
Vandaag is het Prinsjesdag. Vermoedelijk zal onze regering luid van de daken roepen dat de economische groei herstelt, het begrotingstekort terugloopt en de werkloosheid daalt. Het beleid begint na ‘zware jaren’ eindelijk zijn ‘vruchten af te werpen’ en we zijn ‘sterker uit de crisis gekomen’. Er klopt echter maar weinig van dit verhaal. Een analyse.
Op de een of andere manier werkt het verkooppraatje al aardig. Zo wilde ik vrijdagavond weer eens mijn TV uit het raam gooien na het kijken van het NOS 8 uurjournaal. Rob Trip en Ron Fresen nemen al jaren — kennelijk onnadenkend — de frames van de regering over, zo ook vrijdag. Gelukkig zag ik later op de avond Hella Hueck bij Pauw, die een aantal terechte kanttekeningen plaatste bij het gevoerde beleid (en een mooie grafiek van mij liet zien — zie ook hieronder). Ik hoop dat ik vandaag veel goede, onafhankelijke journalisten zie en weinig napraters.
De economische voorspoed nu heeft nauwelijks iets te maken met het beleid van Rutte 2. Wat de regering vandaag ook gaat beweren. Reden: de regering heeft eigenlijk alleen maar beleid gevoerd dat het economisch herstel sinds 2012 heeft beschadigd. Heeft de regering dan helemaal niets goeds gedaan? Jawel, een aantal langetermijnhervormingen doorvoeren. Ook die hebben echter op korte termijn meestal wel pijn gedaan. Het zoet van het regeringsbeleid ligt daarom in de toekomst, terwijl bijna vijf jaar lang het leven economisch zuur was. En dát is het echte verhaal van Rutte 2.
Nederland heeft het economisch slecht gedaan
Het is natuurlijk prachtig dat we eindelijk weer wat groeien. Maar het permanente productieverlies van de Grote Recessie gedurende 2008-2016 is groot. Zie Figuur 1. De trendmatige groei was in de periode 1970-2007 bijna 2,6 procent per jaar (CBS, 2014). Deze groei is in de jaren vóór de crisis geflatteerd door schuldgedreven groei in huizen- en vastgoedmarkten. Maar zonder de Grote Recessie zou het Nederlandse bbp in de periode 2008-2016 met ongeveer 18 procent zijn gegroeid op basis van een relatief bescheiden trendmatige bbp-groei van 2 procent per jaar. Aangezien het bbp nu 2 procent bbp groter is dan in 2008, bedraagt het groeiverlies ten opzichte van de trendgroei ongeveer 16 procent van het bbp.
Bij correcties voor de output gaps in 2007 en 2016 van +4,6 (door oververhitting vóór de Grote Recessie) en -2,2 procent (door onderbesteding nu) (CPB, 2016), bedraagt het structurele bbp-verlies van de Grote Recessie circa 9 procent van het bbp. De inhaalgroei van circa 0,2 procent per jaar de komende jaren is verwaarloosbaar (CPB, 2016). Het overgrote deel van de 9 procent gemiste groei gaat daarmee structureel verloren. Dit zijn zeer sterke hysterese-effecten: tijdelijke economische schade die permanent wordt.
Bronnen: CPB (2016) CEP, CPB (2016) k-MEV
De Nederlandse economie groeit nu weliswaar, maar die groei is met naar schatting 1,7 procent in zowel 2016 als 2017 allesbehalve solide en overtuigend te noemen (CPB, 2016). Deze groei is ruim beneden historische gemiddelden, zelfs als we rekening houden met lagere structurele groei door de vergrijzing. Na 7 jaar crisis met een dubbeldip-recessie bereikte Nederland begin 2015 het inkomensniveau van 2008. Het is een beetje potsierlijk om nu juichverhalen over 1,7 procent groei af te steken. Sinds 2014 hadden groeicijfers van 3 à 4 procent per jaar meer in de rede gelegen om de enorme schade van de Grote Recessie wat in te lopen.
Hoezo een overtuigend herstelverhaal? Nederland doet het maar marginaal beter dan gemiddeld in de eurozone
Nederland slaat ook internationaal al jaren een slecht figuur (zie Figuur 2). Tussen 2008 en 2017 groeit het bbp van Nederlands’ belangrijkste handelspartners veel sneller: de VS met 10,2 procentpunt, het VK met 7,4 procentpunt, Duitsland met 5,0 procentpunt. Zelfs België en Frankrijk doen het beter met, respectievelijk 3,5 procentpunt en 2,3 procentpunt meer bbp-groei. Nederland doet het in deze periode maar marginaal beter dan gemiddeld in de eurozone (0,4 procent bbp-punt) (OESO, 2016). Hoezo een overtuigend herstelverhaal?
De cijfers van de VS en het VK laten bovendien zien dat — ook in landen met grote bankencrises en geklapte huizenmarktbubbels — het goed mogelijk is om een groot deel van de gemiste groei in te lopen. Deze landen voerden gewoon een beter beleid dan wij: sanering en herkapitalisering van het bankwezen, het agressieve monetaire beleid en de (aanvankelijke) grote begrotingstekorten in de orde van 8-10 procent van het bbp.
Bron: OESO (2016)
Niet alleen in internationaal opzicht, maar ook in historisch opzicht is de economische groei van de afgelopen jaren teleurstellend. Zie ook Figuur 3. 8 jaar na 1929 — het begin van de Grote Depressie — groeide het bbp 5 procentpunt meer dan in de 8 jaar na 2008 (CBS, 2014; CPB, 2016; CPB, 2016). De Nederlandse economie groeit na de Grote Recessie dus langzamer dan na de Grote Depressie.
Bronnen: CPB (2016) CEP, CPB (2016) k-MEV, CBS (2015) Statline
Nederland is bovendien nog niet uit de problemen. Output gaps — die schatten hoeveel de feitelijke productie onder de potentiële productie ligt — laten zien dat er nog altijd forse onderbesteding bestaat in zowel 2016 als 2017: -2,2/-2,4/-2,8/-2,0 procent en –2,0/-1,6/-2,0/-1,0 procent (CPB, 2016/DNB 2016/IMF, 2016/OESO, 2016). Hoewel de onderbesteding — net als de werkloosheid zichtbaar terugloopt — raamt het CPB (2016a) dat onderbesteding tot 2021 blijft aanhouden. Zie ook Figuur 4.
Bronnen: CPB (2016) MLT, IMF (2016) WEO, OESO (2016) EO
Hoewel de werkloosheid inderdaad gestaag afneemt, blijft deze hoog en het wordt in 2016 en 2017 geraamd op 6,5 procent van de beroepsbevolking (CPB, 2016), nog ruim boven de structurele werkloosheid van 5 procent (CPB, 2016).
Ondanks alle verwoede pogingen om (hypotheek-)schulden af te lossen, zijn private schulden niet gedaald, maar zelfs gestegen van 216 procent bbp in 2008 tot 229 procent bbp begin 2016 (CBS, 2016). Zie ook Figuur 5. Het aantal huiseigenaren met een negatief eigen vermogen in de eigen woning daalt wel aanzienlijk door de huizenprijsstijgingen, maar staat anno 2016 nog wel op ruim 25 procent (DNB, 2016). De dekkingsgraden van de Nederlandse pensioenfondsen zijn sinds 2008 sterk verslechterd en blijven nog steeds onder de 100 procent hangen (in juni 2016: 97 procent; DNB, 2016).
En ondanks enorme bezuinigingen en lastenverzwaringen is de overheidsschuld alleen maar gestegen van 55 procent bbp in 2008 tot 68 procent bbp in 2014. De overheidsschuld neemt daarna af tot 62 procent bbp in 2017 — mede dankzij de privatisering van ABN AMRO en schatkistbankieren en het feit dat er eindelijk weer wat groei is (CPB, 2016;CPB, 2016).
Effecten Rutte 2 op korte termijn
Het gevoerde begrotingsbeleid heeft de groei zeer sterk vertraagd. Diverse regeringen onder leiding van Mark Rutte hebben jarenlang bezuinigd en de belastingen verhoogd. Zie Figuur 6. In totaal is voor zo’n 47 mrd euro (6,7 procent bbp) aan tekortreducerende maatregelen genomen, waarvan twee derde bezuinigingen en een derde lastenverzwaringen.
Bronnen: CPB (2016) k-MEV, CBS (2016)
Het begrotingsbeleid heeft zijn uitwerking op de economie niet gemist. Cijfers van het CPB tonen aan dat het begrotingsbeleid van de regeringen Rutte 1 en 2 een derde van de Grote Recessie hebben veroorzaakt (Jacobs, 2015). Van de 16 procent bbp gemiste bbp-groei sinds 2008 kan circa 5,5-6 procent bbp groeiverlies op conto worden geschreven van het begrotingsbeleid. En dat is bij redelijk conservatieve inschattingen van de begrotingsmultiplier. Het echte verlies is daarom mogelijk nog groter. Het groeiverlies is volgens CPB cijfers gepaard gegaan met zo’n 5 procent minder werkgelegenheid (Jacobs, 2016). Dat komt neer op ongeveer 365.000 banen. Het vervelende is dat het tijdelijke groeiverlies — naar het zich nu laat aanzien — de economie permanent armer heeft gemaakt. Economen noemen dit ook wel hysterese.
Met het (korte termijn)begrotingsbeleid is schade toegebracht aan de overheidsfinanciën. En dat zal in schril contrast staan met wat de regering op Prinsjesdag zal verkondigen. Elders laat ik zien dat, wanneer geen van de bezuinigingen of lastenverwaringen was doorgegaan, de staatsschuld met een kleine 5 procent van het bbp was gestegen (Jacobs, 2015). Daarover zou de overheid zo’n 600 miljoen meer rente per jaar hebben betaald. We hadden echter ook een 5,5-6 procent grotere economie gehad. Dat is zo’n 40 miljard euro meer inkomen. De overheid had dan ieder jaar een slordige 15 miljard euro meer belastinginkomsten gehad. Als de overheid niets had gedaan, had ze daarom na drie jaar net zoveel extra geld gehad als de opbrengst van alle bezuinigingen en lastenverzwaringen in 2011-2017.
Als de overheid niets had gedaan had ze na drie jaar net zoveel extra geld gehad als na alle bezuinigingen en lastenverzwaringen tussen 2011 en 2017
Ongeveer de helft van de winst van alle maatregelen om de houdbaarheid van de overheidsfinanciën op lange termijn te verbeteren (verhoging AOW-leeftijd, decentralisatie zorg, beperking hypotheekrenteaftrek, etc.) is in rook opgegaan door het begrotingsbeleid. De maatschappelijke kosten-batenanalyse van de schuldpolitiek onder Rutte toont aan dat het gevoerde begrotingsbeleid economisch bezien volkomen mesjogge is geweest.
Het straffe begrotingsbeleid had ook helemaal niet gehoeven. De Nederlandse overheid betaalt nu ongeveer nul rente op tienjaars staatsleningen. De obligatierente is in 500 jaar nooit zo laag geweest, sinds de Nederlandse staat begon met uitgeven van obligaties. De rentelasten op de staatsschuld zijn in procenten van het bbp in 200 jaar niet zo laag geweest, en dat is alleen omdat de cijfers niet verder teruggaan. Zie Figuur 7. De overheidsfinanciën vertoonden een houdbaarheidsoverschot door de structurele hervormingen Rutte 2 (CPB, 2012). Om houdbare overheidsfinanciën te krijgen was het onnodig, om naast alle structurele hervormingen, ook nog eens hard het mes te zetten in de overheidsuitgaven of de belastingen te verhogen.

De hervormingen van Rutte 2
Heeft Rutte 2 dan niets goed gedaan? Jawel, ze kan een paar lange-termijnsuccessen claimen. De ingrepen op de woningmarkt — de beperking van de hypotheekrenteaftrek en het verlagen van de maximale loan-to-value ratios — zijn wenselijk op de lange termijn. Dat geldt overigens niet voor de verplichte aflossing van hypotheken. Mensen worden nu gedwongen om nog meer te sparen. Het was beter geweest om de renteaftrek sneller af te bouwen. Ook lopen de huren nu meer in pas met de prijsontwikkeling op de koopmarkt. Hoewel op veel onderdelen de hervorming van de woningmarkt wenselijk is op lange termijn, is het natuurlijk niet zo dat die ingrepen op korte termijn de woningmarkt hebben geholpen. Sterker, alle maatregelen hebben de woningmarkt op korte termijn een extra duw neerwaarts gegeven. Dit had de regering kunnen opvangen met extra begrotingsstimulansen zoals lastenverlichting, maar dat is niet gebeurd.
De versnelde verhoging van de AOW-leeftijd is prima. (Balkenende-IV had al had besloten tot verhoging van de AOW-leeftijd.) Daarvan plukken we op de lange termijn de vruchten van meer belastinginkomsten en lagere overheidsuitgaven omdat mensen langer blijven werken, zonder dat het nu direct tot enorme economische consequenties leidt.
Heeft Rutte 2 dan niets goed gedaan? Jawel, ze kan een paar lange-termijnsuccessen claimen
De hervorming van de langdurige zorg — decentralisatie naar de gemeenten — kan helpen om de kosten op de lange termijn te beheersen. Ik heb te weinig verstand van de zorg om te beoordelen hoe deze hervorming uitpakt voor betrokkenen. Hoe dan ook, ook bij deze hervorming geldt dat er weliswaar op lange termijn winsten worden behaald voor de houdbaarheid van de overheidsfinanciën en mogelijk ook meer zorg op maat kan worden geleverd, maar het ook zonneklaar is dat op de korte termijn sterk is bezuinigd op de langdurige zorg. Dat heeft de economie op korte termijn schade toegebracht.
De hervormingen van de arbeidsmarktbeleid zijn deels mislukt. Flexwerk is wel vaster geworden maar vast werk niet flexibeler. Daardoor raken kwetsbare werknemers sneller hun baan kwijt, in plaats van sneller een vaste baan te krijgen. Daarnaast is de maximale WW-duur versoberd tot 24 maanden en kent het ontslagrecht nog maar één ontslagroute.
Ook de hervormingen van de aanvullende pensioenen zijn niet gelukt. We hebben al sinds 2009 aanzienlijke dekkingsproblemen bij de pensioenfondsen en sinds 2010 worden er discussies gevoerd over het pensioenstelsel. Ook deze regering heeft de hete aardappel doorgeschoven naar een volgende regering.
De financiële sector is eveneens onvoldoende hervormd. De kredietgroei aan het Nederlandse MKB is nog steeds negatief (CPB, 2016). Hoewel de kapitaaleisen wat zijn toegenomen zijn deze nog steeds (belachelijk) laag. Als de regering in Europa had getamboereerd op hogere kapitaaleisen in plaats van hardere begrotingsregels, dan had ze de economie en Europa een veel grotere dienst bewezen. De fiscale prikkels voor schuldfinanciering zijn evenmin weggenomen. Het fiscale stelsel bevordert nog altijd op grootschalige wijze schuldfinanciering van bedrijven via de renteaftrek in de vpb en van huishoudens via de hypotheekrenteaftrek.
Het bankwezen is nog steeds te groot om te falen, met een omvang van zo’n vier maal het bbp. Een belangrijk deel van het economische herstel komt bovendien weer door schuld-gedreven groei in huizen- en vastgoedmarkten. De dodelijke omhelzing tussen banken en overheden is niet doorbroken in veel Europese landen. De bankenunie is niet af, want er is geen budgettaire achtervang voor bankreddingen en een Europees depositogarantiestelsel ontbreekt. Bovendien kampt het Europese bankwezen nog steeds met zombiebanken die moeten worden gesaneerd en geherkapitaliseerd.
De regering heeft grotendeels aan symptoombestrijding gedaan
We hebben dit jaar 5 mld lastenverlichting gekregen — wat op zich prima te verdedigen is. Sterker nog, dit jaar pakt de begroting door de lastenverlichting bijna neutraal uit voor de economie: een hele kleine netto bezuiniging resteert (zie ook Figuur 6). En zie daar: de economie groeit weer wat. Het voelt dus best goed om, na jarenlang met het hoofd op de muur te bonken, daarmee op te houden. Helaas was er geen belastinghervorming.
De rekening van Rutte is hoog
De regering heeft stelselmatig de verkeerde diagnose gesteld dat problemen in Nederland kwamen door de overheidsfinanciën en de economische structuur. Het beleidsrecept was daarom bezuinigen en hervormen. De juiste diagnose was echter: we hebben een balansrecessie met bijbehorende vraaguitval. De oplossing had moeten zijn: laat de private sector zijn balansen herstellen; saneer en herkapitaliseer de banken, los de hypotheek- en pensioenproblemen op, en ondersteun intussen de private sector met een ruimhartig begrotingsbeleid. De regering heeft echter grotendeels aan symptoombestrijding gedaan: terugdringing van het begrotingstekort.
Het begrotingsbeleid heeft de recessie onnodig verdiept. De regering heeft al haar politieke kapitaal geïnvesteerd in structurele hervormingen en budgettaire orthodoxie, ook in Europa. Daardoor heeft ze de oorzaken van de Grote Recessie – fundamentele problemen in de financiële architectuur van Nederland – maar voor een deel weggenomen. Banken waren levensgevaarlijk, maar zijn nog steeds gevaarlijk. De woningmarkt is een beetje hervormd, maar hypotheekrenteaftrek staat nog steeds overeind. De problemen met de aanvullende pensioenen zijn niet opgelost, maar doorgeschoven naar een volgende regering. Tegelijkertijd zijn de private schulden verder opgelopen en de publieke schulden nauwelijks gedaald. Door falend macro-economisch beleid zijn vele procenten bbp-groei en ettelijke honderdduizenden banen gemist. Wie terugkijkt op de afgelopen jaren, kan daarom maar één conclusie trekken: de rekening van Rutte is te hoog geweest.
92 Bijdragen
goof 4
Dat flut beetje groei wat er zg. is vind ik zo weinig in verhouding met de giga bedragen die de ECB nog dagelijks pompt in de markt.
Graag had ik hier meer over gelezen en over de de toch wel heel erg duur betaalde vis en hoeveel van dat flut beetje groei er zou zijn geweest als Draghi niets had gedaan..
Dus groei is er in feite gewoon niet en commentaar op de bankensector die op dit moment bij gods gratie overeind gehouden door Draghi mis ik ook .
Verder laat het stuk weinig over van Rutte en zijn Kornuiten in het kwaad en laat duidelijk zien dat ze zich beter kunnen terugtrekken in een hoekje om zich diep te gaan schamen voor hun wanbeleid als zich zo uitbundig op de borst te kloppen over hun zg goede visie en strategie van hun gevoerde beleid wat feitelijk gewoon onwaar is .
Matthijs 11
goofMatthijsK 7
MatthijsConsumenten zijn gestopt met uitgeven en toch is er groei, dat kan alleen doordat de ecb in het gat is gesprongen.
Wladimir Beekmans 2
MatthijsKMatthijsK 7
Wladimir BeekmansLydia Lembeck 12
MatthijsKMatthijsK 7
Lydia LembeckZet maar op de rekening!
Lydia Lembeck 12
goofEn afgelopen week hoorde ik Rutte trots zeggen dat ZIJN kabinet de crisis heet overwonnen. Ik geloof er niks van. Integendeel, ik denk dat hij loog. Nederland is 3 jaar langer in crisis geweest dan de rest van Europa en de westerse wereld. Door rechtstreeks toedoen van Rutte 2. Het gaat iets beter ONDANKS Rutte en niet DANKZIJ.... dat denk ik.
goof 4
Is slecht voor mij als hartpatiënt om naar zo'n goednieuwsshow te luisteren zo vlak voor de verkiezingen en alle leugens die erin staan .
M. van Deelen 11
goofHoe is het met jouw vingerratio?
;-)
goof 4
M. van DeelenM. van Deelen 11
goofLydia Lembeck 12
M. van DeelenM. van Deelen 11
Lydia LembeckJan Willem de Hoop 12
Als je zegt er te weinig van te weten Bas, kun je er beter voor kiezen er niets (positiefs) over te zeggen.
GEEMEENTELIJKE KOOPKRACHTCIJFERS: WAAR BLIJVEN ZE?
En forse onderbestedingen zou je ook niet los moeten zien van gemeentelijke koopkrachtcijfers. Want na de decentralisatie zeggen landelijke koopkrachtplaatjes weinig meer. Kwestie van Follow the Money. In dit kader wil ik onderstaand nieuws van afgelopen weekend aanhalen.
Chronisch zieken en gehandicapten zwaar gekort
http://gezondheid.eenvandaag.nl/tv-items/69217/chronisch_zieken_en_gehandicapten_zwaar_gekort
De kosten van de zorg die via de overheid lopen mag dan enigszins beheerst worden, Door burgers veel meer zelf te laten betalen, worden de zorgkosten op zich niet minder. Er is alleen boekhoudkundige verschuiving inzake wie betaalt.
Lydia Lembeck 12
Jan Willem de HoopMatthijs 11
Is ook mijn voorzichtige conclusie: van een aantal hervormingen is het goed dat ze eindelijk ingezet zijn (zoals afbouw hypotheekrenteaftrek en verhoging pensioenleeftijd), voor een aantal andere hervormingen is het zeer twijfelachtig of het een goed idee was (zoals decentralisatie jeugdzorg), de botte korte termijnbezuinigingen/lastenverzwaringen hebben meer gekost dan ze opgeleverd hebben.
MatthijsK 7
Het percentage is afhankelijk van de definitie van BBP of BNP dat nog wel eens kan veranderen en derhalve een waardeloze metriek,.
Geld wil ik zien,.
Lydia Lembeck 12
MatthijsKWel met je eens trouwens.
Gilles Wattel 1 3
Wij waren het braafste jongetje van de klas, en betaalden de prijs van de euro.
Borstklopperij verandert daar niets aan, wie wil zien hoe de gemiddelde Nederlander denkt over die borstklopperij kan ik Telegraaf reacties aanbevelen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/26637990/__Kabinet__crisis_is_voorbij__.html
Het valt me tegen dat iemand die een verhaal als hierboven kan schrijven, ik keek dat maar vluchtig door, het maakt een doorwrochte indruk, toch kritiekloos beweert dat de pensioenfondsen lage dekkingsgraden hebben.
De bewering is op zich juist, geen kapitaaldekkingsstelsel komt er met een rekenrente van rond één procent goed af, maar waarom bij rendementen van vier tot zeven en meer procent er met één procent gerekend moet worden, nog nooit kon iemand het me uitleggen, ook geen van de pensioenwoordvoerders die ons volk zouden moeten vertegenwoordigen.
Die lijken zelfs te bang om de ontvangst van mijn mails te bevestigen.
Dan nog even wat vanmorgen bij Russia Today een voormalige VS directeur van de begroting uitlegde, over hoe de VS financiën er voor staan.
Hij verwacht, net als ik, dat de geld 'bubble' snel zal barsten, ook in de euro zone.
Varoufakis verwacht een crisis, waarbij die van 1929 niets voorstelt.
Als je ziet hoe een boete van 'maar' twaalf miljard de koers van de aandelen Deutsche Bank al drukt zie je welk vertrouwen er nog in banken is.
Dan nog een beleggingsadvies wat ook bij RT werd gegeven, bij een crash zullen vele schulden niet afgelost worden, beleg dus niet in schulden.
Bernard Baruch overleefde de 1929 crash door alle aandelen en obligaties te verkopen, en eerste klas hypotheken te kopen.
Onroerend goed blijft gewoon staan in een crash, wel kan natuurlijk de waarde sterk dalen.
goof 4
Gilles Wattel 1Veiliger en beter is stenen, grond en edelmetalen en zoals ik vaker zeg , veel conservenvoedsel als ruilobject straks
MatthijsK 7
goofgoof 4
MatthijsKLydia Lembeck 12
goofMatthijsK 7
Lydia LembeckLydia Lembeck 12
MatthijsKJan Smid 8
Dat de private sector enorme schulden heeft is wel het gevolg van renteaftrek en van de te lage rente. De hypotheekproblemen is iets van de markt zelf en het feit dat men liever wil dat het piramidespel ten kosten van alles overeind gehouden moeten, en als het moet met fiscale maatregelen. De private sector heeft al enorme besparingen gekregen: denk eens aan de ratrace naar beneden v.w.b. de lonen en flexibilisering van arbeid. Het enige waar ik het wel mee eens ben is dat de banken - overigens in geheel Europa - niet of nauwelijks zijn gesaneerd. En dat moet nu echt gaan gebeuren, nog meer uitstel is onverantwoordelijk en spelen met vuur.
Matthijs 11
Jan SmidMatthijsK 7
MatthijsMatthijs 11
MatthijsKMatthijsK 7
MatthijsAangezien het geld van de staat bij de private sector vandaan komt, kan de staat ze niet ondersteunen. Ze zal immers dezelfde mensen eerst armer moeten maken voordat ze ze kan helpen.
Je kan jezelf dus niet optillen, ik zal iedere conversatie die daar wel vanuitgaat 'trollen', omdat het gewoonweg niet klopt en het een schadelijke gedachtegang is.
bps 12
MatthijsKKort gezegd, Bas Jacobs stelt steeds en toont aan dat de opbrengst van de laatste de kosten overtreft. Dat kan uit.
En dat het effect van de eerste, bezuinigen en lasten verzwaren, de opbrengst smoort t.o.v. de kosten. Dat kon niet uit. Dat kostte banen en groei.
Om in jouw termen te spreken: in het laatste geval word je opgetild door de economische opleving en in het eerste geval moet je je zelf optillen. En dat kan niet.
Bas Jacobs beschikt als deskundige en ingewijde over cijfers en eenheden,
maar een leek die zich beperkt tot de grootheden komt tot dezelfde conclusie.
MatthijsK 7
bps"Ondersteunen/subsidiëren"
Geld afnemen van winstgevende activiteiten en ze aan verliesgevende geven.
"lasten verlichten/minder rigide begrotingsdiscipline"
Lasten verlichten is minder ophalen, ik weet niet wat je bedoelt met minder rigide begrotingsdiscipline.
Beide zijn niet de oorzaak van het probleem. Het oorzaak van het probleem is dat de staat teveel geld uitgeeft. Dit ga je met anders herverdelen of bij bepaalde mensen minder geld ophalen zodat de schulden oplopen, niet oplossen. Je zal programma's en wetten moeten schrappen.
Mijn vraag is dus; welke wetten en programma's zijn er gestopt? Geen enkele, er is dus niet bezuinigd.
bps 12
MatthijsKOm uw vraag te beantwoorden moet u de details in het artikel van Bas Jacobs doornemen.
Voor uw stellingname moet u zelf met die antwoorden kunnen komen.
MatthijsK 7
bpsMatthijs 11
MatthijsKIk weet dat je het niet eens zult zijn met deze argumenten, maar ik wilde het toch even opgeschreven hebben.
MatthijsK 7
MatthijsDus wat de overheid doet als ze geld leent en de ecb koopt het op, is dat het spaargeld van de burgers minder waard wordt, omdat er meer geld in omloop is.
Geld dat op een bankrekening staat, staat niet stil. Dat is een fout die je daar maakt. Met iedere euro die een overheid dus leent, maakt het je armer en je moet het nog terugbetalen ook!
Dat de overheid iets nuttigs doet met belastinggeld rechtvaardigt het nog steeds de daad niet.
Als een struikrover met het geroofde geld zijn kinderen te eten geeft, maakt het niet ineens legaal.
Het zijn dus geen argumenten die je aandraagt, maar verhaaltjes.
Mensen die werken in de private sector creëren waarde een overheid vernietigd het. En daarom zitten we in crisis na crisis, oorlog na oorlog.
Matthijs 11
MatthijsKhttp://www.bankofengland.co.uk/publications/Documents/quarterlybulletin/2014/qb14q1prereleasemoneycreation.pdf
http://www.pragcap.com/the-basics-of-banking/
Geld dat niet uitgegeven wordt en ergens op een rekening staat is dus economisch gezien wel nutteloos, in de zin dat het niet rondgaat. Ik zal Rutte niet snel gelijk geven, maar toen hij de Nederlanders opriep om dat geld weer uit te geven had hij wel een punt. Al werkte het kabinet dus zelf niet mee.
MatthijsK 7
MatthijsRutte weet niet waar over hij praat. In een krediet crisis moet je juist je schulden aflossen en weer gaan sparen, zodat de banken weer kredieten kunnen gaan verlenen.
Keynesiaanse logica dicteert dat een economie op schuld en consumptie draait, maar hij draait op productie en spaargeld.
Waar haal je dit allemaal vandaan?
MatthijsK 7
MatthijsMatthijs 11
MatthijsKPleiten voor tegelijkertijd minder schuld en meer spaargeld kan dus feitelijk niet. We kunnen schulden wel afbouwen, maar dat betekent per definitie dat vermogens ook omlaag moeten. Iedere euro vermogen is een euro schuld van iemand anders.
Je laatste zin kan ik dan ook lastig plaatsen. "Zodat er weer krediet vrij komt om te investeren". Krediet kan in het banksysteem altijd uit het niets gecreëerd worden. Daar is niets voor nodig, behalve dan een gezond banksysteem en gezonde economie met voldoende vraag. Wat belangrijk is, wat mij betreft, is dat kredieten weer voor de juiste zaken gecreëerd worden. Veel minder voor het opkopen van bestaande bezittingen (vooral vastgoed) waardoor de prijzen ervan stijgen en bubbels ontstaan terwijl ze niets doen voor het verdienvermogen. Veel meer voor investeren in de echte economie. Zie het werk van Dirk Bezemer.
MatthijsK 7
MatthijsEens, en dat is gelijk het perverse ervan. En het zou niet zo schadelijk zijn als je er voor kan kiezen om je geld weg te zetten in een gedekt, crypto of fiat geld-systeem, niemand zou dan zijn geld wegzetten in het fiat systeem (denk ik) omdat hij er dan geen controle over heeft.
"Pleiten voor tegelijkertijd minder schuld en meer spaargeld kan dus feitelijk niet."
Zeker wel, er zitten alleen gevolgen aan vast. We zullen moeten herstructureren, met nieuw krediet gaan we het niet redden. Met deze herstructureringen, krijgen we weer een gezond financieel systeem en zal de vraag weer aantrekken. Maar eerst zullen we weer moeten aflossen, sparen en produceren.
"Krediet kan in het banksysteem altijd uit het niets gecreëerd worden."
Dat kan niet altijd, want er zitten gevolgen aan; inflatie. Daardoor hebben de huishoudens minder te besteden en valt de vraag weg, zoals we in 2008 zagen. We zullen dus de vraag moeten laten zien vallen, de rente laten oplopen, de schulden afbouwen, spaargelden weer aan laten trekken en deze gelden gebruiken voor investeringen in productie, waardoor we daarna weer kunnen consumeren.
Eerst komt productie en sparen (investeren), daarna komt consumptie, ik krijg het gevoel dat jij het andersom ziet.
"... kredieten weer voor de juiste zaken gecreëerd worden ..."
Zoals gezegd, dat kan alleen door de rente op 4-5% te zetten. Dat gaat het naar de juiste zaken toe, schaarste zorgt voor de juiste allocatie, met 0% of negatief gaat het alle kanten op.
"Veel meer voor investeren in de echte economie."
Dat moeten de mensen doen met spaargeld, niet de staat of een centraalbank, dan zou het een kans van slagen kunnen hebben.
Matthijs 11
MatthijsKEr hoeft dus niet eerst gespaard te worden. Dat -kan- niet in het huidige geldsysteem. (Spaar)geld ontstaat op het moment dat er een krediet uit het niets op de spreadsheet van de bank gecreëerd wordt. Zie voor uitleg de links die ik gaf.
Dat spaargeld nodig is om te kunnen investeren is echt een misverstand. Het is exact omgekeerd. Een ondernemer die naar een bank stapt met een plan en een krediet krijgt, creëert daarmee op dat moment ook een deposito. Het kan ook een particulier zijn die een hypotheek neemt.
Inflatie is weer een ander verhaal. Inflatie ontstaat als de vraag naar goederen groter is dan het aanbod (of stijgt tov een eerdere situatie). Het creëren van kredieten uit het niets hoeft niet per se tot inflatie te leiden. Als de kredieten gebruikt worden voor -nieuwe- productie neemt immers ook de hoeveelheid goederen (of diensten) toe. Als die in gelijke mate toenemen is de inflatie nul. Als de kredieten gebruikt worden voor het opkopen van bestaande bezittingen, kan wel inflatie ontstaan. Dat is precies wat gebeurt in de woning markt als de hypotheekverlening (te veel) groeit.
Maar ik begrijp wel hoe je komt tot jouw manier van denken, omdat de mises mensen/oostenrijkse school er een heel eigen visie op nahouden van hoe het geldsysteem -zou moeten werken-. Prima, ieder zijn mening, maar belangrijk is dat dat een visie is op een geldsysteem dat -nu- niet bestaat.
MatthijsK 7
MatthijsNiet uit het niets, het volgde uit wetgeving. Die kwam eerst, het geldsysteem zoals we het kennen, erna. Het ligt dus niet aan de banken, maar aan het één tweetje van de centraal banken en de overheid. Dit is inderdaad een misverstand tussen ons.
"Er hoeft dus niet eerst gespaard te worden."
Voor een functionerend systeem is spaargeld nodig. Om het op te zetten niet, je hebt strict genomen gelijk, maar om het draaiende te houden wel. Onze arbeid geeft waarde aan de euro.
"Dat spaargeld nodig is om te kunnen investeren is echt een misverstand."
Dat is het niet, want met spaargeld investeren zorgt ervoor dat het geld meer waard wordt in plaats van minder. Als je met schuld investeert is het een race naar de bodem, met spaargeld een race naar de top.
"Inflatie ontstaat als de vraag naar ..."
Nee, inflatie ontstaat als er geld geschapen wordt. Inflateren, is het verruimen van de geldhoeveelheid. Dat het van invloed is op de prijs van dingen is logisch. Als je geld schept dan daalt de waarde val al het geld dat op dat moment in omloop is, ongeacht hoe het geïnvesteerd wordt. Want immers, als het met spaargeld gedaan zou zijn, had iemand anders er rente over kunnen ontvangen. Het is dus een overdracht van welvaart van iedereen die euros heeft naar diegene de het uit kunnen lenen. De grootste roof uit de geschiedenis.
Waar jij denk ik op doelt is de zogenaamde prijsinflatie, maar die bestaat in mijn ogen niet.
"Prima, ieder zijn mening, maar belangrijk is dat dat een visie is op een geldsysteem dat -nu- niet bestaat."
Ik ben van mening dat er niet één geldsysteem moet zijn, maar een hele hoop geldsystemen. Ik weet niet zo goed hoe Mises daar over zou denken :)
Matthijs 11
MatthijsKWat inflatie betreft hanteer je een andere definitie dan gangbaar is. De gangbare definitie is: een brood kost vandaag 1 euro. Morgen 1,10. Dan is de inflatie 10%. Jouw definitie is die van de oostenrijkse of monetaire school vermoed ik, waarbij inflatie gedefnieerd wordt als de totale geld hoeveelheid in het systeem, onafhankelijk van wat dat geld precies doet. Maar dat is een onzinnige definitie. Het is ook de reden waarom bepaalde economen, goudgekkies of financiele figuren zoals Schiff jaren voorspelden dat QE voor hyperinflatie zou zorgen. Terwijl dat niet gebeurt.
M. van Deelen 11
MatthijsMatthijsK 7
MatthijsJe kan nog steeds spaargeld als onderpand gebruiken, wat ik voorstel is hoe je daarmee het huidige systeem weer gezonder kan maken. Ik geef antwoord op je vraag dat je het niet kon plaatsen. Ik snap best dat het huidige systeem drijft op schuld. Daar draait een gezonde economie ook niet op, die draait op spaargeld en productie, niet op schuld uit niets gecreëerd geld, dat is namelijk gewoon een overdracht van waarde.
"Wat inflatie betreft hanteer je een andere definitie dan gangbaar is."
Klopt.
"Dan is de inflatie 10%."
Je kan dat niet zo stellig zeggen. Je moet 10% meer euros neerleggen voor een brood, dat zegt misschien iets over het brood of over de euro, het zegt iets over de onderlinge verhouding van de twee. Misschien is er wel minder brood, dan is je euro nog hetzelfde waard maar je brood meer. Door inflatie gelijk te stellen aan prijs, zeg je eigenlijk dat enkel het brood kan bewegen en dat de waarde van de euro stabiel is, dat is hij zeker niet. De waarde van de euro is in beweging, de waarde van het brood is al jaren stabiel.
"Maar dat is een onzinnige definitie."
Want? Het lijkt me juist de meest zinnige definitie om te kunnen verklaren wat er aan de hand is.
"Terwijl dat niet gebeurt."
Hoe weet je dat? Je meet alles in euro's, dat is geen objectief instrument. Stel je meet het in Zwitserse Franc? Hoe ziet het plaatje er dan uit? Of in fysiek goud, zilver of koper?
Ik zie wel degelijk hoge inflatie, echter omdat we een gare definitie aanhangen, kunnen we niet zien of de producten en diensten die we kopen in prijs zakken ten opzichte van de beweging in de euro.
We gaan het allemaal meemaken als de centrale bank bubble spat.
Matthijs 11
MatthijsKInflatie zelfde verhaal. Als je een andere dan gangbare definitie gaat hanteren praten we ook langs elkaar.
Lydia Lembeck 12
MatthijsReactie is op deze: Gisteren 18:07
Matthijs
Gilles Wattel 1 3
MatthijsKMatthijsK 7
Gilles Wattel 1Jan Smid 8
Matthijshttp://www.vpro.nl/buitenhof/speel~POMS_AVRO_5085359~prinsjesdag~.html
Matthijs 11
Jan SmidWaar Bas Jacobs het over heeft als hij het heeft over ruimhartig fiscaal beleid is het iets op laten lopen van overheidsbegroting om de private sector (huishoudens) de mogelijkheid te geven eigen schulden af te bouwen, waardoor bestedingen op peil blijven en de economie niet extra schade berokkend wordt.
Jan Smid 8
MatthijsDat een deel van de huizen onder water heeft gestaan, is niet alleen de schuld van de overheid maar ook van de huiseigenaar die er niet voor terugschrikt om een hoge hypothecaire verplichting aan te gaan voor een overgewaardeerd huis.
Ik zie daarom niets in de stimulering van de huishoudens wier huis onder water staan, want de overheid zal vroeg of laat toch sterk moeten bezuinigen. Wie wil zich populair maken om zo'n bezuiniging door te voeren? Daarnaast is het vreemd om de HRA af te schaffen maar toe te staan dat er slechts de helft behoeft te worden afgelost, dat lijkt mij een vorm van verkapte huur. Ook de balansen van de bank nemen daardoor weer toe.
Matthijs 11
Jan SmidAls de overheid zorgt voor het afzwakken van de recessie door uitgaven op peil te houden of zelfs te vergroten, zorgt de economische groei erna ervoor dat de overheid niet extra hoeft te bezuinigen. Die extra overheidsschuld ebt daarna langzaam weg (als %/BBP) als gevolg van groei+inflatie. 'Vroeg of laat bezuinigen' hoeft dan ook niet.
MatthijsK 7
MatthijsOp die manier krijgen de markten de kans zich te herstellen. Nu de overheden All-in zijn gegaan is een grote crisis niet meer af te wenden, we zien al meer dan tien jaar geen groei en al meer dan tien jaar de kloof tussen arm en rijk toenemen.
Het beleid werkt niet, Keynes zat er naast, het is tijd voor Mises.
Gilles Wattel 1 3
MatthijsKMatthijsK 7
Gilles Wattel 1Jan Smid 8
MatthijsWelke politicus zou die klus willen aanpakken en krijgt hij daar een ruime meerderheid voor inzake de uitslag bij de verkiezingen? Wat is nou leuker, leuke cadeau's weggeven of vervelende maatregelen aankondigen? Maar vooral: wie beweert dat je daarmee groei creëert, dusdanig dat begrotingstekort en staatsschuld makkelijk weggewerkt kan worden? Ik geloof dat niet en ik vraag terecht naar voorbeelden waar dat wel is gelukt. Ik heb het niet gevonden.
Matthijs 11
Jan SmidJan Smid 8
MatthijsDe schade ontstaan door WO-II en de schulden die zijn aangegaan om huizen te repareren, infrastructuur weer aan te leggen, havens opnieuw opbouwen etc, lijkt mij een totaal ander verhaal, er was geen andere mogelijkheid en het klopt dat die schulden nooit zijn aflost. Overigens kreeg Nederland van de VS ook andere leningen en die moesten wel afgelost worden.
Hierbij een aardig overzicht van de staatsschuld, vanaf 1900 t/m 2012.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Overheidsschuld
Matthijs 11
Jan SmidWat je moet begrijpen is dat een groeiende economie en inflatie een bepaalde hoeveelheid schuld langzaam kleiner maakt. Als een overheidsschuld in 1990 bijvoorbeeld 100 miljard is en het BBP op dat moment 200 miljard, dan is dat een schuld van 50%/BBP. Als de overheid vanaf dat moment exact hetzelfde blijft uitgeven en ieder jaar even veel leningen aflost en weer nieuwe aangaat, en er is 25 jaar lang een groei van 1,5% en inflatie van 1,5%, dan is rond 2010 die overheidsschuld nog slechts 25%/BBP. Dus zonder dat de overheid een cent bezuinigd heeft. Dit kun je gewoon in een spreadsheet uitrekenen.
Je kunt dit soort zaken niet statisch bekijken vanuit een soort huishoudboekje en een statische omgeving. Zo van als ik deze maand 100 inkomen heb en 110 uitgeef dan moet ik volgende maand 90 uitgeven om die 10 terug te betalen. Zo'n berekening maak jij maar die is niet toe te passen op (overheids)financien op lange termijn, zoals ik hierboven laat zien.
MatthijsK 7
Jan SmidDat is het kernprobleem van onze hele economie. Een staat kan geen welvaart creëren, een staat kan alleen de voorwaarden scheppen waaronder waarde creatie plaats vindt.
Jan Smid 8
Ik denk dat Bas Jacobs zijn hoogleraarschap beter ontnomen kan worden. Enerzijds vindt hij dat de banken gesaneerd moeten worden, anderszijds laat hij weer ruimte voor het opblazen van de balansen.
Dat de woningmarkt volgens BJ een duw naar beneden heeft gekregen kan ook een voordeel zijn. Overigens heeft de woningmarkt niet overal een duw naar beneden gekregen. Typisch BJ, de financiële economie moet gestimuleerd worden.
Bas Jacobs, de Nederlandse Larry Summers: met nog meer schulden groei realiseren.
Gilles Wattel 1 3
Jan SmidIk las het verhaal hierboven slechts vluchtig, omdat het voor mij al lang duidelijk was dat het braafste jongetje in de euro klas zijn rampzalig voor dit land was, en is.
Je hoeft alleen maar naar de cijfers van niet werkenden te kijken, dat is heel iets anders dan de CBS werkloosheidscijfers.
In Frankrijk, ondanks dat dat land nog nooit aan de 3 % norm heeft voldaan, is de werkloosheid nog steeds een procent of elf.
Je beweringen hierboven zie ik als niet meer dan politieke waardeoordelen, die zijn je gegund, maar hebben met een objectief oordeel niets te maken.
Aardig, enigszins terzijde http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binnenland/26642157/___Troonrede_nog_snel_aangepast____.html
Beweerd wordt, geen zin het na te gaan, dat het zelf op de borst rammen van de uitgelekte versie in het echte verhaal is verdwenen.
Als het zo is zou ik graag weten wie het heeft veranderd, en waarom.
Nog eens, als het zo is, is er een belangrijk iemand geweest met een heel andere visie op Rutte c.s.
Jan Smid 8
Gilles Wattel 1http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/22450374/__Hoogleraren_rollebollend_over_straat__.html
Gilles Wattel 1 3
Jan SmidEconomische wetenschappelijke publicaties hebben de maatschappij nog nooit veel opgeleverd.
Lang geleden was dat anders, toen er nog weinig economisch inzicht was, ik noem Adam Smith en Keynes.
Geen van beide schreef in onbegrijpelijke taal of gebruikten onbegrijpelijke modellen.
Dat is m.i. ook het probleem van wetenschapsbedrijvers in de economie, alles is bekend, in theorie.
Vandaar het zich vermeien met publicaties die alleen nog door de schrijvers worden gelezen.
Het probleem helaas met veel hoogleraren is dat zij hun wetenschappelijke inzichten niet voldoende scheiden van hun politieke subjectieve waardeoordelen.
Niets bijzonders, ik maakte mij al in 1967, denk ik, persona non grata bij socialist prof Jan Pen, door hem op college te vragen 'zijn politieke voorkeuren eens te gaan scheiden van zijn wetenschappelijke inzichten'.
Na toch bij hem tentamen voldoende te hebben afgelegd, 7, kwam ik hem nog twee keer privé tegen, veel meer dan een knikje kon er niet af.
Ik heb het verhaal van Bas Jacobs niet goed gelezen, het rampenwanbeleid van dit stel wat voor kabinet doorgaat was me voldoende bekend.
Varoufakis typeerde Dijsselbloem als 'intellectuele lichtgewicht'.
M. van Deelen 11
Gilles Wattel 1http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2016/09/16/belgie-uitzondering-in-eu-geen-stijging-loonkosten-en-toch-zeer-lage-groei-aantal-banen
Gilles Wattel 1 3
M. van DeelenWaar het om gaat is effectieve vraag, koopkracht dus, waar die niet is ga je niet investeren.
bps 12
Gilles Wattel 1De crisis verdween onder Lubbers als sneeuw voor de zon door endogene economische groei, groei van binnenuit waar buitenlandse investeerders ook weer kansen in zagen. Dat tezamen versterkte elkaar.
Zie jij dat ook zo?
M. van Deelen 11
Gilles Wattel 1Dat komt namelijk ook naar voren in dat stuk. De titel alleen dekt niet de hele lading.
bps 12
Gilles Wattel 1https://www.ftm.nl/artikelen/de-rekening-van-rutte#reactie17290
Is er een definitie van ‘gemengde markteconomie’ in de economie?
goof 4
Jan SmidJan Smid 8
goofhttps://www.filosofie.nl/nl/artikel/26507/wie-schept-er-nog-waarde.html
goof 4
Jan SmidLydia Lembeck 12
Jan SmidJan Smid 8
Lydia LembeckLydia Lembeck 12
Jan SmidJan Smid 8
Lydia LembeckLydia Lembeck 12
Jan Smidbps 12
Jan SmidDie schulden zijn voor de Nederlandse staat niet zo duur op het moment om de economie lucht te geven.
De bezuinigingen en lasten verzwaringen hebben de economie juist lucht ontnomen.
Je kunt Bas Jacobs in Nederland niet vergelijken met een Larry Summers of Paul Krugman die in Amerika geen grenzen van schuld kennen en de economie met schuld aandrijven i.p.v. met een gezonde solvabiliteit.
Jan Smid 8
bpsbps 12
Jan SmidJe moet mijn comment in de context lezen van alle recente artikelen en berichten over het gevoerde beleid op o.a. FTM en in het FD van zwaargewichten als DNB/Klaas Knot, ING bank en hoogleraren als Bas Jacobs en Sweder van Wijnbergen.
Welk beleid helpt in deze situatie wel, als bezuinigen niet helpt en niet-bezuinigen ook niet helpt.
Dat is de vraag na de probeersels van de kabinetten Rutte.
Een begrotingstekort is de resultante van staatsinkomen en staatsuitgaven.
Die twee zijn verbonden. Als er aan de ene zijde iets verandert, verandert er ook iets aan de andere zijde. Het is net een klimaatregelingstechniek of mengpaneel in een opnamestudio om de juiste toon of uitkomst te verkrijgen.
Ik las eens van het CPB dat hun 'mengpaneel' (*) wel meer dan 115 knoppen heeft om aan te draaien.
Voor vermindering van een begrotingstekort kan inkomen omhoog en uitgaven naar beneden.
De één heeft echter invloed op de ander, overeenkomstig complexiteit.
De gekozen combinatie onder de kabinetten Rutte was bezuinigen op uitgaven én lasten verzwaren voor hoger staatsinkomen.
De juiste combinatie zou waarschijnlijk bezuinigen én lastenverlichting zijn geweest.
Die lastenverlichting kost eerst wat staatsinkomen voordat het gaat opbrengen.
Maar dat kan rendabel tijdelijk gefinancierd worden met staatsschuld i.p.v. belastingen te verhogen. Dat werkt juist averechts. Bezuinigen op niet-verspillende onderdelen werkt ook averechts.
Dat is denk ik de strekking van het verhaal van Bas Jacobs, zoals ik het begrijp.
De staat moet investeren in economische groei. De kosten gaan voor de baten in overeenstemming met de Wet van Say en -hoe controversieel- ook in overeenstemming met originele Keynes' ideeën die zich vervolgens endogeen ontwikkelen zoals de Oostenrijkse School zich voorstelt.
Het is niet óf-óf, maar én-én. Het geheel, met van beide het beste.
De goede mix geeft een gemengde (*) markteconomie.
Jan Smid 8
bpshttps://www.youtube.com/watch?v=Q26_PjQyVjs
P.S. hebben we dit al niet een keer gezien?
bps 12
Jan SmidDie gemengde markteconomie kwam er democratisch na Drees in 1956 (Rijnlandmodel).
De overheid zorgde toen voor een betrouwbaar leefklimaat met gemeenschappelijke voorzieningen en regelgeving, en de markt zorgde voor de belevering van de gemeenschap en voorzag in de behoeften van de gemeenschap.
Dat raakte weer uit het lood na de inflatie-, uitgaven- en schuldenescalaties onder de kabinetten vanaf Den Uyl, en later de paarse kabinetten en Balkenende.
Want de overheid profiteerde evenzeer van de schuldoverdreven groei, stimuleerde dat en liet het begaan tot de schuldencrisis 2008 iedereen wakker schudde dat ‘de markt’ te ver was gegaan.
‘De markt is niets anders dan het resultaat van afspraken tussen mensen’
(https://www.ftm.nl/artikelen/waar-ongelijkheid-toe-kan-leiden)
en is de som van individuele belangen van mensen met goede en slechte eigenschappen.
Een markt gedraagt zich zoals de deelnemers zich gedragen die die afspraken maken.
Dat gedrag kan beïnvloed, “gefatsoeneerd” of bepaald worden door leefregels, afspraken, normen, ethiek, cultuurregels (adat) en wetgeving.
Overheid is er voor het gemeenschappelijk belang waarin de markt, de som van individuele belangen, ook een plaats heeft.
De goede eigenschappen van ‘de markt’ kan zo gelaten worden en de slechte, nadelige eigenschappen hoort een overheid te remmen zodat de gemeenschap, de economie en ‘de markt’ kan doorgaan, elke deelnemer met het eigen leven.
Slechte eigenschappen zijn bijv. onrecht en onbalans, milieuvervuiling, excessen, enz.
Zaken en problemen die 'de markt' zelf niet oplost en niet kan oplossen zonder overheid.
Zo zie ik het en verwoord het zo.
Jan Smid 8
bpsDe overheid heeft een faciliterende functie. Infrastructuur, kennis, defensie, politie,justitie en het bieden van een sociaal vangnet.
De staat investeert dus in de economie qua bieden van faciliteiten. Maar dat de overheid nog eens extra moet investeren om daarmee het bedrijfsleven tegemoet de komen, terwijl datzelfde bedrijfsleven de overheid afkraken op de uitgaven, maar zelf qua investeringen stil staan is inderdaad quatsch.
http://www.nu.nl/economie/4323261/vno-ncw-wil-200-miljard-duurzame-energie.html
Nog een mooi voorbeeld hoe gruwelijk het fout kan gaan met de gemengde economie: RKC-Waalwijk bijna failliet, projectontwikkelaar wil RKC-Waalwijk overnemen maar gemeente moet 4 miljoen verlies uit de boeken halen. Wat heeft RKC-Waalwijk voor de gemeenschap opgeleverd als de gemeenschap (lees:supporters) zelf niet bereid zijn om met de eigen portemonnee te steunen? De lokale overheid had hier nooit geld beschikbaar moeten stellen. Jammer dan dat RKC-Waalwijk failliet gaat, maar dat is nou echte marktwerking
http://www.omroepbrabant.nl/?news/255039962/RKC+bijna+failliet,+of+gemeente+Waalwijk+moet+miljoenenverlies+slikken.aspx
Zie gemeente Alkmaar dat een garantstelling af wil geven van 60 miljoen voor de bouw van een nieuw ziekenhuis dat volledig is geprivatiseerd. Waarom?
https://www.zorgvisie.nl/financien/nieuws/2016/9/alkmaar-garandeert-nieuw-ziekenhuis-tot-60-miljoen/
bps 12
Jan SmidJij beschrijft hier overheden die zelf individueel deelnemen als individuele marktpartij en niet er boven staan.
We hebben behoefte aan een éénduidige definitie van 'gemengde markteconomie'.
Ed Raket 6
Roland Horvath 7
2/ Uit de figuren blijkt dat er geen sprake is van een balansrecessie, de schulden van ondernemingen en consumenten worden niet terugbetaald waardoor er minder vraag zou ontstaan zijn. Er is een economische overcapaciteit zoals in 1873-1896, in 1929- WO II en na 2008 met minder investeringen, minder loonsom, minder koopkracht en de verkeerde politiek namelijk besparingen en bedrijfslasten verlagingen in plaats van een aanpassing van de koopkracht naar het niveau voor 2008 door meer bedrijfslasten als lonen en sociale lasten. Niet noodzakelijk door meer overheidsinvesteringen, maar dat heeft Keynes geadviseerd.
3/ Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen personen belastingen en bedrijfslasten. De eerste zijn een last voor de consumenten en de tweede een vergroting van de koopkracht als het geïnde bedrag aan lonen en sociale lasten besteed wordt.
Lydia Lembeck 12
Roland HorvathM. van Deelen 11
http://deutsche-wirtschafts-nachrichten.de/2016/09/24/der-grosse-irrtum-austeritaet-waere-fatal-fuer-italien-und-europa/
Jan-Marten Spit 9
Alleen de directe kosten van de misdaad, dus zeg maar het ontvreemde vermogen.
Wat heeft dat voor een effect gehad op de Nederlandse economie?
Is de absurde en laffe keuze van het OM om fraude op deze schaal niet te vervolgen in feite niet wezenlijker voor de economische toekomst dan de Haagse begroting - gezien de verkondigde wens van Goldman Sachs om zich actiever op de Nederlandse pensioenmarkt te 'bewegen'? Wat alleen maar kan omdat OM ze het stempel criminele organisatie heeft onthouden?
De weinige schattingen die ik ken spreken over tientallen triljarden dollars wereldwijd.