
Steenrijke Chinezen kopen dure panden op - een mediastorm in een glas water, volgens Jasper Du Pont. Maar beleggen in leegstand op toplocaties is inderdaad slecht voor de stad. Hij bedacht een effectieve oplossing. En nee, het is níet kraken.
Twee hele huizen werden er verkocht aan Chinezen. In Vinkeveen. Toch veroorzaakte het FD stuk dat hier melding van maakte een mediastormpje over hoe ‘steeds meer Chinezen’ huizen in Amsterdam opkopen, reden voor burgemeester Van der Laan om zijn zorgen uit te spreken.
De bron van het nieuws, Christie’s International Real Estate, heeft alle baat bij het geschetste sentiment onder beleggers en het bedrijf laat de kans ook zeker niet onbenut om haar naam op de kaart te zetten. De basis voor een discussie over buitenlandse speculanten op de woningmarkt is dan ook buitengewoon mager, maar dit is wel het moment om hem te voeren.
Verkrotting
Want aanleiding om te vrezen voor buitenlandse beleggers is er. Niet omdat zij geen recht zouden hebben om huizen in ons land te kopen, zelfs niet omdat ze de prijzen zouden kunnen opdrijven. Nee, het zijn de voorbeelden uit Londen en New York die zorgen baren.In Londen en new york worden de mooiste en duurste buurten al geruime tijd misbruikt als parkeerplaats voor buitenlands geldDaar worden de mooiste en duurste buurten al geruime tijd misbruikt als parkeerplaats voor buitenlands geld. Niet alleen levert dit leegstand op, vaak leidt het zelfs tot achterstallig onderhoud en verkrotting. Hoe zonde dat ook is van de woningen, de staat van het onderhoud is eigenlijk maar van ondergeschikt belang. De buurten waar speculanten hun oog op laten vallen hebben namelijk gemeen dat zij buitengewoon gewild zijn vanwege hun ligging. Deze huizen zijn – en blijven – dus duur vanwege de grond waar ze op zijn gebouwd. Of iets nauwkeuriger; de grond en de vergunning om daar te mogen wonen.
Kraken
Wanneer grond een woonbestemming (vergunning) krijgt, verandert de waarde in Nederland gemiddeld van vier euro per vierkante meter, naar zo’n 400 euro. Grond op de grachtengordel is hier een veelvoud van waard, mits je er mag wonen. Zou de grond een agrarische bestemming krijgen, dan blijft van de waarde weinig over. Het grachtenpand dat er bovenop staat is dan niet meer dan een onbruikbare stapel monumentale stenen, die geld kost om te onderhouden bovendien. Toen in 2010 kraken werd verboden, verdween de ‘natuurlijke vijand’ van de vastgoedspeculant min of meer van het toneel. Misschien was kraken ook geen eerlijk mechanisme om het speculeren met leegstaande panden tegen te gaan, de hele ‘winst’ van het kraken belandde immers bij een brutale enkeling die zonder al teveel moeite te doen het recht verwierf om gratis op een mooie plek te wonen. Maar het bood wel tegenwicht.Woonbestemming
Er is dus een gat gevallen in de regulering van leegstand in de stad en nu is het moment om na te denken over hoe dit gat kan worden gedicht. Omdat wij als democratie het recht verlenen om op bepaalde plaatsen te mogen wonen, kunnen wij als democratie ook beslissen wanneer dat recht komt te vervallen. Wie geen gebruik maakt van het hem verstrekte recht om op een zeer schaarse en gewilde plek te – laten – wonen, beledigt de maatschappij en verliest in mijn ogen dat recht. Ik deel dus de zorgen van Van der Laan, ook al zijn er nog geen cijfers die daar aanleiding toe geven. Mijn advies is te onderzoeken hoe de woonbestemming van leegstaande panden kan komen te vervallen.hoe kan de woonbestemming van leegstaande panden komen te vervallen?Als een toekomstig koper wél op de betreffende locatie wil wonen kan hij dit recht teugkopen bij de gemeente, waarbij de vergunning evenveel kost als de waardestijging van het pand ten gevolge van de bestemmingswijziging. De winst van het bestrijden van leegstand komt daarmee ten goede aan de gemeentekas. Wie dan nog in bakstenen wil handelen gaat zijn gang maar, de woonruimte is van ons.
35 Bijdragen
hano
Sjaak
hanoDit lost ook gelijk de bijna onzichtbare corruptie op die ontstaat wanneer door ambtenaren de timing van bestemmings wisselingen wordt beïnvloed.
Anton van Haasteren
leonardozuid
jefcooper
leonardozuidLudovikaa
leonardozuidSjaak
Is het niet beter om mensen zelf te laten beslissen of zij een huis willen bouwen op een stuk grond, zonder dat een vergunning nodig is? Zo kan het aanbod stijgen en daalt de prijs. Dat wijland naast die Vinex wijk kunnen we best missen in ruil voor een lagere woningprijs. Ook fijn voor de arme mensen.
Emmef
SjaakIk denk wel dat er een ruimtelijke verordening moet zijn "waar je mag bouwen". Als is het alleen voor voldoende groen of een prettige woonomgeving. Maar daar houdt het op.
Als je grond alleen laat liggen ter speculatie mag het eigendomsrecht wat mij betreft vervallen en mag er gratis gebouwd worden door anderen.
Sjaak
EmmefDe reden om te speculeren, verwachte waardeverandering, wordt voor een groot deel juist veroorzaakt door verordeningen "waar je mag bouwen". Zie de alinea van Jasper over de waarde van grond en bestemmingswijziging.
Emmef
SjaakOp het moment dat iemand de grond jaren in bezit heeft met als doel om te cashen als de bestemming wijzigt, dan betekent dat dat de claim vervalt en dat iedereen de grond voor de oorspronkelijke prijs mag kopen en bebouwen. Dat geldt ook wanneer de gemeente de bezitter is.
Ik denk dat dir overigens voor alle typen speculaties moet gelden die het algemeen belang schaden. En gemeentes zouden beter moeten weten, toch? (naïef)
Ludovikaa
SjaakEmmef
Als een Chinees in Amsterdam wil wonen voor teveel geld, dan moet hij dat toch zelf weten?
Als hij "misbruik" van het pand maakt of de historische waarde veronachtzaamd, zijn er volgens mij al regelingen die je desnoods wat sterker kunt inzetten.
Bijvoorbeeld zelfbewoningsplicht in de vergunning zetten (zodat het geen ranzig hotel wordt of woonhol voor illegale arbeiders).
En als het een monument betreft, moet het mogelijk zijn om onderhoud af te dwingen.
jefcooper
EmmefEr zijn mensen die dat niet erg vinden, of zelfs leuk, of beweren dat die cultuur er niet is, zoals de Argentijnse die bij ons koningin is geworden.
Wie die Argentijnse iets heeft bijgebracht over onze cultuur en geschiedenis weet ik niet, misschien moet je zeggen 'faalde in die opdracht', maar dat er een Nederlandse cultuur is (of was, de VN, lees: ene prof Shepherd van Jamaica, heeft zich net weer tegen een oud kinderfeest uitgesproken), dat staat gewoon vast.
Die bijbrenger heeft haar nooit b.v. het volgende boek van een buitenlandse historicus van aanzien doen lezen:
Simon Schama, 'Overvloed en Onbehagen, De Nederlandse Cultuur in de Gouden Eeuw', Amsterdam, 1988.
Wie wil kennisnemen van de gedachtenwereld van de hooggeleerde vrouw:
Verene A. Shepherd, 'I want to Disturb my Neighbour, Lectures on Slavery, Emancipation and Postcolonial Jamaica', Kingston 2007.
Er staat letterlijk in dat academici geen ivoren toren boekenwurmen moeten zijn, maar politieke activisten.
In ons westen bestond de gedachtengang dat wetenschap waardevrij is, dat wil zeggen wetenschap bedrijft geen politiek.
Het is prima dat wetenschappers politiek bedrijven, maar het zou mooi zijn als zij die wetenschappers politiek scheidden van hun wetenschap.
Emmef
jefcooperIk lees dat het hier vooral gaat om het behouden van de panden in "oorspronkelijke" en goede staat.
Ludovikaa
jefcooperjefcooper
LudovikaaWat ik beoog zijn twee dingen:
- duidelijk maken dat er een Nederlandse cultuur is, en dat Nederlanders dus bestaan
- uiten dat ik het de moeite waard vind die cultuur te behouden.
Dan nog even provocerend, voor mij is een Nederlander primair iemand wiens identiteit die Nederlandse cultuur is, de Nederlandse nationaliteit hebben is voor mij daarbij secundair.
Ludovikaa
jefcooperHet lijkt me bovendien een waarheid als een koe.
jefcooper
LudovikaaDie ' was me nooit opgevallen.
Overigens lijkt mij de zin met ' te suggereren dat er allerlei soorten Nederlanders zijn.
M.i. is dat niet zo.
Ik zou toch Schama eens lezen.
Yogibeer
jefcooperjefcooper
YogibeerRond 600 CE was Lemmer of Staveren de hoofdstad van een koninkrijk wat zich uitstrekte van Bretagne tot N Denemarken.
De Romeinse betekenis van 'fries' was 'vrije onafhankelijke koopman'.
Het Romeinse leger was uitstekend, grote rijken, net als de VS nu, hebben altijd uitstekende legers, de Romeinse vloot was ook uitstekend, maar in het terpen gebied wat hij hoog water zee was, en bij laag water wadlopen, daar konden de Romeinen niet veel.
En zo bleven de Friezen zelfstandig, terwijl de mensen beneden de grote rivieren onderworpen werden.
Het verschil is er nog.
In 1345 was de Slag bij Warns, het einde van de Friese zelfstandigheid, Hollanders onderworpen ons.
Wij namen lange tijd wraak door alle vooraanstaande politici en DNB directeuren te leveren, net als onderwijzers en politieagenten.
In die tijd ging het Nederland goed.
Helaas trof ook Friesland de verwording van het onderwijs sinds 1963 of zo, en waren ook Friezen niet meer in staat Nederland te redden.
Yogibeer
jefcooperYogibeer
YogibeerLudovikaa
jefcooperSchama heb ik wel gelezen, maar ik weet ook uit eigen ervaring dat er veel verschillende soorten Nederlanders bestaan. Gelukkig.
jefcooper
LudovikaaSamenleven is slechts mogelijk bij eenzelfde cultuur.
In de goede oude tijd waren steden dan ook verdeeld naar culturen, die culturen gingen 's nachts op slot.
Yogibeer
jefcooperLudovikaa
jefcooperjefcooper
LudovikaaTegelijk ben ik van mening dat de Islam niet bij ons past.
Zoals Pim Fortuyn ooit zei 'we hebben er honderden jaren over gedaan ons los te maken van de kerk, moeten we nu weer zo'n proces ingaan ?'.
Dat een cultuur verandert, ja dat klopt.
Toch meen ik dat Nederland een eigen cultuur heeft, wij zijn sociaal, vandaar dat de neoliberale PvdA geen stemmen meer krijgt, wij houden niet van absurde rijkdom, en wij moeten er al helemaal niets van hebben als die rijkdom ook nog wordt geëtaleerd.
De vluchtelingen opneem campagne van nu vervult me met walging.
Ik zie die campagne als onderdeel van de poging de EU landen als culturen op te heffen, Europa moet een VS kloon worden.
Merkel en Hollande lijken niets te doen om de oorzaak van de vluchtelingenstroom op te heffen, de rotzooi die het westen trapt in het Midden Oosten en N Afrika.
De door mij vermoede plannetjes van een VS denktankje lijken voorlopig weer te werken.
Yogibeer
jefcooperjefcooper
YogibeerDe meesten waren onder de indruk.
Het was uiteraard de cultuur benoorden de rivieren.
D.J. Roorda, ‘Ambassadeur in de Lage Landen, William Temple, Observations upon the United Provinces’, Haarlem 1978
Herbert H. Rowen, 'John de Witt, Statesman of the "True Freedom"', Cambridge 1986
Yogibeer
jefcooperMaxima heeft dus eigenlijk groot gelijk.
Yogibeer
YogibeerMolenaer
jefcooperjefcooper
MolenaerIk dacht dat onze cultuur juist nu was om alles tegen een appel en een ei in de uitverkoop te zetten.
jefcooper
De Groot Europese Heilstaat moet een copie worden van de huidige VS, dus zal ook wat de overheid nu doet aan regelen waar wat mag worden gebouwd enz. wel moeten verdwijnen.
In 1978, als je van Los Angelos naar San Diego reed, kwam je nog door tientallen kilometers onbebouwd gebied langs de zeekust, mooi.
Amerikanen uit dat gebied, die wij al weer een vijftien jaar geleden bij Yellowstone spraken, de VS 'parken' zijn gelukkig heilig, zeiden ons dat LA en San Diego al lang één stad zijn.
G. Maenhout
Terzijde: onbewoonde grachtenpanden betekent meer parkeerruimte voor de rest!