
Een goed gesprek over de Europese Unie komt maar niet van de grond. Follow the Money wil daar verandering in brengen. Samen met jou. Wat willen we met Europa? Dit dossier is een eerste aanzet voor een gesprek over een andere Europese Unie. Lees meer
Iedereen heeft er een mening over, maar een echt gesprek over de Europese Unie wordt nauwelijks gevoerd. En dat is jammer, want het voortbestaan van de Unie is niet zo vanzelfsprekend als het ooit was. Niet alleen de eenheidsmunt euro wankelt, het hele Europese project zelf dreigt als een kaartenhuis ineen te zakken. Het uiteenvallen van de EU zou enorme gevolgen voor elke Nederlander – en elke Europese burger – hebben. Die angst lijkt politici en beleidsmakers te verlammen. Discussies over de EU worden doodgeslagen met apocalyptische visioenen, van zowel voor- als tegenstanders.
Tegelijk is het duidelijk dat dit niet het Europa is waarvan gedroomd werd. Europese samenwerking blijkt in de praktijk vaak een ondoorzichtig spel van lobby's en achterkamertjespolitiek. De parlementaire controle daarop is gebrekkig. 'Brussel' is bijna synoniem geworden met bureacratie, spilzucht, gesjoemel, bemoeizucht, zelfverrijking en zelfs corruptie.
Bij veel burgers in alle lidstaten leeft het gevoel dat de voordelen van de Unie niet langer opwegen tegen de nadelen. Dat zij in wezen niet zoveel aan de EU hebben en dat het een moloch is die over hun identitieit heenwalst. Een Unie die de economische voordelen vooral sluist naar grote ondernemingen. 'Een verzorgingsstaat voor multinationals', zoals onze columnist Christiaan Vos dat noemde.
Is het mogelijk om de EU op zo'n manier te hervormen dat niet grote, multinationale ondernemingen het meest profiteren van de Europese samenwerking – maar de Unie de belangen van de Europese burger dient? Zo ja, hoe dan? En zo nee, hoe gaan we dan wél verder? Daarover willen we op Follow the Money samen met jou een constructief gesprek voeren. We willen dat doen met behulp van ons panel Europa, wat nu? Op die plek zullen we je onder meer vragen stellen en kunnen we het gesprek met elkaar voeren.
Elk land zou een referendum moeten houden over een EU-exit
Jean-Claude Junckers voorbarige vergezichten
Nieuw Europees btw-plan schrikt fraudeurs niet af
Het einde van de euro begint in Rome
Wat eurosceptici kunnen leren van de Yuexit
Geachte Europese Commissie, ik ben boos!
Je vraagt je af in welk universum deze lieden leven
Vooral Duitse burgers zijn gelukkig met de Europese Unie
Als europarlementariërs historicus gaan spelen
Volop Europese schijnoplossingen tegen de jeugdwerkloosheid
‘De Europese scheiding der machten is zoek’
Markus C. Kerber, de Duitse advocaat en hoogleraar die de strijd aanging met de Europese Centrale Bank (ECB) windt er geen doekjes om: ‘Het hoogste Europese gerechtshof beschermt de Europese instituties.’ Niet alleen de ECB, maar ook het Hof van Justitie doet zijn werk niet naar behoren en brengt daarmee de trias politica in gevaar.
Het inreisverbod van president Donald Trump mag niet opnieuw ingaan, oordeelde het Amerikaanse Hof van Beroep eerder deze maand. Trump liet het er niet bij zitten en twitterde: ‘See you in court’ — gericht aan de rechtbank. In Europa werd verontwaardigd gereageerd, niet alleen op het inreisverbod zelf, maar ook vanwege de openlijke aanval op de rechterlijke macht. Is dit puur een Amerikaanse aangelegenheid, of moeten wij ons ook in Europa zorgen maken over de toekomst van de trias politica, de scheiding der machten tussen regering, parlement en rechters?
Moeten wij ons ook in Europa zorgen maken over de toekomst van de trias politica?
In Nederland was de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht het middelpunt van discussie in het geruchtmakende proces tegen Geert Wilders. Geert-Jan Knoops, advocaat van de politicus, haalde flink uit naar de rechtbank. Volgens hem was de rechtszaak tegen Wilders een politiek proces. Wilders zelf beschuldigde de rechters van D66-lidmaatschap en noemde ze ‘knettergek’. De rechtbank als politieke arena kan rechters alleen negatieve publiciteit brengen, terwijl het voor een populistisch politicus heerlijk moet zijn om vlak voor de verkiezingen publiekelijk te ageren tegen ongekozen rechters op machtige functies.
Maar hoewel rechters niet gekozen worden, moeten ze wel degelijk rekenschap afleggen aan het volk, net als politici. De manier waarop is voor de verschillende machten in de trias politica echter fundamenteel anders. Een onderzoek van de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid (WRR) concludeert:
Politici verdienen of verliezen hun mandaat via verkiezingen van het volk, de rechter verdient zijn gezag en legitimiteit door het recht professioneel en onafhankelijk toe te passen.
Politieke rechtbank
Deze legitimiteit op basis van professionele en onafhankelijke toetsing staat in de Europese Unie op losse schroeven. Dat zegt Markus C. Kerber, hoogleraar publieke financiering & politieke economie aan de Technische Universiteit Berlijn en oprichter van denktank Europolis. Kerber probeert sinds 2010 de onrechtmatigheid van de verschillende reddingsprogramma's in de eurozone aan te tonen. Hij stond als advocaat een groep van wetenschappers en ondernemers bij in het eerder besproken Gauweiler-proces tegen het Outright Monetary Transactions (OMT) programma van de Europese Centrale Bank (ECB). Dit proces werd verloren, maar Kerber heeft de juridische strijdbijl nog stevig vast in de lopende rechtszaken tegen de Europese bankenunie en het quantitative easing (QE) programma.
De ECB is volgens Kerber niet de enige EU-instelling die haar taak niet uitvoert zoals bedoeld. Hij laat zich net zo stevig uit over de hoeder van de Europese wet, het Hof van Justitie (HvJ). ‘Het hoogste gerechtshof van de Europese Unie is zeer machtig en zeer politiek. Het Hof beschermt vanuit Luxemburg de Europese instituties. Dan heb ik het niet alleen over de ECB, maar ook over de Europese Commissie en het Europees Parlement. Het Europees Hof van Justitie in Luxemburg houdt vast aan de opinie dat deze instituties gezond zijn voor Europa en alles wat ze doen of voorschrijven wordt goedgekeurd, tenzij het zo overduidelijk buiten de grenzen van de wet valt dat het echt niet meer wordt geaccepteerd.’
Kerber probeert de onrechtmatigheid van de verschillende reddingsprogramma’s in de eurozone aan te tonen
Het bindend advies van het Hof in de Gauweiler-zaak was volgens Kerber verbijsterend: ‘Alsof je een bankoverval goedpraat door te zeggen dat het een vorm van sociale herverdeling is. Het mag misschien een correcte constatering zijn dat er sprake is van herverdeling, maar dat neemt niet weg dat het ook nog steeds een onrechtmatige bankoverval is.’ Het Hof ging in de Gauweiler-rechtszaak volledig in tegen de conclusie van het Duitse grondwettelijke Hof dat het OMT-programma buiten het mandaat van de ECB viel. ‘Juridisch filibusteren,’ noemt Kerber de handelswijze van het HvJ, een mooi woord voor het bewust doodpraten van een wetsvoorstel of uitspraak door de redevoering te rekken met allerlei details die afleiden van waar het echt om gaat.
Inhoudelijke toetsing
Volgens Kerber toetst het HvJ de inhoud van de ECB-programma’s niet onafhankelijk aan de wet. 'Het Hof schaart het OMT-programma, ondanks de aantoonbare gevolgen voor overheidsbegrotingen, onder monetair beleid. Niet omdat dat inhoudelijk zo is, maar simpelweg omdat de ECB zegt dat het monetair beleid is! Belachelijk, want je beoordeelt normaal gesproken de uitwerking van beleid niet op basis van de aankondiging ervan in een persbericht.’ Kerber geeft een mooi voorbeeld: ‘Stel dat de Franse staat aankondigt de orde en het gezag te zullen herstellen in de voorsteden van Parijs door middel van een legitieme politie-actie. Hoe beoordeel je of de genomen maatregelen ook daadwerkelijk binnen de indicatie politie-actie vallen? Dat doe je door objectief te kijken naar wat er gebeurt en niet alleen te luisteren naar wat er wordt gezegd. Als het leger met tanks door de stad rijdt, is het geen politie-actie meer, ook niet als dat wel zo is aangekondigd.’
Monetaire financiering
Inhoudelijk draaide het in de Gauweiler-rechtszaak om de vraag of er in het OMT-programma wel of geen sprake was van monetaire financiering. Volgens de aanklagers is het ongelimiteerd aankopen van schuldpapier van specifieke landen een vorm van monetaire financiering. Over de toelaatbaarheid daarvan is het Hof van Justitie zelf glashelder: monetaire financiering valt buiten het ECB-mandaat. Wat dat betreft dus geen onenigheid. Toch concludeerde het HvJ dat het OMT-programma van staatsleningen opkopen binnen het mandaat past.
Volgens Kerber komt dat omdat het Hof nalaat te erkennen dat het grootschalig opkopen van staatsleningen op de secundaire markt ook monetaire financiering is, ook al is het indirect. ‘Het HvJ heeft bepaald dat er een zogenoemde blackout-periode moet zitten tussen het moment van obligatie-uitgifte en het moment waarop de ECB die staatsobligatie mag opkopen. De ECB is echter vervolgens vrij om zelf in te vullen hoe lang die periode moet zijn. Als het Luxemburgse Hof hiermee iets demonstreert, dan is het wel dat ze niet op de hoogte is van hoe markten werken. Als de ECB met een ongelimiteerde portefeuille obligaties opkoopt in de secundaire markt, stijgen onvermijdelijk ook de prijzen in de primaire markt. Zo werken markten nu eenmaal, en een blackout-periode van twee weken maakt daarin geen enkel verschil: het blijft monetaire financiering.’
‘Je beoordeelt de uitwerking van beleid niet op basis van de aankondiging ervan’
De aanklagers beroepen zich hier niet op obscure economische theorieën, maar op het prijsvormingsmechanisme in een vrije markt. Vooraanstaande economen bevestigen dat het OMT-programma en het QE-beleid een vorm van monetaire financiering zijn, weliswaar indirect. Martin Wolff concludeert in zijn boek The shifts and the shocks dat het Europese centrale bankenstelsel ‘indirect overheden financiert’ en ook in Nederland schrijven economen al jaren kritisch over de indirecte monetaire financiering door de ECB, zoals bijvoorbeeld hoogleraar Ivo Arnold op MeJudice.
In de QE-rechtzaak tegen de ECB heeft Kerber het corporate sector purchase programme (CSPP) een prominente plaats gegeven. Hij hoopt hiermee aan te tonen dat ook op een ander punt de wet wordt overtreden: het vrijemarktbeginsel van de EU is in het geding. ‘Binnen het CSPP-programma koopt de ECB tot 70 procent van bedrijfsleningen op, omdat er inmiddels een tekort aan publiek schuldpapier is ontstaan — eveneens het gevolg van het ECB-beleid. Zelfs Amerikaanse bedrijven komen naar Europa om hun leningen in euro's uit te geven. Extreem lucratief voor deze bedrijven, maar een totale verstoring van competitie in de vrije markt.’
Machten uit balans
De eurozone valt volgens Kerber niet goed te besturen vanwege een gebrek aan controle. Neem bijvoorbeeld de Eurogroep, waar onder leiding van voorzitter Jeroen Dijsselbloem de belangrijkste overleggen over economisch en begrotingsbeleid tussen ministers van Financiën plaatsvinden. De Eurogroep is georganiseerd als een informeel babbelclubje zonder democratische inspraak of transparantie, maar is ondertussen het invloedrijkste overlegorgaan in Brussel.
De huidige bestuursstructuur van de eurozone mist uitgebalanceerde machten die elkaar in evenwicht houden. In een nationale situatie heb je te maken met een democratisch gekozen parlement dat de minister van Financiën ter verantwoording kan roepen. Daarnaast staat een centrale bank die met haar rentebeleid een op hol geslagen regering tot de orde kan roepen als het begrotingsbeleid te ruim is.
We zitten opgescheept met een onbestuurbare transnationale centrale bank waarbij gezonde aansprakelijkheid van het management ontbreekt
Kerber: ‘In de Europese situatie heb je geen democratische controle van een parlement op de minister, noch een centrale bank die daadkrachtig kan ingrijpen. De ECB kan met haar rentebeleid niet gericht de overheden straffen die de begroting niet op orde hebben, want dan worden ook de andere landen geraakt.’ Je kunt het vergelijken met de situatie dat er slechts één raddraaier de les verstoort, maar de meester vervolgens alleen de hele klas kan straffen. ‘We zitten nu opgescheept met een onbestuurbare transnationale centrale bank waarbij gezonde aansprakelijkheid van het management ontbreekt.‘ Zelfs Klaas Knot en Jens Weidmann, de presidenten van de Nederlandse en Duitse centrale banken, doen niets. Ze zijn het absoluut niet eens met het beleid, maar schikken zich machteloos naar de status quo.
Volgens Kerber zijn de politieke instabiliteit en het opkomende populisme in Europa een direct gevolg van de huidige staat van de Europese Unie en haar instituties. Bestuurlijke aansprakelijkheid ontbreekt en als vervolgens ook de rechtsprekende macht verzuimt om de andere machten te controleren, nemen nieuwe krachten het over. De ECB mag van de rechter doorgaan met haar opkoopprogramma, maar ‘de markt en het volk geloven het niet meer’. De stijgende prijs van kredietverzekeringen en de oplopende spread (risicopremie) tussen Duitse en Franse staatsobligaties illustreren het verdwijnende marktvertrouwen. De opkomst van populisten als Marine le Pen en Geert Wilders zou wel eens een nieuwe werkelijkheid kunnen inluiden, waarin ‘knettergek’ de nieuwe norm is voor de rechtsstaat. De trias politica is geen vanzelfsprekendheid: een rechtbank verdient haar gezag door beleid onafhankelijk aan het recht te toetsen, niet door recht te praten wat krom is.
25 Bijdragen
Roland Horvath 7
- De Raad bestaat uit ministers van de staten. Het zijn in feite nationalisten die voor hun Europese beslissingen geen verantwoording moeten afleggen aan de kiezers. Het is voor de hand liggend de leden van de Raad te rechtstreeks te kiezen: Bvb 4 rechtstreeks gekozen permanente leden per staat.
- Er is geen 'ministeriële verantwoordelijkheid' in de EU Commissie. Het Parlement heeft te weinig controle bevoegdheden. En ook te weinig wetgevende -. De Commissie behoort voort te komen uit een ideologische meerderheid in Parlement en Raad zoals ieder van de 28 regeringen in de EU gevormd wordt. En niet samengesteld door de lidstaten, als een verzameling van afdankertjes.
- Het summum van grof dictatoriaal gedrag is de eurogroep: Een combinatie van de 19 ministers van financiën van de eurozone dus een onderdeel van de Raad, de Commissie, de ECB en het IMF. Wat het IMF doet in een interne EU kwestie is een raadsel. NL en DE stonden er op dat het IMF er bij was om zoals gebruikelijk ook Griekenland te manoeuvreren in een eeuwigdurende schuldslavernij. De eurogroep, een informeel groepje, maakt niet eens notulen van de vergaderingen.
- Het komt niet bij politici op om de instellingen van de EU: Commissie, Raad, Parlement, ECB te democratiseren, normaliseren en fatsoeneren maw. hen de structuur en de werking te geven die vergelijkbare instituties in de staten hebben. Nogmaals, als de structuur en de werking van de ondemocratische, anti sociale, confederale en tegelijkertijd unitaire EU normaal zijn dan is alles normaal.
- Een 5e instelling, de burgers: Ieder jaar bindende referenda over om het even wat. Daaronder een vertrouwensstemming: Geen meerderheid voor het beleid, dan volgen verkiezingen voor Parlement en Raad.
André ten Dam 5
W. Van Den Broeck 5
Maar wel iets verduidelijken:
"Als het Luxemburgse Hof hiermee iets demonstreert, dan is het wel dat ze niet op de hoogte is van hoe markten werken. Als de ECB met een ongelimiteerde portefeuille obligaties opkoopt in de secundaire markt, stijgen onvermijdelijk ook de prijzen in de primaire markt."
Dat de prijzen stijgen is ook de bedoeling van het beleid om de rente te doen dalen. Zo werken bond auctions.
Als je de euro wilt behouden -ik niet- door de spreads min of meer onder controle te houden, dan ben je wel verplicht staatsobligaties te kopen in de secundaire markt. (CSPP is een ander paar mouwen.)
Het is of dat of het einde van de euro.
Die nuance vond ik niet terug in het artikel. Je kan niet het OMT en PSPP stopzetten en verwachten dat er daarna nog een euro is.
Nils de Graaf 4
W. Van Den BroeckW. Van Den Broeck 5
Nils de GraafLijkt het je niet dat de euro als systeem onhaalbaar is en dat marktdiscipline daar niets mee te maken heeft?
Roland Horvath 7
W. Van Den BroeckEn passant worden ook banken monetair gefinancierd. Ze worden niet gesplitst in kleinere delen en ze moeten niet specialiseren in sparen + betaling verkeer en ten 2e zaken banken. Monetair financieren van ondernemingen, totaal abnormaal. Maar het redden van de banken met belastinggeld was even abnormaal, ook een hold up.
Monetaire financiering van staten zou moeten voorzien zijn, de staten hoeven niet op de markt te lenen. Iets anders is dat zoals het artikel en M. Kerber zeggen monetaire financiering niet voorzien is in de opdracht van de ECB. En dat het EU Hof van Justitie anders had moeten beslissen, het HvJ had een tegenstelling tussen de wet en de praktijk van de ECB moeten constateren. Nu heeft de ECB een vrijgeleide om nog een stap verder te gaan.
2/ De EU begroting en bezuinigingen politiek is er uitsluitend om de Sociale Zekerheid af te bouwen. Door de overheden in geldmoeilijkheden te brengen, ze moeten aan veel voorwaarden voldoen. Bovendien creëert die politiek armoede en faillissementen van het MKB. Toch wordt in het artikel er op gehamerd dat de begrotingen van overheden sluitend moeten zijn. Dus niet te veel bestedingen en - invoer. Waarom worden dan de bestedingen van consumenten en bedrijven ook niet beperkt. Omdat het behoud van de waarde van de euro niet het doel is maar zoals gezegd het afschaffen van de SZ. Niet bezuinigen en er is geld over om schulden af te betalen.
Alles in de EU is slecht geregeld. En niets moet er veranderen als het aan 99% van de politici ligt.
Wietze van der Meulen 6
Arjan 7
Banken die staatsobligaties in portefeuille hebben kunnen die laten belenen via herfinancieringsoperaties via de ECB. Wat houdt dat in? De ECB schrijft periodiek MRO en LTRO operaties uit, waarop banken zich kunnen inschrijven en waar de ECB deze banken voorziet van liquiditeiten, waarbij banken staatsobligaties aan de ECB leveren als onderpand.
Bij QE wordt er niet beleend, maar neemt de ECB deze staatsobligaties over van banken in ruil voor liquiditeiten.
Zowel bij de herfinancieringsoperaties als QE voorziet de ECB in liquiditeiten en in beide gevallen neemt zij het risico op overheden over.
Of bank A nu 5 miljard aan staatsobligaties als onderpand parkeert bij de ECB in ruil voor liquiditeiten, of dat bank A deze 5 miljard verkoopt aan de ECB, ik zie geen aanleiding om een ander standpunt over monetaire financiering in te nemen tav beide methodieken (1 die al lang bestaat en 1 die nieuw is)
Er is geen extra stimulans voor overheden om nieuwe schulden uit te geven door QE, omdat de ECB deze schulden al accepteerde als onderpand via herfinancieringsoperaties in ruil voor liquiditeiten aan banken.
Waarom QE wordt gezien als monetaire financiering, en de traditionele herfinancieringsoperaties niet, is voor mij een raadsel.
Misschien dat Thomas dat kan uitleggen? ;-)
bps 12
ArjanHet betreft geen herfinanciering met bestaande obligaties als onderpand tegen af te lossen nieuw geld,
maar verkoop van nieuwe obligaties tegen definitief nieuw, en vrij geld.
De winst zit niet in de rente, maar in de doorverkoop omdat de ECB gegarandeerd opkoopt en de vraag (en prijs) kunstmatig verhoogd.
Omdat in principe de rente- en aflossingsverplichting van de staat op de staatsobligatie, nu aan de ECB als derde blijft bestaan, is het in die zin strict genomen geen rechtstreekse monetaire financiering te noemen, wel met een omweg. Want er komen nieuwe staatsobligaties en met lage rente tegen nieuw geld bij.
Dat zou niet erg zijn als dat geld functioneel en nodig is in de circulatie, vraag en groei van de reële economie.
Dan zou het reëel nauwelijks inflatie verwekken en deflatie door geld tekort tegen gaan.
Maar het doet het omgekeerde en dan is het wel erg.
Arjan 7
bpsW. Van Den Broeck 5
ArjanArjan 7
W. Van Den BroeckW. Van Den Broeck 5
ArjanEn als je dan de definitie van Adair Turner neemt, zouden zelfs rechtstreekse leningen van de ECB (wat verboden is) aan een euroland niet vallen onder de term monetaire financiering. Omdat daar enkel sprake van zou zijn indien er door de extra fondsen geen stijging van de publieke schuld komt in dat land maar wel verhoogde overheidsuitgaven zijn.
https://www.imf.org/external/np/res/seminars/2015/arc/pdf/adair.pdf
bps 12
ArjanWant de ECB neemt de obligaties uit de markt en houdt ze op de plank.
Een herfinanciering van een bestaande obligatie tegen lagere rente na expiratie, is wel degelijk een nieuwe obligatie waarmee de oude wordt afgelost door een nieuwe aan te gaan.
Onderscheid tussen oud en nieuw is zeker relevant.
Het ontkennen van dat onderscheid is niet zonder risico.
Arjan 7
bpsDat gebeurt bij herfinancieringsoperaties ook. De bank schrijft in op een lening van de ECB en in ruil voor liquiditeiten levert de bank staatsobligaties aan de ECB. Daarmee zijn ze ook uit de markt en houdt de ECB ze op de plank.
bps 12
ArjanBij deze QE verplaatst het eigendom en risico van de staatsobligaties zich van de bank, of fonds, naar de ECB in ruil voor risicovrije nieuwe liquiditeit in nieuw eigendom van de bank.
Dit is een vervanging van asset-activa naar liquide middelen-activa ter dekking van passiva en verplichtingen. De solvabiliteit en liquiditeit van obligatie-verkopende banken verschuift positief.
Een beleend risicodragend actief wordt vervangen door een niet-beleend risicovrij actief.
Dat is slim van Draghi. Hij smeert daarmee het interbancaire kredietverkeer.
Dat gaat een financiële crisis tegen als in 2008 door liquiditeitsgebrek en betalingsonmacht, als toen dat een interbancair wantrouwen en het faillissement van Lehman veroorzaakte en het kredietverkeer op slot ging.
Het huidige economisch herstel na de crisis is dan ook niet in de laatste plaats te danken aan het herstel van interbancair vertrouwen door de acties van de ECB. Maar het verandert weinig aan de fragiele overmaat schuld in de reële economieën die de banken hebben veroorzaakt, het disproportioneel inflatoir opblazen van de financiële sector (een bijwerking van het medicijn), noch aan de (eenheids)eurocrisis: de splijtzwam.
Ik denk niet dat dat zo slim is.
Arjan 7
bpsbps 12
ArjanHet gaat om het onderscheid hoe en waar de monetaire financiering terecht komt en nuttig is.
Niet om óf het monetaire financiering is. Dat is maar een titel.
W. Van Den Broeck 5
bpsHet is ook onzinnig te spreken over monetaire financiering als inflatoir, omdat elke instroom van geld in de reële economie, private schuld, spaargeld, investeringen, ... inflatie kan opwekken. Monetaire financiering is hier niet anders, en zou op dit moment enkel een hogere groei geven wegens de huidige beschikbare overcapaciteit. Er zijn meer parameters in de Fischer-vergelijking dan de geldhoeveelheid en het prijspeil.
Maar zoals Arjan zegt, er is nu geen monetaire financiering, wel corporate welfare, nl. Banken en bondinvestors die goed verdienen aan de arbitrage op de bonds.
bps 12
W. Van Den BroeckDat zei ik toch voor de situatie wanneer monetaire financiering vrijwel geen inflatie verwekt. Er zijn situaties waarin het dat wel doet.
Als u het niet erg vindt, kom ik hier later nog even op terug, want nu geen tijd. Ik ben niet gepensioneerd of met mijn tijd verlegen. Het onderwerp en de discussie met u is wel interessant.
De Fisher-vergelijking deugt niet voor het geheel, omdat het alleen courant geld in verkeer omvat.
De Fisher-vergelijking heet dan ook de verkeersvergelijking.
W. Van Den Broeck 5
bpsIk sprak u daar niet tegen, maar maakte een algemene stelling. Inderdaad verwarrend.
Pieter Jongejan 7
locke 5
De trias politica is geen vanzelfsprekendheid: verdiend haar gezag door beleid onafhankelijk aan het recht te toetsen, niet door recht te praten wat krom is.
De uitspraak van Wilders, de spijker op de kop “NEP” is helaas de realiteit van heden, weinig fiducie dat daar iets in gaat veranderen.
locke 5
Wim Verver 5