Duitse spierballentaal bij Europese CO2-beperking

3 Connecties

Onderwerpen

CO2 Automotive

Locaties

Duitsland
1 Bijdragen

De Europese Unie wil een 95 grams-CO2 norm doorvoeren in de Europese automotive-sector. Duitsland is tegen en zet zwakke landen zoals Portugal zwaar onder druk.

Leden van de Duitse regering oefenen grote druk uit op andere EU-lidstaten om de vergevorderde plannen te dwarsbomen rondom de geplande reducering van CO2-uitstoot bij nieuwe auto’s. Vanaf 2020 mogen die nog maar gemiddeld 95 gram per kilometer uitstoten in de Europese Unie. Ter vergelijking: in 2012 bedroeg de gemiddelde uitstoot 132,2 gram per kilometer. Een Audi Q7 produceert een CO2-uitstoot van 187 g/km. En dat zijn dan nog door fabrikanten opgegeven waarden, de daadwerkelijke uitstoot bij normaal rijgedrag is een stuk hoger getuige het recente TNO-rapport en ICCT-rapport. Mocht het voorstel doorgang vinden dan zal dat een behoorlijke impact hebben op de Duitse automotive-industrie, die zich volgens het International Council on Clean Transportation met gemiddeld 147 gr/km in de hoogste EU-regionen bevinden op het gebied van CO2-emissie. Vooral de Duitse luxemerken Daimler, BMW en Audi – fabrikanten die in hun productportfolio een oververtegenwoordiging kennen van modellen die meer dan 95 gram per kilometer uitstoten - zullen meer moeten gaan investeren in CO2-vriendelijkere auto’s. Daarnaast zullen ze hun verdienmodel, gebaseerd op hoge marges op een beperkt aantal luxe modellen met een relatief hoge CO2-uitstoot, moeten herzien.

Alle ballen op Portugal

De plannen zullen naar verwachting volgende week geconcretiseerd worden en de meeste van de 27 lidstaten zijn voor. Onder aanvoering van Matthias Wissman heeft de übermachtige Duitse automotive-lobby inmiddels de Duitse regeringsleden in de hoogste versnelling gekregen. Volgens diplomatieke bronnen van persbureau Bloomberg oefenen Duitse regeringsvertegenwoordigers zware druk uit op EU-landen om de CO2-plannen af te zwakken. Zo krijgen potentiele medestanders het scenario voorgeschoteld dat alle huidige, Duitse plannen voor productiefaciliteiten in den lande worden afzwakt of zelfs worden teruggetrokken. Tenzij de landen meegaan in het Duitse voorstel om het EU-voorstel van 95 gram te versoepelen. “Ze hebben alles geprobeerd om op het hoogste niveau druk uit te oefenen, vooral bij landen in de ‘bailout club’”, aldus een diplomaat die anoniem wenst te blijven. De bron vertelde dat Portugal eraan werd herinnerd dat zij hun noodsteun van 78 miljard euro in hoge mate betaald is door Duitsland. “Zelfs landen die normaal gesproken pro-Duitsland zijn, vinden dat ze te ver gaan om hun doel te bereiken.

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Redactie

Gevolgd door 565 leden