De retailer als openluchtmuseum

3 Connecties

Onderwerpen

Crisis Problemen Retail
0 Bijdragen

Veel retailers hebben het op dit moment moeilijk. Maar vergeet de moeizame economie: de winkeliers hebben problemen vooral aan zichzelf te wijten, schrijft columnist Marije Fleur Kooij.

 

Retailers verkeren in zwaar weer. Als we de woordvoerster van CBW Mitex moeten geloven ligt dit aan de grijze, regenachtige zomerwolken. En aan de trends van dit seizoen. Uiteraard is in deze lijn de financiële crisis geen grijze, maar zwarte onweerswolk voor damesmodezaken. Ik zou er bijna in gaan geloven, als ik het internet afstruin en de verschillende nieuwsberichten over de non-food retailers lees.

 

Zo berichtte Alfa Retailadviseurs op 25 augustus nog dat in de eerste helft van dit jaar 80 procent van de retailers te maken had met een omzetdaling van gemiddeld 6,1 procent. Volgens deze retailadviseurs kunnen de winkeliers nog wel uit het zware weer komen, als hun inkopen maar beter gepland worden. Ook heeft u deze maand kunnen lezen dat damesmodeketen Leon failliet is verklaard. En via Reuters konden we lezen dat het modemerk MEXX door eigenaar Liz Claiborne in de uitverkoop is gezet, na maanden van forse verliezen.

 

Vertrouwen

En laten we het consumentenvertrouwen niet vergeten: dit daalt nog steeds. In de VS gisteren zelfs net zo diep als in april 2009.

 

Toch bijzonder dat ondanks deze negatieve ontwikkelingen Guess bijvoorbeeld wel een omzetstijging van 20 procent heeft gerealiseerd het eerste halfjaar van 2011. En Mulberry, Prada, Louis Vuitton en Gucci. Of Inditex, bekend van de modeconcepten Zara, Bershka en Massimo Dutti, die in het eerste kwartaal van dit jaar haar omzet met 11 procent zag stijgen. Zelfs de Swatch Group plust, ondanks de sterke Zwitserse frank en haar beroerde valutabeleid.

 

Of is dit alles toch niet zo heel bijzonder?

 

Tijdens een presentatie van Frank Quix, Managing Director Q&A Research & Consultancy, via CBW Mitex nota bene, werden mijn gedachten over de retailbranche bevestigd. Frank vertelde over de verschuiving van de waardeketen, media, prijs, kennis en locatie. We kunnen concluderen dat de rol van de retailer veranderd is omdat de consument nu zelf zoekt, vindt en oordeelt.

 

Hier wil ik aan toevoegen dat de consument in mijn opinie mijlen verder is qua ontwikkeling dan de retailers. Ik denk dat wanneer het businessmodel van deze branche niet snel op innovatieve wijze wordt aangepast, de retailers straks fungeren als openluchtmuseum. Vrij toegankelijk voor elke voorbijkomende idioot.

 

Keuzes maken

Dit is één reden waarom retailers zonder sterke toegevoegde waarde (lees: een saaie winkel met nietszeggende kleding en ongeïnteresseerd personeel) in zwaar weer verkeren. De andere reden is dat de consument alleen nog geld uitgeeft aan producten die men echt graag wil hebben en gebruikt. Men 'trade up of down'.

 

Dus iemand die dol is op auto’s en zich niet interesseert in voeding komt bijvoorbeeld in een Mercedes AMG boodschappen doen bij de Aldi. Of een secretaresse die liever een echte designers tas koopt van Louis Vuitton dan een exotische reis naar Brandson’s Necker Island maakt. Het inkomen blijft namelijk hetzelfde en daarom worden keuzes gemaakt. Ik denk dat de hele middenklasse in retailland – bijvoorbeeld een MEXX, Leon en doorsnee damesmodezaak – uit het straatbeeld zal verdwijnen. U koopt toch ook liever iets wat écht mooi en de moeite waard is dan een ‘net-niet-je’? Dan maar even iets langer wachten. Of gewoon massaal naar de Zara, H&M, Aldi en Action.

 

Marije Fleur Kooij is columnist bij ©OLUMBEURS en Follow the Money. Op het moment van schrijven heeft zij geen positie in bovengenoemde fondsen. Uw reactie is welkom via Redactie@Columbeurs.nl

 

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Marije Fleur Kooij

Marije Fleur is sinds 2003 actief binnen de luxe consumentengoederen branche. In deze beginperiode heeft ze de Vakschool voor...