
De Fyra moest Nederland opstoten in de vaart der door snelle, efficiënte spoortrajecten verbonden volken. Het tegenovergestelde gebeurde. Treinen staan stil, een kaartje kopen is duur en ingewikkeld en wie nu naar Brussel wil pakt liever de auto. Dieptepunt: de Europese aanbesteding van HSL-Zuid waarover een trein van Italiaanse makelij zou gaan rijden: de Fyra. Dat liep anders. Het Fyra-debacle was een ‘accident waiting to happen’ en de Nederlandse overheid is zelf verantwoordelijk voor het fiasco. Dat blijkt uit De Ontsporing, het boek dat Marcel van Silfhout en Andries van den Berg hierover schreven en dat mogelijk werd gemaakt door financiering van vakbond FNV. Van Silfhout volgt de Parlementaire enquête Fyra (Fyra-enquête) over de geruchtmakende aanbesteding van die Italiaanse hogesnelheidstrein van dag tot dag.
Fyra-fiasco leidt tot bezinning op Nederlandse spoortoekomst
‘Alstom trok zich niet terug uit Fyra-aanbesteding’
Dijksma zet met ‘marktverkenning’ de verhouding NS en Den Haag weer op scherp
Politiek Den Haag is het spoor bijster
De Fyra-enquête. Dag #13. Hoofdrolspelers: ‘Parlementaire Fyracommissie partijdig’
De Fyra-enquête. Dag #12: Arie Slob boos over uitschakeling controlerende rol parlement
De Fyra-enquête. Dag #11: Van Fyra-fiasco naar totaal debacle
De Fyra-enquête. Dag #10: kroniek van een aangekondigde Fyra-dood
De Fyra-enquête. Dag #9: Liberaliserend Europa schaft onafhankelijk toezicht af
De Fyra-enquête. Dag #8: Marktwerking hielp technisch toezicht om zeep
De Fyra-enquête. Dag #1: Kok verscheurt geheime 'blauwe brief'
Gastauteur Marcel van Silfhout, co-auteur van het boek 'De Ontsporing' over 'het Fyra fiasco', volgt de Fyra-enquête op de voet. In een dagelijkse update signaleert hij de verschillen en overeenkomsten met het boek én doet met een nieuwsanalyse verslag van de Fyra-enquête. Dag één begint meteen explosief: met de onthulling van een door Wim Kok verscheurde brief.
Onthulling 'blauwe brief'
De onthulling van de 'blauwe brief' die Tineke Netelenbos op het laatste moment aan Kok schreef, komt van Ralph Pans, destijds secretaris-generaal op het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Zulke brieven zijn, zeker op dat ministerie, hoogst zelden geschreven. De aanduiding 'blauw' doelt op brieven met een persoonlijk en strikt informeel – en geheim – karakter. De brief is verscheurd en derhalve niet meer terug te vinden – letterlijk. Toch lukte het de Fyra-enquêtecommissie delen van de inhoud – en de toon – te reconstrueren. In het persoonlijk archief van Ad Geelhoed, destijds de vaste adviseur van Kok en inmiddels overleden, zijn notities over de brief gevonden. In die epistels blijktGeelhoed blijkt Kok te hebben aangeraden de brief te verscheurenGeelhoed Kok te hebben aangeraden de brief te verscheuren wegens de levensgevaarlijke juridische consequenties, mocht de brief van Netelenbos ooit worden gebruikt in een rechtszaak over de aanbesteding van de HSL-Zuid. Die waarschuwing alleen al toont aan hoezeer de kwestie wel of niet gunnen of aanbesteden van de hogesnelheidslijn op de spits was gedreven. Overigens stond Geelhoed, van oorsprong gelieerd aan de PvdA, bekend als een van de drijvende krachten achter het politiek-ideologische idee van 'meer marktwerking'. Zijn invloed op Kok en het Kabinet is een onderwerp op zich.
Geheime onderhandelingsexercitie
Pans’ bijdrage aan de openbare verhoren sluit naadloos aan bij de minutieuze reconstructie van de geheime onderhandelingsexercitie zoals beschreven in De Ontsporing (zie de voorpublicatie van het hoofdstuk Het Oranjebod op de blog van Follow The Money #FTM). Nadat de NS een eerste poging tot een onderhandse gunning op de HSL had verloren, bedacht iemand – zelfs Pans weet niet meer wie – op het ministerie de NS nog een tweede kans te geven. Want eigenlijk wilde Tweede Kamer, noch minister, noch ministerie dat op de HSL-Zuid een buitenlandse concurrent zou komen rijden. De nog aan te leggen en nogal dure Hollandse hogesnelheidrails, die geef je niet graag weg ten koste van het nationale spoorwegbedrijf.bevreemdend bleef het in het geniep optuigen van een langszij sporende Oranjespoorclub welHet idee voor een soort 'ondergrondse' gunning bracht kabinet, ministerie en de NS wel in een spagaat. Want was een dergelijke exercitie juridisch niet in strijd met de zojuist gestarte openbare aanbesteding? Nee, volgens Pans en de landsadvocaat, maar bevreemdend bleef het in het geniep optuigen van een langszij sporende Oranjespoorclub wel. Van alle bijeenkomsten tussen de ministeriële projectorganisatie en de NS zijn niet eens notulen bijgehouden. Dus moet de enquêtecommissie deze Oranjeonderhandelingen vooral met indirecte bronnen reconstrueren.
Peperdure infrastructuur
En passant onthulde Pans nog meer saillante details van de ongekend heftige kabinetsstrijd in het voorjaar 2000. Economische Zaken (Annemarie Jorritsma), Financiën (Gerrit Zalm) en zelfs Landbouw (Laurens Jan Brinkhorst) waren de grootste voorvechters van een openbare, op Brussels-Europese leest geschoeide openbare aanbesteding. Zou Nederland ineens afzien van zo'n EU-aanbesteding, dan zou dat ons politieke aanzien schaden, was het idee. En 'Financiën was vooral financieel gedreven', verklaarde Pans. Ofwel, Zalm wilde het onderste uit de kan van de winnende bieder, op die manier zou ten minste nog wat geld van het al peperdure infrastructurele project terugvloeien in de staatskas. Achteraf blijkt de aanleg van lijn niet de geschatte 3,4 miljard maar ruim tien miljard euro te hebben gekost. Die openbaring van de hoogste ambtenaar op Verkeer is interessant omdat Netelenbos en Zalm nog moeten getuigen – donderdag 21 mei – en Pans direct of indirect de visie van veel NS-hoofdrolspelers bevestigt dat voor Financiën niet het reizigersbelang centraal stond maar een zo hoog mogelijk bod. Later in de middag zei toenmalig NS-onderhandelaar Maarten Spaargaren dat hardop. De openbare aanbesteding die na het Oranjebod van NS, Schiphol en KLM zou volgen, was 'puur financieel gedreven. 142 van alle 150 te behalen punten te behalen punten waren van financiële aard.''We gaan tenderen, klaar.'
Volgens Pans was er geen enkele reden het toenmalige informele voorstel van de oer-Nederlandse droomcombinatie NS, Schiphol en KLM terzijde te schuiven. Bovendien: het was een prima voorstel, en het voldeed aan de door het ministerie gestelde eisen. Geraadpleegde adviseurs, onder wie de landsadvocaat, gaven aan dat Brussel het stoppen van een openbare aanbesteding helemaal niet verbood. Een onderhandse gunning was gewoon mogelijk. Toch bleef het kabinet daarover onzeker, inclusief premier Kok. Zelden kwam een hoofdpijndossier zo vaak het kabinet inzeilen als de keus de HSL-Zuid wel of niet openbaar aan te besteden. Het duurde van april tot half juni 2000 voor Kok sacherijnig de knoop doorhakte: 'We gaan tenderen, klaar.' Netelenbos zinspeelde in de brief op aftreden maar koos eieren voor haar geld en voerde daarna de openbare aanbesteding uit. Het politiek-ideologische verzet in het kabinet was voor Kok en haar een te grote politieke realiteit. Met de wijsheid achteraf is dit het meest fundamentele en tragische moment in de hele HSL- en Fyra-geschiedenis – gereconstrueerd in De Ontsporing. Een beslissing die de spoortoekomst van Nederland voor zeker twintig jaar zou verpesten en achterop zetten. Het toenmalige Oranjebod leverde niet alleen een prima en haalbaar concessiebedrag van 100 miljoen euro per jaar op, ook de relaties met 'de Belgische NS, de NMBS, waren nog goed. Sterker, samen met de Belgen wilde de NS een complete, moderne transnationale treinenvloot bestellen.Het toenmalige Oranjebod leverde een prima en haalbaar concessie-bedrag van 100 miljoen euro per jaar opDe intentieovereenkomst daartoe was zelfs al in 1999 klaar. Het geld had de NS er toen ook voor, het bedrijf bulkte van de financiële middelen. Maar helaas, als gevolg van de losbarstende openbare aanbestedingsstrijd zouden de Intercity Max en de latere Oranjeversie van die trein er niet komen. Veel NS'ers hebben het koffertje met het modeltreintje van de IC Max bewaard, als stille getuige van gesneefde spoordromen (zie foto). In plaats daarvan zouden we een Italiaanse Fyra krijgen – hoe het daarmee is afgelopen, weet u.

39 Bijdragen
jefcooper
En zo volgen wij het ritueel wat begon met het RSV debakel.
Ook deze keer zal het wel weer een rivier in de woestijn worden, die eindigt in een zoutvlakte.
Watching the Wheels
jefcooperBartje
jefcooperIn het grootste land van de wereld rijd de Trans Siberie Expres 70 km per uur maar wel exact op tijd.
Overigs zijn er daar wel HSL trein trajecten op Moskou-Petersburg.
In dat land rijdt de trein altijd op tijd.
dicko
Bartjejefcooper
BartjeWtW
jefcooperKo Pernicus
Gelukkig maar dat ze bezorgd waren om het politieke aanzien. Je merkt ook nu aan alles dat de politieke gaven van de hoofdrolspelers van destijds ook onverminderd hoog ingeschat worden. Gerrit mag een beetje hobyen bij ABN, Jorritsma kan haar koninkrijkje in Almere uitventen... en Kok maar centjes binnen harken bij de 1 of andere Chinese bank. En Netelenbos heeft als bij toverslag opeens verstand van rederijen.
In de organisaties waarin ik werk / gewerkt hebt, zie je ook wel eens managers dingen doen waar ik het niet mee eens ben. Dat is normaal - ik heb ook echt de wijsheid niet in pacht. Maar ze krijgen mij niet chagrijniger om bepaalde dingen wel of niet te doen - wegens "aanzien". En ik maar denken dat Nederlanders nuchter genoeg zouden zijn om naar cijfers te kijken...
jefcooper
Ko PernicusIk ben nog steeds in twijfel wat dit soort huichelaars aanzet tot dit soort acties, de keuze is voor mij uit domheid, wit voetje halen in Brussel en/of de VS (de eigen carrière), of vrees dat de VS de Rotterdamse haven zal gaan boycotten ten faveure van Antwerpen of Hamburg.
Wil Post
dicko
Wil Postpubben
Uit mijn boekenkast: 'Niemand regeert, Marc Chavannes, over de privatisering van de Nederlandse politiek.'
http://www.bol.com/nl/p/niemand-regeert/1001004006819736/
Hoe lang nog voordat het Nederlandse zorgstelsel op de agenda staat?
Inzet en uitkomsten zorgstelsel 2006
Inzet Uitkomsten
Kostenbesparing Kostenstijging
Efficiëntie Bureaucratisering
Kwaliteit Kostenbeheersing overheerst
Transparantie Amper transparantie
Keuzevrijheid Keuzebeperking en uitsluiting van noodzakelijke zorg
De rekening meer dan 40 miljard teveel uitgegeven
Ian
iFred
Tenenkrommend wat zich hier ontvouwt en dit moet ons land regeren, jezusmina.
Kok moet ook opdraven, dat kan niet anders.
visible hand
Peteur
Coralvision
Jan Willem de Hoop
CoralvisionWtW
Jan Willem de HoopJan Willem de Hoop
WtWWatching the Wheels
Jan Willem de Hoop1 van de bedrijven die genoemd wordt als lid van het consortium voor de aanleg van de HSL is het defensiebedrijf Innisfree http://www.innisfree.co.uk/portfolio/defence-accommodation/ , een ander Charterhouse Project Equity Investment http://www.charterhousegroup.com/PriorInvestments.html (o.a telecom/glasvezel/data) en een derde is Fluor Daniel http://nl.wikipedia.org/wiki/Fluor_(bedrijf) dat later genoemd wordt als bouwbedrijf dat aan de wederopbouw van Irak zou hebben gehoopt te verdienen samen met ... "Halliburton (whose chief executive officer (CEO) from 1995 to 2000 was Dick Cheney" volgens http://www.socialistparty.org.uk/keyword/International_figures/Tony_Blair/14016/14-03-2003/blairs-war-crisis The other four firms are the Bechtel Group Inc, Fluor Corp, Louis Berger Group Inc and Parsons Group. Bechtel rebuilt the Kuwaiti oil fields after the 1991 Gulf War."
Maar even terug naar die HSL met in het achterhoofd de wetenschap dat het een Franse uitvinding is (TGV) en ... dat Fransen nogal kritisch waren richting VS/UK/NL/IT in die tijd ... te lezen is het volgende ...
"The line to the Belgian border was financed through a public-private partnership scheme led by the Infraspeed BV consortium. It will remain the property of the Dutch government, which will pay an annual performance fee of around NLG230m in return for over 99% availability. The contract covers a four-year construction period and maintenance up to 2030" zie http://www.railway-technology.com/projects/zuid/ .
"Infraspeed consists of Fluor Daniel http://nl.wikipedia.org/wiki/Fluor_(bedrijf) , BAM/NBM, Siemens, Innisfree http://www.innisfree.co.uk/portfolio/defence-accommodation/ and Charterhouse Project Equity Investment http://www.charterhousegroup.com/PriorInvestments.html . The banking consortium is led
pubben
Watching the WheelsWatching the Wheels
pubbenStoppen met al die symbolen (geen rare bokkenkoppen op revers en in torenkamertjes ophangen, zie foto's onderaan; wel weer toeval dat de Franse Lagarde bij een bezoek aan Nederland de behoefte voelt om een bokkenkop op haar revers te dragen, 'alliantie is sterk al ben ik Frans?').
Vertrouwde normen en waarden herbevestigen ('eed van hippocrates', 'rechten van de mens' ...). Macht lobbyisten beperken, minder polderen (zonder goede aspecten van samenwerken overboord te gooien).
Ik zou nooit te grote stappen willen maken, het systeem stabiel houden, maar wel de vraag durven stellen 'waarom we met al die samenwerkende landen en al die budgetten die paar problemen in de wereld niet kunnen oplossen' (de defensie uitgaven groeiden vanaf 2004 met zo'n 15%, ondanks de verhalen die we horen zie CBS grafiek onderaan en bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_militaire_uitgaven ).
Openheid bij de overheid en misschien wel iets meer privacy voor burgers. Het is toch raar dat alleen burgers moeten accepteren dat alles op straat ligt, laat de overheid dan ook maar 'openheid' betrachten.
Je krijgt het idee dat ze problemen niet zo'n punt vinden, omdat problemen automatisch zorgen voor draagvlak. Koers houden.
Ik zou die koers best een beetje ter discussie gesteld willen zien, dan kun je uiteindelijk overigens nog altijd tot de conclusie komen dat de huidige koers de goede is. Daar is de huidige sprookjeswereld niet voor nodig.
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/F1B2A052-5F1D-435D-9AAB-064C6B086187/0/3690g1.gif
http://roimg.nl/bestanden/afbeeldingen/fin/dijsselbloem/eurogroep-foto-2.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=J6vjQF00aJE&feature=player_detailpage#t=34
pubben
Watching the WheelsSchrijf jij wel eens voor FTM, of doet FTM iets met al je bijdragen, nieuwsgierige onafhankelijke denkers zoals jij hebben we hard nodig.
WtW
pubbenpubben
WtWWe zijn al ver met het etiketten plakken op mens (waar ik ook tegen ben) in de zorg, of beter gezegd daar ligt NL op schema.
Ik zoek al langer de Nietzsche van onze tijd, die moeten er toch zijn, over de intuïtieve krachten van de mens ( dionysisch, noemt hij dat ).
Dat is een belangrijke vorm van kennis.
Het verbaast me, hoe weinig aandacht er is voor wat onze Staat allemaal aan het bouwen is. Onze schrijvers hebben het alleen over Google, twitter en facebook, neem het digitale proletariaat, maar ik zie niemand die naar onze Staat kijkt.
Vooralsnog hier een filosoof, inkijk exemplaar:
http://www.bol.com/nl/p/psychopolitiek/9200000030797483/
Ik vind het allemaal doodeng, zonder enige discussie hierover met de burger.
Hoe onze journalisten te helpen?
Watching the Wheels
pubbenVerder wel te begrijpen dat ze die infrastructuur goed aanleggen en daar Amerikaanse bedrijven bij gebruiken (omdat ze misschien heel wat te beveiligen hebben). Bruce Willis Die Hard 4.0 leerde in 2007 al wat er kan gebeuren als terroristen al die data systemen overnemen. Daarom is niet goed te begrijpen dat ze willens en wetens alles aan elkaar knopen.
De kosten van de AIVD zijn verviervoudigd sinds 2000 en dat framen ze in de Main Stream Media avond na avond als 'bezuinigen'. Het is handel en we worden m.i. een ietsie pietsie voor de gek gehouden.
https://twitter.com/RPlasterk/status/600942751052595200
https://www.youtube.com/watch?v=3EUJYh32KVw
André
Watching the Wheelsdicko
Watching the WheelsIk neem mijn hoed af en maak een diepe buiging voor de kwaliteit van uw speurneus ... (en voor de energie die u erin steekt om steeds deze achtergrondfeiten (achterkamertjesfeiten?) te achterhalen.
dicko
dickoVoor het deel dat te ver van een spoor lag had men een roaming overeenkomst met Libertel.
Naderhand is Telfort overgenomen door O2, en daarna weer door KPN en terug-genoemd naar Telfort. Ik heb nog steeds en oude (niet meer werkende) sim kaart met het oude Telfort logo (het mannetje met de trompet).
Na de overname is het Telfort GSM netwerk ontmanteld en maken Telfort klanten gebruik van de KPN infra.
Lang verhaal kort: de combinatie van spoornetwerk en glasnetwerk is vanwege de dekking niet onlogisch.
Je hebt één onderhandelingspartij voor het hele land (de spoorbeheerder) en het scheelt je een hoop gedoe met vergunningsaanvragen, graven in natuur, toegang bij storingen, etc. En de kans dat een andere aannemer een kabel kapot trekt is vrij klein.
Nadeel is dat je er niet makkelijk bij kunt in geval er wel een storing is, omdat de treinen waarschijnlijk niet snel stilgelegd worden om te zoeken waar de kabelbreuk zit ;-)
You Can Call Me Al
dickoRabo Mobiel gebruikte het KPN netwerk. Opmerkelijk dus dat Rabo Bouwfonds CIF bij de koop vertelde 'voor de lange termijn' te investeren in CAIW, terwijl ze het vervolgens bijna meteen wilden doorverkopen aan KPN, waar de NMa een stokje voor stak http://www.computable.nl/artikel/nieuws/telecom/4487314/1276977/kpn-blaast-overname-caiway-af.html .
De Westlandse oud-wethouder was eind 2007 door CdK Franssen (VVD) https://www.google.nl/?#q=Schnabbelkoning+Jan+Franssen benoemd tot burgemeester van Lansingerland als opvolger van Bas Eenhoorn (VVD, oud hoofd VECAI kabelaars), die van Lansingerland (dat moest fuseren, om te worden gescheiden door een HSL) burgemeester van Kaag en Braassem werd (ook geluidsoverlast HSL http://www.stopherriehsl.nl/nationaal.html ). Inmiddels is Eenhoorn (VVD) burgemeester van Vlaardingen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bas_Eenhoorn , waar de Blankenburgtunnel aangelegd wordt (door het laatste restje natuur) en benoemd tot 'Nationaal Commissaris Digitale Overheid'.
Zijn opvolger in Lansingerland (die begin 2008 in vrije tijd CAIW aan Rabo verkocht) combineerde het burgemeesterschap met Economische Zaken en stapte begin 2008 'zonder marktonderzoek, onder hoge tijdsdruk, risicovol in Bleizo' http://www.gebiedsontwikkeling.nu/artikel/6247-lansingerla
WtW
Watching the Wheels"We are the world, so let's start giving" .
WtW
WtWpubben
Jan Willem de HoopPeter Berben
visible hand
Peter Berbenchris2
visible handChinook
Ja,
ik heb geen enkele fiducie dat de schuldige van dit debacle ook maar
enige verantwoording van hun falen zal erkennen, dat past niet in hun
denken. De enquête commissie ziet het niet als een openbare
afrekening of zoals de de voorzitter het verwoord “Wij zijn geen
tribunaal”. En hier gaat het fout, deze zwakke politieke commissie
gaat oordelen over hun collega's cq ex collega's die ze in hun hele
carrière blijven tegenkomen, want deze mensen verlaten nooit
vrijwillig onze samenleving. Maar nu mijn punt en wel de
verantwoording nemen die bij je functie hoort, ik beperk me hier
alleen tot de verantwoordelijke ministers en (top) ambtenaren. We
hebben het hier over een debacle die de belasting betaler 11 miljard
euro heeft gekost.
Ministers en ambtenaren worden betaald naar de zwaarte van de functie en dat is
niet mis.
Salaris-Loon minister:
€ 144.000,-
inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering. Bovenop dit bedrag
komt nog een onkostenvergoeding en een auto met chauffeur.
Salaris-Loon minister-president:
€ 144.000,- inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering. Bovenop dit bedrag
komt nog vaste onkostenvergoeding en een auto met chauffeur.
Salaris-Loon staatssecretaris
€ 135.000,- inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering.
Salaris-Loon Tweede Kamerlid:
€102.650,- inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering.
Topambtenaren zitten allemaal boven de € 100,000 buiten alle emolumenten die deze
mensen genieten boven op hun salaris.
Het is toch ongelofelijk dat deze mensen die verantwoordelijk zijn voor
dit debacle gewoon vrolijk verder gaan zonder dat er enige sanctie
tegenover staat. Deze mensen zijn ingehuurd door de belastingbetaler
om deze projecten in goede banen te leiden en verantwoord met ONS
belastinggeld om te gaan. In beide gevallen hebben ze hopeloos
geblamed en hier hangen normaliter consequentie aan of geld dit niet
voor elite en ambtenaren. Een gepaste maatregel zou zijn dat ze geen
enkele politieke, overheids, semi-overheidfuncties
No Future
ChinookNo Future
(https://www.youtube.com/watch?v=l-9VZZWtMfQ)
2CELLOS - They Don't Care About Us dit is waar jullie intellectuele welvaart op gebouwd is en jullie toekomst die als een snel trein op jullie afkomt met jullie infantiele schaapjes gedrag.
Wim Kok de dweil die code tabaksblat introduceerde en zich zelf daarna hoereerde in China zoals veel NL= Nepotisme en Leugenaars bestuurders van die tijd en nog doen. Wellicht ook achter de moord op Pim Fortuin zit. Nu sluist hij als bestuurder met zijn corrupte vrienden de The China Construction Bank Nederland binnen wellicht al wat functies verdeeld aan de nu nog regerende criminelen vrienden van hem in het bedrijfsleven en het kabinet.
Nederland is een erger mafia land dan Italie het Columbia van Europa. Geleid door bestuurders die hopen op een hoogpriesters status in Brussel zoals onze lapzwans Timmermans.
Insite info heb ik begrepen dat ene Van Biesheuvel geen banken vergunning verkreeg maar dat onze crimineel Kok verbazingwekkend genoeg The Construction Bank of China in no time aan alle banken vergunningen kon helpen.
Nederland is een sell out land internationaal bekend als een Hustlers land waar je de bevolking kunt uit buiten voor het gewin van je organisatie met behulp van politieke leiders allemaal te kopen. Corrupte rechters zoals Wim Wetsels, Geerdes, Van Zetten etc niet functionerende orde/deken en haar corrupte advocaten (lands). Corrupte OM en belastingdienst. Corrupte top ambtenaren en gewone ambtenaren. Het volk krijgt de leiders die het verdiend en gezien hoe het in Nederland er aan toe gaat zijn Nederlanders over het algemeen wel door en door slecht of echt oerdom.
Als Nederlandse volwassenen niet snel schoon schip gaan maken met hun mentaliteit en stoppen met het proberen om ook zoals boven genoemde graai posities te bemachtigen zonder een fundamentele bijdragen te leveren aan de maatschappij.
Dan hoop ik dat de jongere ze later aan de hoogste boom opknopen. Want jongeren met