Douwe Egberts ontkent fraudevoorkennis

De beursgang van Douwe Egberts werd overschaduwd door een boekhoudschandaal bij een Braziliaanse dochter. Het lijk werd volgens DE écht pas 6 dagen voor de beursgang uit de kast getrokken.

Op 3 juli 2012, zes dagen voor de officiële beursnotering van Douwe Egberts kwam volgens DE het lijk uit de kast bij de Braziliaanse dochterondernemingen. Jarenlang zou daar zijn gesjoemeld met de boekhouding. De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) maakte zich zorgen en vroeg schriftelijk om opheldering. De brief met antwoorden van DE plaatsten ze gisteren op hun website.

 

Wanneer was de fraude bekend?
Volgens bestuursvoorzitter Michiel Herkemij is Douwe Egberts pas op 3 juli 2012 door de financieel directeur van de Braziliaanse koffietak geïnformeerd over onregelmatigheden. Op 9 juli vond de officiële beursnotering plaats. In de maand daarvoor - vanaf 12 juni - was er al sprake van de zogeheten grijze handelsperiode waarin orders geplaatst konden worden die na de officiële notering behandeld werden.

De VEB vermoedde dat de fraude al in een eerder stadium bekend was. Ze schreven op hun website "dat het uit recent vrijgekomen documenten lijkt dat DE al voor het afsluiten van het boekjaar op 30 juni aanpassingen in zijn interne controlesysteem had doorgevoerd." Mogelijk doordat men toen al op de hoogte was van de creatieve boekhouders in Brazilië. In dat scenario waren beleggers dan ten tijde van de grijze handelsperiode onvolledig ingelicht. Douwe Egberts ontkent dit nu in de bewuste brief aan de VEB.

Creatief boekhouden
DE heeft onder de codenaam ‘Project Omega' onderzoek laten doen naar de boekhoudfraude die minstens vijf jaar lang heeft kunnen plaatsvinden. De CEO en controller in Brazilië zouden geraffineerd het hoofdkantoor en de controlerende accountants om de tuin hebben geleid. Ze zetten daarbij groot materieel in. Zo werd er in 2009, een week voor de jaarlijkse accountantscontrole, honderd vrachtwagens met koffie vanuit de eigen opslagruimte naar een geheime loods gebracht. De reden: de voorraad moest kunstmatig verlaagd worden, want er was minder koffie verkocht dan in de boeken was opgetekend. Oftewel, de Braziliaanse onderneming krikte kunstmatig de omzet op, maar bleef daardoor wel met een te grote voorraad zitten.


Een andere manier om de resultaten rooskleuriger voor te stellen, gebeurde via verleende kortingen. De door de verkoopafdeling verleende klantkortingen werden vreemd genoeg als vordering ingeboekt, terwijl ze eigenlijk rechtstreeks afgeboekt moeten worden op de omzet. Op de verstuurde facturen was de korting niet terug te vinden.

Meer onderzoek nodig
De jarenlange fraude kwam aan het licht toen een nieuwe financieel directeur de fraude ontdekte. Hij was op dat moment slechts vijf weken in dienst, terwijl alle internen en externen bij Douwe Egberts en het voormalig moederbedrijf Sara Lee de boekhoudfraude jarenlang over het hoofd hadden gezien. Inclusief de accountants.

Advocatenkantoor Allen & Overy heeft in opdracht van DE het onderzoeksrapport opgesteld, maar adviseert een nieuw extern onderzoek om meer feiten boven water te krijgen.

Bron: VEB