van Velzen: “De show heeft inderdaad veel gedaan voor zijn naamsbekendheid.” Ook voor zijn portemonnee trouwens: naast zijn vaste gage als jurylid kreeg Van Velzen een flinke bonus omdat hij het idee van blinde audities bedacht. Vinke: “Hoeveel hij eraan verdient? Dat vind ik nogal een brutale vraag. Daar zeg ik niets over.”
 
En hoewel Ben Saunders, de winnaar van seizoen 1, net begonnen is aan een tour langs Neerlands grote concertzalen, houden de meeste artiesten maar bar weinig aan het programma over. Verliezend finaliste Kim de Boer was een van de in totaal drie kandidaten die bij Talpa-dochter 8Ball een contract tekende, maar heeft na de show niet één single uitgebracht. 
 
Ondertussen moeten de deelnemers wel vooraf dikke contracten tekenen. Schandalig, volgens Caspar de Kiefte van vakbond FNV Kiem: “De contracten zijn er dit tweede seizoen alleen maar uitgebreider op geworden: 21 pagina's tegen 9 pagina's vorig jaar. Alle macht ligt bij de producenten. Talpa maakt van contractsvrijheid een absolute karikatuur. Je mag tekenen bij het kruisje en voor bijna niets meedoen, terwijl anderen miljoenen verdienen.”
 
Het hele verhaal over The Voice of Holland is te lezen in Nieuwe Revu nr. 44, deze week in de winkel en beschikbaar op iPad.

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Stefan Vermeulen

Gevolgd door 405 leden

Bijt zich voor FTM vast in schimmige dealtjes, foute gedragingen en geldstromen die het daglicht niet kunnen verdragen.