Carnavalscruise werd 'Calcutta in the Caribbean'

1 Connectie

Relaties

Cruise

Hoe de vrolijke carnavalscruise van Carnival Triumph veranderde in een reis naar Dante's Inferno. Jacob Gelt Dekker bericht vanuit het Caribisch Gebied over het lot van het zusterschip van de Costa Concordia.

Als een vleugellamme eend dobbert cruiseschip Carnival Triumph in de Caribische snoeihitte, stinkend en besmeurd met stront en drek. Over de Golf van Mexico, vond het uiteindelijk de reddende haven in Mobile, Alabama.

 
De 3.143 passagiers en 1.086 bemanningsleden hadden de tijd van hun leven. Rioolwater klotste in hallen en gangen van wand tot wand, tapijten door het hele schip waren drijfnat van pis en braaksel, kleefden aan meubels, vloeren en muren. De meeste gasten kampeerden noodgedwongen dag en nacht op balkons en zonnedekken. Binnen enkele dagen was het luxe cruiseschip omgetoverd in een drijvend sloppenwijk waar zelfs Calcutta nog iets van kan leren.
 
 
Klein Calcutta 
 
 
?'Starry, starry night ...?
De speciale 'carnavalsreis' op het mega cruiseschip Carnival Triumph transformeerde zich in een reis naar Dante's Inferno, een 'hell of a cruise'. Afgelopen zondag, brak een brand uit in een machinekamer en de stroomstoring die daarop volgde maakte een einde aan alle gemakken aan boord.
 
'Hoewel de brand snel onder controle was,' liet Carnival Cruises officieel weten, 'Schakelde het de airconditioners, liften en toiletten voor passagiers geheel uit. Ook keukenapparatuur, die wordt gebruikt om voedsel te bereiden, werkte ook niet meer. Het schip heeft een zoetwater reverse osmose installatie, maar dat raakte ook in het ongerede tot maandag. Toen konden toiletten in sommige delen van het schip weer een beetje doorspoelen.'?
 
De 300 meter lange en veertien verdiepingen hoge Triumph raakte binnen een enkele uren totaal verlamd. Van feestvierende carnavalsboot veranderde het in een rampschip, een drijvend wrak, zwaar overhellend naar een kant door een aanwakkerende sterke wind op de flank.?
 
'Help!' 
 
 
Bacchanalen en orgieën
Gerald Cahill, Carnivals CEO, liet weten dat zijn bedrijf alles deed om het de passagiers zo aangenaam mogelijk te maken. Alle bars bleven geopend 24 uur per dag en sterke drank vloeide royaal en gratis. Misschien werd dit gebaar gewaardeerd door een enkeling, maar het veroorzaakte alleen maar nog meer ziekmakende bacchanalen en orgieën.
 
?Het schip was 150 mijl uit de kust van Mexico toen alle stroom uitviel. Overgeleverd aan de genade van sterke wind en stroming, dreef het drijvende hotel met haar gevangen gasten waarvan velen nog gekleed waren in glitter van flamboyante carnaval kostuums, eerst richting Mexico. Haastig werden plannen gemaakt om het schip naar de Mexicaanse haven van Progreso te slepen, maar sterke stroming duwde het wrak 90 mijl noordwaarts terug de Golf in tegen de tijd dat twee sleepboten haar bereikten.
 
Een paar ouden-van-dagen en zieken werden per helikopter geëvacueerd en overgevlogen naar een ander schip. Er werd veel publicitair lawaai gemaakt over een passagier die dialyse nodig had. Het lot van de overige vierduizend passagiers was en bleef gehuld in keurige bedrijfscommuniqués. ?
Dinsdagavond laat, liet CEO Cahill weten dat het schip weer stromend water zou hebben en dat de meeste van de 23 openbare toiletten en een aantal van de hutten badkamers weer zouden werken.
 
Tegelijkertijd meldden enkele passagiers, die het gelukt was hun familieleden te bereiken per mobiele telefoon, dat de toiletten overstroomden en dat de stank zo heftig was dat het de mensen ziek maakte. In één dag werd het schip ook nog eens een drijvende petrischaal met miljarden zich snel vermenigvuldigende bacteriën uit ongezuiverd rioolwater, een risico voor de gezondheid die de wildste verwachtingen van managers en artsen ver te boven gingen.?
 
Alsof het zo was uitgerekend, op Aswoensdag, arriveerde een derde sleepboot bij de Triumph en de drie sleepboten trokken het schip, langzaam manoeuvrerend, terug, richting de Verenigde Staten waar het zal aankomen op donderdag, laat in de middag of avond.?
 
'Passagiers op het schip hebben weinig kans op schadevergoeding,' liet reisexpert Jason Clampet van Skift.com weten. 'Reisverzekeringen hebben geen betrekking op dit soort tegenslag. De reis werd niet onderbroken en passagiers hadden geen  extra kosten ... dus er valt niets te vergoeden.'
 
?Carnival Cruises kondigde aan dat passagiers op het schip een volledige terugbetaling zouden ontvangen en ook nog een kortingsbon van 15 of 25 procent op een toekomstige cruise.?
 
Mag ik voorstellen dat Carnival Cruises  haar passagiers ook wat extra excursies aanbiedt naar bijvoorbeeld, Isola del Giglio op de Toscaanse kust, voor een bezoek aan de Costa Concordia,  Triumph ’s  zusterschip,  dat daar vorig jaar aan de grond liep. Of als alternatief een bezoek aan een ander zusterschip, de Splendor, dat in 2007 ook al in de fik vloog en het bedrijf US $ 56 miljoen schade opleverde. Carnival Cruise Lines beschikt over een snel groeiende vloot van rampschepen.
 
Prettige cruise vakantie!
 
 
 
• Lees ook Jacob Gelt Dekkers eerdere analyse van de cruise-industrie met dé vraag: 'Is het waar dat u alle rioolwater van die duizenden dagelijks op open zee loost?'