
Wat voor de bovenwereld geldt, is net zo waar voor de onderwereld: wie wil weten waar de macht zit, volgt het geld. Lees meer
Criminaliteit stopt niet als er een kopstuk achter de tralies verdwijnt of een drugslijn wordt opgerold. De miljoenenwinsten dienen als smeermiddel voor een bestaan in de bovenwereld, met hulp van corrupte ambtenaren en gedienstige financieel dienstverleners. En dat is niet de enige grote geldstroom: er vloeien miljarden belastinggeld naar criminaliteitsbestrijding.
Nederlandse vastgoedmiljonair blijkt makelaar van de internationale cocaïnemaffia
Zaak tegen maffiakopstuk Raffaele Imperiale legt Nederlandse cocaïnehandel bloot
Dilan Yeşilgöz, de juiste vrouw op Justitie met een vervelende VVD-erfenis
Het Spaanse openbaar ministerie heropent witwaszaak ING
De lelijke achterkant van de kroongetuigendeal: Nabil B. klaagt over zijn ex-advocaat
Follow the Money duikt in de wereld van de georganiseerde misdaad
OM-topman: ‘We onderschatten wat de georganiseerde misdaad in dit land bereikt’
Justitie worstelt met kroongetuigen, maar de minister wil er juist meer
Het ‘super-rechercheteam’ van Grapperhaus was van meet af aan kansloos
Politie en OM wisten al in 2018 dat advocaat en neef van Taghi niet deugde
Dilan Yeşilgöz, minister van Justitie en Veiligheid tijdens het vragenuur in de Tweede Kamer op 13 december 2022. © Laurens van Putten / ANP / Hollandse Hoogte
Dilan Yeşilgöz, de juiste vrouw op Justitie met een vervelende VVD-erfenis
Met haar eerste jaar op Justitie en Veiligheid achter de rug heeft Dilan Yeşilgöz zich een gedreven minister getoond. Maar ze loopt ook tegen de erfenis van haar eigen VVD aan: jarenlange bezuinigingen en reorganisaties hebben hun tol geëist bij politie en justitie. En terwijl de minister een harde aanpak van misdaad belooft, bezuinigt de politie stilletjes op de recherche.
- In haar eerste jaar als minister van Justitie en Veiligheid ging Dilan Yeşilgöz voortvarend van start.
- Ze liet het in bureaucratie verzandde Multidisciplinaire Interventie Team sneuvelen en stelde een harde deadline aan het slagen van diens opvolger, de Nationale Samenwerking tegen Ondermijnende Criminaliteit.
- Dit leverde haar veel krediet op, zowel in het politiekorps als bij de media. Maar hoe verder? Yeşilgöz erft flinke problemen.
- Er is veel minder blauw op straat dan beloofd en de komende jaren gaan zeventienduizend politieagenten met pensioen. De Landelijke Eenheid moet weer zwaar reorganiseren om het onveilige werkklimaat te repareren.
- Voor een groot deel hebben Yeşilgöz’ VVD-voorgangers deze problemen veroorzaakt. Kan deze law & order-minister orde op zaken stellen?
‘Ze was teleurgesteld en boos,’ schreef een ambtenaar van Defensie op 26 april aan zijn collega’s over een sessie met Dilan Yeşilgöz. De minister van Justitie had de dag ervoor het zoveelste overleg gehad over het Multidisciplinaire Interventie Team (MIT). Dat was in 2019 na de moord op Derk Wiersum opgericht door haar voorganger, Ferdinand Grapperhaus.
Het MIT had hét wapen moeten worden tegen de zware criminaliteit. Vanaf de eerste dag maakten de betrokken organisaties – zoals politie, OM, FIOD, Defensie, douane en Koninklijke Marechaussee – ruzie over geld, personeel, bevoegdheden en wat dit nieuwe team eigenlijk moest gaan doen.
Dilan Yeşilgöz was als Kamerlid bijzonder kritisch. Zo vroeg ze in februari 2021 aan Grapperhaus waarom het MIT eigenlijk was opgericht, wat het toevoegde aan bestaande organisaties en wat de concrete doelstellingen waren. Blijkbaar had ze goed geluisterd naar de grieven van de politietop, want het waren precies de bezwaren die het hoofd van de Landelijke Recherche, Andy Kraag, ook uitte in de Telegraaf.
Het kwam dus voor niemand in Den Haag als een verrassing dat het voortbestaan van het MIT onder minister Yeşilgöz aan een zijden draadje kwam te hangen. Begin april kwamen er zogenoemde pressure cooker-sessies waarin alle betrokkenen in twee pagina’s concreet op moesten schrijven wat het team zou gaan doen. Maar zelfs die crisis-bijeenkomsten leverden wéér een vage notitie op.
Daarom was Dilan Yeşilgöz dus ‘teleurgesteld en boos’. Tussen honderden pagina’s met gortdroge ambtelijke mails en nota’s, die Follow the Money verkreeg via een beroep op de Wet open overheid (Woo), valt zo’n recht-voor-zijn-raap zinnetje ineens op. Het was ‘1 voor 12’ voor het MIT en er waren twee opties: ‘stekker eruit’ of ‘laatste poging’.
De Telegraaf twitterde het nieuws over het MIT om 15.47 uur. Het ministerie zette het persbericht om 16.00 uur online
Op 25 mei trok Yeşilgöz de stekker eruit. Ze bracht het nieuws zelf naar buiten in een interview met de Telegraaf: ‘Minister grijpt in: peperduur team in strijd tegen zware misdaad ontmanteld’.
De krant, die in de voorgaande jaren stem gaf aan de afkeer van dit nieuwe wapen tegen georganiseerde misdaad, twitterde het nieuws om 15.47 uur, het ministerie zette het persbericht om 16.00 uur online. De minister verzachtte voor de Kamer de pijn nog enigszins: het MIT wordt – weliswaar flink afgeslankt – omgebouwd tot de Nationale Samenwerking tegen Ondermijnende Criminaliteit (NSOC).
Het leidde tot verontwaardiging bij Defensie. Op 25 mei appte iemand: ‘Vind dit eigenlijk best bedroevend wat deze minister hier doet.’ Het voelde ‘als een aanval in de rug’. Bij navraag door Defensie schoof een ambtenaar van Justitie de schuld in de schoenen van John van den Heuvel. De journalist had dit ‘totaal uit context gehaald’.
Op 27 mei stelde een Defensie-medewerker dat het beeld dat Yeşilgöz naar buiten had gebracht, rectificatie behoefde. ‘Met deze beeldvorming gaat niemand voor achttien maanden zijn naam verbinden aan de NSOC als directeur.’ Maar de ambtenaren van Defensie beseften dat ruzie maken met Justitie en politie weinig zin had: ‘We blijven elkaar sowieso tegenkomen.’
‘Nog iets positiefs over samen een succes maken’
De naadloze afstemming tussen de Telegraaf en haar eigen ministerie laat zien dat Yeşilgöz haar pr prima op orde heeft. Een interne notitie van de minister op 17 mei over het MIT sluit af met een opmerking over de communicatie: ‘Nog iets positiefs over het samen een succes maken. Eerdere quote goud in handen?’
Die quote kwam ruim een week later inderdaad in het interview met de Telegraaf te staan. Binnenskamers waren medewerkers van Justitie en het Openbaar Ministerie (OM) een stuk cynischer, zo blijkt uit onderlinge appjes: ‘Ik ben blij dat ze stoppen met die onzin van het MIT.’ En: ‘Zo de grindbak ingereden.’
Er is intern ook veel scepsis over de opvolger die Yeşilgöz in de Telegraaf lanceerde: wie wil er na zo’n voorgeschiedenis en met een proeftijd van slechts anderhalf jaar zijn of haar loopbaan op het spel zetten bij de Nederlandse Samenwerking tegen Ondermijnende Criminaliteit? Het duidt op een veel grotere, onderliggende kwestie: Dilan Yeşilgöz heeft grootse ambities voor de aanpak van misdaad, maar ze heeft ook een hoop problemen geërfd, voor een groot deel veroorzaakt door haar eigen VVD.

Tot nu toe heeft de nieuwe bewindsvrouw ogenschijnlijk geen last van die erfenis. Ze ligt goed op het Binnenhof en bij de media. Dilan Yeşilgöz heeft vanaf haar entree in de Amsterdamse gemeenteraad in 2014 een mediageniek verhaal, dat ze inmiddels in tientallen interviews heeft verteld.
Ze is in 1977 geboren in Ankara en vluchtte in 1984 met haar moeder en haar zusje met een bootje naar Griekenland. Haar vader, een advocaat en criminoloog van Koerdische afkomst, was drie jaar eerder al gevlucht. Ze begon haar politieke carrière bij de Jonge Socialisten van de PvdA en de SP, maar knapte daar af op het slachtofferdenken. Ze voelde zich wel thuis bij de VVD, die meer uitgaat van eigen verantwoordelijkheid.
Ze is naar eigen zeggen een controlfreak: in het draaiboek voor haar huwelijk had ze om 14.11 uur een plaspauze gepland
Yeşilgöz verweeft het persoonlijke goed in haar politieke verhaal, waarin hard werken en law & order een belangrijke rol spelen. Ze is naar eigen zeggen een controlfreak: in het draaiboek voor haar huwelijk met René Zegerius had ze om 14.11 uur een plaspauze gepland. Ze heeft een uitstekende band met de media, zoals de Telegraaf, Wakker Nederland, Het Parool en Elsevier Weekblad (EW).
In de Amsterdamse gemeenteraad had ze stevige standpunten over veiligheid, zoals meer cameratoezicht en preventief fouilleren. Een verbod op het nasissen van vrouwen op straat werd haar bekendste wapenfeit. VVD-wethouder Eric van den Burg zei al in 2016: ‘Het is niet de vraag of ze naar Den Haag gaat, maar wanneer.’ Een jaar later kwam ze al in de Kamer, in 2017 werd ze staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat in het kabinet-Rutte III en in januari 2022 minister van Veiligheid en Justitie.
Hameren op de harde aanpak
Als Kamerlid bleef ze opvallen met harde uitspraken. Yeşilgöz heeft bijvoorbeeld gezegd dat ze de doodstraf voor Nederlandse IS’ers acceptabel vond en dat ze kinderen van IS’ers niet terug wil in Nederland. Dat soort uitspraken, die strijdig zijn met mensenrechtenverdragen, doet ze als minister niet meer. Wel hamert ze, in de traditie van haar partijgenoten op Justitie, voortdurend op een harde aanpak van misdaad.
Na haar HJ Schoo-lezing ging de meeste aandacht uit naar haar kritiek op ‘woke’ activisten en populistisch-rechts, maar ze sprak ook over georganiseerde misdaad als bedreiging voor de rechtsstaat. Ze noemde Italië als voorbeeld, waar politie en justitie al decennia succesvol tegen de maffia vechten. Veroordeelde maffiosi kunnen daar levenslang geïsoleerd worden opgesloten, zodat ze vanuit de gevangenis geen leiding meer kunnen geven.

Ook wil ze naar Italiaans voorbeeld, makkelijk en snel zonder strafrechtelijke veroordeling, bezittingen van criminelen confisqueren. Daarnaast wil ze de kroongetuigenregeling uitbreiden, zodat ook ‘kleinere vissen en helpers’ in ruil voor strafvermindering kroongetuige kunnen worden. Er komt structureel meer geld voor het beveiligen van bedreigde personen, zoals kroongetuigen, advocaten, rechters en journalisten.
Dat verhaal valt goed op het Binnenhof en bij de pers. Zo schreef John van den Heuvel van de Telegraaf afgelopen juni: ‘De korpsleiding van de Nationale Politie mag vooralsnog een voorbeeld nemen aan het leiderschap van deze minister. Ze is vrouw, heeft een cultureel diverse, want Turks-Koerdische achtergrond en is duidelijk niet bang om impopulaire maatregelen te nemen.Te zijner tijd de gedroomde opvolger van Henk van Essen?’
‘Het enige negatieve dat ik over haar kan vertellen is dat ze voor Ajax is,’ zegt hij tegen Follow the Money. Van den Heuvel kent haar al jaren goed. ‘Ik ben met haar mee geweest op studiereis naar Italië.’
De band is ook persoonlijk. Van den Heuvel kan alleen zwaar beveiligd door het leven. Yeşilgöz heeft altijd persoonlijke belangstelling getoond voor bedreigde journalisten, ook bij Paul Vugts van Het Parool.
‘Ze kan goed luisteren, en ze reist zich het schompes, naar de mensen in het veld’
Ze werkt hard, zegt Van den Heuvel: ‘Ze reist zich helemaal het schompes, om te luisteren naar politiemensen, boa's, gewoon de mensen in het veld.’ Ze wordt redelijk op handen gedragen. Ze is goed geïnformeerd over problemen op de werkvloer en heeft een goede politieke antenne.’ Door haar grote netwerk binnen politie en justitie, maar ook bij journalisten, advocaten en vakbondsmensen is ze niet alleen afhankelijk van wat haar ambtenaren haar vertellen.
Mooie plannen, maar geen geld
Jan Struijs, voorzitter van politiebond NPB, is als vakbondsman niet zo gecharmeerd van VVD’ers en law & order, maar hij kan het goed vinden met Dilan Yeşilgöz. ‘Ze heeft een hoge gunfactor. Er zit nogal wat achterstallig onderhoud bij politie. Bij de CAO-onderhandelingen wist ze heel slim draagvlak te creëren. Dan zegt ze: we zijn er bijna, nog even geduld. En dan komt ze ook met dat geld.’
Toch maakt Struijs zich ook ernstige zorgen: ‘Ze is heel ambitieus met allerlei mooie plannen, maar het geld is er niet. Dat kan botsen.’ De problemen bij de politie zijn groot. Racisme is een hardnekkig verschijnsel. Het werken onder dekmantel (undercover gaan) bleek zo onveilig dat de afdeling helemaal opnieuw opgebouwd moet worden.
De Landelijke Eenheid wordt na een verwoestend rapport over een onveilig werkklimaat opgesplitst – dat is wéér een zware reorganisatie na de moeizame vorming van de Nationale Politie. Door alle problemen staat de politietop feitelijk onder curatele.
Het tekort aan capaciteit is inmiddels structureel. De vakbond heeft al jaren zware kritiek op de bezuinigingen bij de politie. Er is veel minder blauw op straat dan beloofd en veel te weinig recherche. Die tekorten zullen niet snel verdwijnen, want er gaan de komende jaren 17.000 politiemensen met pensioen. Vanwege het gebrek aan capaciteit schrappen Justitie en OM duizenden strafzaken.
Struijs maakt zich zorgen over de bureaucratie, de reorganisatie en het tekort aan wijkagenten. ‘Dat was een heel zware belofte bij de vorming van de Nationale Politie. Het veiligheidsbeleid is nu te veel korte termijn, er is geen strategisch plan. Zij heeft als minister maar vier jaar.’
De malaise bij de politie is pijnlijk genoeg grotendeels veroorzaakt door VVD-ministers. Ivo Opstelten deed bij het vormen van de Nationale Politie in 2012 grootse beloftes over ‘meer blauw op straat en minder bureaucratie’.
Het net verschenen standaardwerk over de vorming van de Nationale Politie, Blauwdruk, schetst een ontluisterend beeld van wat er toen allemaal misging. Onder grote tijdsdruk zette Opstelten een bureaucratische en logge organisatie neer. Yeşilgöz is zich bewust van die erfenis. Jan Struijs heeft het er wel eens over met haar: ‘Daar maakt ze dan een kwinkslag over: als de VVD het destijds niet zo drammerig had aangepakt was er nu nog geen Nationale Politie geweest.’
Michiel van Nispen is als SP-Kamerlid ook geen fan van law & order, maar hij is ‘zeker niet negatief’ over Yeşilgöz. ‘Ze neemt de Tweede Kamer serieus, dat hebben we wel eens anders meegemaakt. Ze gaat goed met de oppositie om, van SP tot PVV.’ Van Nispen beseft dat Yeşilgöz ‘taaie dossiers’ op haar bord heeft: ‘Die kan ze als minister niet zomaar oplossen.’
De VVD onder Yeşilgöz kantelt voorzichtig naar iets constructiever beleid, wat minder op de onderbuik gericht
Tijdens een recent debat met de minister werd dat andermaal duidelijk. Van Nispen hield haar voor dat de politietop 150 miljoen wil bezuinigen, waarvan 50 miljoen op de landelijke recherche. Uitgerekend de eenheid die de strijd met de georganiseerde misdaad moet aangaan. ‘Onbespreekbaar,’ vindt Van Nispen. ‘Die bezuiniging komt niet vanuit het ministerie maar uit de politietop.’ Volgens het ministerie is dit geen bezuiniging, maar eerder aangekondigd beleid (zie het kader met de reactie onderaan). Volgens Jan Struijs is het wel degelijk een nieuwe bezuiniging: ‘De politie krijgt zijn begroting gewoon niet rond.’
Er is nog een andere interne kwestie bij de politie op haar bordje beland. NRC schrijft al een aantal maanden over de haperende software voor de tapkamers. ‘De problemen met het verouderde tapsysteem zijn erger dan minister Yeşilgöz deed voorkomen,’ meldde NRC half november. Dat kan een hoofdpijndossier worden voor Yeşilgöz: de problemen met de software zijn hardnekkig en alleen al de suggestie dat een minister van Justitie de kamer niet volledig heeft ingelicht laat rond het Binnenhof alarmbellen af gaan.
Sander Janssen, bekend als advocaat van Holleeder en gepromoveerd op de kroongetuige, heeft zich net voor D66 kandidaat gesteld voor de Eerste Kamer. Hij ziet de VVD met Yeşilgöz als minister voorzichtig kantelen: ‘Het beleid moet iets constructiever, wat minder op de onderbuik gericht.’
Levenslange eenzame opsluiting
Janssen vindt het verstandig dat Yeşilgöz zich richt op het ‘kaalplukken’ van criminelen, wat volgens de minister vooral faalt door privacywetgeving. Daar zit een kern van waarheid in, zegt Janssen: ‘Het is lastig om bijvoorbeeld bestanden van de Belastingdienst te koppelen aan die van de politie. Maar veel belangrijker is dat er grote geldstromen naar landen als Dubai, Marokko en Turkije lopen.’ Hij betwijfelt of Yeşilgöz die geldstromen kan stoppen: ‘Dat zijn niet de makkelijkste landen om mee te onderhandelen. Vooral voor Dubai is het een verdienmodel, dat land heeft geen behoefte aan maatregelen.’
Bij Italië als het beloofde land heeft hij zijn twijfels: ‘Je moet je serieus afvragen of wij de manier waarop in Italië dat beruchte artikel 41 bis wordt toegepast, hier ook moeten willen. Daar zegt men in feite tegen een verdachte: “Als jij niet gaat verklaren, dan krijg je levenslang eenzame opsluiting.” Dat gaat ontzettend ver. Italië is daar internationaal meermalen voor op de vingers getikt.’
Yeşilgöz was in juni tijdens een werkbezoek in Italië onder de indruk van de ‘holistische Italiaanse aanpak’ van de georganiseerde misdaad: ‘Politie, justitie, gevangenissen, het parlement, ze werken allemaal samen op dit vlak. En ze richten zich meer op georganiseerde netwerken dan wij. Wij zijn minder doeltreffend en kunnen ook minder stevig straffen. Ze zijn in Italië een stuk verder.’
De Italiaanse justitie berecht inderdaad regelmatig honderden maffiosi tegelijk, altijd mediageniek met de verdachten in grote kooien in de rechtszaal. De staat heeft de afgelopen decennia duizenden panden in beslag genomen. Maar dat is ook het probleem: de eerste gravures van massaprocessen met maffiosi in een kooi stonden al rond 1900 in de krant. De maffia bestaat in zijn huidige vorm al sinds 1860 – en is kennelijk na honderdzestig jaar nog lang niet verslagen.
Mede door bloedige interne oorlogen is de Siciliaanse maffia verzwakt geraakt. Hun koppositie is overgenomen door de ’ndrangheta uit Calabrië. Dit is volgens onderzoekscollectief OCCRP met een geschatte omzet van 60 miljard dollar nu een van de machtigste misdaadorganisaties ter wereld.
Bij het grootste maffiaproces sinds dertig jaar staan er nu maar liefst 350 verdachten terecht. Volgens ’ndrangheta-expert Antonio Nicaso is het een draak met talloze koppen: ‘Als je tien mensen veroordeelt, staan er twintig anderen op om die plekken over te nemen.’ Dat klinkt niet als een hoopgevend voorbeeld voor Nederland.
Eind juni bracht Yeşilgöz ook een bezoek aan Colombia. De Telegraaf kwam met een enthousiast verhaal over een ‘Groot internationaal offensief tegen drugshandel’. Met een fel internationaal offensief moet het net zich sluiten rond drugscriminelen. Yeşilgöz was zeer te spreken over de Colombiaanse successen. ‘De regie is nu teruggepakt, dat laat zien dat je terrein terug kunt winnen.’
Die regie wil ze ook graag terug in Nederland. In oktober kwam de UN Office on Drugs and Crime met zijn jaarverslag, waaruit bleek dat Colombia het afgelopen jaar een recordhoeveelheid cocaïne geproduceerd had, een stijging van maar liefst 43 procent.
De cocaïne-productie stijgt al sinds 2014. De Colombiaanse minister van Justitie Nestor Osuna verklaarde dat deze cijfers ‘duidelijk lieten zien dat de war on drugs mislukt is.’ Hij hoopte dat de handel in coke ‘op een dag’ wereldwijd gereguleerd kan worden. Dat staat haaks op het verhaal van Yeşilgöz. Latijns-Amerika is bezig gebruik te normaliseren en decriminaliseren, terwijl Yeşilgöz cokegebruikers hier juist medeplichtigheid aan de moord op Derk Wiersum en Peter R. de Vries verwijt.
De misdaadbestrijding in Italië en Colombia is veel minder effectief dan Yeşilgöz in interviews beweert. Het is ook zeer de vraag of die in Nederland beter kan. In het laatste nummer van het Tijdschrift voor de Politie schrijft Peter Klerks, raadsadviseur bij het OM, over drugs: ‘Daaraan wordt sinds jaar en dag een groot deel van de recherchecapaciteit besteed. De resultaten zijn weinig hoopgevend (..). Politiediensten konden jarenlang meekijken in de geheime communicatie van tienduizenden criminelen in binnen- en buitenland via cryptotelefoons. Zelfs met zulke ‘gouden’ informatie lukt het niet de drugseconomie substantiële en blijvende schade toe te brengen.’
Modewoord ondermijning
Klerks staat niet alleen met zijn kritiek. Het eigen kennisinstituut van het ministerie van Justitie, het WODC, produceert een constante stroom van kritische rapporten over het law & order-beleid van de laatste decennia. Het net verschenen Koers bepalen concludeert dat de overheid moet stoppen met de ‘modeterm’ ondermijning. Het begrip voegt ‘weinig toe’ maar zorgt wel voor gefronste wenkbrauwen in het buitenland en ‘Babylonische spraakverwarring’ in eigen land. Volgens de onderzoekers is ‘niet te zeggen’ wat al het geld dat de afgelopen jaren in de bestrijding van ondermijning is gestoken heeft opgeleverd.
Na dertig jaar praten over kaalplukken heeft de politie nog steeds veel te weinig financieel specialisten. Dat verklaart deels waarom het kaalplukken systematisch faalt, zoals Follow the Money eerder schreef en wat Koers bepalen nu bevestigt. Minister Yeşilgöz wil meer bevoegdheden om bestanden aan elkaar te koppelen en zo fout geld op te sporen. Maar als er geen financieel rechercheurs zijn om die zaken op te pakken heeft dat niet veel zin.
Volgens Aanpak georganiseerde drugscriminaliteit, eveneens van het WODC, zijn de effecten van een kwart eeuw drugsbestrijding niet of nauwelijks te meten: ‘Wanneer er al duidelijke effecten zijn, blijken deze vrijwel altijd tijdelijk’. Opeenvolgende kabinetten hebben nooit goed meetbare doelstellingen geformuleerd, maar altijd gezorgd ‘voor politieke speelruimte’. De doelen van de Nederlandse war on drugs zijn dus al minstens een kwart eeuw bewust vaag gehouden.
Dilan Yeşilgöz heeft een breed netwerk en ze kan goed luisteren. Het zou verstandig zijn om ook naar de wetenschappers op haar eigen departement te luisteren en haar beleid zo concreet, rationeel en meetbaar mogelijk te maken. Anders zit haar opvolger met nóg grotere puinhopen.
Follow the Money legde het ministerie van Justitie een aantal vragen voor over het (voorgestelde) beleid van de minister. Dit is het ingekorte antwoord.
‘Dit kabinet investeert fors in de strijd tegen de georganiseerde misdaad en het versterken van de politie. Het gaat om een grootschalige aanpak, zowel financieel als inhoudelijk, structureel vanuit de hele keten. Het is evident dat dit een duurzame inzet vergt, die geen quick fixes kent en een zaak is van lange adem. [...] Daarom investeert dit kabinet bij elkaar ruim 1 miljard in de hele strafrechtketen.
Dat begint bij preventie met gezag in wijken en buurten om te voorkomen dat jonge jongens uitgroeien tot grote criminelen. We ontwikkelen nieuwe instrumenten om criminele machtsstructuren te doorbreken, bijvoorbeeld in de aanpak van crimineel vermogen en in de opsporing door de kroongetuigenregeling te verbeteren.
Ook versterken we de internationale samenwerking, omdat georganiseerde (drugs-)criminaliteit immers geen geïsoleerd Nederlands probleem is. In de aanpak leren we van elkaar, zoals van Italië, en versterken we de capaciteit in de samenwerking. Zoals met zogenoemde bron- en transitlanden in de drugshandel, veelal in Latijns-Amerika, om meer weerstand te bieden tegen criminele netwerken en te voorkomen dat drugs onze havens binnenkomt. In Europa werken we samen, omdat we bijvoorbeeld zien dat criminelen continu hun smokkelroutes verleggen tussen onze zeehavens. En verder in de wereld, zoals met Marokko, Turkije en de Verenigde Arabische Emiraten, omdat telkens nieuwe witwasconstructies worden gezocht.’
Bezuiniging is niet aan de orde
‘Een bezuiniging van 50 miljoen op de recherche is niet aan de orde. In het najaar van 2021 is de Tweede Kamer al geïnformeerd over wat er bij de politie moet gebeuren om de basis op orde te brengen. Dat is niet nieuw. Tijdens de vergadering van 7 december leek de vraag gericht op een nieuwe ontwikkeling. Dat is dus niet geval. Zowel de Kamer als de minister waren geruime tijd reeds op de hoogte van de opdracht.
Dit is een onderdeel van de permanente afweging die politie moet maken binnen de taakuitvoering en de bedrijfsvoering om taken slimmer, beter, anders en efficiënter te organiseren. Dit is eigen aan een operationele organisatie die in een zeer dynamisch werkveld opereert.
De politie moet deze afweging op een zo stabiel mogelijke basis kunnen doen. Daarom is vanuit het regeerakkoord aan de politie een bedrag oplopend tot 200 miljoen euro beschikbaar gesteld ter versterking van de politieorganisatie. Zoals aan de Tweede Kamer gemeld hanteert het ministerie van Justitie en Veiligheid hierbij de randvoorwaarde dat de extra inzet die nu mogelijk wordt gemaakt bij de basisteams in gebiedsgebonden politiewerk en zeden, en bewaken en beveiligen hier in beginsel geen hinder van mag ondervinden. Hieraan is ook de Landelijke Recherche toegevoegd.’
Tapsysteem
‘Over het tapsysteem is de Tweede Kamer regelmatig geïnformeerd en we herkennen het geschetste beeld niet dat er sprake zou zijn van onvolledige informatie. Hier is de minister reeds ook meerdere malen op ingegaan. Zie hierover ook de brief halfjaarbericht en ook nog deze brief naar aanleiding van Kamervragen na het artikel in NRC.
De minister heeft het afgelopen jaar meerdere malen in haar internationale aanpak geschetst dat afspraken met landen als Dubai, Turkije en Marokko noodzakelijk zijn om geldstromen aan te pakken. Met deze drie landen is het ministerie van Justitie en Veiligheid dus juist in gesprek. Hierdoor wordt de samenwerking in de strijd tegen georganiseerde misdaad versterkt. Zie bijvoorbeeld de Kamerbrief over de internationale toekomstagenda.’
Samenwerking
‘Dubai heeft de afgelopen jaren laten zien er ook baat bij te hebben dat het geen walhalla is voor criminelen. Het is dan ook niet voor niets dat met de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) bilaterale verdragen over rechtshulp en uitlevering zijn gesloten. De afgelopen jaren is gebleken dat de VAE voor Nederland hierbij een belangrijke partner zijn in de aanpak van georganiseerde misdaad en criminele geldstromen.
De Italianen hebben, helaas voor hen, ruime ervaring met de georganiseerde drugscriminaliteit. Het zou vreemd zijn om niet ook daar te kijken wat we van hen kunnen leren en waar we nog beter samen kunnen werken. Het is niet dat we Italië een op een proberen te kopiëren – de situatie en historie met de georganiseerde criminaliteit is daar ook heel anders dan hier. Dat heeft de minister talloze keren benoemd, net als het feit dat de Italiaanse maffia niet verdwenen is.
Wel zien we in Italië een flink aantal interessante onderdelen in het rechtssysteem waarvan het waard is te onderzoeken of en hoe deze ook in Nederland nuttig zouden kunnen zijn. Een mooi voorbeeld hiervan is de non conviction based confiscation; ofwel het afpakken van crimineel vermogen zonder een voorafgaande veroordeling voor een misdrijf. Inspiratie voor deze aanpak is opgedaan in Italië en er is gekeken naar het Britse en Ierse model.
De situatie in Colombia is volstrekt anders dan die in Nederland. Dat Colombia als “voorbeeld” gezien zou worden, herkennen we niet. We willen de hele keten in beeld hebben en aanpakken. Van de bronlanden tot en met onze havens en weer verder.
Het versterken van de internationale samenwerking ziet de minister als een belangrijke voorwaarde in de aanpak, omdat georganiseerde (drugs)criminaliteit immers geen geïsoleerd Nederlands probleem is. In Europa investeren we ook in de samenwerking, omdat we bijvoorbeeld zien dat criminelen continu hun smokkelroutes verleggen tussen onze zeehavens. Zie ook deze brief aan de Tweede Kamer.
Het legaliseren van cocaïne staat haaks op de internationale drugsverdragen waar zowel Nederland als Colombia lid van zijn.’
‘Over de conclusies in Koers bepalen heeft de minister op 20 december een brief naar de Kamer gestuurd. De onderzoekers hebben dertien van alle regionale tijdelijke projecten onderzocht en concluderen dat er in relatief korte tijd veel in gang is gezet ondanks de tijdelijke financiering (voor drie jaar 2019-2021). Sinds 2021 hebben partners in de regio’s een ontwikkeling doorgemaakt, die inmiddels met de komst van structurele middelen wordt versterkt en geborgd.’
52 Bijdragen
Roland Horvath 7
Maar is het niet te veel law-and-order, te veel Kurieren- am- Symptom, te veel werk maken van de gevolgen en te weinig gewicht van het beleid leggen bij de oorzaken.
Bovendien wil de minister nogal wat bevoegdheden toevoegen aan de uitvoerende macht dus aan de regering, aan de bestuurders, ten koste van de bevoegdheden van de rechterlijke macht.
Er is bijvoorbeeld de nodeloze strijd tegen drugs. Drugs moeten geaccepteerd, gelegaliseerd, gereguleerd en gecontroleerd worden zoals nu tabak en alcohol.
Het klopt dat de neoliberale regeringen van o.a. Rutte+ vaak het geld uitgedeeld hebben aan de verkeerde o.a. aan private banken die zichzelf in moeilijkheden brengen.
Er is altijd het gevaar van extreme maatregelen zoals de mogelijkheid om ten eeuwiegen dage misdaden te kunnen vervolgen, bijvoorbeeld oorlogsmisdaden. Dat leidt meestal tot wat de Romeinen omschreven als 'Summum ius summa iniuria, het grootste recht resulteert veelal in het grootste onrecht'.
Wat naast andere mankementen zich dan voordoet is dat de beschuldigde geen verweer meer heeft. In DE bijvoorbeeld is een vrouw van 97 jaar, niet meer ambulant, ex secretaresse van een nazikamp, na 79 veroordeeld veroordeeld tot 2 jaar twee jaar voorwaardelijk, ze was secretaresse in een nazikamp , toendertijd 18 en 19 jaar oud. Dat zo iemand geen keuze heeft in een naziregime tijdens een oorlog wordt vandaag de dag weggehoond. Zulke arresten breken de rechtstaat af. Die wordt een onrechtstaat, een terreurstaat.
[Verwijderd]
Roland HorvathLouis Simons 1
[Verwijderd]Dit vraagt om duidelijke beleidskeuzes vanuit de politiek.
En juist dat mist in dit artikel.
Ria Wi
[Verwijderd]Bovendien zou deze minister (eindelijk) eens het ongecontroleerde NCTV kunnen ontmantelen net als het buitenwettelijke Veiligheidsregio’s-netwerk.
De gerafelde structuur van onze’veiligeheid ‘ speelt criminelen en pluche-zitters allen maar in de kaart.
Dit artikel is een serieus gemiste kans jongens!
j.a. karman 5
[Verwijderd]Geen afbraakbeleid vanuit de VVD maar veel meer vanuit de "sociale coalitie" die handhaving fraudeopsporing vreselijk vindt want discriminerend en met algoritmes onbegrijpelijk wie er tussendoor glipt en wie niet.
Dan moet niemand die anderen kwaad aandoet aangesproken worden uit diversitietsdenken.
Krijg je geen gelijk dan ga in de bosjes liggen met een telelens voor de ophef om gelijk te krijgen.
Cor Broeders 4
Roland HorvathDe gezondheidszorg loopt nu al vast in de problemen die alcohol en tabak veroorzaken door Korsakov-dementie en (uitgezaaide) longkanker.
Bij het vrijgeven van andere drugs kun je de gebruiker op zijn verjaardag alleen maar een overdosis geven om problemen in de toekomst op te lossen.
Met de kennis van nu heb je over die secretaresse wel gelijk; er was geen keuze.
John Janssen 4
Cor BroedersWat betreft de vrouw in kwestie zit ik iets wat anders in die wedstrijd. Zoals een 'Hamburger' het naar mij duiden: "ze had al veel eerder veroordeeld moeten worden, maar het vanuit de politiek gestuurde systeem stond dat niet toe".
Meisje van 18/19, ziet gedetailleerde weergaven van wat daar gebeurde, gezien de rapportage die zij moest verwerken. Was dus een actief klein radertje in het geheel.
Het eeuwige "ik heb daarvan niets geweten" was ook van haar kant weer een laf excuus. Gezien haar leeftijd toen onder jeugdrecht veroordeeld tot 2 jaar voorwaardelijk.
Zou zo iemand al die jaren rustig geslapen hebben?
j.a. karman 5
Roland HorvathVeel andere zaken zijn afgeschaft en ingedamd maar verslavende schadelijke drugs zou je moeten laten lopen. Zeer verwonderlijk tenzij er een persoonlijk belang achter zit.
Voor het andere het is inderdaad niet altijd consistent te noemen.
Taran Gita
j.a. karmanHannie Groen 5
Vincent Huijbers 9
Hoopvol is dat Yeşilgöz dat lijkt te zien. Maar daar tegenover staat ook een organisatie met een eigen wil en dynamiek.
Dat is nogal stuitend in beeld gebracht door Medialogica:
https://www.vpro.nl/argos/media/kijk/afleveringen/medialogica/2020/aflevering-4.html
Daarnaast is bijvoorbeeld het thema 'drugs' uiterst breed en daardoor complex en genuanceerd. Uiterst interessant is het proefschrift van Ton Nabben:
High Amsterdam: ritme, roes en regels in het uitgaansleven
https://dare.uva.nl/search?identifier=bbf4e68a-82cc-423d-9223-159f9a353a43
John Janssen 4
Vincent HuijbersIk mag wel eens de Zuid-As rakkers bashen, maar het dagelijks gebruik zit ook op plaatsen waar ik het normaliter nimmer had verwacht.
Denk dat menig waterzuivering installatie een juist beeld kan geven van een dagelijks consumptiepatroon in meerder regio's dan alleen een Amsterdam.
Vincent Huijbers 9
John JanssenZo zal er misschien ook eens een geschiedenis over het gebruik op de Zuid-As worden geschreven. Gebruik lijkt tussen het leven vieren en het leven willen vergeten plaats te vinden. Maak daar maar eens beleid op.
Cocaïne: de champagne van de Amsterdamse Zuidas - https://nos.nl/l/2283342
John Janssen 4
Vincent HuijbersVincent Huijbers 9
John JanssenBob Juchter van Bergen Quast 1
Bart de Koning 4
Bob Juchter van Bergen QuastVincent Huijbers 9
Bart de KoningIk moest daarbij meteen denken aan beelden uit de VS waar de organisatie als een leeuw voor hun mensen staat. Daar is op zichzelf niets mis mee en misschien zelfs wel te prijzen gezien de taak die ze vervullen. Behalve als er noodzakelijke veranderingen nodig zijn of problemen geadresseerd worden. Denk aan het racisme of de onveilige werkplek. Dan kan een zichzelf dekkende organisatie verandering in de weg zitten.
John Janssen 4
MIT weten we wel. Een eenheid bijeengesprokkeld uit andere diensten met een mager budget en een onduidelijk mandaat. Erfenis van een emo-minister die graag schoot vanuit de heup en daardoor vaak 'misschoot'.
Hoe is het dan gesteld met die opvolger NSOC, heeft die wel een duidelijke opdracht? Een toereikend budget? De juiste poppetjes op de juiste plaats?
Het 'beestje' een andere naam geven lost vaak een structureel probleem niet op.
En ja, dat structureel probleem is een jarenlange uitholling van het gehele politie apparaat geweest. En met een magere 1 miljard over een regeerperiode gaat men de gaten in een personeelbestand en essentiële equipment niet vullen. Dan hebben we het nog niet eens over een structurele loonsverhoging voor het blauw op straat. "Alleen met geld motiveer je niet" zou een Mark zo maar kunnen quoten. Gelukkig weet de massa dat hij meermaals de plank volledig mis kan slaan!
[Verwijderd]
John JanssenJohn Janssen 4
[Verwijderd]Tuurlijk heeft zij in het 'schoollokaal' van Rutte gezeten, waar 'pappen en nathouden' hoog op de agenda stond. Je mag toch hopen dat ook de liberalen nu toch wel hebben meegekregen dat 'marktwerking' funest is voor een belangrijke basis van ons bestaan, nl veiligheid. En ja, ik noemde al een uitholling van een politie apparaat, en daar kunnen we allemaal nog wel een hele lijst achteraan knopen waar dat 'marktdenken' funest voor is geweest.
Volgend jaar een goed signaal afgeven dat menig roer om moet!
Jan Ooms 10
[Verwijderd]Zeker wanneer u begint met 'waardeloos stuk'.
Uw m.i. terechte standpunten over de beroerde staat van de rechtspraak en VVD afbraakbeleid wordt er ook niet duidelijker door.
Marc Fahrner 7
Jan Oomsj.a. karman 5
Jan OomsBart de Koning 4
[Verwijderd]bouke bunnik 1
Bart de KoningBart de Koning 4
[Verwijderd]https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/franc-weerwind
Hebben we ook over geschreven, trouwens:
https://www.ftm.nl/artikelen/franc-weerwind?utm_campaign=Bart-de-Koning&utm_source=article&utm_medium=link&share=K5lJRoAdP%2FeUyE5fHX6pW29Ugr1WxHWGcg7ZNyRqcYevllWatWCYr1wv0Fs46w%3D%3D
bouke bunnik 1
Bart de KoningCor Broeders 4
Blijkbaar een pittige tante op de juiste plek.
Nu alle neuzen ongeveer dezelfde kant op om de plannen eindelijk een keer af te maken.
Bart de Koning 4
Cor BroedersIneke Overing
Cor BroedersCor Broeders 4
Ineke Overingj.a. karman 5
Ik had graag nog wat verdieping met uitwerken van de criminele geldstromen gezien.
Bart de Koning 4
j.a. karmanj.a. karman 5
Bart de KoningJan Willem de Hoop 12
Is zoiets vandaag de dag ook nog mogelijk?
Dat media hoofdzakelijk naar inhoud kijken, en minder naar poppetjes en zichzelf.
Vincent Huijbers 9
Jan Willem de HoopDeels bepaald dat ook de dynamiek: wie gezien wordt krijgt invloed. Dus het is ook journalistiek niet vreemd om mensen te volgen.
Zou het ook anders willen zien. Minder reageren, meer regeren.
Roland Horvath 7
Dat kan alleen gebeuren in een neoliberale, anti egalitaire staat, die NL is geworden, zeker onder Rutte+.
Politie en aanverwante diensten horen in een beschaafd land thuis bij binnenlandse zaken.
Justitie en politie & de opsporingsdiensten moeten vrij zijn tegenover elkaar. Ze moeten samen werken maar geen geheel vormen, want dan vervagen, verwateren en vermengen de bevoegdheden zich. Een overheid als Rutte+ is er altijd op uit om bevoegdheden van het Openbaar Ministerie en van de rechters o.a. de Rechter Commissarissen te geven aan de politie. Dat is zogenaamd efficiënter. In feite wordt door dergelijke bevoegdheidswijzigingen de controle op de politie en de opsporingsdiensten uitgehold. Ten koste van de vrijheid van de burgers en van de democratie. Ten bate van de uitvoerende macht: De Regering en Co. In de kortste keren wordt zo'n staat een dictatuur.
2/ De ontoereikende financiering van justitie door de Rutte+ is een deel van het wanbeleid van Rutte+. De financiering van zaken die essentieel zijn voor het functioneren van een -menselijke- maatschappij zoals behoorlijke en betaalbare woningen, de opvoeding en de opvang van kleine kinderen, de zorgverlening en de zorgverzekering, Politie en Justitie is ontoereikend. Ontoereikend is hierbij een eufemisme.
Rutte+ heeft het niet.
De VVD is geen Volkspartij voor Vrijheid en Democratie.
Robert Schipperhein 3
Roland HorvathRoland Horvath 7
Robert SchipperheinRobert Schipperhein 3
Roland HorvathOnder 2) haal je er een hoop andere zaken bij en geef je aan dat je Rutte en VVD de laatste jaren zeer slecht vindt besturen. Dat is volgens mij niet deel 2 van een verhaallijn maar meer de klassieke afsluiter ‘overigens ben ik van mening dat Carthago vernietigd moet worden/ de Rutte-VVD kliek een zooitje asociale faalhazen zijn’ die je achter willekeurig iedere comment zou kunnen/willen plakken.
Roland Horvath 7
Robert SchipperheinLibertarisme, grote individuele vrijheid, kleine overheid. Oftewel, de wens is de vader van de gedachte, alias terug naar het verre verleden, lokaal veel minder globaal.
2/ De onder- financiering van tal van zaken is een werkwijze van het neoliberalisme om collectieve zaken te privatiseren voor een appel en een ei. Want dan is het resultaat niet goed, en privaat doet het altijd beter, dan worden de burgers ongeduldig, en de collectieve instantie wordt geprivatiseerd. De onderfinanciering doet zich voor in tal van zaken.
Justitie bijvoorbeeld is altijd de laatste om geld te krijgen uit het overheidsbudget.
Justitie is een deel van de staatsstructuur, straks misschien te koop.
Robert Schipperhein 3
Roland HorvathDe rol van grootbedrijf en lobby is een serieus probleem dat juist door liberalen bestreden zou moeten worden. Als je constateert dat VVD dat niet of nauwelijks doet, kun je constateren dat ze een belangrijk facet van liberalisme mist en dus niet (neo-) liberaal is. De bescherming van vrijheid en eigendom van een ieder, en juist de kleinburger tegen grotere machten en monopolies (/aristocratie), blijft de kern van het liberaal gedachtegoed. Maakt niet uit als je er neo- voorzet. Dat gaat alleen over minder verzorgingsstaat tov van recente sociaal democratie.
Noem het GMO-kapitalisme of whatever, maar liberaal is het niet.
Roland Horvath 7
Robert SchipperheinHet kan ook zo gezegd, vroeger diende de overheid de kleinburgers en het MKB/KMO, nu doet de overheid dat niet meer en ze dient en faciliteert het beleid van de GMO. Dat doen de NL/BE/EU overheden.
Nog iets, de GMO zijn nu nog vrijer tegenover de overheid dan vroeger en dus wordt in hun taalgebruik en dat van hun knechten de MSM en een aantal politieke partijen gesproken van neoliberaal. Dat neoliberale geldt uitsluitend voor de GMO. Over dat taalgebruik gaan we niet converseren.
Een GMO kapitalisme dat ook een VOC kapitalisme mag genoemd worden.
De GMO krijgen altijd hun zin:
Willen ze een energie transitie forceren met valse argumenten, dan krijgen ze dat.
Willen ze oorlog voeren in midden Europa onder andere in UA dan staan de overheden klaar om geld en wapens ter beschikking te stellen. En de politici en de MSM doen hun uiterste best om iedere dag oorlogspropaganda te ventileren.
En willen ze dat een confederale EU staatsordening, die niets van doen heeft met wapengeweld, verandert in een stel hysterisch razende oorlogsstokers, dan worden ze op hun wenken bediend.
Jan Pieterszoon Coen en de Heren XVII hadden met stijgende verbazing geluisterd.
Robert Schipperhein 3
Roland HorvathRoland Horvath 7
Robert SchipperheinMaar zoals zo vaak zijn de overheden van West Europa volgens hun eigen discours de hoeders van de vrijheid, gelijkheid en de broederlijkheid, die door de Franse revolutie van 1789 werden gepropageerd.
En in feite zijn ze niet eens bereid te zorgen voor de meest elementaire veiligheid in Europa.
Dat beleid verdedigen ze met allerlei drogredenen.
In de Tweede Kamer is het bijvoorbeeld not- done, tegen alle gebruiken, om het onredelijke en een mogelijk armageddon in Europa en wereldwijd te vernoemen. Schijnheiligheid is een wezenskenmerk van de politiek. Vrijheid en veiligheid voor alle burgers zijn vervangen door een slaafsgedrag tegenover de hebzucht en de heerszucht van anderen. Dat is vandaag de dag het hoogste goed.
Het gezond verstand regeert niet.
Er wordt een oorlog gevoerd tegen drugs. En de oorlog in UA wordt gesteund met twee en een half miljard euro per jaar want dat is een kruistocht van goed tegen kwaad.
Het meest elementaire in de politiek mag toch het besef zijn dat goed en kwaad geen monopolie zijn van 'ons', van het Westen, maar dat goed en kwaad overal en bij iedereen aanwezig zijn.
JP JP
Ik werd lid om de onderzoeksjournalistiek te steunen, maar zie de laatste maanden een ommekeer in de artikelen (Bijv. recente Jeugdzorg en toeslagenaffaire artikelen of Bonaire en de gezaghebber aldaar).
Wellicht is FTM een trade sale aan het voorbereiden aan DPG Media of Mediahuis. Helaas niet meer de publicatie die ik zal raadplegen, zeer teleurstellend. Hoop dat het zal veranderen en ik weer lid kan worden.
John Janssen 4
JP JPOf een mediagigant moet er FTMTV van maken, dat naar voorbeeld van ON dagelijks misstanden in de politiek/financiële wereld/zorg/justitie etc gaat bespreken. Dit keer dan wel met een integere blik,
Bart de Koning 4
JP JPRobert Schipperhein 3
JP JPRoland Horvath 7
Ook bij justitie. De maatschappij is nu ingewikkelder dan vroeger. Daaraan moet de rechtspraak aangepast worden. Het gebeurt reeds dat rechters aan een Hof worden toegevoegd omdat ze gespecialiseerd zijn in de verhoudingen bij de arbeid. Dat moet uitgebreid worden. De rechters hebben rechten gestudeerd, en vaak kunnen ze bijvoorbeeld geldkwesties niet aan. Niemand kan alles weten. Het ligt dus voor de hand Rechtbanken 3 rechters toe te kennen en aan een Hof in iedere Kamer 5 rechters te voorzien. Die bijkomende rechters hebben dat alfa, bèta of gamma studies gedaan naar gelang de problematiek van rechtszaak. In elk geval arresten zoals de miljarden van het Maagdenhuis, en van een pensioen fonds van arbeiders in de Rotterdamse haven kan de maatschappij missen.
De verdragen betreffende de aanpak van drugs gelden voor alle betrokken lidstaten. Maar een oorlog tegen drugs op zijn Amerikaans is niet bedoeld om de drugs handel te overwinnen maar als een element bij de strijd van de rijken tegen de armen. In de VS krijgen personen die 3 maal op drugs bezit betrapt zijn, extreem zware straffen. Ingevoerd door Bill Clinton.
Daardoor hebben de VS nu naar verhouding met andere landen relatief 10 maal meer gevangenen. In geprivatiseerde gevangenissen.
Ter attentie van minister Yeşilgöz, bij het beleid graag wat minder harde aanpak en wat meer het hele plaatje in acht nemen. Zoals reeds gezegd, politie en opsporing horen niet thuis bij justitie, want dat zorgt voor onduidelijkheid en vermenging van bevoegdheden. Politie en opsporing horen bij binnenlandse zaken.
Michel Philipsen 2
Ik hoorde haar in een gesprek met Sven Kockelman op radio 1 en wist dat het ook nu domweg 'uitzitten' is; wachten op verkiezingen en hopen op beter.