Dumptarieven dreigen voor Damien Hirst

2 Connecties

Onderwerpen

Kunst Damien Hirst
0 Reacties

Kijken, kijken maar niet kopen. Het loopt storm voor Damien Hirst's expositie in Tate Modern maar de waarde van zijn kunstwerken is drastisch gedaald.

Damien Hirst weet ellenlange rijen te trekken voor zijn grootse en meeslepende overzichtstentoonstelling, die deze week is geopend in het Britse museum Tate Modern. Maar de waarde van zijn controversiele kunstwerken blijkt spectaculair te zijn ingezakt. De grote vraag is dan ook of de nu al druk bezochte en met immens veel media-aandacht omgeven expositie van Hirst in Londen de waarde van zijn werk weer kan helpen opstuwen. Zo niet, dan zouden de kunstwerken van Hirst wel eens kunnen worden aangeboden tegen dumptarieven.

 

Bij het brede publiek is Hirst vooral bekend van zijn met diamant bewerkte mensenschedels, waaronder een platina afgietsel van een schedel, bezet met 8601 diamanten. Dit kunstwerk onder de naam ‘For the Love of God’ zou voor ruim 60 miljoen euro zijn verkocht. Hirst beleefde zijn grote doorbraak met zijn gigantische kunstwerk 'The Physical Impossibility Of Death In The Mind Of Someone Living'  waarin een witte haai zweeft met opengesperde kaken in een bak sterk water. Sindsdien staat Hirst te boek als de meest controversiele kunstenaar van wereldfaam.  Sommigen zien hem als een briljante kunstenaar, anderen als een creatieve en gewiekste grootverdiener of zelf als makelaar van goedkope kitsch.

 

Barstende bubbel
De artistieke marktwaarde van de Britse kunstenaar lijkt parallel te lopen met de financieel-economische crisis, die bijna vier jaar geleden echt losbarstte met de val van de Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers in september 2008. Toen werd een collectie van Hirst geveild bij Sotheby’s in Londen voor 133 miljoen euro. Daarnaast liet Hirst zich gelden als een gehaaide zakenman door alle galerieën over te slaan en zelf de verkoop te reguleren. Eind 2008 bleek kunsthandelaar Hirst zijn hand te hebben overspeeld. In New York werd een schilderij aangeboden ter veiling met de vraagprijs van 2,4 miljoen euro, maar geen enkele koper diende zich aan.
 
Robin Duthy, directeur van artistiek onderzoeksbureau Art Market Research, heeft wel een verklaring voor de barstende bubbel rond de beeldend kunstenaar. ‘Sinds 2008 heeft Damien Hirst slechter gepresteerd dan zijn belangrijkste concurrenten’, tekende The Financial Times deze week uit zijn mond op. ‘Het koperspubliek is grondig gaan nadenken over zijn werk. Maar moeten we hem au sérieux nemen? Of is er van Hirst gewoon op een heel efficiënte manier een hype gemaakt?’
 
Hirst geldt als ’s werelds rijkste beeldkunstenaar met een geschat vermogen van maar liefst een kwart miljard euro. Maar de prijzen van zijn kapitale creaties blijken sterk te fluctueren. In 2008 waren zijn duurste kunstwerken negen keer zo hoog als in 2000. Nu wordt het werk van Hirst verkocht tegen een vraagprijs die 3,5 lager ligt in vergelijking met de prijs in 2000. Tegelijkertijd blijken de prijzen van de 25 best verkopende kunstenaars uit The Contemporary Art 100 veel minder flink te schommelen. Anno 2012 wordt het werk van deze topkunstenaars verkocht tegen vijf keer de waarde van 2000. Daarentegen heeft zich nauwelijks een herstel afgetekend van de prijzen voor het oeuvre van Hirst. 
 
Hirst naast zijn kunstwerk 'The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living', beter bekend als de Witte Haai op sterk water.
 
Bolletjes
Het zal Hirst een rotzorg zijn. ‘Je Hirst moet je niet verkopen maar koesteren’, luidt zijn gratis advies. ‘Zo duur zijn ze niet eens: voor een Picasso moet je al gauw 150 miljoen pond, maar voor slechts een paar duizend pond heb je al een bolletjesschilderij van mij.’
 
Juist deze bolletjeschilderijen hebben een storm van kritiek losgemaakt in de kunstwereld. Hirst wordt er van beschuldigd dat hij deze doeken niet zelf heeft gemaakt maar het lopende band fabriekswerk is geweest van zijn legertje ateliermedewerkers. 
 
Jort Kelder heeft de raad van Hirst goed in zijn oren geknoopt. Het opperbretelshoofd is al jaren in bezit van een doek van Hirst. Voor slechts drieduizend euro kocht Kelder een fors uitgevallen bolletjeschilderij van Hirst, zo verklapte hij deze week in een uitzending van De Wereld Draait Door. Een koopje dus, want de waarde van dit werk is nu beduidend meer waard, al blijft Kelder er wel de grap van inzien. ‘Hij heeft zestien van deze gemaakt, de oplichter,’ sneerde hij richting Hirst in DWDD.
 

 

(Bronnen: The Financial Times & De Morgen)

 

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Redactie

Gevolgd door 274 leden

Volg Redactie
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren