De nachtmerrie Saab

    Jan Dwarshuis droomt over marges bij autofabrikanten. De visioenen die uit het Zweedse Trollhättan afkomstig zijn, laten hem badend in het zweet wakker worden.

    Er heerst een akelige stilte in Trollhättan. Saab rijdt heel langzaam het ravijn in. De hamvraag is of Muller nog een list kan verzinnen. Ondertussen presteert mijn meest geliefde autoaandeel BMW indrukwekkend.

    Afgelopen week werden wij gewezen op een aantal specifiek zakelijke invalshoeken met betrekking tot het illustere merk Rolls-Royce. Ik zal u er verder niet mee lastig vallen, dat komt nog wel een keertje op een gepast moment. Maar de conclusie was dat Rolls-Royce zijn zaakjes uitstekend op orde heeft.

    En dat deed ons weer denken aan het enige autoaandeel dat al jaren bij ons de regels van de Columbeurs-Portefeuille siert, te weten BMW, de eigenaar van Rolls-Royce. De uiterst zorgvuldig geconserveerde brand BMW laat haar concurrenten Mercedes en Audi simpelweg haar diffusor zien als het om marges gaat.

    Aardverschuivingen
    Was tientallen jaren geleden ‘Das Haus’ de absolute benchmark in de autoindustrie, nu lijkt BMW toch echt de macht gaan grijpen. Een zoektocht die startte vlak na de oorlog. Audi spartelde de laatste jaren nog wat tegen met geweldige producten, maar met een operationele marge van 11,9 procent mag men in München de champagnekurken wel laten knallen.

    Het staaltje margebehoud is des te indrukwekkender als u beseft dat de afgelopen periode de prijzen voor grondstoffen slechts Noordwaarts door het autodak getrokken zijn. En dat effect vinden we dus nergens terug. Om over vervelende valutaire aardverschuivingen nog maar even te zwijgen.

    U zult begrijpen dat wij onze BMW aandeeltjes gewoon door laten rollen de komende jaren. En dat kan ik van Spyker Cars zeker niet zeggen. 29 april j.l. moest onze bewuste dobbel in het autobedrijf van de kat met negen levens, Victor Muller, er toch echt aan geloven. Dat lijkt een wijs besluit te zijn geweest. Onder het motto ‘van winst nemen is nog nooit iemand armer geworden’ hebben wij beleeft afscheid genomen.

     

    De kat met negen levens of een slecht voorteken?

    Vrijdag de 13e
    Ondertussen kan Muller slechts dromen van marges. Nu het onbekende Hawtai Motor Group is afgehaakt tikt de klok op het dashboard van Saab. Leveranciers worden narrig waardoor de kans op productie steeds kleiner wordt. Gek genoeg hoop ik dat Muller Saab alsnog van de ondergang weet te redden. De tijd dat ik droom van marges ligt echter alweer een poosje achter ons. Vandaar dat ik in BMW long zit en Spyker voorlopig links laten liggen.

    Tot slot wijs ik u nog even op het feit dat het vandaag vrijdag de 13e is. Voor ons klinkt dat als de ultieme feestdag. Wij voorspellen u dat u binnenkort ook deze dag in uw agenda eenvoudig kunt omtoveren tot uw ultieme geluksdag. En misschien doet Muller dat dan ook wel. Over marges gesproken. Ik houd uiteraard op de hoogte.

    Rest mij u een goed weekend te wensen. 


    Jan Dwarshuis is columnist bij ©OLUMBEURS en Follow the Money: Op het moment van schrijven heeft hij geen positie in bovengenoemde fondsen.

    Uw reactie is welkom via Dwarshuis@Columbeurs.nl

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Jan Dwarshuis

    Als zelfstandig ondernemer is hij actief geweest in verschillende takken van sport. Tussentijds bleef hij op het terrein van...

    Volg Jan Dwarshuis
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren