Duitse autolobby op de knieën voor CO2-akkoord

    De afgelopen weken werd er in Brussel zwaar onderhandeld over het reduceren van de CO2- uitstoot van auto’s. Voor het nieuwe akkoord moest de Duitse autolobby buigen, maar wist wel de multiplier veilig te stellen.

    De Europese Unie is gisteren tot een compromis gekomen om de CO2-uitstoot bij nieuwe auto’s vanaf 2020 verder aan banden te leggen. In de aanloop er naar toe toonde de Duitse autolobby haar spierballen aan zwakke EU-landen. De Portugezen werden door de Duitsers fijntjes eraan herinnerd aan wie ze ook alweer grotendeels hun herkapitalisatie hadden te danken. Het doel: de toekomstige pijn voor de Duitse automotive-sector verlichten aangezien BMW, Audi en Daimler relatief zwaar getroffen worden door strengere normen omtrent CO2-uitstoot. Volgens het International Council on Clean Transportation stootten Duitse auto’s in 2011 gemiddeld 147 gram per kilometer uit. De EU-doelstelling voor 2020 is maximaal 95 g/km voor de gehele vloot van een autofabrikant.

    Tegensputteren

    In het gisteren gesloten principeakkoord is de 2020-doelstelling van 95 gram per kilometer nagenoeg gehandhaafd. De Duitsers sputteren in de afrondende fase nog wat tegen, maar de Ieren, die momenteel het EU-voorzitterschap dragen, claimen de victorie. ‘De overeenkomst betekent een win-win situatie voor het klimaat, de consumenten, innovatie en banen. De overeenkomst is een belangrijke stap richting een competitieve economie waarin de uitstoot van CO2 laag is,’ aldus de Ierse minister van milieuzaken Phil Hogan. EU-landen verwierpen vorige week het Duitse voorstel met betrekking tot het zogeheten ‘banking’-plan. In dat voorstel konden oude supercredits – een soort emissierechten die verdiend worden door elektrische auto’s (nul emissie) te produceren – ingezet worden na 2020. Daardoor zou het voor de Duitse automotive industrie mogelijk blijven om zware auto’s te blijven produceren die meer dan 95 gram per kilometer uitstoten.  

    Het multiplier-plan

    Na de afwijzing hebben de Duitsers last minute nog een aangeapast voorstel voorgelegd aan de onderhandelingspartner. Het betreft de invoering van een multiplier bij de productie van elektrische auto’s. De supercredits die daarmee na 2020 worden verdiend (bij verkoop van een elektrische auto) worden verdubbeld. In het nieuwe akkoord is deze multiplier (2) opgenomen. Duitse fabrikanten kunnen daardoor uiteindelijk toch de hogere uitstoot van luxeauto’s gedeeltelijk compenseren. Het resultaat is dat de beoogde 95 g/km naar verwachting zal worden opgerekt tot gemiddeld 97,5 g/km. De Duitse luxemerken Audi, BMW en Daimler zullen desondanks schonere motoren moeten gaan ontwikkelen. De Europese Commissie wil de uitstoot per vloot te in 2025 begrenzen tot ergens tussen 68 en 78 gram per kilometer. Een Audi Q7 (CO2-uitstoot: 187 g/km) zal dan hoogstwaarschijnlijk enkel nog kunnen voortbestaan buiten de EU.

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Redactie

    Gevolgd door 271 leden

    Volg Redactie
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren