De Werkplaats van de 21ste Eeuw

4 Connecties

Onderwerpen

Linkedin HP Social media

Organisaties

Dell Inc.

Er is een verband tussen de hype rondom Linkedin en de goede cijfers van het voorheen nog zo zwalkende Dell. Dwarshuis legt uit.

Gisteren stonden beleggers te watertanden bij het aandeel LinkedIn. Eerder deze week viel Dell ook al op door haar eeuwige rivaal Hewlett-Packard te kijk te zetten. Gek genoeg hebben de cijfers van Dell en de beursgang van LinkedIn meer met elkaar te maken dan u zo op het eerste gezicht zou denken.

 


De Social Media onderneming LinkedIn krikte vlak voor haar beursgang de introductieprijs nog even lekker op vanwege het grote enthousiasme onder beleggers. Direct na opening was het direct bal. Werd het aandeel bij de introductie nog gelanceerd voor een schamele 45 dollar, de openingskoers schoot dwars door het dak en tikte de 83 dollar aan, waarbij later zelfs nog de 122,70 dollar werd uitgenomen.

Een ongelooflijke stijging die de oude vertrouwde tijden van Nina Brink met haar gecreëerde WOL luchtbel doet herleven. Beursbaby’s, als Facebook en Groupon staan ondertussen aan de zijlijn te trappelen om u nu al te laten instappen. En dit alles moet u ouderwets vertrouwen geven. Mijn mening kent u inmiddels wel op dit vlak.

Tien jaar geleden barstte de laatste zeepbel op dit punt. Sommige beleggers likken nu nog hun wonden en lopen bij hun psychiater te pruillippen. Een veeg teken is het lot van het Chinese ‘Facebook’, Renren. Toeval of niet, maar het bedrijf kreeg vorige week ook een notering op Wall Street. Het beursaandeel stoomde aanvankelijk lekker door naar de 18 dollar, maar beet gisteren in het stof en sloot op 13,75 dollar. En dat is onder de introductiekoers van 14 dollar. Het is maar even dat u het weet.

Afgezien van de vraag of er nu wel of niet een bubbel in Social Media land in de maak is, constateer ik een structurele verandering in internetgebruik. De trend is daarbij zo simpel als de curve van de Matterhorn, namelijk stijl opwaarts. En daar lijkt geen verandering in te komen. Sterker nog, tijdens het uitbreken van de kredietcrisis van 2008 nam het internet gebruik juist sterk toe. De ultieme groeimarkt zullen we maar zeggen.

En dat moet Michael Dell ook aan het denken gezet hebben. Want Michael kan weer juichen. Nadat hij jarenlang was verketterd door beleggers, wordt hij nu omarmd als een soort verloren zoon. In zijn ultieme poging om Dell om te bouwen van pure computerfabrikant naar aanbieder van allerlei specialistische IT-oplossingen lijkt zijn vruchten af te werpen. Al twee kwartalen weet hij te imponeren met goede kwartaalcijfers.

Aartsvijand nr. 1
Natuurlijk heeft Dell eveneens last van een verminderde verkoop aan consumenten, maar deze activiteit maakt een steeds kleiner deel van de totale omzet uit dan bij bijvoorbeeld aartsvijand nummer 1: HP. Dell zet zich vooral in op de zakelijke markt, die is opgeleefd na de sterke economische neergang van de afgelopen twee jaar. Maar interessanter is dat Dell vooral succes boekt bij de verkoop van apparatuur voor datacenters. Internetbedrijven moeten steeds meer investeren op dit specifieke vlak om het toenemende verkeer naar hun sites aan te kunnen. En Dell helpt hen er graag bij. Dell onderkent daarmee dat datacenters de werkplaats van de 21ste eeuw gaan worden.

Deze trend is onomkeerbaar en zal een grote impact hebben op de totale samenleving en is bijzonder slecht nieuws voor de schare doemdenkers om u heen. Wanneer u aandeeltjes LinkedIn in portefeuille heeft weet u dus nu naar welk aandeel u moet swappen indien u gelooft in de verdere uitrol van de werkplaats van de 21ste eeuw. Rest mij u een goed weekend te wensen.

Jan Dwarshuis is columnist bij ©OLUMBEURS en Follow the Money: Op het moment van schrijven heeft hij geen positie in bovengenoemde fondsen.

Uw reactie is welkom via Dwarshuis@Columbeurs.nl

Jan Dwarshuis
Jan Dwarshuis
Als zelfstandig ondernemer is hij actief geweest in verschillende takken van sport. Tussentijds bleef hij op het terrein van...
Gevolgd door 34 leden