De genadeloze mentaliteit van e-commerce-gigant Alibaba

Na de Amerikaanse beursgang is de kans groot dat de Chinese e-commerce gigant Alibaba westwaarts zal uitbreiden. De messen kunnen geslepen worden. Follow The Money sprak 'ervaringsdeskundige' Marc van der Chijs. 'Ze hebben de reputatie keihard te concurreren op een manier die buiten China vaak als onethisch gezien wordt.'

De Starlight Roof op de achttiende verdieping van het Waldorf Astoria hotel in New York vormde maandag het decor van de eerste road show-dag van Jack Ma, de voorman van het grootste e-commerce bedrijf ter wereld: Alibaba. Het doel is om binnen twee weken institutionele beleggers te interesseren voor de 320 miljoen aandelen die het bedrijf later deze maand zal uitgeven op de New York Stock Exchange. Alibaba zal bij de prijs per aandeel van 66 dollar ruim 21 miljard dollar ophalen. Alibaba overvleugelt daarmee de ipo van Facebook (16 miljard), Visa (17,9 miljard) en General Motors (16 miljard). Door de beursgang zal de waardering van Alibaba naar verwachting 163 miljard dollar bedragen.

Dark horse

‘Bijna niemand had verwacht dat Alibaba zó groot zou worden. Het was vanaf de start een dark horse,’ zei Planet Internet-medeoprichter Michiel Frackers in maart toen Follow The Money een bedrijfsprofiel maakte van de Chinese e-commerce gigant annex winstmachine.
'Een belang nemen in de marktleider is de snelste manier om dat te doen'
Alibaba heeft inmiddels 80 procent van de Chinese e-commerce-markt in handen, maar laat zich daarbuiten ook niet onbetuigd. Enkel dit jaar al heeft Alibaba voor 4,6 miljard dollar aan overnames gedaan. Het credo daarbij lijkt diversificatie, want ze breiden nu vooral uit naar níet e-commerce gerelateerde markten. Begin dit jaar kochten ze zich voor ruim 800 miljoen dollar in bij de filmproducent en distributeur ChinaVision Media Group en ze namen voor 1,2 miljard een belang in China’s grootste online videodienst Yuokou Tudou. ‘Net zoals als Tencent en Baidu (twee andere Chinese internetbedrijven, red.) wil Alibaba een conglomeraat worden van allerlei internetactiviteiten en daar valt dus ook online video onder,’ zegt ondernemer Marc van der Chijs, mede-oprichter van online videosite Tudou dat in 2011 naar de Nasdaq-beurs ging, 174 miljoen dollar ophaalde, daarna samenging met concurrent Youkou, en nu dus als marktleider Youkou Tudou deels is overgenomen door Alibaba. ‘Een belang nemen in de marktleider is de snelste manier om dat te doen, ze hadden er toch voldoende cash voor. Tudou is daarnaast natuurlijk erg sterk op consumer media gebied, iets waar Alibaba weinig tot geen ervaring mee had.’

Keihard kapot concurreren

De ‘oorlogskas’ van Alibaba zal door de beursgang overlopen en een tweede overnamegolf zal zich volgens Van der Chijs niet beperken tot de Chinese landsgrenzen. ‘Als Alibaba in New York aan de beurs genoteerd staat, en een succes is, zullen meer mensen vertrouwen in het bedrijf krijgen. De kans is dan groot dat ze - net als Baidu en Tencent - ook naar het Westen zullen gaan om daar activiteiten op te zetten. De vraag is of ze dit zélf zullen doen of dat ze bedrijven als Marktplaats zullen kopen (zoals Ebay dat in 2004 deed red.). Door een beursnotering is het plotseling veel makkelijker om overnames te doen in cash of in aandelen.’
'Na de beursgang is Alibaba zo rijk dat ze diensten gewoon een tijdlang gratis aan gaan bieden totdat de concurrentie failliet is'
Mocht Jack Ma zijn online imperium willen uitbreiden dan kunnen de messen geslepen worden. ‘De drie grote spelers in China (Baidu, Tencent en Alibaba, red.) hebben alledrie de reputatie keihard te concurreren op een manier die buiten China vaak als onethisch gezien wordt. Ik heb persoonlijk gelukkig Alibaba nooit als concurrent gehad - helaas wel Tencent en Baidu - maar dankzij Alibaba is eBay uit China vertrokken,’ zegt Van der Chijs. De marktdominantie van Alibaba (80 procent van de e-commerce markt in China) is onstuitbaar. ‘Door hun marktmacht zijn ze in staat om hele sectoren te domineren. Alibaba heeft in China vooral lokale e-commerce en payment-bedrijven weggeconcurreerd. Na de beursgang is Alibaba zo rijk dat ze diensten gewoon een tijdlang gratis aanbieden totdat de concurrentie failliet is. En mocht dat niet werken dan kopen ze het alsnog.’ Een tegenaanval op Alibaba’s handelsplatformen, zoals cash cow Taobao, is onrealistisch. ‘Taobao is niet te kopiëren, omdat ze simpelweg te groot zijn en elke concurrent kapot proberen te maken. Ik geloof niet dat één van de andere grote internetbedrijven in staat is om Alibaba's belangrijkste producten aan te vallen. Maar Alibaba kan wél aanvallen op producten van hun concurrenten.’

Mes tussen de tanden

Kortom, de wat ielige ogende Alibaba-voorman Jack Ma weet hoe hij een mes tussen zijn tanden moet klemmen. Tijdens zijn roadshow kan hij bovendien vlijmscherpe cijfers overhandigen aan het consortium van underwriters en potentiële beleggers. Uit de onlangs gedeponeerde SEC-filings bleek dat Alibaba’s omzet in het tweede kwartaal 2,54 miljard dollar bedroeg, een stijging van 46 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De nettowinst bedroeg maar liefst 2 miljard dollar, maar dat moet deels op conto geschreven worden van een opwaardering van deelnemingen in andere bedrijven. Jack Ma kan desondanks kwartaal-op-kwartaal bizar hoge operationele winstmarges presenteren, die richting de 45 procent gaan.  

Tsinghua Innovation Forum In Beijing...BEIJING, CHINA - APRIL 19:  (CHINA OUT) Jack Ma, chairman and CEO of Alibaba Group, speaks at the Tsinghua Innovation Forum at Tsinghua Science Park (TusPark) on April 19, 2011 in Beijing, China. The Tsinghua Innovation Forum is a part of Tsinghua University Centenary Celebrations, which held by Tsinghua University and Development Research Centre of the State Council.  (Photo by ChinaFotoPress/Getty Images) Alibaba-oprichter Jack Ma

Een ander wapenfeit vormt Alibaba's verovering van de smartphone. In het tweede kwartaal vond bijna een derde van alle handelstransacties op Alibaba’s platformen mobíel plaats. Enkel in juni waren er al 188 miljoen actieve gebruikers op een smartphone (totaal aantal smartphone gebruikers in China bedraagt 500 miljoen). Van alle Chinese handel via online marktplaatsen verloopt ruim 87,2 procent via apps van Alibaba. Kortom, een slimme zet. ‘Tot voor kort gebruikten veel mensen buiten de grote steden vooral internetcafés om op internet te komen,’ zegt Van der Chijs. ‘Smartphones zijn echter veel goedkoper geworden, goede Chinese smartphones kosten minder dan 100 dollar. Daardoor zie je mensen die voor het eerst zelf internettoegang hebben via een telefoon. Taobao heeft bovendien een heel goed werkende mobiele site die ook voor newbies op Internet zonder problemen is te gebruiken. Het betalen bij Taobao via een mobiele telefoon is net zo makkelijk als via een computerbrowser.’

Trays met bier

De in China wonende handelaar annex bitterballenfabrikant Benjamin Broekman weet er alles van. ‘Iedereen die ik ken - en dat zijn er heel veel - hebben een Taobao en Tmall account waar ze dagelijks mee in de weer zijn. Als je in China iets wil kopen wil ga je als eerste even zoeken op Taobao en Tmall wat de prijzen en vooral de aanbiedingen zijn.’ Het blijft dan niet beperkt tot goedkope confectie. ‘Het enige wat we nog via het ouderwetse winkelsysteem kopen, zijn verse etenswaren, want de rest is niet enkel goedkoper via het Taobao/Tmall-systeem maar je hoeft het ook niet meer te sjouwen. Alle trays met bier, frisdranken en conserven worden keurig netjes bij je thuis afgeleverd en altijd goedkoper. Het logistieke systeem is ook perfect, want er wordt ook op zaterdag en zondag geleverd.’

Werelddominantie

Broekman heeft dan ook veel vertrouwen in Alibaba. ‘Jack Ma staat bekend als integer en is één van de weinige Chinese miljardairs die niet via de politieke kanalen zijn imperium heeft opgebouwd. Politieke schandalen zijn daarom niet te verwachten en het is hier algemeen bekend dat vier investeringsmaatschappijen met politieke achtergronden in totaal 2 procent van de aandelen bezitten in Alibaba. Men ziet dat hier als een zekerheid, omdat de politiek dan de groei niet zal belemmeren. Ik denk dat Alibaba zeer spoedig het grootste en machtigste bedrijf ter wereld wordt. Alibaba is zijn tijd ver vooruit en de concurrentie is ver te zoeken.’
'Alibaba is zijn tijd ver vooruit en de concurrentie is ver te zoeken'
Van der Chijs, die China inmiddels verruild heeft voor Canada, verwacht ook dat Alibaba een wereldwijd succes wordt. ‘Veel mensen realiseren zich nog niet hoe extreem winstgevend Alibaba is. Hun operating margin is maar liefst 43 procent. Vergelijk dat eens met beurslieveling Amazon.com die met ongeveer dezelfde marktwaarde nauwelijks winstgevend is. Als het Alibaba lukt dat duidelijk te maken in hun road show verwacht ik ondanks de hoge prijs een enorme run op de aandelen. Het zou me niet verbazen als de uitgifteprijs de komende week zelfs nog omhoog gaat.’

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Dennis Mijnheer

Gevolgd door 1224 leden

Ontspoorde bedrijfskundige die alles wil weten van mannen en vrouwen met witte boorden. Tags: fraude, witwassen, omkoping.

Volg Dennis Mijnheer
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren