De weidse speelruimte van Alibaba

Nu de Chinese smartphonemarkt explodeert, haast online megastore Alibaba zich om een plek daarin te veroveren. FTM sprak over Alibaba's genadeloze ondernemerschap met Marc van der Chijs, zelf succesvol internet entrepreneur in China. ‘Er is wel een mededingingsautoriteit, maar die zal niet snel iets tegen Alibaba ondernemen. China is trots op het bedrijf.'

Alibaba topman Jack Ma heeft met een zak geld aangeklopt bij naamgenoot Jack Wong, ceo van Meizu, om een aandeel te verwerven in deze relatief kleine smartphonefabrikant. Begin februari maakte Alibaba bekend dat het voor bijna 520 miljoen euro een minderheidsbelang heeft genomen in Meizu, dat in de maand januari 1,5 miljoen smartphones verkocht. Het strategische doel: de Slag om de Smartphone winnen. In China zijn er 650 miljoen internetgebruikers waarvan maar liefst 86 procent mobiel het net op gaat, dus Alibaba moet voor haar online marktplaatsen een plek afdwingen op die smartphones. De groei van E-commerce via de smartphone groeit exponentieel; in 2014 bedroeg dat in China 46 miljard euro, bijna een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor.

Platformstrijd

Om de handelende smartphone gebruiker te faciliteren, heeft Alibaba jaren geleden al Yun OS ontwikkeld, een eigen mobiele besturingssysteem gebaseerd op Googles platform Android. Maar voor de "ingebakken" verspreiding ervan zijn ze afhankelijk van smartphone-fabrikanten zoals Huawei die echter trouw blijven aan Android. De meest directe route richting smartphone verloopt via een aandelenbelang. ‘De Taobao app zit standaard ingebouwd in YunOS en ik denk dat ze dat verder uit willen bouwen. De belangrijkste reden dat zij Yun OS uit willen rollen is omdat ze het voor e-commerce willen gebruiken voor hun Taobao website,’ zegt Marc van der Chijs, medeoprichter van de beursgenoteerde online videosite Tudou dat vorig jaar deels is overgenomen door Alibaba. Van der Chijs wijst ook op de Chinese smartphone-fabrikant Xiaomi die een kloon van Apple’s systeem iOS heeft nagebootst. 'Ik denk dat Alibaba bang is dat zij een soort tweede Apple gaat worden met een eigen ecosysteem. Dat kun je alleen proberen te voorkomen door zelf ook iets dergelijks te bouwen en direct met Xiaomi te gaan concurreren.’

Waakhond terug in het hok

Mocht het lukken om Meizu-Yun OS leading te maken, dan kan vrijwel niemand meer om Alibaba heen, het bedrijf dat dankzij een genadeloze ondernemersmentaliteit circa 80 procent van de Chinese E-commerce handel in handen heeft gekregen. Volgens Van der Chijs hoeven ze zich niet al te veel zorgen te maken over kartelwaakhonden. ‘Er is wel een mededingingsautoriteit, maar die zal niet snel iets tegen Alibaba ondernemen. Men is trots op dit bedrijf en dan heb je wat meer speelruimte dan bijvoorbeeld buitenlandse bedrijven.’ Ondanks de gun-factor werd Alibaba’s website Taobao eerder dit jaar onder vuur genomen door de State Administration for Industry and Commerce (SAIC). Dit Chinese overheidsorgaan kwam met een waslijst aan klachten waaronder de beschuldiging dat Alibaba de mededinging inperkt door van (grote) handelaren te eisen dat ze niet mee mogen doen met promoties op andere, concurrerende marktplaatsen. En daar hield het niet mee op. De SAIC bekritiseerde ook de lakse houding met betrekking tot het aanbod van namaakgoederen; het toestaan dat handelaren hun omzet kunstmatig verhogen; dat er misleidende advertenties worden geplaatst én dat Alibaba-medewerkers steekpenningen aannemen van handelaren om - quid pro quo - hun search ranking te verhogen. Alibaba sloeg direct terug door een formele klacht te overwegen waarna de SAIC de status van het kritische rapport afzwakte.
'Vrijwel elk ander bedrijf zou hiermee zijn eigen graf hebben gegraven'
‘Het feit dat Alibaba direct erna SAIC van machtsmisbruik beschuldigde geeft al aan dat Alibaba heel erg sterk staat in China. Vrijwel elk ander bedrijf dat dat zou proberen zou hiermee zijn eigen graf gegraven hebben. Aan de andere kant wil men ook niet dat Alibaba te snel door blijft groeien dus wellicht dat ze met dit soort acties Alibaba een beetje in het gareel proberen te houden,' zegt Van der Chijs die de Chinese overheid als grootste risico bestempelt voor Alibaba. ‘Maar het zou me verbazen als die actief gaan proberen om Alibaba’s business moeilijker te gaan maken. Je weet natuurlijk nooit wat er achter de schermen gebeurt, maar Alibaba is van strategisch belang voor China, omdat het een van de grootste Chinese bedrijven is en doordat de helft van alle Chinezen die online zijn er producten kopen.’

Gat in de Chinese banksector

De hegemonie van Alibaba wordt naar verwachting volgend jaar verder uitgebreid door middel van een beursgang van Ant Financial, het voormalige AliPay is de van Alibaba afgesplitste financieringstak met een geschatte waarde van 50 miljard dollar. Ant Financial Ant helpt de doelgroep van Alibaba’s marktplaatsen - mkb-ers en particulieren - aan kleine particuliere of ondernemerskredieten, verzorgt 80 miljoen betalingsafhandelingen (per dag), verzekeringen en een stukje vermogensbeheer. Daarnaast is Ant Financial onlangs ook begonnen met het online credit rating systeem Sesame Credit waarmee inzage wordt gegeven in de kredietwaardigheid van particulieren en handelaren. Het is Big Data - in een onlangs verschenen persbericht wordt gemeld: 'Sesame Credit is able to collect data from more than 300 million real-name registered users and 37 million small businesses that buy and sell on Alibaba Group marketplaces including Taobao Marketplace and Tmall.com.' Ant Financial blijkt een gat in de markt. ‘Chinese banken zouden dit ook wel aan willen bieden, maar die zijn gewoon niet goed genoeg online. De meeste Chinese banken zijn staatsbanken en je kunt zelfs bij Bank of China alleen maar bankzaken doen met een Windows computer - dat geeft wel aan hoe innovatief ze zijn,’ zegt Van der Chijs, die zelf onlangs bestuurslid is geworden van het Chinese peer-to-peer lendingbedrijf Dianrong.com. ‘Geen enkele innovatie komt vanuit de traditionele financiële sector, alles komt vanuit het Internet. Tot een paar jaar geleden was vrijwel de gehele financiële sector in handen van staatsbedrijven, maar steeds meer activiteiten worden nu door private companies gedaan.’
'zelfs bij Bank of China kun je alleen maar bankzaken doen met een Windows computer - dat geeft wel aan hoe innovatief ze zijn'
Hij verwacht de grootste veranderingen op het gebied van sparen en beleggen. ‘In China is er extreem veel spaargeld. Dat is ook de reden dat P2P lending zo groeit, veel mensen hebben geld op een bankboekje staan waar ze niets mee doen en op deze manier kunnen ze er goed aan verdienen zonder al te grote risico’s te lopen. Aan de andere kant zijn banken extreem behoudend bij het verstrekken van leningen, en in dat gat springt P2P lending ook. Vandaar de extreem snelle groei van deze sector.’ In een rapport (2013) van consultancybureau Celent valt te lezen dat peer-to-peer lending in 2009 nog slechts een omvang had van 30 miljoen dollar, in 2012 al bijna een miljard en de verwachting voor dit jaar bedraagt alweer 7,8 miljard dollar. Van der Chijs ziet de aanstaande ipo van Ant Financial met vertrouwen tegemoet. ‘Ik verwacht dat ook deze IPO een groot succes gaat worden, maar het zou wel ten koste kunnen gaan van de Alibaba-koers, omdat financiële instellingen mogelijk Alibaba gaan verkopen om Ant te kunnen kopen.’

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Dennis Mijnheer

Gevolgd door 1377 leden

Ontspoorde bedrijfskundige die alles wil weten van mannen en vrouwen met witte boorden. Tags: fraude, witwassen, omkoping.

Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren