
Follow the Money duikt in de wereld van de 'commodities'.
Van slavernij beschuldigde koffietelers doen ongehinderd zaken – met steun van Nederlandse banken
Complexe regels lokken fraude met biodiesel uit
Toezichthouder krijgt eindelijk tandjes in biodieselsector
Grootschalige fraude met biodiesel stoot ‘Veluwse vetkoning’ van zijn troon
Je hangt een kroket in het vet en je kunt biodiesel maken
Rotterdamse biodieselproducent veel minder duurzaam dan gedacht
Miljoenenverlies door onregelmatigheden bij schimmig Rotterdams handelshuis Nidera
Telefoontap: Shell-topmannen praten over omkoping in Nigeria
Smerig spel door sponsor FC Emmen?
Dít hield de megazwendel in bij het Rotterdamse handelshuis Nidera
De frauduleuze ontdekkingsreizigers in de duurzame biodieselhandel
De Europese fraude-opsporingsdienst OLAF trok een paar putdeksels open in de handel in Amerikaanse biodiesel. En jawel, het begon flink te stinken. Zo zijn er tientallen miljoenen euro’s aan Europese invoerrechten ontweken door een gigantische omweg via India te maken. Een déjà vu.
Om Europese importheffingen op Amerikaanse biodiesel te omzeilen moesten schepen letterlijk een flinke afstand afleggen, een omweg van zeker 18 duizend zeemijlen – omgerekend zo’n 33 duizend kilometer. Gesubsidieerde biodiesel werd in 2010 en 2011 vanuit de Verenigde Staten niet rechtstreeks naar de haven van Antwerpen gevaren, maar stoomde eerst helemaal door naar India (!) om vervolgens rechtsomkeert te maken en via het Suezkanaal naar Antwerpen te varen.
Toch was deze enorme omweg – tot vijfmaal toe – profijtelijk. Met het volgen van deze route kon bijna 22 miljoen euro aan importbelastingen worden ontweken in België en 10 miljoen euro in Spanje, onthulde de Europese fraude-opsporingsdienst OLAF vorige week tijdens een persconferentie waarbij de dienst aandacht besteedde aan deze onfrisse handelspraktijken. De ontdekking van de India-route was overigens opgewarmd nieuws, die was al in 2012 door het Belgische dagblad Het Laatste Nieuws beschreven. Bovendien waren er destijds Kamervragen gesteld in de Belgische senaat. Niettemin zijn de nu bekendgemaakte details opmerkelijk.

Ontduiken importheffingen
Het OLAF-onderzoek spitste zich toe op deze omvangrijke biodieselfraude vanuit de Verenigde Staten via de Indiaroute. De fraudeurs maakten gebruik van het feit dat Indiase biodiesel een preferentiële status heeft, waardoor géén importheffingen worden opgelegd bij invoer in de Europese Unie. Biodiesel afkomstig uit de Verenigde Staten daarentegen krijgt te maken met zeer hoge importheffingen.
OLAF-woordvoerder Alina Burea gaf Follow the Money een toelichting op details van het onderzoek, dat tot stand kwam in samenwerking met de Belgische douane. Zo begon de fraude in augustus 2009 toen een internationaal handelsbedrijf met kantoren in de VS, Canada, Zwitserland en België contact opnam met een Indiase biodieselproducent om te gaan handelen in de 'driehoek' USA-India-EU. ‘Het was een frauduleuze route waarbij Amerikaanse biodiesel geëxporteerd werd naar India om daarna als Indiase biodiesel weer geëxporteerd te worden naar de Europese Unie. Door het gebruik van deze methode ontdook de Belgische importeur Europese importheffingen op Amerikaanse biodiesel.’
De OLAF-woordvoerder gaf verder aan dat de opgespoorde biodieselfraude betrekking had op 73.181 ton Amerikaanse biodiesel (circa 73 miljoen liter), in de periode 2010-2011 vanuit India verscheept naar de EU-landen Spanje en België. De frauduleuze handel werd gecoördineerd vanuit het Zwitserse kantoor van het handelsbedrijf. OLAF openbaart hierbij niet de naam van het betrokken handelsbedrijf, maar volgens een goed ingevoerde bron van Follow the Money betreft het Astra Oil Trading (AOT), dat tot voor kort ook vanuit Rotterdam opereerde. Inmiddels worden de internationale handelsactiviteiten van het bedrijf voortgezet vanuit AOT Energy, gevestigd in Zug, Zwitserland. AOT Energy is gevraagd om een reactie maar geeft aan ‘geen commentaar’ te geven.
Omkatten
De crux van de frauduleuze handelspraktijken zat in het veranderen van de aanduidingen van de originele herkomst van de lading biodiesel: Voorzien van het stempel 'Verenigde Staten' als land van herkomst worden er stevige importheffingen op de lading in rekening gebracht. Wanneer die herkomstaanduiding op slinkse wijze omgezet kan worden naar 'India', wordt de lading gewoon doorgelaten zonder betaling. Deze truc leidde tot een opmerkelijke stroom ladingen van, tezamen, 73 duizend ton duurzame biodiesel van de Verenigde Staten naar India.
'Goederen werden daar al dan niet opgeslagen', aldus woordvoerder Francis Adyns van de Belgische Federale Overheidsdienst Financiën (FOD) die betrokken was bij het OLAF-onderzoek, 'maar in elk geval overgeladen in andere vrachtschepen en dan vervoerd naar Europa waar ze ter verbruik werden aangegeven’.
Er werden zeker 18 duizend extra zeemijlen gemaakt
Met andere woorden, er werden zeker 18 duizend extra zeemijlen gemaakt. Het betrof volgens Adyns in totaal vijf zendingen waarvan er één gedeeltelijk in Spanje werd aangegeven. De rest kwam aan in de haven van Antwerpen.
Het gezamenlijke onderzoek van OLAF en de Belgische douane zorgde ervoor dat alsnog voor bijna 22 miljoen aan importheffingen werd opgevoerd plus een boete van eveneens 22 miljoen euro (specifiek: 1,8 miljoen aan invoerrechten, 8,4 miljoen aan antidumpingrechten en 11,6 miljoen aan compenserende rechten). In Spanje kreeg het handelsbedrijf ook nog eens voor bijna 11 miljoen euro aan (douane)naheffingen opgelegd.
Subsidie wordt winstmarge
De Indiaroute is allesbehalve uniek. Biodieselhandelaren hebben al vaker ontdekkingstochten uitgevoerd om importheffingen te omzeilen. Bekende omwegen gaan langs Noorwegen en Canada. De gemene deler: de betreffende biodiesel is steeds afkomstig uit de Verenigde Staten, want biodiesel wordt daar sinds 2004 zwaar gesubsidieerd. Ruim 25 dollarcent per liter. Doel is Amerikaanse pomphouders te stimuleren om duurzamere biodiesel aan te bieden langs, pakweg, Route 66.
Maar gewiekste handelaren grepen het kwartje subsidie vooral aan als winstmarge bij export. Ze verkochten en masse de goedkope Amerikaanse biodiesel aan afzetmarkten in de Europese Unie vanwege de grote vraag daar naar biobrandstoffen. Lidstaten moeten sinds 2005 het gebruik van biobrandstoffen verplicht stellen. In de praktijk leidden Europese richtlijnen ertoe dat brandstofleveranciers zoals Shell, BP, Total, Gulf en familiepompen de door hen aangeboden benzine en/of diesel bijmengen met een paar procent biobrandstoffen zoals biodiesel en ethanol.
Genoemde handelaren haakten in op deze vraag en overspoelden de Europese markt met gesubsidieerde Amerikaanse biodiesel. Het gevolg: Europese biodieselproducenten werden kapotgeconcurreerd. De belangenvereniging European Biodiesel Board trok daarop aan de bel en bereikten daarmee dat de Europese Commissie in 2009 een barrière opwierp in de vorm van hoge importheffingen op Amerikaanse biodiesel. Deze zogeheten antidumpingrechten en compenserende rechten konden al snel 30 cent per liter betekenen op Amerikaanse biodiesel. Daardoor was de directe route Amerika – Europese Unie niet lucratief meer.
De gemene deler is biodiesel afkomstig uit de Verenigde Staten. Die wordt zwaar gesubsidieerd
Ontduikingsreizen
Desondanks bleven de potentieel hoge marges loeren. Handelaren zochten naar omwegen. Zo ging het Rotterdamse handelshuis Nidera de importheffingen omzeilen door de Amerikaanse biodiesel eerst helemaal naar Canada te transporteren om daarna het zónder importheffing in te voeren in de Europese Unie. ‘Dat is een heel simpel trucje om het land van herkomst te verbloemen,’ legde een voormalig medewerker van Inspectorate, een bedrijf dat onder meer ladingen biodiesel controleert, vorig jaar aan FTM uit. ‘Als je in een ander land bijlaadt danwel bijmengt dan verander je het product aan boord. In het land van bijmengen wordt de Bill of Lading opnieuw uitgegeven en verandert de origin naar bijvoorbeeld Canada,’ aldus de medewerker over de praktijk die re-BL-en wordt genoemd. De Canadese sluiproute van Nidera werd ook al doorgeprikt door OLAF. Follow the Money achterhaalde in deze longread dat Nidera voor deze frauduleuze handelsroute een naheffing kreeg opgelegd van 25 miljoen euro.
De Europese Commissie is anno 2016 nog steeds beducht op de malafide handelspraktijken van biodieselhandelaren. Vorig jaar september zijn de antidumping-maatregelen op Amerikaanse biodiesel met nog eens vijf jaar verlengd.
4 Bijdragen
Danny Split 7
De wet is gelijk aan ethiek in onze modern cultuur.
Miljarden worden betaald voor het verminderen van onze impact op het klimaat, en alle moeite is op deze manier voor niks. Sociale onrust, economische ongelijkheid en grote corporaties blijven hun zakken vullen.
De hele mensheid zal verdwijnen op dezelfde manier dat het Romeinse rijk is gevallen.
Ieder voor zich en god bestaat niet, waar gaat het heen?
Lydia Lembeck 12
Danny SplitIk zie het inderdaad zwart in. Sorry.
Aangevuld hiermee voor Danny: https://nl.wikipedia.org/wiki/Georgia_Guidestones
Lees maar wat er op die stenen staat en dan m.n. de eerste 'wet', want de rest ziet er niet eens zo slecht uit, maar het venijn zit in de eerste regel:
Maintain humanity under 500,000,000
In perpetual balance with nature
500.000.000 Vijf miljard mensen maximaal. We zitten inmiddels al dik over de 7 heen en de voorspellingen zijn dat vrij snel de 10 miljard gehaald zal worden. Waar moeten al die extra mensen naar toe dan?
Danny Split 7
Lydia LembeckJe geeft aan 5 miljard mensen maximaal, 500.000.000 is 500 miljoen, een half miljard.
Het is theoretisch mogelijk 10 miljard mensen van een adequate leefstijl te voorzien. Helaas zullen er dan extreme veranderingen moeten komen in onze doen en laten. Vooral op het gebied van voeding, de bio-industrie heeft een enorme impact op het klimaat. Vele mensen zouden dan geen tot amper vlees meer kunnen eten.
Helaas in een democratie, voor zover we die hebben, kan het een politici al snel zijn carrière kunnen kosten door enkel te gaan spreken over het eten van aanzienlijk minder vlees. De lobbyisten, juristen en aandeelhouders en eigenaren van de vleesindustrie zullen daar persoonlijk op toezien. Genoeg info over de werkwijzen van industrieën en lobbyisten op deze website.
Dus dan is spreken over overbevolking en de reductie daarvan politiek gezien verstandiger en veiliger.
Helaas staan politici in deze samenleving zelden bekend als empathische personen met een brede toekomstvisie die het puur voor de medemens doet. Neen het zijn carrière tijgers die vaak de moderne wereld en haar status quo beschermen met als resultaat een promotie naar de corporate sector.
Lydia Lembeck 12
Danny SplitDie 10 miljard worden o.a. genoemd in de docu 1 van Groen Goud (Tegenlicht). Maar ook daar werd erbij vermeld volgens mij dat de verdeling van grondstoffen en voedselproductie e.d. veel beter verdeeld moeten worden over de gehele wereldbevolking dan nu het geval is. Nu zit alle rijkdom vooral bij Europeanen en Amerikanen en inmiddels ook bij Chinezen. De rest van de wereld lijdt honger. Soms heel erg.
Vlees is niet nodig. We zouden toekunnen met algen die je kunt kweken en daarmee bespaar je ongelooflijke hoeveelheden drinkwater. Maar ook voedingsgewassen die voor vee gebruikt worden en ook voor menselijke consumptie gebruikt kunnen worden.
Ik denk dat we het heel aardig eens zijn met elkaar.
https://www.youtube.com/watch?v=YBLZmwlPa8A
http://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2014-2015/groen-goud-2.html