SEC vs Facebook

    De beurswaakhond SEC hangt de vuile was buiten over de informatieverschaffing voorbeurs van Facebook. Facebook's wankele verdienmodel in de mobiele markt werd kunstmatig gestut.

    Facebook blijkt voor de beursgang de zaken consequent rooskleuriger voorgesteld dan ze in werkelijkheid waren. De beurswaakhond SEC hangt nu de vuile was buiten over de periode voorbeurs. Bloomberg schrijft vandaag een mooi stuk over de pogingen van Facebook om het wankele verdienmodel te stutten. De grootste angel zat in het mobile device-segment (smartphone en tablets).


    Barbara Jacobs van beurswaakhond SEC werd door Facebook veelvuldig het bos in gestuurd zodra ze kritische vragen stelde aan Facebook, blijkt uit emails waaruit geciteerd wordt door Bloomberg. Cijfers die bijvoorbeeld als (harde) cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen werden gepresenteerd, bleken (gekleurde) marketing-cijfers te zijn. De strijd om betrouwbare informatie was hevig. De SEC aan de ene kant, Facebook en het advocatenteam van Fenwick & West aan de andere kant. Een paar weken voor de beursgang (IPO  op 17 mei) was er nog steeds gesteggel over relevante informatie.

     

    Worstelen met mobiele markt
    Het meest heikele punt betrof Facebook’s indicatoren op de mobile market. Slechts acht dagen voor de ipo gaf Facebook eindelijk toe dat de advertentieomzet achterbleef bij de groei van mobiele gebruikers (die minder advertenties bekijken dan PC-gebruikers). Het was een zorgwekkende constatering aangezien het aantal mobiele Facebook-gebruikers sterk steeg: begin deze maand werd het aantal maandelijks actieve Facebook-gebruikers vastgesteld op 1 miljard en daarvan bezochten maar liefst 600 miljoen mensen Facebook via een smartphone.

     

    Advertentie-omzet

    Dat aantal steeg in de afgelopen 9 maanden met 41 procent. Facebook moest uiteindelijk erkennen dat de advertentieomzet achterbleef bij de stormachtige groei van mensen die op hun smartphone inloggen op hun Facebook-pagina.Deze cruciale informatie konden de hoge verwachtingen bedreigen - wat uiteindelijk ook gebeurde.


    Analisten beginnen steeds meer te twijfelen of Facebook advertentie-technisch grip gaat krijgen op de mobiele markt. ‘We worden steeds sceptischer over hun verdienmodel,’ zegt Richard Greenfield, analist van BTIG Research twee dagen geleden aan Bloomberg Television die inmiddels een ‘sell’ advies geeft bij de aandelen die een introductiekoers van $38 hadden en inmiddels op nog geen 20 dollar.


    Bron: Bloomberg
     

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Redactie

    Gevolgd door 209 leden

    Volg Redactie
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren