Licht in Eindhoven

    Met de Dutch Technology Week sluit Eindhoven het jaar af waarin het werd uitgeroepen tot 'slimste regio ter wereld'. Met onder andere: wat is het geheim van succesvol innoveren? Een must voor innovators en game changers.

    Innovatie is de levenslijn van elke onderneming. Producten moeten continu worden verbeterd en vernieuwd. Technologie speelt daarin een essentiële rol. Maar niet alleen. Henk Volberda, hoogleraar Strategisch Management en Ondernemingsbeleid aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit, hamert er steeds op dat sociale innovatie net zo belangrijk is. 

     

    Uit onderzoek van de Product Development Management Associatie (PDMA) blijkt dat slechts iets meer dan 50 procent van alle productinnovaties succesvol zijn. Dan hebben ze al een lange weg afgelegd door de instituties van de onderneming, waarbij 99 procent is gesneuveld. Dat maakt innovatie tot een duur, en riskant, proces. Maar waaraan ligt het nu? Wat maakt de ene productinnovatie nu succesvol en de andere niet? Zijn er best practices aan te wijzen om een innovatie te doen slagen?

     
    Met een congres over dat onderwerp opent de PDMA de Dutch Technology Week die Brainport Eindhoven organiseert van van 1 tot 8 juni. Het PDMA-congres heeft als thema Innovation: Turning technology into business en richt zich op praktische vraagstukken zoals: hoe maak je het slimme tot een zakelijk succes? Sprekers zijn onder meer Marcel Wubbolts (CTO van DSM), Jan Peter Balkenende (Ernst & Young, voormalig premier en voorzitter van Innovatieplatform) en Gerard Beenker (Scientific Director van NXP Semiconductors). 
     
    Ook Fred Langerak (bio), professor Product Development & Management aan de School of Industrial Engineering van de TU Eindhoven, is een van de sprekers. Hij deed een onderzoek naar best practices op het gebied van productontwikkeling in Nederland en zal de resulaten presenteren op het congres. Dit zogenoemde CPAS-onderzoek wordt tegelijkertijd uitgevoerd in verschillende landen en is een vervolg op een onderzoek van 2004.
     

    'Doel was het verkrijgen van inzicht in de best practices op het gebied van productontwikkeling en management. Kortom, waarom presteren sommige bedrijven op innovatiegebied beter dan andere?', vertelt Langerak. 'Slechts iets meer dan de helft van alle de nieuwe producten die de markt bereiken is succesvol. Het overgrote merendeel van de productontwikkelingsproject bereikt echter nooit de markt en sneuvelt dus al tijdens de ontwikkeling. Gelukkig zijn er binnen en tussen bedrijfstakken grote verschillen.' Al te veel vertellen over de succes-en faalfactoren van een succesvolle productintroductie wil Langerak nog niet. 'Een ding staat vast: productontwikkeling is en blijft menswerk.' De sociale component waarover Volberda rept vindt Langerak net zo belangrijk. 


    Kun je innoveren leren? Mede-organisator Hans Verstraeten, lid van de programma-commissie van PDMA en business development manager bij Elsevier Opleidingen, denkt tot op zekere hoogte wel. 'Dit congres is een must voor managers product development, innovatoren, product developers, ontwikkelaars, hoogleraren, CEO's, CTO's, CFO's en andere DMU's, strategen, new business managers, consultants, marketeers en alle andere innovatieprofessionals', zegt Verstraeten. 'Het biedt de drie essentiële ingrediënten waar PDMA-leden altijd om vragen: excellente inhoudelijke kennis en kunde, veel interactiviteit en uitwisseling en uitgebreide mogelijkheden tot netwerken, juist in kansrijke nieuwe combinaties.' 

     
     
    Volgende pagina: Wat maakt Eindhoven zo aantrekkelijk?
     
     
    Waarom Eindhoven?
    Dankzij de erfenis van Philips met zijn spin-offs is de regio Eindhoven, Brainport Eindhoven zoals ze zichzelf graag noemt, in technologisch opzicht de meest vooraanstaande van Nederland. Er is een cluster ontstaan waar zo'n 50.000 mensen werken in de high tech industrie. Hoog aangeschreven instellingen als de TU Eindhoven en de Design Academey maken de regio tot een 'broedplaats voor kennis en innovatie'.  Door Intelligent Community Forum werd Eindhoven zelfs uitgeroepen tot slimste regio ter wereld van 2011. Met de Dutch Technology Week wordt dat feit feestelijk afgesloten. De verkiezingen voor de innovatie-stad van het jaar 2012 zijn deze zomer. 
     
    De technologische kracht van Eindhoven trok ook de aandacht van investeerder Marcel Boekhoorn, die in maart het vastgoed van de High Tech Campus kocht in wat de grootste Nederlandse vastgoedtransactie ooit was. Boekhoorn motiveerde zijn keus op FTM:
     
    'Achter deze vastgoedtransactie zit veel meer dan alleen een mooie huurstroom van een geweldig bedrijf als Philips en de vele andere topbedrijven die er zitten. Het gaat hier om iets dat veel groter is. Innovatie is de hoeksteen van iedere economie en dus ook van de Nederlandse. Ik durf te stellen dat het belang van innovatie voor ons land nu groter is dan ooit. Nederland vergrijst en dreigt een land van passieve renteniers te worden. Er is maar een manier om die ontwikkeling tegen te gaan en onze economie uit het slop te halen. Dat is niet door te bezuinigen, maar door actief te ondernemen en te innoveren. We moeten aan de bak! Daarbij moeten de meest talentvolle mensen die we hebben worden ingezet. Dat is waarom ik zo blij en ook trots ben dat ik de High Tech Campus Eindhoven heb weten te verwerven. Die vierkante kilometer is op economisch gebied de belangrijkste plek van Nederland. Het kloppende hart van een regio die vorig jaar nog tot de slimste van de wereld werd benoemd.' 
    (Lees het hele interview hier )
     
    High tech campus in Eindhoven 
     
     
    Het blad Bright plaatste 'Eindhoven' op nummer 2 in zijn lijst Bright 25 van 2011 .
    Rotterdam is de mainport, Schiphol de airport maar Eindhoven is de brainport van Nederland. De regio is goed voor een kwart van onze export (ter waarde van 57 miljard euro). Maar liefst 17 procent van de omzet komt uit de verkoop van innovatieve producten en diensten (het landelijk gemiddelde ligt op 6 procent). In de regio wordt naar verhouding jaarlijks het hoogste aantal patenten aangevraagd van Europa. (…)  Eindhoven is daarnaast uitgegroeid tot epicentrum van design. De Design Academy behoort tot de beste opleidingen ter wereld. Vrijwel alle beroemde Nederlandse ontwerpers – Hutten, Bey, Jongerius, Eek – hebben er gestudeerd. In de Witte Dame komen beide werelden treffend bij elkaar; je loopt in het gebouw van de Academy zo naar Philips Design. 
     
     
    Volgende pagina: Waarom niet elke geslaagde innovatie super-briljant hoeft te zijn
     
    Wat maakt product-innovaties briljant?
    De succesvolste innovaties zijn soms niet veel meer dan het herfigureren van bestaande producten en diensten. Ze zijn niet zozeer marktgedreven, als wel marktdrijvers, betoogt innovatie-expert Gabor George Burt in zijn boek Slingshot.  
     
    Enkele voorbeelden: de lopende band (geperfectioneerd door Henry Ford); Starbucks (maakte van het dagelijks product koffie een life style experience); Twitter (gebruikte elementen van SMS, email en instant messaging voor een sociaal netwerk) en natuurlijk de iPhone, die de draadloze telefoon combineerde met een handheld computer en een MP3-speler. Maar ook dat was niet nieuw. De échte innovatie door Steve Jobs zat hem er in dat het apparaat esthetisch was vormgegeven en de de gebruikerservaring superieur was. Ook het business model werd een succes: door de iPhone open te stelen voor makers van programma's en content en deze zelf te verkopen via de iTunes-store, creëerde Apple een nieuwe bron van inkomsten.
     
     
    Mislukte productinnovaties
     
    Nooit meer last van regen
     
     
    De draagbare platenspeler, bedacht net voor de introductie
    van de walkman
     
     
     
     
    Sir Clive door de bocht in de geflopte Sinclair C5,
    de poor man's zeepkist
     
     
     
     
     
    Dutch Technology Week
    • Wanneer: 1 tot 8 juni
    • Waar: verschillende locaties in Brainport Eindhoven 
    • Wat: een zeer gevarieerd programma, met als hoogtepunten het congres over best practices ‘Innovation: turning technology into business’, Startup Weekend Eindhoven, Science Hack Day; het symposium ‘Ingenieur van de Toekomst’; TedXBrainport: ‘Making the future’ en prijsuitreikingen van onder meer de studentenwedstrijd ‘Brains Award 2012’ en de academische Jaarprijzen 2012 van de TU/e.
    • Hoofdsponsor van de DTW is ING. 
    • Klik hier voor het complete programma van de hele Dutch Technolgoy Week. 
    • Klik hier voor het complete programma van het PDMA-congres Innovation: Turning technology into business 

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Arne van der Wal

    Gevolgd door 624 leden

    Mede-oprichter van FTM. Is gek op digitale technologie, maar koestert analoge techniek. Beoefent wing chun kungfu.

    Volg Arne van der Wal
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren