
Hoe veilig is ons voedsel? Het ligt wel fris en fleurig in de schappen, maar juist daarom is er veel mis mee, zegt Leonard Freeke in een serie artikelen waarin hij de praktijken en marketingleugens van grote voedingsbedrijven over het gebruik van kunstmatige ingrediënten en dubieuze productiemethoden blootlegt. Deze keer: de schadelijke 'Southampton Six' staan er gekleurd op.
Na 11 jaar zijn de 'Southampton Six' weer vol in het nieuws met dank aan organisatie Foodwatch. In tegenstelling tot wat de meeste lezers in de eerste instantie zullen vermoeden is dit niet een groep vermeende criminelen zoals de 'The Birmingham Six' die op vrije voeten komen, maar een veel gevaarlijker scenario. [correctie 27/7: de mannen die bekend stonden als The Birmingham Six bleken uiteindelijk onschuldig te zijn en werden in 1991 vrijgelaten] En wel voor de volksgezondheid. De wondere wereld van de chemie blijkt een veel grotere greep te hebben op onze voeding dan we denken. Duizenden kunstmatige ingrediënten zijn in ons voedsel terechtgekomen zonder dat de consument zich dat realiseert. Dat moet snel veranderen.
Kleur bekennen
Sinds de jaren ‘80 is de bezorgdheid over kunstmatige kleurstoffen sterk gegroeid. Steeds meer onderzoek wees erop dat veelgebruikte kunstmatige kleurstoffen schadelijk voor de gezondheid zijn, vooral voor kinderen, de doelgroep voor veel kleurrijke etenswaren. Vooral bakproducten, dressings, frisdrank en snoepgoed bevatten dergelijke kleurstoffen. In 2004 kwam er een kentering in de algemene houding ten opzichte van kunstmatige kleurstoffen. Een team van onderzoekers van de universiteit van Southampton deed onderzoek en kwam tot de conclusie dat zes kunstmatige kleurstoffen in combinatie met het conserveringsmiddel natriumbenzoaat, ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) veroorzaakten en allergieën bij peuters. In 2007 verschenen de resultaten van een tweede, meer omvattend, wetenschappelijk onderzoek van dezelfde toxicologen uit Southampton. Die werden gepubliceerd in het wereldwijde toonaangevende medisch vakblad The Lancet.Mmm... koolteer, kwik en lood
De zes kunstmatige kleurstoffen in kwestie zijn zeer geliefd bij voedselfabrikanten omdat ze goedkoop zijn en makkelijk te verwerken in levensmiddelen.ZE HEBBEN KLEURRIJKE NAMEN: TARTRAZINE, CHINOLINEGEEL, ZONNEGEEL, AZORUBINE, PONCEAU EN ALLURAROODZe hebben ook kleurrijke namen: Tartrazine, Chinolinegeel, Zonnegeel, Azorubine, Ponceau en Allurarood met respectievelijk de volgende E-nummers E102, E104, E110, E122, E124 en E129. Deze synthetische kleurstoffen worden gewonnen uit koolteer (afkomstig van aardoliedestillaat) en naast levensmiddelen ook gebruikt in textielverf, muurverf, verf voor offsetdruk, vernis, plastics en kleurpotloden. Volgens de Europese wetgeving moeten deze kleurstoffen voor minimaal 85-90 procent pure kleurstof zijn en mag 10-15 procent uit andere stoffen bestaan, waaronder zware metalen zoals kwik en lood. Heeft u nog trek? Tot grote verbazing van menig levensmiddelenexpert heeft de EFSA (European Food Safety Authority) besloten deze producten niet te verbieden maar producten met deze ingrediënten te voorzien van een gezondheidswaarschuwing. Het lijkt erop dat er nog andere krachten dit spel meespelen.
Conclusies
Welke zijn deze krachten en welke conclusies kunnen wij consumenten uit dit schrijnende voorbeeld trekken? De volgende conclusies lijken onvermijdelijk: 1. Als deze ‘Southampton Six’ voorbeelden zijn van onveilige ingrediënten, hoe staat het dan met andere E-nummers? Veel E-nummers op zijn minst dubieus en vaak simpelweg onveilig.VEEL E-NUMMERS OP ZIJN MINST DUBIEUS EN VAAK SIMPELWEG ONVEILIGEen voorbeeld van een meer dan dubieus ingrediënt is E150d (oftewel sulfiet- ammoniakkaramel), de kunstmatige zwarte kleurstof bekend van cola waarvoor bij de productie sulfieten en ammoniak worden gebruikt en dat als nevenproduct 4-methylimidazool (4-MEI) kan bevatten. Volgens Amerikaans onderzoek is E150d potentieel kankerverwekkend en in de Amerikaanse staat Californië is dan ook een gezondheidswaarschuwing verplicht. De EFSA adviseerde in 2011 om de productie van E150d aan te passen tot wat technologisch haalbaar is om de kans op gevaar voor kanker te verlagen, in afwachting van de resultaten van nader onderzoek. Ook het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid bevestigde midden 2014 de mogelijke gezondheidsgevaren van deze kleurstof. Toch wordt de goedkope kleurstof E150d in de EU nog steeds in vele producten onveranderd gebruikt. 2. De ‘onafhankelijke’ voedingsautoriteiten lopen veelal aan de leiband van de adviseurs en lobbyisten van de grote voedingsfabrikanten (zogenaamde experts van andere lidstaten en andere stakeholders) en nemen het voorzorgsbeginsel zoals geformuleerd in de Algemene Levensmiddelen Verordening (ook wel de General Food Law of GFL genoemd) EG 178/20022 met een grote korrel zout. In deze verordening staat over het voorzorgsbeginsel dat onder specifieke omstandigheden waarin er een risico voor het leven of de gezondheid is, maar daaromtrent nog wetenschappelijke onzekerheid heerst, met bepaalde maatregelen het in de EU gekozen hoge niveau van gezondheidsbescherming kan worden gewaarborgd. Hier blijken de definities van ‘wetenschappelijke zekerheid’ ondanks het ‘hoge niveau van gezondheidsbescherming’ voldoende basis voor betwisting te geven. Bij twijfel niet inhalen schijnt hier niet op te gaan. 3. Het begrip ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid of Acceptable Daily Intake) is niet altijd betrouwbaar, want het is internationaal niet uniform en vaak verouderd voor wat betreft de berekeningsmethode. De standaarden zijn vaak niet onafhankelijk vastgesteld en geven dan ook geen betrouwbare indicatie of een ingrediënt in de te consumeren hoeveelheid daadwerkelijk veilig is. 4. Niet alle voedingsfabrikanten zijn te vertrouwen en handelen ethisch. Verschillende grote voedingsfabrikanten vinden hun winstoogmerk en beurskoers belangrijker dan hun zorgplicht voor veilige en gezonde voeding. Zij verschuilen zich graag achter de voedingsautoriteiten waar zij op hun beurt grote invloed op uitoefenen. 5. Door de nadruk op nadelige gezondheidseffecten van vele kunstmatige ingrediënten vluchten veel food marketeers naar de vermelding van het gebruik van ‘natuurlijke’ ingrediënten. Het woord natuurlijk biedt voor de creatieve voedingsfabrikant een enorme speelruimte voor meer leugens.
ER IS GEEN WETTELIJK VERSCHIL IN DE EU TUSSEN HET GEBRUIK VAN ‘NATUURLIJK KLEURSTOFFEN’ EN ‘KUNSTMATIGE KLEURSTOFFEN’Onthutsend is het dan te moeten constateren dat er in de EU wettelijk geen verschil bestaat tussen het gebruik van ‘natuurlijk kleurstoffen’ en ‘kunstmatige kleurstoffen’. Waar moet de consument nu op vertrouwen? De voordeur staat dan wel op een kier, de achterdeur staat wagenwijd open.
15 Bijdragen
Ian
Joram
Maar toch; je kúnt ook beter zelf je groente en fruit telen om te voorkomen dat je daar ook allerlei rommel mee je lichaam in werkt. En vlees e.d. haal je desnoods direct van de boerderij of een iniatief zoals "Uit je eigen Stad" in Rotterdam. Er zijn vaak meerdere boerderijen die zelf ook hun oogst verkopen.
En snoep en snacks maak je desnoods ook (deels) zelf, of haal je bij een biologische winkel. Dan bespaar je vaak wat op groente en fruit, wat je qua kosten dan weer kwijt bent aan de duurdere biologische winkel… maar uiteindelijk kost 't je nauwelijks meer, terwijl je wel al die lobby-troep ontwijkt.
@Ian:
De consument is daar ook deels verantwoordelijk voor, maar dat wordt mede gevoedt door de voedingsindustrie. Zelf een pizza maken is vaak ook goedkoper (en gezonder) dan een "A kwaliteit" pizza in de winkel. In plaats van 2 pizza's te kopen à €3 per stuk, maak je voor ±4-5 euro zelf 2 pizza's. Het is vooral het gemak waar de voedingsindustrie in de beginjaren op heeft gehamerd wat ons nu parten speelt. Kant-en-klare maaltijden bijvoorbeeld… de grootste troep die je vaak kunt eten.
Peteur
G. Maenhout
frits
Direct stoppen met het drinken van welke cola dan ook.
Bas Uterwijk
FTM0031
Bas UterwijkTot slot dit. Een wezenlijk kenmerk van de stijlvorm column is dat deze een mening bevat. Het interessante aan de FTM-columnisten vinden wij juist dat hun mening gebaseerd is op hun eigen analyse van problematiek die ze vanuit hun vakgebied goed kennen. Dat je het met die analyse niet eens bent is prima, maar het is flauw en weinig constructief om de inhoud vervolgens af te doen met een ad hominem. Dat brengt het debat geen stap verder. Kom liever met argumenten, daar hebben andere lezers ook iets aan. Met vriendelijke groet, Redactie Follow the Money
Bas Uterwijk
FTM0031Het is sympathiek dat jullie de tijd en moeite hebben genomen om uitgebreid op mijn enigzins recalcitrante bijdrage in te gaan.
Ik ben het met jullie eens dat mijn opmerking in de eerste instantie niet bijzonder veel bijdraagt aan een hoogwaardig, breedgevoerd debat.
Dat verandert allemaal niet veel aan mijn kritiek op dit artikel. Het door Foodwatch voorgekauwde verhaal heeft in mijn ogen weinig te maken met de 'expertise van de heer Freeke vanuit zijn vakgebied'. Als hier een arts of voedingsdeskundige aan het woord was geweest zou dat argument enigzins valide zijn maar Freeke is een verkoper, en bij het verkopen van biologische waar hoort nu eenmaal het zwartmaken van het reguliere aanbod. Veel meer dan dat doet hij hier namelijk niet,
Dat ik zeg geen gezondheidsinformatie te willen horen van iemand die geen autoriteit op dat gebied is maar wel degelijk financieel voordeel heeft bij een aanval op syntetische kleurstoffen, maakt mijn aanval geen onredelijke Ad Hominem.
Ook Foodwatch komt naar mijn idee niet met de juiste argumenten als het gaat om hun campagne tegen de 'Southampton Six'.Foodwatch.nl is een organisatie die louter bestaat uit marketeers, communicatoren en financiele mensen.
Voor mij spreekt het boekdelen dat deze vaardigheden die van een of meerdere wetenschappers in het kernteam overbodig lijken te maken.
Misschien kunnen jullie mij en de andere lezers van FTM uitleggen dit soort bijdragen de kennis over dit onderwerp kan vergroten? Want ik heb niet het idee dat dit complexe onderwerp op bevredigende wijze is geduid.
Daan
FTM0031
DaanWillem
K.D.deBocht
Ondanks Europese -en landelijke regelgeving blijft men deze gifstoffen gebruiken, alternatieve zijn er voldoende, maar het kostenplaatje
zorgt voor dit grensoverschrijdend gedrag.
De voedsel lobby heeft een veel te grote invloed op de autoriteiten
en het wordt tijd dat de autoriteiten en de lobby, daar
wat transparanter in worden.
Verder kan de gebruiker van het vergiftigde voedsel, weigeren deze producten nog langer te kopen en/of een sterk protest aan te tekenen tegen deze wanpraktijken.
Jessica
Bij punt 4: erg tendentieus en zonder concrete voorbeelden. Dit punt zou zoveel sterker zijn als er bedrijven en producten met naam en toenaam genoemd zouden worden... Nu blijft het wat geblaat in de ruimte wat mij betreft.
Bij punt 5: het is niet nodig een onderscheid te maken tussen 'natuurlijk' en 'kunstmatig'. Veel stoffen die gewoon in de natuur voorkomen zijn gevaarlijker dan menig synthetische stof. Een bekend voorbeeld is blauwzuur ofwel cyanide in bittere amandelen. 'Natuurlijk' is geen garantie voor 'ongevaarlijk'. Een onderscheid tussen 'veilig' en 'mogelijk risicovol' zou zinniger zijn en kennelijk komt die er nu, waarmee de consument een bewustere keuze kan maken om 't product met die vermelding links te laten liggen en iets anders te kiezen...
De meeste consumenten zijn - helaas maar waar - niet bezig met bewuste gezonde keuzes maken als het op eten kopen aankomt. De prijs, de kleur, de smaak, het verzadigingsgevoel, het verslavingsgehalte of 'omdat de kinderen het zo graag lusten' weegt veelal zwaarder door dan 'is dit wel gezond voor mij?' Als WIJ CONSUMENTEN echt zouden kiezen voor gezond voedsel, dan zouden voedselproducenten geen kans meer krijgen om ons rommel te voeren. Dan zouden ze verplicht worden om om te schakelen, omdat ze anders geen geld meer aan ons verdienen. WIJ hebben de macht om HUN gedrag te veranderen, dus aan ons de keuze en de verantwoordelijkheid!
Jessica
JessicaHenk