
De Fyra moest Nederland opstoten in de vaart der door snelle, efficiënte spoortrajecten verbonden volken. Het tegenovergestelde gebeurde. Treinen staan stil, een kaartje kopen is duur en ingewikkeld en wie nu naar Brussel wil pakt liever de auto. Dieptepunt: de Europese aanbesteding van HSL-Zuid waarover een trein van Italiaanse makelij zou gaan rijden: de Fyra. Dat liep anders. Het Fyra-debacle was een ‘accident waiting to happen’ en de Nederlandse overheid is zelf verantwoordelijk voor het fiasco. Dat blijkt uit De Ontsporing, het boek dat Marcel van Silfhout en Andries van den Berg hierover schreven en dat mogelijk werd gemaakt door financiering van vakbond FNV. Van Silfhout volgt de Parlementaire enquête Fyra (Fyra-enquête) over de geruchtmakende aanbesteding van die Italiaanse hogesnelheidstrein van dag tot dag.
Fyra-fiasco leidt tot bezinning op Nederlandse spoortoekomst
‘Alstom trok zich niet terug uit Fyra-aanbesteding’
Dijksma zet met ‘marktverkenning’ de verhouding NS en Den Haag weer op scherp
Politiek Den Haag is het spoor bijster
De Fyra-enquête. Dag #13. Hoofdrolspelers: ‘Parlementaire Fyracommissie partijdig’
De Fyra-enquête. Dag #12: Arie Slob boos over uitschakeling controlerende rol parlement
De Fyra-enquête. Dag #11: Van Fyra-fiasco naar totaal debacle
De Fyra-enquête. Dag #10: kroniek van een aangekondigde Fyra-dood
De Fyra-enquête. Dag #9: Liberaliserend Europa schaft onafhankelijk toezicht af
De Fyra-enquête. Dag #8: Marktwerking hielp technisch toezicht om zeep
De Fyra-enquête. Dag #13. Hoofdrolspelers: ‘Parlementaire Fyracommissie partijdig’
Gastauteurs Marcel van Silfhout en Andries van den Berg, auteurs van het boek ‘De Ontsporing’ over ‘het Fyra fiasco’, volgen de Fyra-enquête van dag tot dag. Ze noteren de verschillen en overeenkomsten met het boek én doen, met een nieuwsanalyse, verslag. Op dag dertien hekelen de hoofdrolspelers de onkundigheid en de suggestieve enquête. ‘Een rechter zou al lang gewraakt zijn.'
Twee gele kaarten
Alsof deze beschuldigingen nog niet genoeg zijn, noemt Korf de Fyra-commissie ook nog eens ‘ondeskundig.’ De oekaze van de topambtenaar zal de club onder voorzitterschap van Madeleine van Toorenburg beslist dwarszitten. Twee gele kaarten van betrokkenen maar liefst. En dat in amper een week tijd. Uitgereikt door nota bene de twee hoofdrolspelers van het eerste boekdeel (de hoofdstukken één tot en met zeven) van onze Ontsporing. Marckmann en Korf waren, evenals NS-commissaris Jan Timmer en Verkeersminister Tineke Netelenbos, tussen 1995 en 2001 heftig botsende persoonlijkheden. Beiden speelden hun rol met verve. Ze voerden als elkaars tegenpool hun positie destijds zo professioneel mogelijk uit. Tegen wil en dank waren ze betrokken bij de twee mislukte onderhandse gunningen van de NS. Korf en Marckmann ontmoetten elkaar voor het laatst tijdens de eindonderhandelingen van de derde en laatste HSL-aanbestedingspoging: de ondertekening van het verguisde, idioot hoge NS-bod in 2001. Die nachtelijke sessie verliep in een verhitte, vijandige sfeer. De contractondertekening was dan ook geen feest. Op deze sacherijnige bijeenkomst was eigenlijk helemaal geen sprake van een wilsovereenstemming.NS-president-directeur Hans Huisinga riep openlijk: ‘Dit contract kan geen stand houden’NS-president-directeur Hans Huisinga riep openlijk: ‘Dit contract kan geen stand houden.’ Maar dat deed het dus wel, met alle gevolgen van dien. Het uit die periode stammende wantrouwen tussen NS en de Staat, inclusief juridische beschietingen, hield ruim een decennium aan.
Suggestieve toon
Als auteurs die ruim een jaar lang in de materie doken – wij interviewden zo’n vijftig bronnen - vaak meerdere keren - en raadpleegden talrijke geheime en openbaar gemaakte memo’s, brieven en notities – verbazen wij ons de laatste weken eerlijk gezegd ook steeds meer door de vaak suggestieve toon van de commissievragen. Die vragen komen ook niet altijd even inhoudelijk en deskundig over. Wat opvalt is dat, hoewel er ongelooflijk veel boven water komt, er ook nog steeds zeer essentiële zaken onderbelicht of zelfs geheel onbenoemd zijn gebleven. Zoals de aanloop van het hele liberaliseringproces, de oorsprong der dingen dus waar cruciale politiek-bestuurlijke basisfouten zijn gemaakt.Zoals de aanloop van het hele liberaliseringproces, de oorsprong der dingen dus waar cruciale politiek-bestuurlijke basisfouten zijn gemaakt. Kortom: hoezo waarheidsvinding?Framing
NS’ers liggen inderdaad in vrijwel alle gevallen enorm onder vuur, terwijl betrokken politici er haast fluitend in-en uitgaan. Oud-minister Gerrit Zalm kwam zelfs even vrolijk lachend de zaal in als hij hem weer verliet. Zonder dat er tijdens zijn verhoor een echt harde, kritische noot werd gekraakt. Toch was vooral hij het die NS-Fyradochter HSA vele jaren lang in een financiële wurggreep (‘contract is contract’) hield die tot het vroegtijdig HSA-faillissement leidde. Netelenbos kreeg aan het eind van haar betoog de ruimte om de NS en de vakbond te beschuldigen van framing. Die zouden ten onrechte beweren dat de NS als gevolg van het door Verkeer opgedreven te hoge bod goedkope en slechte treinen hebben moeten bestellen. Haar hartenkreet was veel te kort door de bocht maar werd kritiekloos geaccepteerd. Het is voor het parlement een zorgwekkende situatie, want niet uit te sluiten valt dat deze parlementaire Fyra-enquête nu zelf ook het risico loopt om te ontsporen.niet uit te sluiten valt dat deze parlementaire Fyra-enquête nu zelf ook het risico loopt om te ontsporenAlsof het debacle en de huidige crisis bij het spoorbedrijf al niet genoeg zijn. Korf en Marckmann voelen iets aan, dat wel eens waar kan zijn, namelijk dat er sprake is van een al geschreven rapport dat door de commissie reeds als ‘de waarheid’ wordt ervaren. Het gevaar dat rechercheurs en journalisten kennen onder de term ‘tunnelvisie’ is reëel aanwezig.
Veranderde wereld
Eigenlijk hadden er bij alle partijen, de auteurs van dit artikel incluis, eerder alarmbellen af kunnen gaan. De angel zit namelijk al in de centrale vraag van de commissie: Het doel van de enquête is te komen tot waarheidsvinding en inzicht in de ontwikkelingen die ertoe hebben geleid dat het oorspronkelijk beoogde vervoer over de HSL-Zuid tot op heden niet tot stand is gekomen. De zinsdelen die het meest relevant zijn: ‘oorspronkelijk beoogd’ en ‘tot op heden niet tot stand is gekomen.’ Die woorden zijn niet waardenvrij. Immers, met ‘oorspronkelijk beoogde vervoer’ kan niet anders dan worden gedoeld op wat er in Den Haag beleidsmatig is afgesproken bij de aanleg van de HSL-Zuid: 300 kilometer per uur rijdende treinen voor binnenlands en buitenlands reizigerstransport. Deze plannen zijn, aldus Marckmann, zonder de kennis en kunde van de NS te gebruiken tot stand gekomen. Daarom botsten Verkeer en NS ook zo hard toen het eerste NS-bod werd gedaan, het zogeheten Intercity-Max-plan. Maar ook het zinsdeel ‘tot op heden’ is niet waardevrij. Immers, hiermee wordt het ‘oorspronkelijk beoogde vervoer’ met een soort teletijdmachine over alles heen getild. Alsof alle tussenliggende 15 jaren met zijn talrijke economisch-maatschappelijke ontwikkelingen volkomen genegeerd. Toch ziet de wereld er na 9/11, de opkomst van goedkoop vliegverkeer plus een krediet- en eurocrisis toch echt heel anders uit.'Complotdenken' commissie
Voor veel NS-betrokkenen is het eindrapport waar de commissie in het najaar mee wil komen, inmiddels al wel duidelijk. Zij verwijten de commissie, net als Korf dat doet, van ‘complotdenken.’ De NS bood veel te hoog, ging met een brakke treinenbouwer in zee, rommelde de Fyra, die na vijf jaar vertraging nog niet af was, de HSL-zuid op en toen de hele zaak van het spoor geraakte, presteerde de NS het ook nog om met de Fyra te stoppen en alsnog het oude Intercity-Max plan uit 1999 uit de la te trekken. En het is natuurlijk helemaal van de gekke dat die NS die zo heeft gefaald het dan ook nog voor elkaar krijgt om de HSL-zuid en het eigen Hoofdrailnet (HRN) te verknopen en tot 2024 naar zich toe te trekken.Geen 300 km per uur
De laatste twee dagen komen onder meer de NS-directeuren Van Vroonhoven en Robbe nog eens onder vuur te liggen waarbij zij geconfronteerd zullen worden met bovenstaand frame. De directeur van Arriva (een dochter van het Duitse staatsspoorbedrijf Deutsche Bahn) zal morgen komen vertellen dat hij de concessie van de HSL-zuid graag over had willen nemen van de NS, maar de kans niet kreeg. PvdA-staatssecretaris Wilma Mansveld zal vervolgens als laatste aan de tand gevoeld worden waarom zij, in bijzijn van PvdA-prominenten als vicepremier Lodewijk Asscher, Jeroen Dijsselbloem (Financiën) en zelfs PvdA-fractievoorzitter Diederik Samsom, in gezamenlijkheid besloten hebben om de NS ondanks het Fyra-debacle alsnog het HSL-vervoer op de HSL-zuid te gunnen. En dat zonder een nieuwe aanbesteding en ook nog eens zonder dat de NS zicht geeft op echt hogesnelheidsvervoer. De treinen die de NS voor het binnenlands HSL-vervoer in het verschiet heeft, halen immers slechts 200 kilometer per uur, bij lange na niet de in de jaren negentig beloofde 300 kilometer per uur. Voor deze update voert het te ver om uit te leggen wat er aan deze framing niet deugt annex tekort schiet, daarvoor verwijzen we voor nu even naar ons boek.NS cfo wordt de mond gesnoerd
Interessant is dat de vandaag geënquêteerden Engelhardt Robbe, de hoogste financiële NS-directeur en de voor de tweede keer optredende topambtenaar van Financiën Wouter Raab beiden reeds geconfronteerd werden met de complot-line-up van de Fyra-commissie. Robbe gaf een helder college NS-bedrijfsvoering en maakte duidelijk wat het spoorbedrijf allemaal heeft gedaan voor, tijdens en na de Fyraflop. Hem werd echter ongenadig vaak de mond gesnoerd.Het enige nieuwe is de totaalschade. Voor de NS bijna 800 miljoen euroHet enige nieuwe is de totaalschade. Voor de NS bijna 800 miljoen euro. Ook nieuw: het was Robbe’s taak om het Fyra-verlies in de schikking met AnsaldoBreda te beperken tot 100 miljoen euro. Hij beperkte het uiteindelijk tot 88 miljoen euro met een extraatje van 21 miljoen euro vanaf het moment dat Ansaldo meer dan zeven Fyratreinen weet te verkopen. Ook topambtenaar Raab (die De Ontsporing en passant ‘een heel informatief boek’ noemt) werd geconfronteerd met suggestieve vragen. Hij wees commissielid Ton Elias terecht op diens woordgebruik om een tekst als een ambtelijk advies te duiden, waar het volgens Raab slechts een eerste gedachtegang betrof. Commissielid Henk van Gerven vroeg vervolgens meerdere keren of Raab kennis had van andere alternatieven in plaats van het doorgaan met de NS op de HSL. De topambtenaar wees erop dat hij daar niets van wist, kon of zelfs wilde weten. Dat is de taak van een ander ministerie, dat van Infrastructuur en Milieu. Daar heeft hij niets mee te maken. ‘Anders krijgen we van die schandalen zoals afgelopen week.’
Danse macabre
De man van Financiën kent zijn plaats. Ook al blijken keuring, controle en inspectie een zorgelijke lege huls in de moderne tijd van marktwerking – hij zal nu ‘echt niet met een baco in de hand langs de treinen van NS’ gaan lopen. Raab refereerde eraan dat de totale NS-crisis naar aanleiding van de gemalverseerde aanbesteding in Limburg ook al voortkwam uit het niet onderkennen van je eigen positie, rol en plaats in een proces. Bij de NS overtrad NS-topman Timo Huges de nieuwe, op neoliberale leest geschoeide spoorwetgeving. Het uitwisselen van informatie is omwille van strenge juridische aanbestedingsregels levensgevaarlijk geworden. Alles is er vandaag de dag, net als in Engeland, op gericht om maar ‘meer concurrentie’ mogelijk te maken middels een via strakgesnoerde procedures vastgesteld ‘gelijk speelveld.’ Veel gevoelige informatie moet openbaar worden, terwijl informatie in een aantal gevallen ook weer strikt geheim moet blijven. Het via Brussel uit Engeland overgewaaide fenomeen openbaar aanbesteden is een mijnenveld waarin alleen consultants en juristen nog enigszins een veilige weg lijken te kennen. De uitkomst van een dergelijke marktwerkingsexercitie kennen we: het fiasco Fyra, hét voorbeeld bij uitstek van de door VVD, D66 en CDA gewenste en door een draaiende PvdA gadegeslagen danse macabre.Liberalisering is duurder
Raab is blij dat zijn ministerie als aandeelhouder namens de Staat eindelijk goede formele en informele contacten met de NS heeft. Hij is er tevens van overtuigd dat de ingeslagen weg om door te gaan met de NS als vervoerder op de HSL-zuid de beste keus is voor zowel de belastingbetaler als de reiziger en alle andere betrokken partijen. De commissiekritiek op het in 2011 uitgedokterde onderhandelingsakkoord tussen I&M, Financiën en de NS begrijpt hij niet. Raab noemt dit juist ‘een, mooie, slimme oplossing’ waar hij mee in zijn sas was. Naast Korf, Marckmann en vele anderen, herkent ook Raab af en toe de naarstige zoektocht naar schuldigen bij de commissie. Hij haalde het voorbeeld aan van een sergeant-majoor die bij een vrachtwagen in de sloot als eerste roept: wie heeft dat gedaan? ‘Ik ben niet zo van die school, mijn vraag is veel meer: hoe krijg ik hem weer op de kant?’ Maar de enquêtecommissie lijkt het alle betrokken partijen wel degelijk kwalijk te nemen dat het Nederlandse spoorbedrijf ondanks alle Fyra-falen wordt beloond voor slecht gedrag met de HSL-concessie en Hoofrailnet-hoofdprijs. Raab was kristalhelder over deze in zijn ogen ernstig beperkte kijk op de zaak: ‘Dus dan gaat er vooral om dat straffen? Ook al straffen we dan onszelf en de reiziger nog het meest?’ Zo’n aanpak gaat er bij hem niet in.Bij een echte liberalisering rijdt er tegen de hoogste prijs één trein in de ochtend, één in de middag en één in de avondBij een echte liberalisering rijdt er tegen de hoogste prijs één trein in de ochtend, één in de middag en één in de avond in plaats van het veel bredere aanbod nu, hield hij de politici voor. ‘Is dat wat we willen?’ Na afloop van deze dertiende Fyra-enquêtedag klinkt vooral de laatste opmerking van Korf in het Volkskrant-interview flink na. Hij vreest het geijkte patroon van een rapport en een debat waar uiteindelijk niets van wordt geleerd. Korf: ‘Ze zoeken naar schuldigen, niet naar verklaringen. Het zal je volksvertegenwoordiging maar zijn.’
22 Bijdragen
DrNomad
Dat de enquête commissie naar een conclusie toewerkt is niet zo gek. De tijden waarin de overheid doet alsof ze neutraal is, zijn voorbij. Merk je aan alles. Ten tweede heeft zo'n commissie maanden gesprekken gevoerd op de achtergrond, en besloten wie er wel en niet pijn mag lijden. Zo gaat het met iedere enquête, de klacht is altijd 'jammer dat ze niet doorvragen'.
Dat de comissie niet 'het liberaliseringsproces' onder de loep neemt is omdat dit onderwerp verder gaat dan alleen de HSL. Buiten dat geeft de politiek zichzelf de ruimte om beslissingen te nemen, waarbij de risico's voor de overheid zijn. Dat is in overheidsland de normaalste zaak van de wereld. En dat geldt niet alleen voor besluiten die in aanbesteding worden uitgevoerd.
En voor degenen die niet het boek willen kopen omdat ze daar naar werden doorverwezen mbt een detailvraag. De reden waarom de HSL geen 300 of 200km/u zou rijden door Nederland is wegens milieuwetgeving, met name geluidsoverlast. Ik herinner me het niet precies meer, maar volgens mij gingen individuele Gemeenten akkoord met een max. snelheid van 120km/u. Door fragmentatie zou de HSL nooit de 200km/u halen, en dus werd de snelheid verlaagd voor het hele traject.
H_Manders
DrNomadBij mijn weten zit het probleem eerder in de problemen met de Groene Hart tunnel (mogelijk niet ontworpen op 300 km/uur), deels in geluidsoverlast, maar ook dat het stukje tussen Hoofddorp en Rotterdam zo kort is dat 300 km/h rijden erg inefficiënt/onrendabel is,
De enige overheid die de overheid aanbeveelt zijn een aantal voormalig ministers. Het is hier heel duidelijk dat de commissie er alles aan doet om de privatiseringswaanzin overeind te laten blijven. Niet verbazingwekkend, gezien het huidig kabinet, en de voorzitter. Dat het 'liberaliseringsproces' buiten het HSL onderzoek zou vallen is mijns inziens pure onzin, en spindoctoring van het ergste soort - en eenvoudig op te lossen door alleen te kijken naar het liberaliseringsproces in de context van de HSL.
En er is genoeg bewijs dat een aantal zaken, indien geregeld via de overheid, voor de burger beter (in relatieve (waar voor geld) en vaak ook absolute zin) uitwerken dan wanneer geregeld door private partijen. Zoals overduidelijk voor een ieder die eens in de VS is geweest en daar gekeken heeft naar gezondheidszorg of OV. Of naar Groot-Brittannië, als je het over OV hebt; en in beide landen heeft privatisering (resulterend in bewuste underfunding door overheid en private partijen) geresulteerd in meerdere dodelijke ongevallen. En in de VS letterlijk in een infrastructuur die op instorten staat.
dicko
H_Mandershttp://www.rtlnieuws.nl/columns/column/erik-mouthaan/kortzichtig-en-gierig
"De landelijke infrastructuur krijgt van de ingenieursvereniging van
de VS een dikke onvoldoende. Duizenden bruggen en viaducten staan op
instorten omdat er sinds de jaren zestig niets aan is gebeurd. Als
burger in dit land merk je het elke dag: ranzige vliegvelden die uit hun
voegen barsten, oude versleten metro's die om de haverklap uitvallen,
en uren die je verspilt in de file voor een tunnel die in 1927 is
gebouwd en nooit was berekend op zoveel verkeer.
Maar ja, diezelfde Amerikanen voelen er niets voor om voor de reparatiekosten op te draaien. "
(off-topic: de link naar deontsporing.nl in het artikel leidt tot de mededeling
"You don't have permission to access / on this server."
nick van der Beek
dickoDe VS is veel conservatiever dan klassiek liberaal. Dat zou alleen al uit de discussie over het homo-huwelijk duidelijk moeten zijn.
En een markt vereist altijd een staat. Voor de handhaving van contracten, maar ook voor infrastructuur zoals (spoor)wegen. Alleen al vanwege het tragedy of the anti-commons (Depoorter en Vanneste) is dat veel efficiënter dan marktcoördinatie .
Ko Pernicus
DrNomadEerst een buzzwoord voor alles wordt beter en goedkoper.
Nu weer een buzzwoord voor alles wat misging.
Voor wat het waard is - mijn eigen verbazing in het hele verhaal is dat de menselijke factor zo mist. Of je het nou door ambtenaren laat oplossen, of er commercie op los laat... als je een ergens een brood koopt, hoef je geen relatie met een leverancier op te bouwen. Want bevalt het niet, ga je naar iemand anders.
Als de complexiteit, de bedragen, of de relatie op een andere manier langer gaat duren - dan is het cruciaal hoe je met elkaar samenwerkt. Investeer je daarin, doe je dat op basis van vertrouwen - dan kan er nog steeds een hoop misgaan. Maar dan deugt de basis. Doe je dat niet... dan is je startpunt zo vals, en zo bedorven, dat ga je nooit meer rechtbreien. Los van het denken in termen van private of publieke oplossingen.
nick van der Beek
DrNomadDrNomad
nick van der Beekdicko
DrNomadIk zou er zó ontiegelijk van balen als die elf miljard wél goed besteed zou blijken te zijn...
WtW
DrNomadWtW
WtW"Volgens de president-directeur (Henk Koop) heeft hij inderdaad jaarlijks grote sommen kasgeld opgenomen, maar de koffers met bankbiljetten waren bedoeld om onder andere ambtenaren in Nigeria, Italië en Kazachstan om te kopen. Dat was volgens Koop nodig om te voorkomen dat projecten van tientallen miljoenen door tegenwerking stil zouden vallen. " O ... dan is het niet erg, geen koffers voor NL.
Peteur
dicko
dicko
dickoDat laatste heeft men waarschijnlijk bij AnsaldoBreda wel gebruikt. ;-)
WtW
dickoMaar ... ook voordelen ... het landschap is verziekt, het kost nog decennia miljarden om mitigerende maatregelen door te voeren (pappen en nathouden), nieuwbouw langs de HSL is niet te verkopen, bestaande huizen langs de lijn zijn bijna niet te verkopen en je hebt wat te vergaderen de komende 50 jaar en ook dat levert sommige mensen geld op.
dicko
WtWMaar ik betwijfel of de schrijver van het artikel dat bedoelde bij de (door mij hier geparafraseerde) stelling dat vanwege een paar vliegtuigen in een kantoorgebouw in New York de treinwereld in Nederland er anders uit ziet.
Ian
nick van der Beek
IanDus uit welke vijver moet je putten? Die van de middelmatigen. De leraren, huisartsen, of matige managers. Types zonder overtuigende inhoud. Ze zijn niet heel extreem slecht (Elias wordt leuk geframed, maar zo slecht is ie ook weer niet). Maar goed? Nee, dat zeker niet. Uitzonderingen zijn er gelukkig nog wel, een enkele hoogleraar heeft de stap naar politiek wel gemaakt. Maar de spoeling is echt heel dun. Waarom zijn Van Rijn en Schippers onze "beste" keuzen voor VWS? Asser voor SZW? Waar is de bankier op financiën? Dijksma op economische zaken? Die laatste heeft niet eens een studie afgemaakt, godbetert.
Eigenlijk zouden we politici moeten gaan belonen naar rato van hun vorige baan, inclusief een vergelijkbaar vangnet voor na hun carriere. Een leraar heeft veel minder te verliezen dan de directeur van de lokale bank. Die laatste moet maar echt hopen dat hij eenzelfde functie terugkrijgt. Als daar geen rekening mee gehouden wordt dan zal er inderdaad een matige (dus niet noodzakelijk slechte) kwaliteit aan politici ontstaan.
Watching the Wheels
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2649139/1997/04/23/Eerste-Kamer-slikt-aanleg-van-HSL.dhtml (Eerste Kamer 1997 Jorritsma VVD) ...
" “Dit kan zo echt niet”, zei Jorritsma tijdens een debat in de Eerste Kamer over de aanleg van de hoge-snelheidslijn over de door D66 ingediende motie. Volgens D66-senator Vrisekoop wordt nergens in Europa voor zo'n kort stuk een spoor ontworpen voor 300 kilometer per uur. Als de ontwerpsnelheid omlaag gaat, kan naar haar oordeel de tunnel die onder het Groene Hart wordt aanlegd, kleiner en dus goedkoper worden. Jorritsma noemde de motie onaanvaardbaar. Volgens haar gaat het wel om internationale afspraken, ze zou ervoor terug moeten naar de Tweede Kamer, waar ook uitputtend over dit onderwerp is gesproken, en bovendien tast het verlagen van de snelheid de waarde van de lijn aan. "
nick van der Beek
Niet dat die aanbesteding nu zo slim was. Competition for the market is geen briljante methode. Men had beter, analoog aan het beheer van die andere nationaal essential facility Schiphol, slots kunnen verkopen. Hadden meer partijen diensten kunnen aanbieden, wat echte concurrente zou zijn. Het kan in de luchtvaart, waarom niet bij de treinen? Een slot is een slot.
Anton
Ontluisterend! Het deed me terugdenken aan een artikel dat ik een tijd geleden las op De Correspondent, over het plan Rijksbrede Aanpak Fraude dat Opstelten en Teeven indertijd hadden gemaakt: "een plan dat niet als doel heeft om daadwerkelijk een diepgeworteld probleem aan te pakken, maar vooral om politieke- en mediadruk te beteugelen":
https://decorrespondent.nl/2523/Hoe-de-obsessie-met-veiligheid-de-justitie-uit-het-ministerie-verdreef-/130990857393-f02b02ed
Om maar aan te sluiten bij een ander artikel van vandaag, van Arne van der Wal over de voedingsmiddelenindstrie, lijkt het gebruik van vunzige additieven als "pink slime" in die industrie zijn beste tijd te hebben gehad, maar wordt er in de politiek nog volop gebruik van gemaakt.
Hilterman
Politici zoeken niet naar de oorzaak van gemaakte blunders maar proberen slechts de Ns en haar medewerkers zwart te maken. Politici worden ontzien hoewel de politiek de oorzaak is van dit debacle.
Wanneer ik zoals Engelhardt door van Toorenburg zo onbeschoft zou zijn behandeld had ik de commissie de keus gegeven inbinden en mij de gelegenheid te geven te verklaren wat ik van belang acht of vertrekken.
Je staat als getuige wel onder ede maar je bent niet verplicht te verklaren of te blijven.
bos