Haagse vastgoedbaas: 'Ik trok TEG om.'

    De val van Borsato’s The Entertainment Group herbergt een nog onopgehelderde episode. De rol van Marco Krol, een rijkeluiszoon met geldingsdrang. 'Ik een Lakeman? Teveel eer!'

    In de wandelgangen van de Amsterdamse rechtbank fluisterde hij het vorige week rond tegen aanwezige journalisten. ‘Ik heb een vriendinnetje bij de Telegraaf. Dus als je mij voor de voeten loopt dan weet je dat je wat te wachten staat.’

    Marco Krol (1970), een miljonairszoon uit een Haags schoenengeslacht, noemt zichzelf ‘publiciteitschuw’, maar blijkt niettemin dè grote mediamanipulator te zijn achter de val van The Entertainment Group (TEG), het vermaakconcern van Marco Borsato.

    ‘Marco Krol is de Lakeman van TEG’, zeggen insiders, knipogend naar de bedrijfs-luis-in-de-pels die met zijn haal-je-geld-weg oproep in Goedemorgen Nederland DSB de afgrond induwde.

    Henk Keilman, de Amsterdamse groeninvesteerder, die samen met Krol in Lab Venture, een aan TEG gelieerd bedrijf investeerde, reageert met een ironische oneliner op ‘de rol van Krol’. ‘Je hebt rolletjes en je hebt Krolletjes’.

    De biecht van Krol van een week geleden blijkt een nieuwe episode in het faillissementsdrama van de populaire volkszanger. Curator Jan Padberg besteedde er twee weken geleden al een paar alinea’s aan in zijnfaillissementsverslag. De bijdrage van de media was ‘niet bevorderlijk voor de continuïteit van de onderneming.’

    Paul Brinks, een van de oud-aandeelhouders in TEG, noemt de Padberg’s media-analyse desgevraagd ‘nogal een eufemisme’. ‘Ik heb het achter me gelaten, want het is een moeilijke periode geweest.’ Veel meer wil hij er niet te veel over zeggen. ‘In zijn algemeenheid: als de publiciteit niet over ons heen was gedonderd waren we niet ten onder gegaan.’

    Het ‘vriendinnetje bij de Telegraaf’ bleek een tekstschrijfster met veel fantasie. In de berichtgeving van de wakkere krant stondenberichten over intercorporale Kerst-orgies, cocaïnesessies, sektegedrag, faillissementsfraude en persoonlijk gegraai.

    Padberg, vooralsnog de enige officiële financiële geschiedschrijver, vond de decadente uitspattingen echter niet terug in zijn boekenonderzoek, maar ja, dát was ver na de begrafenis.  Unico Glorie, een TEG-aandeelhouder die al zijn geld verloor door het faillissement, hoont door de telefoon: ‘Die TEG-orgie heb ik in ieder geval nooit mogen meemaken.’
     
    Oud-TEG-directeur Brinks, die zich nog steeds ledig houdt met de afhandeling van het faillissement, meent dat de publiciteitsgolf hem en zijn bedrijf uiteindelijk nekten: ‘We hadden een liquiditeitsprobleem, maar dat waren we aan het oplossen.’

    De zittende directieleden hadden al een businessplan klaarliggen om het entertainmentbedrijf te redden. Daartoe werden Henk Keilman, samen met andere mogelijk nieuwe TEG-investeerders, benaderd.

    Keilman reconstrueert: ‘De kosten waren te hoog, de business was te versnipperd, maar het bedrijf was niet ten dode opgeschreven. Met extra kapitaal had het gered kunnen worden. De groep mogelijke investeerders was bereid mee te doen.’

    En toen stortte de lawine met negatieve informatie naar beneden. De Telegraaf opende begin september met de berichtgeving dat de banken beslag hadden laten leggen bij de entertainmentfabriek van Borsato.

    Bron? Marco Krol.

    De Haagse vastgoedondernemer belt met de Telegraaf om het nieuws te verspreiden, nadat hij, vertellen insiders, nogal ruzie had gekregen met TEG-mededirecteur Rik van den Boog, die hij ervan verdenkt zijn investering in Lab Venture (3 miljoen euro) te hebben aangewend om schulden van TEG af te lossen. ‘Ik heb de Telegraaf slechts getipt met nieuws. Met TEG heb ik niks te maken.’

    Maar TEG wel met hem, aangezien de publiciteit het herstelplan danig verstoorde. Het beslag-verhaal in de Telegraaf van verslaggever Bart Mos leidt tot een eerste paniekreactie bij het TEG-personeel, en vooral bij geschrokken artiesten, zoals Ilse de Lange en Guus Meeuwis.

    Vooral de Brabantse bard zorgde voor veel omzet. Brinks: ‘Ja, dat was toch vervelend, want als artiesten weglopen, hol je je business behoorlijk uit.’ En juist met díe bekende artiesten had een doorstart gemaakt kunnen worden, was de bedoeling. Glorie: ‘Met een nieuwe kapitaalinjectie en een sobere kostenstructuur had het bedrijf door kunnen gaan.’

    Maar Krol, zelf niet eens aandeelhouder in TEG, heeft daar kennelijk geen zin in. Hij aast op ‘oplichter’ Van den Boog, de man die zijn investering zou hebben afgepakt. Tijdens een lunchbijeenkomst op Prinsjesdag 2009 in het Haagse etablissement Sauer verklaart hij ten overstaan van sommige gasten dat hij ‘TEG heeft omgetrokken’, hoort Keilman, die aanwezig is op het parlementaire volksfeest in de residentie.

    Een aantal dagen eerder is de genadeklap dan al uitgedeeld met een nóg fataler verhaal in de krant, waarin zelfs wordt gesproken over mogelijke ‘faillissementsfraude’, een aantijging die later overigens niet terug te lezen is in het rapport van curator Padberg.
    Krol ontkent elke betrokkenheid bij de val van TEG. ‘Ik een Lakeman? Dat zou teveel eer zijn. Ik wilde investeren, maar toen werd mij een kunstje geflikt.’

    De gedupeerde Unico Glorie laat weten een onderzoek te starten naar het rolletje van Krolletje. ‘Al hij werkelijk deze rol heeft gespeeld, is dat volstrekt kwalijk. Dit moet worden uitgezocht. Vroeg of laat kom ik achter hem aan.’

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Redactie

    Gevolgd door 219 leden

    Volg Redactie
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren