
De ontrafeling van een corruptieschandaal bij politie en defensie begon in 2011 met een anonieme brief aan de toenmalig ministers Ivo Opstelten (V&J) en Hans Hillen (Defensie). Volkswagen-importeur Pon zou ambtenaren hebben omgekocht. Lees meer
Nadat dit in 2011 uitlekte via de Telegraaf ontdekte Follow the Money in 2013 dat de praktijken veel wijdverbreider waren. Follow the Money beet zich vervolgens vast in het dossier, bracht de spiegeltjes en kraaltjes in kaart en reconstrueerde een dubieus aanbestedingstraject waar een half miljard euro op het spel stond. FTM viste ook belastende documenten en afschriften op van defensie-ambtenaar Jacquest Horsten - een van de hoofdverdachten in dit dossier.
Het omkoopschandaal is inmiddels ook door justitie opgepakt: eind 2017 zullen meerdere verkopers en defensie-en politieambtenaren zich moeten verantwoorden voor de strafrechter.
[Illustratie: Leon Mussche]
Slotakkoord corruptiezaak: ambtenaar Defensie moet een jaar de cel in
Justitie wil voorbeeld stellen in corruptiezaak Politie en Defensie
Oud-minister van Defensie Hans Hillen wilde corruptiezaak intern afhandelen
Corruptiezaak: militaire inlichtingendienst had nepbedrijf zonder het zelf te weten
Omkopen voor tonnen, schikken voor 3000 piek
Het vingerwijzen is begonnen in corruptieproces bij politie en defensie
Corruptieschandaal politie en defensie roept vragen op over klassenjustitie
Justitie schikt voor 2 miljoen met Renault: wat voorafging
Omkopingspraktijken Peugeot afgekocht voor 2 miljoen. Wie volgt?
Corrupte auto-importeur Pon opnieuw in opspraak
Aanbestedingsaffaire achtervolgt Pon en Politie
De Tweede Kamer spreekt vandaag over de aanbestedingsaffaire rondom politievoertuigen. Het verdachte contract met Volkswagen-importeur Pon loopt nog een half jaar. Waar gaat het om?
Pon’s vooruitziende blik
De eis dat de leverancier politievoertuigen kant-en-klaar moet aanleveren, leidt ertoe dat merken als Ford, Mercedes, Volvo en Opel afhaken. De combi-eis zorgt er bovendien voor dat ombouwbedrijven die voorheen voor één, of meerdere regionale korpsen auto’s ombouwden, ook buitenspel worden gezet. Zij kunnen weliswaar voor de ‘uitrusting’ zorgen, maar geen auto’s leveren. Pon is de enige partij die de hele keten op orde heeft – in de jaren voorafgaande aan de aanbesteding hebben zij al ondersteunende bedrijven overgenomen zoals het ombouwbedrijf Honac, het beplakbedrijf VinyTouch, TTd, Holland Inbouw en DRV (Dutch Rescue Vehicles). Pon heeft daardoor op het moment van aanbesteding alles in huis om gewone Volkswagens in verschillende segmenten te transformeren van personenwagens tot volwaardige politieauto’s.'Door de stapeling van eisen is een zodanig groot deel van de concurrentie uitgeschakeld dat de marktwerking sterk beperkt is'De opzet van de aanbesteding zet kwaad bloed bij concurrenten die vervolgens bij De Telegraaf de in hun ogen oneerlijke aanbesteding aankaarten. De kritiek leidt er eind 2011 toe dat minister Opstelten een onafhankelijk onderzoek instelt naar de aanbestedingsprocedure. Het onderzoek vindt plaats onder leiding van Maarten Schouten, voormalig bevelhebber der landstrijdmachten, die begin 2012 een vuistdik rapport aflevert. Conclusie: ‘De commissie heeft niet kunnen vaststellen dat er zich bij de aanbesteding van de LAPV onrechtmatigheden hebben voorgedaan. [..] De commissie kan echter niet uitsluiten dat een rechter tot een ander oordeel zou kunnen komen. De commissie acht de doelmatigheid van het proces van de uitgevoerde aanbesteding beperkt. Een aanbesteding heeft mede tot doel door middel van marktwerking en concurrentie gunstige condities te bereiken voor de te verwerven goederen en diensten. Door de stapeling van eisen is een zodanig groot deel van de concurrentie uitgeschakeld dat de marktwerking sterk beperkt is.’
Integriteitsschendingen geconstateerd
De commissie-Schouten maakt echter ook melding van mogelijke integriteitsissues bij wagenpark-medewerkers bij de inkooporganisatie van de politie. Pijnlijk, aangezien de aanbesteding van de dienstwapens in 2011 ook al riekte naar corruptie. De melding van Schouten blijft niet zonder gevolgen. In mei 2013 informeert Opstelten per brief de Tweede Kamer. Hij laat weten dat de Rijksrecherche onderzoek doet en dat er een wagenparkmedewerker van de politie als verdachte is aangemerkt en op non-actief is gesteld. De commissie stuit op nog een misstand, ook bij Defensie zou een wagenparkbeheerder over de schreef zijn gegaan. De Telegraaf schrijft eind 2011 dat defensie-ambtenaar Jacques H. giften heeft geaccepteerd van auto-importeurs. Zo zou hij dure auto’s hebben gekocht met hoge kortingen, de factuur niet hoeven te betalen, om vervolgens maanden later de auto weer in te ruilen voor dezelfde prijs als bij aanschaf. Met gesloten beurs kon hij dan gratis rijden. Follow The Money en het vakblad Automotive achterhaalden eind vorig jaar dat het justitiële onderzoek naar deze verdachte ertoe heeft geleid dat er in mei 2013 een inval plaatsvond bij Athlon Car Lease, de Rabobank-dochter die in 2004 een aanbesteding won voor het wagenparkbeheer van het Ministerie van Defensie, het departement met het grootste wagenpark.'hoe langer de beslissing wordt uitgesteld, des te meer krijg ik het gevoel dat het contract dadelijk maar uit gemakzucht zal worden verlengd'
Bijdragen