
De EU investeert honderden miljarden in verduurzaming. In dit dossier leggen we de belangen bloot. Lees meer
In 2019 presenteerde de Europese Commissie de Europese Green Deal: een ambitieus plan om de economie van de Europese Unie in een rap tempo te vergroenen. Een van de doelstellingen: in 2050 moet de EU volledig klimaatneutraal zijn. De plannen zullen onze economie ingrijpend veranderen.
In dit dossier analyseren we de belangen achter de groene ambities, volgen we de strijd om het geld en zoeken we uit wie er aan het langste en kortste eind trekken.
Industrieel ecoloog Benjamin Sprecher: ‘Zeldzame metalen zijn voor China een geopolitiek machtsmiddel’
Diederik Samsom hamerde op gedwongen uitkoop veeboeren
Uit vrees voor stikstofcrisis 2.0 keert Nederland zich in Europa tegen de eigen natuurambities
Frans Timmermans: de macht en onmacht van de groene onderkoning van Brussel
Burgers hebben hoop en visie nodig voor de energietransitie, zegt hoogleraar omgevingspsychologie
Wiebe Draijer hoopte de Rabo en de landbouw te vergroenen – hij bleef steken in gepolder
Zeewind in overvloed, toch wil de lobby honderden extra molens op land
Spoorweg-activist Jon Worth: ‘In Brussel lobbyt niemand voor de Europese treinreiziger’
Zelfs zonder energiecrisis verdienen deze windboeren extreem veel – met hulp van de belastingbetaler
Podcast | De minder florissante kant van windmolens
De wieken van een windmolen worden gemonteerd bij het Windpark N33, direct ten oosten van Veendam in de provincie Groningen. © ANP / Hollandse Hoogte / De Vries Media
Overheid veroorzaakt chaos met ongeldige vergunningen voor windparken
De overheid heeft windparken lang de hand boven het hoofd gehouden. Zelfs toen duidelijk was dat verstrekte vergunningen juridisch niet in de haak waren, greep de minister niet in. Dat is te wijten aan de nauwe verwevenheid van de overheid met de windindustrie, blijkt uit ons onderzoek. Gevolg: de hele sector kampt nu met chaos en onzekerheid. En de beoogde energietransitie loopt juist vertraging op.
- De normen die in Nederland gelden voor het plaatsen van windmolens, bijvoorbeeld met betrekking tot geluid of slagschaduw, zijn door de Raad van State ongeldig verklaard.
- Het Europese Hof van Justitie had dat al veel eerder geoordeeld, maar Nederland kwam pas in actie toen het echt niet meer anders kon. Uit een reconstructie van FTM en RTV Noord blijkt dat de windmolensector nauw betrokken was bij het hele proces.
- Critici vrezen belangenverstrengeling: het onderzoeksbureau dat de nieuwe normen gaat opstellen, Arcadis, heeft zelf een belang in de windsector.
- Intussen mogen regionale overheden wel normen vaststellen, zonder het vereiste milieueffectrapport. Het resultaat: de normen blijven hetzelfde.
- Het is nog niet zeker of bestaande windparken ook moeten worden aangepast. Wat wel zeker is: door de afwachtende houding van de overheid heeft de ontwikkeling van windparken flinke vertraging opgelopen en zijn de gevolgen voor initatiefnemers en omwonenden onzeker.
‘Het is chaos,’ verzucht Albert Koers, emeritus hoogleraar internationaal recht. Hij heeft het over de Nederlandse windsector. Die staat op z’n kop sinds de Raad van State op 30 juni van dit jaar heeft bepaald dat de landelijke windmolennormen opnieuw moeten worden vastgesteld. Tot die tijd staan alle plannen voor nieuwe parken in de wacht.
De Raad volgde hiermee een uitspraak van het Europees Hof van Justitie dat al een jaar eerder had geoordeeld dat voor het vaststellen van windmolennormen – waaronder geluid, licht, veiligheid – een milieueffectrapport nodig is. Dat is bij het vaststellen van de regels die gelden bij de Wet milieubeheer niet gebeurd.
De normen zijn niet per definitie verkeerd, maar ze zijn onvoldoende onderbouwd
Die regels staan in het zogenoemde Activiteitenbesluit milieubeheer, waaronder ook de windmolennormen vallen. De normen zijn niet per definitie verkeerd, maar ze zijn onvoldoende onderbouwd. Daarom moet de overheid haar huiswerk over doen, en alsnog zorgen voor dit milieuonderzoek.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) gaat ervan uit dat het minimaal anderhalf jaar gaat duren, voordat de nieuwe normen klaar zijn. Intussen maken tegenstanders van windparken zich zorgen dat het onderzoek voor deze normen niet onafhankelijk gaat plaatsvinden. Initiatiefnemers zoals energiebedrijven Eneco en RWE, soms in samenwerking met regionale overheden en gemeentes of lokale initiatieven, vinden sluiproutes om toch alvast te mogen beginnen met bouwen.
Uit onderzoek van Follow the Money en RTV Noord blijkt dat de windsector al vroeg betrokken was bij de besluitvorming rondom windmolennormen. Ten minste de schijn van belangenverstrengeling is gewekt.
Slager keurt zijn eigen vlees
Op 24 november 2021 publiceert adviesbureau Arcadis op de eigen website: ‘Arcadis draagt bij aan een verbetering van de windturbinebepalingen leefomgeving en stelt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een strategische milieueffectrapportage (planMER) op.’ Het ministerie heeft dus gehoor gegeven aan de uitspraak van de rechter.
Ook België, dat naar aanleiding van de Europese uitspraak de windmolennormen moet onderbouwen met een planMER, heeft de opdracht hiervoor verleend aan Arcadis.
Zo’n milieurapport gaat onder meer over mogelijke effecten van geluid, licht, slagschaduw en veiligheid. Eén onderdeel is een vooronderzoek naar de afstandsnormen van windparken van bewoond gebied. Ook die opdracht heeft Arcadis binnengesleept.
Tegenstanders twijfelen direct al aan de onafhankelijkheid van de uitvoerders. Arcadis is namelijk lid van NWEA, de brancheorganisatie van de windsector. Bovendien was het adviesbureau mede-initiatiefnemer bij een windpark in Venlo. Hiervoor heeft het samen met anderen het energieontwikkelbedrijf Etriplus opgericht en zich vervolgens door Etriplus laten inhuren voor de ontwikkeling van het windpark.
Zoals Arcadis op de eigen website schrijft: ‘Om de ontwikkeling van het omvangrijke project in goede banen te leiden, gaf Etriplus het volledig in de capabele handen van Arcadis-medewerkers.’
Het akoestisch onderzoek voor dit windpark is uitgevoerd door een geluidsonderzoeker van Arcadis die nu voor EZK de afstandsnormen in Nederland mag onderzoeken. Volgens tegenstanders een duidelijk gevalletje ‘de slager keurt zijn eigen vlees’.
Ze staan daarin niet alleen. Herman Bröring, hoogleraar bestuursrecht van de Groningse Rijksuniversiteit zegt: ‘Hiermee heb je de schijn tegen en dat is slecht voor het vertrouwen van burgers. Bovendien zullen mensen er in procedures een punt van maken. Als ze gelijk krijgen, moet werk worden overgedaan en ben je nog langer onderweg met het vaststellen van nieuwe normen.’
Volgens de NWEA stellen adviesbureaus zich bij standpuntbepaling van de brancheorganisatie ‘terughoudend’ op
Volgens NWEA is er geen sprake van belangenverstrengeling. Arcadis is dan wel lid, maar is in tegenstelling tot leden als Eneco, Vattenfall en RWE geen direct belanghebbende bij windparken. Voor Arcadis maakt het immers niet uit of de windparken er wel of niet komen.
Volgens Rik Harmsen, Wind op Land-deskundige bij NWEA, stellen adviesbureaus zich bij standpuntbepaling van de brancheorganisatie ‘terughoudend’ op. ‘Als de gesprekken bij ons gaan over waar volgens NWEA de prioriteit moet liggen en waar we het met het ministerie van EZK over moeten hebben, dan brengen de energieleveranciers als direct belanghebbenden het meeste in.’
In een gezamenlijke schrijftelijke reactie zeggen de ministeries van EZK en IenW hierover met Arcadis in gesprek te gaan. (Lees de volledige reactie onderaan dit artikel.)
Uit eerder onderzoek van FTM en RTV Noord bleek dat de huidige geluidsnormen onvoldoende geschikt zijn om overlast door laagfrequent geluid te voorkomen. Windmolengeluid kan bij mensen slapeloosheid veroorzaken, die weer voor andere gezondsheidsklachten als hoofdpijn en concentratieverlies kan zorgen.
Steeds meer critici eisen daarom meer onderzoek naar de mogelijke gezondheidseffecten van windparken. Nu Arcadis dit vooronderzoek gaat doen, vrezen tegenstanders dat er niet veel van zal terechtkomen. Emeritus hoogleraar Koers: ‘Het lijkt een quickie, een soort voorstudie voor het planMER. Daarin is er geen tijd voor gedegen onderzoek naar gezondheidsschade, daar hoort ook veldonderzoek en metingen bij, dat kan nooit in anderhalf jaar. Deze aanpak is gewoon een excuus om zo snel mogelijk nieuwe normen aan te nemen.’
Het Nationaal Kritisch Platform Windenergie, Nederwind, Windwiki en anderen hebben daarom hun deelname aan de door Arcadis georganiseerde klankbordgesprekken met stakeholders en deskundigen afgezegd. In een brief aan onder andere secretaris-generaal Sandor Gaastra van EZK uiten ze hun zorgen over de mogelijke belangenverstrengeling. Ze vrezen dat er hierdoor geen volwaardig onderzoek naar gezondheidseffecten zal worden gedaan.
Een eis die wel in de Kamermotie van Kamerleden Erkens (VVD) en Leijten (SP) werd gesteld en die de aanleiding was voor de onderzoeksopracht.
Normen vanaf begin ‘lukrake keuzes’
Het aanstaande kabinet-Rutte IV lijkt alvast voor te sorteren op de uitkomst van het onderzoek. Uit het regeerakkoord: ‘Er komen heldere afstandsnormen voor de bouw van windmolens op land en we stimuleren (financiële) participatie van omwonenden om het draagvlak te versterken.’
Rik Harmsen van brancheorganisatie NWEA is verbaasd: ‘Er moet nu onderzocht worden of afstandsnormen zinvol zijn, daar gaat het onderzoek over. Hoe kan de overheid dan zeggen dat die normen er sowieso gaan komen?’
De vraag is bovendien wat omwonenden hebben aan afstandsnormen zonder geluidscriterium benadrukken NWEA en verschillende geluidsdeskundigen. Want in theorie creëert de overheid daarmee ruimte om op de randen van de maximale afstand zeer lawaaiige turbines neer te zetten.
Volgens ingewijden was het totstandkomen van deze normen ‘het resultaat van een mix van argumenten en lukrake keuzes’
Het zou niet de eerste keer zijn dat windnormen tot stand komen zonder gedegen onderzoek. Tegenstanders zien een herhaling van zetten. In 2010 werden nieuwe geluidsnormen vastgesteld. Volgens ingewijden was het totstandkomen van deze normen ‘het resultaat van een mix van argumenten en lukrake keuzes’. Sterker nog, de normen mochten niet ten koste gaan van mogelijke nieuwe windparkgebieden. In het Energieakkoord van 2010 stond immers dat er 6 Gigawatt windenergie op land gerealiseerd moest worden.
Dat blijkt ook uit antwoorden van toenmalig minister van VROM Jaqcueline Cramer (PvdA) op vragen van het CDA tijdens een commissievergadering naar strengere normen. Ze achtte ‘een grote aanscherping van de al bestaande normstelling in het Activiteitenbesluit ongewenst omdat dit negatieve gevolgen heeft voor de plaatsingsmogelijkheden voor wind op land’.
Een belangenafweging dus. Geluidsdeskundige Frits van den Berg was destijds een van de betrokkenen bij het opstellen van de nieuwe windnormen. Ook hij kan zich niet herinneren dat er wetenschappelijke documenten of rapporten aan deze normverandering ten grondslag lagen. Er kwam geen milieueffectrapport aan te pas.
Overheid steekt kop in het zand
In 2016 bleek voor het eerst dat dit misschien niet in de haak was. Toen oordeelde het Europees Hof van Justitie dat de Belgische windmolennormen niet genoeg onderbouwd waren. Juristen en ook de Commissie m.e.r. waarschuwden er toen al voor dat de uitspraak ook consequenties voor Nederland zou kunnen hebben. Europees recht staat immers boven Nederlands recht.
Toch oordeelde de Raad van State in 2019 dat de regels niet voor Nederland golden. Ondanks de kritiek op deze uitspraak zag het ministerie van IenW geen aanleiding om verder naar de normen te kijken. En dat terwijl de overheid wist dat er nóg een Europese uitspraak over windparken aan zat te komen.
Nederland heeft zelfs actief geprobeerd invloed uit te oefenen op deze zaak, die ging over een ontbrekend milieueffectrapport bij een windpark in het Belgische Nevele. Advocaat Peter de Lange vertegenwoordigt veel tegenstanders van windparken en zag met lede ogen aan hoe de Nederlandse staat probeerde het Europees recht rondom windmolennormen te beïnvloeden: ‘Er zijn nog ambtenaren naar Luxemburg geweest om in te spreken, dus ze hebben echt alles uit de kast gehaald om de bestaande regelgeving overeind te houden.’
‘Ik kan echt niet overzien wat we hier nu mee moeten’
Het mocht niet baten. In de zomer van 2020 herhaalde het Europees Hof zijn oordeel ook in de zaak rondom windpark Nevele. Bij de vaststelling van windturbinenormen voor dat windpark was vooraf geen milieubeoordeling gemaakt, terwijl dat wel had gemoeten.
Paniek
Uit Wob-documenten in bezit van Follow the Money en RTV Noord blijkt dat gemeenten en provincies na de uitspraak met hun handen in het haar zitten. Er ontstaat paniek: wat betekent dit voor onze plannen?
‘Ik kan echt niet overzien wat we hier nu mee moeten,’ mailt een juridisch adviseur van de gemeente Houten naar andere ambtenaren over de Europese uitspraak. En een ambtenaar van de provincie Gelderland vraagt aan andere provincies én aan het ministerie van Economische Zaken en Klimaat hoe er met deze uitspraak moet worden omgegaan.
Het ministerie sust. ‘Wij zijn daarom van mening dat dit arrest geen gevolgen heeft voor het Nederlandse stelsel. Waarbij het uiteindelijk aan de hoogste rechter is om hier op basis van een aangespannen zaak een eindoordeel over te vellen.’ Simpel gezegd: zolang de Raad van State geen uitspraak heeft gedaan voor Nederland, gaan we op de oude voet door. Dit wordt de woordvoeringslijn die alle gemeenten en provincies van het ministerie mogen gebruiken.
Zolang de Raad van State geen uitspraak heeft gedaan voor Nederland, gaan we op de oude voet door
Opvallend: deze woordvoeringslijn is afgestemd met NWEA, de branchevereniging voor de windsector, blijkt uit dezelfde Wob-documenten. Zo is in een mail van EZK aan NWEA te lezen: ‘Mochten jullie hier op dit moment nog veel vragen van leden over krijgen, dan kan ik me voorstellen dat jullie iets van een nieuwsbericht/statement op jullie site plaatsen. Waarin betreffende inhoudelijke lijn wordt verwerkt en bijvoorbeeld ook wordt opgenomen dat dit kortgesloten is met EZK (of iets dergelijks). De perswoordvoerder heeft aangegeven bereid te zijn hierin te faciliteren als daar bij jullie behoefte bestaat.’
Het ministerie wil grip houden op de juridische gevolgen van de uitspraak van de Raad van State. Zo blijkt uit de documenten dat EZK zich achter de schermen inhoudelijk heeft bemoeid met de voorbereidingen voor een kort geding dat in de tweede helft van 2020 tegen het windpark Drentse Monden Oostermoer is ingediend.
Het ministerie schrijft in een mailwisseling met de provincies en Binnenlandse Zaken: ‘EZK is niet bij de zitting aanwezig geweest en was ook geen partij, maar we zijn wel betrokken geweest bij de voorbereiding.’ Ook juridische hulp vanuit het Rijk behoorde tot de mogelijkheden, blijkt uit een e-mailwisseling tussen de provincies.
Uit de Wob-stukken blijkt ook dat de verantwoordelijke bewindspersonen van de ministeries van IenW, EZK en Binnenlandse Zaken op de hoogte waren van deze strategie. Een ervan, demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen, maakte op 31 augustus 2021 bekend dat ze opstapt. Ze heeft een nieuwe baan als voorzitter van de Vereniging Energie Nederland, een branchevereniging van de energiesector. Dit had ze al op 23 juli 2021 gemeld aan Mark Rutte.
Tegenstanders van windparken in Nederland zien het anders: de Europese uitspraak geldt wel degelijk voor Nederland. Voor de windmolennormen moet een milieueffectrapport worden gedaan, anders zijn ze niet geldig. Ze willen naar aanleiding van deze uitspraak de bouw van windparken in Nederland laten stopzetten en stappen naar de Raad van State.
Deze keer draait de RvS bij. Tegen de verwachting en lijn van het ministerie in, oordeelt de Raad op 30 juni 2021 in een zaak over de uitbreiding van Windpark Delfzijl Zuid in het oosten van Groningen: ook voor de windmolennormen in Nederland had een milieueffectrapport moeten worden gemaakt. Windpark Delfzijl Zuid kan voorlopig niet worden uitgebreid, en de overheid moet alsnog zorgen voor een goede milieubeoordeling voor de windturbinenormen.
Sluiproutes via gemeenten
Volgens NWEA zijn er 25 tot 30 geplande parken die nu vertraging oplopen. Toch betekent de uitspraak niet per se het einde voor alle windmolenplannen. Terwijl de landelijke normen alsnog moeten worden onderbouwd, biedt de uitspraak ruimte om toch door te gaan met bestaande plannen. Zo mogen gemeenten in de tussentijd zelf normen opstellen, mits goed onderbouwd, staat te lezen in het vonnis.
Volgens Ralph Frins, universitair docent Bestuursrecht en omgevingsrecht aan de Radboud Universiteit, zou dit juist een goede ontwikkeling kunnen zijn: ‘Dat is wel de winst van deze uitspraak: nu moeten de lagere overheden maatwerk leveren. Dat kan helpen voor draagkracht onder bewoners. Dan kun je water bij de wijn doen bij bepaalde aspecten en mensen tegemoetkomen. Dan haal je wellicht de angel uit de discussie.’
‘De landelijk normen gelden niet, want er is geen MER voor gemaakt, maar op lokaal niveau kun je dezelfde normen vaststellen zonder MER’
In de praktijk komt er vooralsnog niet veel terecht van dat maatwerk, zegt emeritus hoogleraar Koers. Dat is volgens hem te danken aan de slappe formulering van de Raad van State: ‘De uitspraak is nog steeds bestuursbeschermend. Ze hebben niet opgeschreven dat ook voor lokale plannen een planMER nodig is, alleen een motivering. Nu krijg je de gekke situatie dat de landelijk normen niet gelden, want er was geen MER voor gemaakt, maar op lokaal niveau kun je dezelfde normen vaststellen geheel zonder MER.’
Deze route wordt al bewandeld. Bijvoorbeeld door Erwin Noordover, advocaat van verschillende projectontwikkelaars uit de windsector. Hij heeft meer dan tien jaar ervaring met het procederen voor windparkvergunningen en benadrukt dat de normen niet per se fout waren: ‘Er is dan weliswaar geen MER gedaan voor de normen, maar ze zijn wel gebaseerd op ander wetenschappelijk onderzoek. Dat onderzoek kan ook worden toegepast op nieuwe turbines. Daarvoor kunnen ze de rekenmethodes van de oude normen gebruiken.’
Dat is precies wat er gebeurt. Bijvoorbeeld bij windpark Delfzijl Zuid, waar het bij de RvS allemaal mee is begonnen. De gemeente Eemsdelta heeft daar nu zelf windmolennormen opgesteld. Tijdens de Raadsvergadering van 21 december zijn deze onder protest van sommige Raadsleden aangenomen.
Wat blijkt? Alleen de slagschaduwnormen zijn veranderd. De normen voor externe veiligheid en geluid wijken niet af van de oude landelijke normen. Aan die normen liggen rapporten ten grondslag van adviesbureau Pondera en een geluidsrapport van LBP Sights. De conclusie: er zijn geen nieuwe wetenschappelijke inzichten, dus is er geen reden om de bestaande normen aan te passen. Ook deze beide bureaus zijn lid van NWEA.
Bestaande parken niet geraakt?
De grote vraag is nu wat de uitspraak betekent voor alle windparken die al een vergunning hebben. In een brief van afgelopen vrijdag (17 december) schrijft staatssecretaris Van Weyenberg van IenW ook namens EZK aan de Kamer: ‘De uitspraak (van de RvS, red.) heeft niet tot gevolg dat vergunningen of bestemmingsplannen voor bestaande windturbineparken niet meer geldig zijn.
Bij bestaande windturbineparken is er echter wel rechtsonzekerheid ontstaan over de mate van milieuhinder die een windturbinepark mag veroorzaken, omdat de algemene milieuregels niet meer mogen worden toegepast. Dat leidt tot onduidelijkheid, zowel voor omwonenden en andere belanghebbenden als voor exploitanten.’
Hij komt daarom met de volgende oplossing: de normen die volgens EU-wetgeving onvoldoende zijn onderbouwd, worden uit de ongeldig verklaarde regelgeving gehaald en geparkeerd in een nieuwe, tijdelijke overbruggingsregeling. Omdat die regeling tijdelijk is, is er geen planMER voor nodig. Het resultaat: totdat de nieuwe windmolennormen zijn vastgesteld, naar verwachting halverwege 2023, mogen de oude blijven bestaan.
‘De minister zal geen vergunningen intrekken. Dat is in verband met claims van initiatiefnemers veel te duur’
Volgens de Groningse hoogleraar bestuursrecht Bröring blijven vergunningen die onherroepelijk zijn ook daarna staan. ‘Bij de windparken in het Groningse Meeden of de Drentse Veenkoloniën bijvoorbeeld is uitgegaan van de bestaande landelijke normen. Die normen zijn achteraf bezien ongeldig. Maar als een vergunning eenmaal definitief is, dan is die niet meer terug te draaien. Dat heet in jargon formele rechtskracht.’
Ook andere juristen denken dat de Europese uitspraak ruimte laat voor de bestaande vergunningen. Zo zou het belang van de elektriciteitsvoorziening een ‘dwingende reden’ kunnen zijn om de parken te laten draaien.
Van verzoeken van tegenstanders van windparken om vergunningen in te trekken verwacht Bröring daarom niet veel. Dat heeft onder meer te maken met het belang van de energietransitie. ‘De minister is bevoegd om terug te komen op een besluit, dus ook op een vergunning. Dat kan hij doen, maar dat hoeft hij niet te doen.’
Bröring verwacht niet dat de minister vergunningen zal intrekken. ‘Dat is in verband met claims van initiatiefnemers veel te duur.’
Albert Koers ziet dit anders. Hij heeft er regelmatig discussies over met Bröring: ‘Er wordt nu overal geroepen dat de uitspraak niet geldt voor bestaande parken, want de vergunning is onherroepelijk. In het Nevelearrest (van het Europese Hof, red.) staat echter dat een onrechtmatig besluit ongedaan moet worden gemaakt, zelfs als dat onherroepelijk is. Dan hoeven die parken niet per se te sluiten, maar dan moet daar eerst een nieuwe MER voor worden gemaakt.’
Ook advocaat Noordover houdt er rekening mee dat vergunningen voor bestaande parken moeten worden aangepast. ‘Ik kan me wel voorstellen dat de rechter zegt: “We gaan de parken helpen om door te gaan.” Dat er een nieuwe berekening moet komen, misschien wat aanpassingen. Want niemand had bedacht dat het niet zou kloppen.’
Beleid gaat voor recht
Door de normen in het begin niet goed te onderbouwen en zo lang te wachten met de aanpassing, heeft de overheid een dilemma gecreëerd. Omwonenden klagen en spannen intrekkingsprocedures aan, maar als parken worden gesloten, hangen de overheid schadeclaims van de windindustrie boven het hoofd. Dat kan snel in de miljoenen euro’s lopen. De initiatiefnemers hebben immers geïnvesteerd in de veronderstelling dat de regels klopten.
Dat blijkt in Delfzijl. Volgens de samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente en initiatiefnemers van het windpark mag de ontwikkelaar een miljoenenclaim indienen als de gemeente voor vertraging zorgt. Daarnaast staan er een landelijke subsidie van 26 miljoen euro en jaarlijkse inkomsten uit onroerendezaakbelasting van meerdere tonnen op het spel.
‘Nog steeds is er het patroon: het Nederlandse beleid is heilig, als het een keer misgaat in Luxemburg, dan is dat een soort bedrijfsongeval’
Dit is volgens critici een van de redenen waarom het ministerie zo lang heeft geprobeerd de Europese uitspraak te negeren. Advocaat De Lange: ‘Het lijkt erop dat ze denken dat ze meer te vrezen hebben van de initiatiefnemers. Daar is meer geld mee gemoeid, die procederen door. Daarom hebben ze zo lang mogelijk vastgehouden aan de lijn die ze hadden ingezet, terwijl ze al wisten dat ze fout zaten.’
Albert Koers ziet in de aanpak van het winddossier het zoveelste voorbeeld dat Nederland beleid boven recht stelt. ‘Het beleid is doorslaggevend en dan sleutelen we daarna wel aan het recht zodat het past. Dat is een minachting van de rechtsstaat. Nederland is nu al drie keer teruggefloten voor het negeren van internationale afspraken en nog steeds is er het patroon: het beleid is heilig, als het een keer misgaat in Luxemburg, dan is dat een soort bedrijfsongeval.’
Intussen ligt de volgende juridische kwestie te wachten: de regionale energiestrategieën. In deze plannen hebben lokale en regionale overheden uiteengezet hoe ze in de toekomst hun energiebeleid willen verduurzamen om aan het klimaatakkoord te voldoen. De ingeleverde plannen moeten op 1 juli 2023 onder de naam RES 2.0 worden vastgesteld. Veel juristen en de Commissie m.e.r. waarschuwen nu al: ook voor deze plannen is waarschijnlijk een milieueffectrapport nodig.
Dat is tot nu toe verzuimd. Het ministerie van EZK heeft nu een onderzoek uitgezet om te kijken of dit daadwerkelijk nodig is. De volgende vertraging ligt op de loer.
We hebben de ministeries een uitgebreide vragenlijst gestuurd. Delen van de antwoorden zijn verwerkt in de tekst, de rest staat hieronder.
Wat is uw reactie op de kritiek dat in Nederland beleid boven recht gaat en dat Europees recht regelmatig genegeerd wordt?
‘Deze kritiek delen wij niet. Wat dit dossier betreft, gold voorafgaand aan de uitspraak van de Raad van State op 30 juni 2021 de lijn uit de Battenoord-uitspraak van 2019 waarin is geconcludeerd dat de algemene regels in het Activiteitenbesluit milieubeheer geen planmatig karakter hebben. Nadat in oktober 2016 het Waalse arrest d’Oultremont over Waalse algemene regels voor windturbines bekend is geworden, was het beeld dat er sprake was van een zeer specifieke Waalse situatie die niet een-op-een op de algemene Nederlandse situatie van toepassing was. Ook de hoogste bestuursrechter in Nederland, de Raad van State, kwam in de Battenoord-uitspraak uit april 2019 nog tot dezelfde conclusie. Nu duidelijk is dat er wel een planMER-plicht is, gaat het Rijk alsnog het planMER opstellen.’
Wat is de reden dat EZK en IenW ervoor kozen om de woordvoeringslijn na uitspraak van RvS met NWEA af te stemmen?
‘De woordvoeringslijnen die zijn opgesteld n.a.v. de Vlaamse uitspraak (Nevele-arrest) en de uitspraak van de RvS van 30 juni 2021 zijn ter kennisgeving gedeeld met onder meer VNG, IPO en NWEA, om hen te informeren over het standpunt van de Rijksoverheid. Er is geen sprake geweest van inhoudelijke afstemming.’
Hoe is de keuze voor Arcadis als opdrachtnemer voor het planMER tot stand gekomen?
‘Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een Raamovereenkomst voor advies- en ingenieursdiensten. Voor deze uitvraag is gebruik gemaakt van thema 5: Veiligheid & Risico's, met vier contractpartners. Voor de uitvraag van het opstellen van het planMER zijn alle vier de contractpartners, waaronder Arcadis, gevraagd een offerte uit te brengen. Er zijn twee contractpartners die een offerte hebben uitgebracht. De offertes zijn gescoord op drie selectiecriteria: kennis en ervaring (50 procent), plan van aanpak (40 procent), en prijs (10 procent). Samen met de ministeries van EZK en BZK heeft IenW beide offertes beoordeeld. Arcadis heeft de hoogste score gehaald.
Er lopen twee trajecten bij Arcadis: IenW heeft de opdracht voor het planMER verleend en EZK heeft de opdracht voor het onderzoek naar afstandsnormen (naar aanleiding van de motie Erkens/Leijten) verleend. De opdrachtverlening voor beide trajecten verliep onafhankelijk van elkaar. Het antwoord op vraag 5 beschrijft de keuze voor Arcadis in dit traject.
Voor het afstandsnormenonderzoek heeft EZK – conform de motie - gezocht naar een bureau met veel expertise en een goed internationaal netwerk, dat snel aan de slag kon en op korte termijn resultaten kon leveren. Aan deze eisen bleek Arcadis goed te kunnen voldoen. Het gaat hier om een relatief kleine opdracht. De definitieve keuze is in overleg met IenW gemaakt. Los van het traject bij Arcadis, loopt er ook een traject bij RIVM, waarin verkend wordt welk aanvullend (veld-)onderzoek er mogelijk en nodig is in Nederland. In deze verkenning wordt in het kader van de motie Erkens/Leijten ook het onderzoeken van de effecten van afstand meegenomen (zie ook het antwoord op vraag 2). In overleg met verschillende stakeholders en op basis van tussentijdse resultaten van het planMER (waarin ook kennisleemtes worden geïdentificeerd) wordt besloten welk onderzoek uitgevoerd moet worden.’
Is overwogen om planMER op te laten stellen door een partij die geen lid is van NWEA?
‘Het al dan niet lid zijn van NWEA heeft geen rol gespeeld bij de overwegingen voor de opdrachtnemer van het planMER. Zie ook het antwoord op vraag 5 over de aanbestedingsprocedure binnen het IenW-raamcontract die leidde tot de keuze voor Arcadis als opdrachtnemer voor het planMER.’
Wist u van tevoren dat Arcadis, naast lid van NWEA, ook aandeelhouder is van een windpark in Venlo?
‘De signalen over de betrokkenheid van Arcadis bij de ontwikkeling van een windpark in Venlo hebben ons recent bereikt. Wij vinden het van het grootste belang dat er geen (schijn van) tegenstrijdige belangen bestaat bij de uitvoering van onderzoeken. Daarom gaan EZK en IenW gezamenlijk op korte termijn met Arcadis in gesprek met als doel te bevestigen of en hoe door Arcadis de onafhankelijkheid van deze onderzoeken voldoende is geborgd.’
Hoe zijn de windmolennormen tot stand gekomen in 2010?
‘Bij het opstellen van deze normen was sprake van een vertaling van de normen voor industrieel geluid naar een eigen norm specifiek voor windturbines, waarbij het beschermingsniveau werd gehandhaafd. Deze normen zijn gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken.
Het geluid van hoge windturbines kon met de toenmalige rekenvoorschriften niet onder alle omstandigheden correct worden voorspeld. Dit is gebleken uit onderzoeken van onder meer G.P. van den Berg (The sounds of high winds, 2006 en Uncloaking the nature of Wind Turbines – using the science of meteorology, William K.G. Palmer, Canada, 2007). Daarom is er een apart Reken- en meetvoorschrift voor windturbines uitgebracht, dat onderdeel werd van de Activiteitenregeling milieubeheer.
Een dergelijk niveau van ernstige hinder is vergelijkbaar met hetgeen bij de normering voor wegverkeer en railverkeer als maximaal toelaatbaar wordt beschouwd. Dit kwam naar voren uit een onderzoeksrapport van het RIVM uit 2009 (RIVM-rapport 680300007/2009). Een norm van 47 Lden die aansluit bij de toen al bestaande uitvoeringspraktijk, is daarom toereikend geacht voor de bescherming tegen geluidhinder. Daarom is ervoor gekozen om de norm voor geluidhinder door windturbines op 47 Lden vast te stellen. Deze norm geldt op de gevel van geluidgevoelige gebouwen en bij gevoelige terreinen op de grens van het terrein ten gevolge van de blootstelling van geluid van een enkele windturbine of van een combinatie van windturbines (zoals in een windturbinepark).
Om zeker te stellen dat ook de nachtrust voldoende wordt beschermd, is ervoor gekozen naast de Lden ook de Lnight in te voeren. Op grond van de overweging dat de voorkeurswaarde van de Wereldgezondheidsorganisatie 40 Lnight is en een maximale waarde van 55 Lnight aanbeveelt, is gekozen voor een Lnight van ten hoogste 41 dB.
De achtergronden van de totstandkoming van de normering in 2010 staan verder uitgewerkt in de Nota van Toelichting bij het betreffende wijzigingsbesluit (Staatsblad 2010, 749).’
Wie hebben er allemaal meegewerkt aan de bepaling van de windturbinenormen in 2010? Waren daar ook NWEA-leden bij? Zo ja: welke?
‘De bepalingen van de windturbinenormen zijn op het departement van IenW voorbereid, ook op basis van de wetenschappelijk onderzoeken die hierboven zijn genoemd. Daarna zijn de conceptnormen openbaar gemaakt en heeft vervolgens de gebruikelijke procedure plaatsgevonden met onder andere consultatie, inspraak en voorhang bij het parlement. In een inspraakreactie heeft NWEA toen gepleit voor een ruimere normering dan 47 Lden/41 Lnight. Daar is indertijd geen gevolg aan gegeven.’
‘Arcadis heeft de expertise in huis om de opdrachten uit te voeren. De NWEA is een branchevereniging. Bijna iedereen die te maken heeft met windmolens is hier lid van. Arcadis zit in vele tientallen van dit soort netwerken, net zoals heel veel andere bedrijven en overheden.
De ontwikkeling van Windpark Greenport Venlo was een initiatief van Etriplus. Etriplus BV is een energie-ontwikkelbedrijf en een publiek-private samenwerking. Deze is in 2013 ontstaan na een aanbesteding van het Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo (aandeelhouders provincie Limburg en enkele gemeenten: https://greenportvenlo.nl/ontwikkelbedrijf-greenport-venlo/aandeelhouders). OGV wilde een samenwerking aangaan met private partijen die kennis hadden van energieconcepten, met als doel de verduurzaming van Greenport Venlo. De combinatie van partijen Firan, Ekwadraat, Greenchoice en Arcadis won de aanbesteding op dit gebied en richtten het energie-ontwikkelbedrijf Etriplus op.
Etriplus heeft in de periode 2013-2019 diverse energieconcepten verkend en ontwikkeld. Zoals besparingsopties voor bedrijven, een studie naar een grootschalig warmtenet, zon op daken en een windpark. Windpark Greenport Venlo is in de periode 2016 t/m 2019 door Etriplus ontwikkeld. Arcadis is een van de partijen geweest die door Etriplus is ingehuurd om bij deze ontwikkeling te helpen. De rechten om dit windpark te kunnen bouwen en exploiteren zijn in 2019 overgenomen door Greenchoice.
Bijna al onze onderzoeken worden getoetst, bijvoorbeeld door de commissie MER. We doen onze onderzoeken binnen een raamwerk van regels en daarbinnen werken onze experts naar eer en geweten.’
47 Bijdragen
Gerard van Dijk 6
allard de Jaager 6
Gerard van DijkM.M. Okhuijsen 1
Gerard van DijkVNO-NCW stellen de beleidsplannen op, de ministeries werken ze uit en de regering voert ze uit.
Als tweede-kamer(-lid) moet je je carrièremogelijkheden op het spel zetten om dwars te liggen.
Bente Schopman 1
De inhoud van deze bijdrage is verwijderd.
John Janssen 4
Bente Schopman[Verwijderd]
squarejaw 5
[Verwijderd][Verwijderd]
squarejawAls list en bedrog gaan regeren dan is de democratie in principe ten grave gedragen.
marcel 7
[Verwijderd][Verwijderd]
marcelMaar in de Haagse “baantjescarrousel” is niets onmogelijk. Camiel Eurlings ook zo’n CDA coryfee is weer ergens goed ondergebracht namelijk in de Raad van Commissarissen van Bonaire International Airport N.V.
squarejaw 5
[Verwijderd][Verwijderd]
squarejawHet begrip volksvertenwoordiger is slechts een zoethoudertje om je achter te verschuilen, een lachertje.
Politici zijn slechts marionetten van de captains of industry and finance ofwel de financiële elite.
J boscher
https://maritiemmedia.nl/windproject-eemshaven-in-handen-van-pondera-rebel/
Daarnaast is degene die het milieurapport voor windpark N33 heeft opgesteld daarna overgestapt van Pondera naar eigenaar RWE, en is nu aanspreekpunt voor omwonenden.
Ik woon naast dit windpark en de herrie is niet te harden.
Hetty Litjens 6
De enige bescherming van burgers die in Nederland nog bestaat zal van de Raad van State moeten komen die de Europese verdragen moet naleven. Indien niet, après nous le déluge.
[Verwijderd]
Hetty LitjensLies Zondag 1
Zo ver reiken de tentakels van de lange arm die de belangen van de windindustrie verdedigd.
[Verwijderd]
Lies ZondagJan Willem de Hoop 12
Het gemaak waarmee we als Nederland andere landen beschuldigen de rechtsstaat in hun land te schenden.
Laten we even gezamenlijk laten bezinken dat we dit met velen blijkbaar de normaalste zaak van de wereld vinden in Nederland.
Wetten zijn gereedschap van politiek, ambtenaren en rechters. Hopelijk leren ze tijdig inzien dat ze op deze weg doorgaan hun eigen mooie baantjes aan het uithollen zijn.
Vetrouwen en betrouwbaarheid gaat o.a. om naleven afspreken en niet net zo lang de wet niet naleven totdat iemand protesteert en je voor de rechter uitdaagt.
Of liggen er nog nieuwe dozxen vertrouwen en betrouwbaarheid in pakhuizen op voorraad? Want dan zit ik er met mijn bezorgheid naast. Maar ik vind ongelijk krijgen niet erg.
[Verwijderd]
Jan Willem de HoopCor Broeders 4
Tevens is er helemaal niemand bereid om als kleine ondernemer zijn naam te zetten onder een rapport wat tegen de gevestigde orde in gaat :"ik krijg dan geen opdrachten meer, en ben dan werkloos". Hebben we in Ridderkerk al enige malen gehoord van kleine bedrijven met veel kennis van zaken. Ook hoogleraren geven niet thuis.
Wietze van der Meulen 6
https://energy-charts.info/charts/power/chart.htm?l=de&c=DE&stacking=stacked_absolute_area
Het geïnstalleerd totaalvermogen (onshore) aan windenergie bedraagt 55.772 MW (56 GW).
https://www.wind-energie.de/themen/zahlen-und-fakten/deutschland/
Het geïnstalleerd totaalvermogen (offshore) aan windenergie bedraagt ongeveer 8 GW (2020)
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/270822/umfrage/installierte-windenergieleistung-auf-see-in-deutschland/
Van 64 GW piekvermogen werd de afgelopen dagen dus zo tussen de 1,5 GW en 15 GW feitelijk geleverd.
Als ik dan een zin lees als "Zo zou het belang van de elektriciteitsvoorziening een ‘dwingende reden’ kunnen zijn om de parken te laten draaien", dan denk ik dat dit niet een echt sterk argument is....
Zonder bruinkool, steenkool, gas en kernenergie is het in Duitsland snel gebeurd met het net. Daarbij is er aan windenergie ongeveer evenveel piekvermogen opgesteld als de piekvraag in Duitsland (65-70 GW).
Samen met PV is het geïnstalleerde piekvermogen bijna 120 GW (er is 54 GW-piekvermogen PV geïnstalleerd). Dat is dus bijna tweemaal de nominale vraag! (overdag).
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/13547/umfrage/leistung-durch-solarstrom-in-deutschland-seit-1990/
Zouden wij in Nederland ook investeren in windenergie tot de gemiddelde vraag (zo'n 13 GW aan piekvermogen) - waarmee eenzelfde situatie zou zijn bereikt als nu in Duitsland - is een "duurzaam" elektriciteitsnet dus niet echt in beeld.......
En wat kost dat allemaal?
Het lijkt er dus op dat we meer bezig zijn met verdienmodellen (voor enkelen) dan met nationale transitie- of verduurzamingsmodellen.
W. Baars 3
Wietze van der MeulenFeit is dat met wat kleine aanpassingen (locale opslag, betere connecties tussen netwerken) we tot ongeveer 40% opwekking van elektriciteit kunnen gaan met duurzame bronnen. Willen we daarboven uitkomen (ja, we willen van CO2 uitstoot af) dan wordt het moeilijker en zijn nieuwere technieken nodig van energieopslag zoals bijvoorbeeld SaltX. https://www.deingenieur.nl/artikel/zouttechnologie-voor-warmteopslag
Windenergie zal vast en zeker een mooi verdienmodel zijn voor slimme investeerders, maar ook voor de maatschappij is het een van de meest kostenffectieve manieren om CO2 uitstoot te reduceren EN een manier om goedkoop stroom op te wekken. Dat neemt niet weg dat de hele weg ernaar toe door de overheid niet fraai gelopen is met de vergunningen, maar het belang van een (schone) energievoorziening is zeker een belang. Ook in het kader van het verminderen van buitenlandse afhankelijkheid.
Wietze van der Meulen 6
W. BaarsDe kolencentrales in Duitsland maakten dit jaar weer meer draaiuren omdat het minder waaide. Met minder wind gaat de opbrengst met de derde macht naar beneden.
https://www.destatis.de/DE/Presse/Pressemitteilungen/2021/09/PD21_429_43312.html
Zonder fossiel of kernenergie bestaat er niet eens een net. En met minder draaiuren wordt fossiele- of kernenergie stroom inderdaad duurder maar zonder lukt het niet. Je hebt dus altijd een dubbel bekrachtigd net nodig. En bij minder draaiuren moet dus de prijs per MWh voor geproduceerde stroom omhoog want anders stopt de productie op een gegeven moment gewoon; niemand blijft met verliezen produceren.
Als het net vol is (Duitsland zo’n 65-70 GW) en een deel moet fossiel blijven om te kunnen bij- of afschakelen, kan er ook geen “duurzame” stroom meer bij (heeft een deel van de eigenaren van PV en/of wind dus ook geen opbrengst en dat juist op momenten dat het wel “leuk waait of de zon schijn”; ook “leuk” voor bijvoorbeeld die “duurzame” pensioenfondsen die de wind- of PV-parken van de initiatiefnemers hebben overgenomen en de mensen die bij zo’n pensioenfonds zijn aangesloten…..).
Het probleem voor zouttechnologie voor warmteopslag is juist dat die zouten niet stabiel kunnen worden geregenereerd; zie ik dus ook niet als oplossing.
Wil je graag dure stroom, moet je dus vooral op “duurzame” energie insteken (als grootschalige PV of wind). Kun je 2 rekeningen betalen; 1 voor kern- en/of fossiel en 1 voor “duurzame” energie.
De CO2-drive is juist 1 van de redenen dat we de stroomprijzen zien exploderen van zo’n € 40/MWh naar soms meer dan € 200.
Duurzaamheid heeft zijn prijs zullen we maar zeggen.
Als afsluiter
Straks worden de Zwitsers nog zenuwachtig van de Franse kerncentrales die het even niet doen😎
https://www.welt.de/wirtschaft/article235860008/Atomkraft-Frankreichs-Kraftwerks-Flaute-laesst-Schweizer-um-Stromversorgung-ban
W. Baars 3
Wietze van der MeulenDat is dus een politieke keuze: zetten we nu (dure) centrales neer en geven we 'hun' stroom voorrang op het net boven gratis opgewekte energie van zonnepanelen en wind? Gaan we kosten maken om kolen, uranium, gas etc in te kopen en te verbranden terwijl op de meeste dagen gratis stroom geleverd wordt door wind en zon? Dat is niet logisch en niet kosteneffectief.
En als dat de keuze is, dan zullen meer en meer mensen afschakelen van het net en lokale batterijen gaan aanschaffen. De technologie voor wind, zon en batterijen wordt gemiddeld zo'n 30% goedkoper jaar op jaar. Partijen met belangen in fossiel kunnen het nog wel even rekken maar hoe dan ook gaat deze oude technologie eruit, ook zonder aanvullend CO2 beleid.
"Het probleem voor zouttechnologie voor warmteopslag is juist dat die zouten niet stabiel kunnen worden geregenereerd; zie ik dus ook niet als oplossing."
Heb je hier een bron bij?
SaltX is bijvoorbeeld een partij die samen met Vattenvall een zeer stabiel systeem heeft (met duizenden oplaadcycli), en het is maar een van de vele nieuwe opslagmethodes. Zie bv het kanaal van Just Have A think voor de vele innovaties op dit gebied: https://www.youtube.com/watch?v=edVjYofLYc4&t=267s
Dan nog een leuke video voor je over de werkelijke kosten van het afschalen van fossiel: https://www.youtube.com/watch?v=HpCAmGtvmeU
Wietze van der Meulen 6
W. BaarsDeze “oude technologie” kan dus nog jaren vooruit. Met wat minder wind dit jaar in Duitsland werden de kolencentrale maar weer eens wat extra opgestookt. Dat is de realiteit.
Batterijen worden ook enorme grondstoffenvreters en als ze niet meer functioneren, wat gebeurt er dan mee? Recyclen of dumpen en nieuwe o.b.v. maagdelijke grondstoffen maken? Omdat dat laatste goedkoper is?
Zouthydraten zijn beperkt recyclebaar. Het kristal
water kan maar beperkt weer verwijderd worden (bij een grote massa) waardoor de kwaliteit na verloop van tijd vermindert.
SaltX wordt in ieder geval een enorme materialenvreter. Dat zal wat worden als we alle huishoudens daarmee gaan uitrusten. Binnen de meeste huishoudens zal ruimte ook een gebrek zijn. Lijkt me weinig realistisch.
Ben benieuwd hoe de subsidie voor fossiel eigenlijk wordt onderbouwd? De bekende klimaatdrama’s?
Met fossiel maak je stroom voor enkele tientjes per MWh. Moet je de centrales wel uren laten draaien en een goed inkoopbeleid voor de brandstoffen hebben. Anders krijg je situaties als heden ten dage met enorm hoge stroom en gasprijzen. Ben benieuwd hoe lang dat goed blijft gaan (voor diverse energiebedrijven is het al einde oefening….). Kunnen de klanten bij de nieuwe leverancier tegen hogere kosten een nieuw contract afsluiten. Worden ze vast blij van….
W. Baars 3
Wietze van der Meulen2. "Deze “oude technologie” kan dus nog jaren vooruit. Met wat minder wind dit jaar in Duitsland werden de kolencentrale maar weer eens wat extra opgestookt. Dat is de realiteit."
Klopt, dat is de realiteit NU voor korte periodes.. Maar met de opschaling van wind en zon kunnen die centrales alleen nog jaren vooruit als er subsidie bij gaat om ze nu al bijna de helft van de tijd en binnen een paar jaar nog maar zo'n 13 tot maximaal 30 dagen per jaar te laten draaien. Dit is precies ook wat het Centraal Planbureau aangeeft bij het doorrekenen van de 'haalbaarheid' van bv nieuwe kerncentrales. Jij kijkt naar een periode van een paar dagen, maar kijk dan ook naar een langere periode waarbij de centrales uitgezet moeten worden omdat ze te duur worden (nu dus al zo'n 50% van de tijd!)
3. "SaltX wordt in ieder geval een enorme materialenvreter. " Heb je hier een bron bij? Het gaat om een algemeen voorkomend limestone materiaal met een nano laagje, dat ook nog eens duizenden oplaadcycli meegaat en daarna hergebruikt kan worden. Dus ik denk niet dat je goed geïnformeerd bent.
Wietze van der Meulen 6
W. BaarsHet wordt kolen, gas of fossiel om het net stabiel te houden. Wees toch eens realistisch. En er zullen nog heel wat van dergelijke centrales wereldwijd worden bijgebouwd als de stroomvraag toeneemt. Probeer maar eens een bron aan te wijzen om voor Nederland zo’n 13 GW vermogen (gemiddeld) op het Nederlandse net te houden zonder fossiel of kernenergie. Dit voor zo’n 110 miljard kWh per jaar (wil men ook nog mee gaan elektrificeren).
Je bent werkelijk slecht geïnformeerd. Laat anders maar een berekening van het CPB of een andere instantie zien om het net stabiel te houden zonder fossiele- of kernenergie. Overigens moeten jouw “dure centrales” ook nog betaald worden om aan de netvraag te voldoen en het net stabiel te houden. Dus dubbele rekening. Je onderbouwt niets met berekeningen.
Er is in Duitsland al een overcapaciteit aan wind en zon. Heb ik toch aangegeven? Meer heeft echt geen zin. Opschalen is zinloos. Doen we dat in ook Nederland, komen we in dezelfde situatie als Duitsland terecht. Ga daar nu eens op in en loop niet weg voor de realiteit. Al die zaken leiden alleen tot een torenhoge stoomprijs. Hoe lang wordt dat nog geaccepteerd
W. Baars 3
Wietze van der MeulenMaar goed, halen we het eerste halfjaar van 2021 erbij dan is de opwekking van Duitsland door wind en zon 87 TWh tegen 102 TWh het jaar ervoor ivm de lage wind. Dus 20 % lager, so what...met opslag, het beter koppelen van netwerken en meer schone opwekking is dat soort fluctuaties in de toekomst prima op te vangen.
En 13 GW vermogen gemiddeld is maar 3 windparken op zee, peanuts. Maar ik vraag me af hoe je aan dit getal komt want de dagelijkse electriciteitsbehoefte is eerder 300 GW. Idd een hele uitdaging. Blijft overeind dat zon en wind de goedkoopste manier is, zie verder mijn andere reacties. Als je een hoge stroomprijs erg vindt dan kan je niet tegen wind- of zonne-energie zijn.
Stabiliteit van het net wordt nog een hele uitdaging dat zeker. Maar ook doormodderen met (fossiele) centrales wordt een hele uitdaging (vervuiling, hoge kosten, Rusland, oprakend aardgas, etc.).
W. Baars 3
Wietze van der Meulen"Met fossiel maak je stroom voor enkele tientjes per MWh."
5. Bron graag erbij, hoe je hierbij komt? De prijs per opgewekte Wh is in de meeste plekken ter wereld goedkoper door de zon of de wind. En daalt elk jaar gemiddeld 30% Met opslag erbij en netwerken wordt nog een hele toer, maar laten we wel wezen er is sowieso een groot energie probleem: met een gasbel in Groningen die op is en een oosterbuur die wispelturig is en schaliegas wat duur is en zeer eindig.
Maar ook als je duurzaam niet ziet zitten , dan nog wordt fossiel toch uit de markt gedrukt door de sterke groei van zon en wind. Met name zonnepanelen die nu in rap tempo overal worden neergelegd en dat hou je niet tegen tenzij je het verbiedt. Hierdoor zal de bezettingsgraad van centrales nog verder naar beneden gaan (en dus de kosten voor afschrijving, onderhoud en personeel omhoog en dus de prijs per kWh van een fossiele centrale verder doen stijgen).
Dus happy to disagree.
W. Baars 3
Wietze van der Meulenhttps://carbontracker.org/reports/how-to-waste-over-half-a-trillion-dollars/
Dat gaat dus niet over nieuwe aanleg, waarbij zon en wind in de meeste gebieden van de wereld al goedkopere stroom levert. Dit gaat erover dat het goedkoper is voor 60% van de huidige centrales om die stil te leggen en te vervangen door wind en zon en dat dit getal oploopt tot 100% in 2030. Zo lang gaan die kolen dus niet meer mee....
Wietze van der Meulen 6
W. BaarsEen Waddeneiland als Pellworm autarkisch maken wat energiebehoefte betreft lukt al niet eens.
https://www.elektropraktiker.de/nc/fachartikel/das-wunder-von-pellworm/
En al die zonnepanelen worden natuurlijk ook duurzaam gerecycled als ze technisch zijn afgeschreven. Gewoon door de shredder?
En wat doen we met de afgeschreven windturbinebladen? Ook slecht c.q. duur recyclebaar. Zand erover?
W. Baars 3
Wietze van der MeulenEen correctie van mijn kant, ik had het over het CPB maar het moet het PBL zijn. Hier zie je bijvoorbeeld een bron waarin zij voorrekenen dat Wind- en zon de goedkoopste opties zijn: https://www.pbl.nl/blogs/serieuze-discussie-over-kernenergie-is-nodig
en zie verder ook de bronnen van bv internationale investeerders in eerdere reacties van mij, toch geen linkse boomknuffelaars, die tot dezelfde conclusie komen.
Wietze van der Meulen 6
W. BaarsWat kosten betreft wordt het 2e net (je hebt altijd een 2e, betrouwbaar, net nodig) niet meegerekend. Dat is geen zuivere berekening. Dat 2e net kan ook kernenergie zijn. Heb je ook afval. Je hebt altijd wat….
Heb zelf 20 PV-panelen en geen stroomkosten door de salderingsregeling. Leuk voor mij maar dan betaalt wel iemand anders de rekening. Opbrengst van nov. t/m januari houdt niet over (dus onttrekking van stroom van net). Met accu’s zou ik 9 maand per jaar redelijk rond kunnen komen zonder stroom van het net te betrekken (maar die 3 resterende maanden…).
Energietransitie is vaak het verplaatsen van het probleem van A naar B is mijn ervaring. En wat er gebeurt bij energiekrapte is wel duidelijk. Dan gaan de prijzen omhoog en dat kan heel hard gaan zien we nu.
Co Stuifbergen 5
Arcadis krijgt wel opdrachten van energiebedrijven.
Daardoor kan Arcadis niet de schijn van belangenverstrengeling vermijden.
Dat lijkt mij ernstiger, dan dat Arcadis lid van de NWEA is.
Nan 1
Co StuifbergenDe idioterie gaat veel verder. Nieuwsuur zond op 21 oktober jl. project NortH2 in Groningen uit. De bedoeling is dat er groene waterstoffabriek moet komen, geleverd door windturbines in de Waddenzee. WIND, en wat als er geen wind staat bijv. in de zomer. Kan me er wat bij voorstellen als je een waterval tot je beschikking hebt, dat is een constante aanvoer, maar wind! Miljarden worden er aan uit gegeven, Shell neemt de leiding hierin. Waar we in dit land naar toe gaan??
W. Baars 3
NanWietze van der Meulen 6
W. BaarsAls er dan van 64 GW piekcapaciteit, als in Duitsland voor wind, op sommige momenten maar 1,5 GW wordt geproduceerd, kan er maar 1 conclusie zijn: fossiel “subsidieert” wind- en PV-energie (tenzij je graag vaak een black-out wilt hebben).
De EEG (Erneuerbare EnergieGesetz) in Duitsland bestaat overigens reeds 20 jaar. En hoeveel partijen slaan er nu H2 op geproduceerd met windenergie voor de wintermaanden? Noem mij er maar 1. En waarom zou dat nu niet zo zijn? Ik denk dat het iets met kosten te maken heeft….
W. Baars 3
Wietze van der MeulenDie cijfers zeggen alleen wat als je kijkt naar totalen en langere periodes en niet als je kijkt naar een paar dagen en naar een systeem dat nog niet klaar is. Uiteraard kunnen we (nu nog) niet 100% van de tijd duurzaam werken. Maar het scenario is dat er maar gemiddeld 13 dagen per jaar andere energiebronnen nodig zijn dan wind en zon met een maximum van 30 dagen per jaar. Daar kan geen enkele fossiele centrale zonder subsidie op draaien. Het centraal planbureau komt tot dezelfde conclusie mbt nieuwe kerncentrales.
Wietze van der Meulen 6
W. BaarsW. Baars 3
Wietze van der MeulenWietze van der Meulen 6
W. BaarsEind 2020 stond er 6,6 GW aan piekvermogen aan wind geïnstalleerd. Gaan we dat met 20 vermenigvuldigen, zit je op ruim 120 GW aan piekvermogen. Ik kan me zo voorstellen dat een net dat gemiddeld zo’n 13 GW levert, daar “wat problemen” mee heeft; misschien iets om mee te nemen voor het KNMI als ze weer eens een stukje schrijven?
En dan is stroom nog maar ongeveer 20% van de nationale energievraag….
Het gasnet had in 2017 een (piek) capaciteit van 100-110 GW volgens dit artikel (pagina 19). Om gas maar eens te vergelijken met elektriciteit.
https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Basisdocument_over_energie-infrastructuur_143.pdf
Maar bedankt voor de link.
W. Baars 3
Wietze van der MeulenUitdagend zeker, maar in lijn met het PBL scenario van 85 GWh opgesteld wind vermogen in 2050. Het scenario van de WUR gaat uit van een potentieel van max 54 GWh op zee alleen al en het PBL gaat uit van 60 GWh mogelijk op zee alleen (waarbij nog steeds 80% van de Noordzee leeg blijft). Ik neem aan dat het KNMI gerekend heeft met bestaande en doorgerekende scenario's, helaas kan ik het onderliggende rapport met de berekeningen niet online vinden.
zie bv: https://ruimtevolk.nl/wp-content/uploads/sites/115/2018/02/180221_Ruimtelijke_verkenning_Energie_en_Klimaat_LQ.pdf
https://www.nvde.nl/nvdeblogs/factcheck-aantal-windmolens/
Wietze van der Meulen 6
W. BaarsPer uur verbruiken we in Nederland ongeveer 13 GWh (bij afname van 13 GW vermogen; het gemiddelde zo'n beetje).
Waterstof produceren is op zich reeds duur met stroom (daarom wordt het veelal ook met steamreformers/fossiel geproduceerd). Met opslag wordt nog duurder en als je dan ook nog niet-continu gaat produceren word het nog duurder. Is er onvoldoende windvermogen ligt het hele proces stil.
Dat zie ik er niet van komen op grote schaal.
W. Baars 3
Wietze van der MeulenWietze van der Meulen 6
NanAbsurde projecten leiden alleen maar tot enorme kosten.
En als het bijvoorbeeld even wat minder waait, zouden de exploitanten in electrolysers van bijv. NEL dan ook de capaciteit gaan reduceren (met een enorm verval van productieve uren) of gaan ze de stroom dan gewoon van het net afnemen? Ik ben bang voor het laatste….
NEL of NORKS HYDROGEN (1 van de grootste producenten van H2-electrolysers ter wereld) maar zonder constant veel goedkope stroom is de lol er snel van af.
https://nelhydrogen.com/about/
W. Baars 3
Wietze van der MeulenYvonne Koster 6