
De Europese Centrale Bank geeft miljarden uit om de rente laag te houden. Waar komt dat geld terecht? Lees meer
Het monetair beleid van de Europese Centrale Bank (ECB) lijkt een ver-van-mijn-bed-show doorspekt met moeilijk jargon en financiële termen. In dit dossier onderzoekt FTM de implicaties het ECB beleid voor de burger. Wat houdt het lage-rentebeleid in en wat zijn de gevolgen van 'quantitative easing' (QE) voor Nederland? Bij wie komen de miljarden aan publiek geld terecht?
De ECB deelt miljarden uit aan private banken en stuurt onze overheid de rekening
De belastingbetaler mag nu ook de verliezen van De Nederlandsche Bank betalen
Draghi redde de euro, maar deelde een dreun uit aan de democratie
Banken lenen zich rijk bij de ECB
Minister negeert Kamerverzoek om ECB ter verantwoording te roepen
Machtsspel stort Europa in een existentiële crisis
Champagne-, tabaks- en olieconcerns sluizen coronageld door naar aandeelhouders
Coronaklap extra pijnlijk voor pensioenfonds met beleggingen in olie en gas
Helikoptergeld: een verleidelijke, maar ondoelmatige kuur voor corona
Nóg lagere rente: het zinloze medicijn tegen het coronavirus
Lagarde tijdens de dialoog met het Europees Parlement, 11 feb. 2020 © Frederick Florin
De ECB wil geen klimaatontkenner meer zijn
Jarenlang kocht de ECB met publiek geld obligaties op van fossiele energiereuzen en autofabrikanten. De kersverse ECB-president Christine Lagarde breekt met dit beleid: ‘We gaan ons investeringsbeleid in lijn brengen met het Parijs-akkoord.’
‘Er waait een frisse wind door de ECB,’ zei Europarlementariër Paul Tang (PvdA) op 10 februari tegen Christine Lagarde, de nieuwe president van de Europese Centrale Bank (ECB). Ze had 100 dagen eerder het stokje van Mario Draghi overgenomen en was nu in het Europees parlement om een ‘dialoog’ te voeren over het beleid van de centrale bank.
In de praktijk van de EU betekent dat: een openingsrede van 5 minuten, circa 25 parlementariërs die ieder 1 tot 1,5 minuut krijgen om hun punt te maken, en dan nog 5 minuten waarin Lagarde 2 vragen naar keuze beantwoordt.
‘Elke nieuwe baan start met krediet, verspil dat niet,’ zei Tang, de enige Nederlander die het woord kreeg. Een toepasselijke aanmoediging voor de vrouw die de grootste kredietportefeuille ter wereld beheert. De verstrekte noodleningen aan banken en de staatsobligaties die de ECB heeft opgekocht, vertegenwoordigen bij elkaar een waarde van circa 3.600 miljard euro.
De ECB wordt normaliter bestuurd door grijze, kalende mannen die hun sporen hebben verdiend in de financiële sector. Als vrouw en politicus is Lagarde op papier een vreemde eend tussen al die bankiers. Maar van een 'frisse wind' spreken, zoals Tang doet, is misschien wat overdreven. Tijdens de kredietcrisis was ze als minister van Financiën (2007-2011), verantwoordelijk voor het redden van de Franse banken. Als voorzitter van het Internationaal Monetair Fonds (2011-2019) was ze onderdeel van de Trojka die Griekenland nog verder in de economische malaise stortte. De Europese bankierselite accepteerde Lagarde zonder morren als nieuwe voorzitter van de ECB.
‘Je ziet wel dat ze een handreiking doet om het draagvlak te herstellen. Dat is echt een verbetering ten opzichte van Draghi’
‘Als uit evaluatie blijkt dat maatregelen niet werken, verander dan het beleid en niet alleen de communicatie.’ Zo verwoordde het Duitse parlementslid Stefan Berger (CDU) zijn kritiek op het lage-rentebeleid van de ECB en de negatieve gevolgen daarvan voor spaarders. Maar hoewel uit grondige analyses (lees hier die van FTM) blijkt dat de effectiviteit van de langdurig lage rente twijfelachtig is en de bijwerkingen bewijsbaar groot, begon Lagarde haar speech met een lofrede op het gevoerde beleid.
‘Monetair beleid is aan het eind van zijn Latijn’
‘Zo werkt Europa nu eenmaal,’ zegt Tang als FTM hem twee dagen later aan de telefoon heeft. ‘We zijn net een grote polder.’ Tang complimenteerde Lagarde omdat hij vindt dat ze op een positieve manier de dialoog opzoekt over de strategie van de ECB. ‘Het draagvlak voor het beleid is aan het afkalven, sommige beslissingen zijn omstreden. Dat kan ze natuurlijk niet zo zeggen, maar je ziet wel dat ze een handreiking doet om het draagvlak te herstellen. Dat is echt een verbetering ten opzichte van Draghi.’
Onder leiding van Lagarde voert de ECB, voor het eerst sinds 2003, een ‘strategische evaluatie’ van het beleid uit. Schokkende veranderingen in monetair beleid of in het instrumentarium van de ECB hoeven we volgens Tang echter niet te verwachten. ‘Voor helikoptergeld is bijvoorbeeld zeker geen draagvlak.’
Auteur
Thomas als financieel econoom de 'economische religie' om nuttige inzichten van dogma's te scheiden. Hij analyseert graag complexe zaken om ze weer eenvoudig te maken en wil daarbij de onderste steen boven halen, ook als dat leidt tot controverse of conflict. Als consultant liep hij er vaak tegenaan dat opdrachtgevers daar anders over dachten en commerciële doelen boven waarheidsvinding gingen. Voor FTM schrijft hij over de financiële sector en monetaire hervorming.
‘De ECB opereert binnen haar mandaat van prijsstabiliteit, maar begrijpt ook wel dat het effect van monetair beleid aan het eind van zijn Latijn is.’ Tang vindt dat nationale regeringen nu aan de beurt zijn en in actie moeten komen. Hij herkent daarin een bondgenoot in Lagarde. Tang: ‘Om tot stabilisatie van de economie te komen, is actief begrotingsbeleid nodig. Dat heeft Draghi ook altijd gezegd, maar Lagarde doet dat vele malen scherper.’
Lagarde stelde in het Europees Parlement expliciet dat het beleid van de ECB minder effectief is wanneer nationale overheden nalaten om in de economie te investeren. De ECB probeert met de lage rente het lenen van geld aantrekkelijk te maken, met als hoger doel dat dit geld in de reële economie terecht komt om daar banen te creëren en via hogere salarissen voor inflatie te zorgen. Dat is de theorie. De private sector heeft het goedkope geld in de praktijk vooral gebruikt voor speculatie, om eigen aandelen in te kopen en om overnames te financieren. De ECB kan immers niet bepalen waar het geleende geld voor wordt gebruikt, in tegenstelling tot overheden. Die kunnen nu tegen nagenoeg 0 procent geld lenen en investeren in de reële economie.
Klimaatverandering en de ECB
Ook over een andere kwestie is Lagarde meer uitgesproken dan Draghi. De ECB wil de risico's van klimaatverandering niet langer negeren in haar beleid.
Het parlement nam daags na de dialoog met een grote meerderheid (452 stemmen voor, 142 tegen en 53 onthoudingen) de bijbehorende resolutie aan. Daarin staan een aantal ‘acties tegen klimaatverandering’ beschreven. Het parlement bekrachtigde daarmee dat de ECB als EU-instituut is gebonden aan het Parijs-akkoord om klimaatverandering tegen te gaan. De ECB moet Environmental, Social en Governance (ESG)-principes meenemen in haar beleidsbeslissingen – natuurlijk zonder dat het ingaat tegen haar primaire mandaat om de prijsstabiliteit te bewaken.
‘Zo’n Europese resolutie is als een kerstboom. Als je er een paar mooie ballen in weet te hangen, mag je blij zijn’
Lagarde beloofde concreet om de beleggingsportefeuille van de ECB tegen het licht te houden en ‘stap voor stap de koolstof-intensieve beleggingen af te bouwen’. Op dit moment bestaat 62,1 procent van die portefeuille uit bedrijven die met hun sector 58,5 procent van de Europese CO2-uitstoot veroorzaken. Hoe de ECB het aandeel van vervuilende bedrijven in haar portfolio wil afbouwen, is nog niet bekend.
Stan Jourdan, voorzitter van de maatschappelijke Lobbygroep Positive Money Europe, ziet het uitspreken van deze intenties als een belangrijke stap naar een duurzamer financieel systeem. ‘Sinds 2016, toen we begonnen ons hiervoor hard te maken, is er enorm veel veranderd. Zelfs de liberalen stemden nu voor deze resolutie, dat was 3 jaar geleden ondenkbaar.’
Positive Money lobbyt voor een fundamentele hervorming van ons geldstelsel. Jourdan is dus nog lang niet klaar in Europa. Maar hij is realistisch. ‘Zo’n Europese resolutie is als een kerstboom, zeggen ze hier in de wandelgangen. Als je er een paar mooie ballen in weet te hangen, mag je blij zijn.’ Dit is een opmaat naar meer, zegt hij tegen FTM: ‘Deze resolutie zorgt ervoor dat klimaatrisico’s onderwerp van gesprek worden binnen de ECB. Het is niet langer een non-issue voor beleid.’
De Franse parlementariër Hélène Laporte, van het Rassemblement National (de partij van Jean-Marie Le Pen), uitte juist haar zorgen over de koerswijziging van de ECB. ‘Is een groenere ECB niet ook een meer gepolitiseerde ECB?’
Lagarde ging aan het eind van de dialoog op dat punt in. ‘Wij zijn geen vervanging voor wat overheden moeten doen om klimaatrisico’s te ondervangen. Een van hun taken is een fatsoenlijke prijs plakken op koolstofuitstoot. Dat is niet iets wat de ECB, of welke centrale bank dan ook, kan doen. Wij kunnen alleen evalueren waar klimaatrisico’s effect hebben op ons beleid. Hoe beïnvloeden die de prijsstabiliteit en hoe ziet ons eigen portfolio eruit; zijn klimaatrisico’s daarbinnen voldoende meegenomen in de prijs?’
Tang moedigt deze ontwikkeling aan: ‘We hebben wetsvoorstellen gedaan die moeten helpen om private investeringen langs een duurzaamheids-meetlat te leggen. De financiële sector moet laten zien wat het effect van hun beleggingen is op mens en planeet. Het is niet meer dan normaal dat de ECB dat ook doet.’
De cryptomunt van de ECB
Het laatste punt waarop Lagarde afstand neemt van Draghi, is monetaire innovatie. De ECB gaat onderzoek uitvoeren naar een Central Bank Digital Currency, een digitale euro.
Een jaar geleden lag dat nog heel anders. Toen FTM Draghi in Frankfurt vroeg of hij daarmee experimenten overwoog, antwoordde hij resoluut: ‘Nee. De ECB overweegt geen experimenten met een Central Bank Digital Currency.’
De opkomst van Facebooks Libra heeft daar verandering in gebracht. De ECB is op dit punt 180 graden gedraaid. Lagarde: ‘Digitalisering en klimaatverandering zijn niet gemaakt in Europa, het zijn wereldomvattende fenomen. Maar ze hebben wel effect op ons. We hebben een speciale werkgroep opgezet om Central Bank Digital Currency te onderzoeken en in de praktijk te testen. Zou het in het belang van de mensen kunnen werken?’
Sven Giegold van de Duitse partij Die Grünen, denkt van wel en sprak zijn lof uit: ‘Digitale munten zouden niet in handen moeten zijn van grote multinationals. Dit is een echte oplossing voor de bevolking. Ga hiermee door.’
Na publicatie van dit artikel reageerde ECB-woordvoerder William Lelieveldt per e-mail. Hoewel Lagarde in het Europees Parlement expliciet zei dat de ECB ook de ‘market operations’ langs de duurzaamheidsmeetlat gaat leggen, is onze interpretatie van haar boodschap volgens hem te ruim. Het gaat om de volgende zinsnede: ‘Finally, the ECB has taken steps to align its own investment decisions with the objectives of the Paris Agreement. In our staff pension fund, for instance, we decided to switch to a low-carbon index, and we are investigating what else we can do in our market operations.’
Lelieveldt schrijft: ‘Waar Lagarde in deze zin op doelt, is het investeringsbeleid en aanzien van de Own Funds en, zoals ze ook in de zin erna aangeeft, in de investeringen van het geld van het ECB pensioenfonds. Het is dus nog wat vroeg om te juichen over wijzigingen in de aankopen in het kader van het Corporate Sector Purchase Programme, wat geen investeringsportefeuille is maar een monetair-beleidsportefeuille. Hoewel ik wat betreft een “groener” monetair beleid voor de toekomst zeker geen wijzigingen uitsluit (we zijn immers met een strategy review bezig waarin ook naar dit aspect wordt gekeken), wordt onze huidige positie ten aanzien van vergroening van het monetair beleid nog het best verwoord in deze, nog vrije recente brief aan (onder andere) Paul Tang, ondertekend door Lagarde.’
In de brief houdt Lagarde een flinke slag om de arm. Concrete acties om ook de opkoopprogramma’s (met name het Corporate Sector Purchase Programme) van de ECB te verduurzamen, zijn dus verder weg dan de mooie woorden in het Europees Parlement deden vermoeden.
37 Bijdragen
Paul 121 5
Thomas Bollen 7
Paul 121Even zaken op een rijtje zetten:
- De ECB heeft geen schuld. De ECB koopt juist schulden van bedrijven en staten op. De ECB kan altijd nieuw centrale bankgeld scheppen om meer te kopen.
- Wat je zegt over de opeisbare schuld op het hoofd van iedere Nederland klopt niet.
- De staatsobligaties die de ECB heeft opgekocht zijn van alle euro-landen, niet alleen de zuidelijke. Of de prijs van die obligaties zonder de ECB ook zo hoog was geweest is twijfelachtig. Er is geen eerlijke 'marktprijs' meer van obligaties. Daarbij moet je echter de kanttekening plaatsen of je van eerlijke marktprijzen überhaupt kan spreken in markten waar enkele grote partijen de dienst uitmaken. De ECB manipuleert de prijzen en kan daar niet zomaar mee stoppen zonder gevolgen.
- De pensioenfondsen hebben ook geprofiteerd van de stijgende obligatieprijzen in hun portfolio. Nu is echter de grote vraag: gaan die obligaties ook weer in waarde dalen? En moeten ze daar rekening mee houden in hun rendementsvoorspellingen voor de toekomst.
- Target 2 is een betaalsysteem. Het gaat hier om een schuld van de ene centrale bank bij de andere. Als je zegt: "waar blijven de vele miljarden die wij nog moeten ontvangen" dan moet je dat wel even in context plaatsen want anders wordt de suggestie gewekt dat wij burgers van iemand geld zouden moeten krijgen.
- De T2-disbalans is zeker iets om in de gaten te houden. Een thermometer voor onderlinge spanningen in de eurozone-economie en een gevolg van de inrichting van ons eurosysteem. Lees bijvoorbeeld dit interview: https://www.ftm.nl/artikelen/het-kwik-stijgt-de-eurozone-is-ernstig-ziek
Op dit moment is de disbalans weer een stuk lager dan een tijd geleden. Dat komt omdat Duitse banken geld uitlenen aan bijvoorbeeld Italiaanse banken om zo de negatieve renteheffing op reserves bij de ECB te mijden. De disbalans wordt vooral veroorzaakt doordat er kapitaal gevlucht is naar noordelijke bank
Paul 121 5
Thomas BollenHeel veel dank voor je reactie. Heel helder. Geweldig, dat je de moeite hebt genomen om zo uitgebreid te reageren! TOP!
Thomas Bollen 7
Paul 121[Verwijderd]
Thomas BollenJan Riemens 2
Thomas BollenDat kwartje viel bij mij vandaag ook pas, ik beschouw mezelf niet als de grootste idioot en toch maak ik ook zomaar die kapitale vergissing debet met credit te verwisselen. De vraag die ik nog had mbt de gevolgen voor de 6 uitvoerende NCB's is daarmee ook wel beantwoord, er zijn geen gevolgen aangezien de vordering op de balans van de ECB staat. Het is wel zo dat een normale bank failliet zou gaan als er teveel oninbare schulden moeten worden afgeboekt als verlies. Dit geldt voor de ECB niet want ze mogen wel geld voor zichzelf maken, zoals een normale bank dat wegens regulaties niet kan.
> Beste Paul, je gooit in dit commentaar van alles op 1 hoop.
Dat komt doordat niemand de moeite neemt het met diagrammen of een animatie eens voor 1 keer echt goed duidelijk uit te leggen. Ik denk dat 99.99% procent van de bevolking hetzelfde verkeerde idee over alles heeft. In de krant staan alleen korte stukjes geschreven door journalisten die het ook niet snappen. Er is helemaal geen schuld, alleen een regering die de moeite niet wilt nemen te bukken om gratis geld op te pakken. De rente is negatief, je hoeft het alleen fysiek te printen, in een kluis bewaren voor de looptijd en de negatieve rente premie afboeken tegen de zogenaamde schuld die we hebben. If you can't beat them, join them.
Gerrit Zeilemaker 6
Vergeten uit de c.v van mevrouw Lagarde is dat ze door een Frans gerechtshof is veroordeeld voor ‘nalatigheid met overheidsgeld’, Maar het hof verbond daar geen straf aan zodat een veroordeling geen strafblad zou vormen. Deze “nalatigheid door een persoon in een positie van openbaar gezag” vormde volgens openbare aanklagers een misbruik van openbare middelen. Daarmee liep ze een boete en een jaar cel mis. Zelf ontkende Lagarde elk vergrijp. Ze klaagde wel over de ‘agressiviteit’ van de onderzoekers."
Zie hier: https://www.andereuropa.org/christine-lagarde-synchroonzwemmen-met-de-rijken/?highlight=lagarde
Paul Tang (PvdA) vindt het 'een frisse wind' en Sven Giegold van de Duitse partij Die Grünen (...) sprak zijn lof uit: "Een echte oplossing voor de bevolking."
De kinderhand van deze zogenaamde 'linkse' volkshelden is snel gevuld.
Thomas Bollen 7
Gerrit ZeilemakerGerrit Zeilemaker 6
Thomas BollenSoms denk ik bij het zien van een staatsieportret van de Europese Commissie willen de miljonairs en/of veroordeelden gaan staan.
squarejaw 5
paul Hoogendijk 8
squarejawMarla Singer 7
squarejawDe zogenaamde groene koers van de ECB is een 1-2tje met de banken die zoveel rotzooi in hun balansen hebben zitten dat ze de noodgreep moeten gaan doen naar 'groene investeringsproducten'. Waarbij er op de pof voor miljarden aan 'duurzaamheid' wordt geïnvesteerd bij de persoonlijk geselecteerde bedrijven die een dikke marge gooien op bijv. windmolens die renderen door subsidie. Terwijl landen als India en Indonesië veel verder zijn qua innovatie van Thorium reactoren.
Dus de ECB helpt de Europese banken wel degelijk. Het jammere is dat ze samen het financiële gat nog dieper graven en er vanuit lijken te gaan dat het nooit hoeft op te houden. Net zo zinnig als een gokverslaafde een creditcard geven zonder bestedingslimiet.
[Verwijderd]
[Verwijderd]
Erwin de Waard 6
[Verwijderd]Er is geen administratie van op een blockchain.
Een blockchain heeft een aantal voordelen zoals betrouwbaarheid ( elke transactie wordt vastgelegd en je kan de administratie niet achteraf veranderen) , openbaar (iedereen kan de blockchain transacties inzien) en je kan direct overmaken van de ene naar de andere rekening ( bij een bank gaat dat altijd gecontroleerd door en via een rekening van een bank) .
Zie verder bijvoorbeeld https://cryptostart.nl/wat-is-blockchain/
[Verwijderd]
Erwin de WaardErwin de Waard 6
[Verwijderd]U stelde die vraag , en ik gaf antwoord. Mijn antwoord bevalt u niet begrijp ik.
[Verwijderd]
Erwin de WaardJosette van Os 3
Thomas Bollen 7
Josette van OsZe zegt niets over meer aankopen. Waar leid je dat uit af?
Josette van Os 3
Thomas BollenThomas Bollen 7
Josette van OsRoland Horvath 7
2- De ECB kent haar plaats niet. De QE, de geld creatie, is een gedrocht. De ECB stelt zich daarbij voor dat als de banken meer geld hebben, ze meer krediet zullen verlenen aan ondernemingen om te investeren, dus meer activiteit, productie, inkomen.
Ondernemingen investeren als ze een winst verwachting hebben. Maar dat gebeurt slechts als er meer koopkracht is en die is er niet door de neoliberale bezuinigingen.
Minder koopkracht is er als de GMO geen geld aan iedereen willen uitdelen onder de vorm van bedrijfslasten: Lonen en bedrijfsbelastingen allerhande.
De nationale overheden zijn in fout, ze verlagen de bedrijfslasten in plaats van hen te verhogen. Te weinig activiteit en van investeringen voor een duurzame economie zal dus niet veel terecht komen.
3- De structuur van de Euro is onvolledig o.a. geen transfer van rijk naar arme regio's.
De immigratie is een totale ramp.
Maar de staten nodeloos en nutteloos terroriseren met de begrotingsdiscipline is wat de EU goed kan. Want het doel daarvan is niet de waarde van de euro te behouden maar de nationale overheden in geld moeilijkheden te brengen zodat ze wel de Sociale Zekerheid SZ moeten afbouwen.
4- De begrotingsdiscipline van de staten moet er uit, onmiddellijk.
5- De staatsstructuur van de EU is doelbewust zwak en karikaturaal om de GMO ruimte te geven.
De zwakke elementen in de EU staatsstructuur zijn de Raad en de Commissie. De Raad moet rechtstreeks gekozen worden bijvoorbeeld 4 leden per staat om een grote vergadering te hebben, dus meer dan 100 leden.
En de Commissie komt dan voort uit een ideologische meerderheid in Parlement en Raad zoals iedere regering gevormd worden. Dan zijn we af van die willekeurige, niet ideologische en veelal niet deskundige verzameling afdankertjes van de staten.
Bart Klein Ikink 6
Negatieve rente is politiek moeilijk te verkopen maar het is wel de oplossing. Het is dan ook mogelijk om de obligaties die de ECB nu heeft allemaal weer te verkopen (en met vette winst).
Want met negatieve rente is deflatie geen probleem. De economie kan best goed draaien met deflatie. De ECB hoeft dan geen geld bij te drukken en kan zelfs de obligaties terug kopen.
Het helemaal afschaffen van rente kan het einde van monetair beleid zijn.
Als de rente negatief is, en de economie trekt aan, dan zal minder krediet beschikbaar zijn omdat de maximale rente nul is. Als de economie zwak is, zal de rente verder dalen en de economie stimuleren.
Nooit meer crisis door teveel krediet en de rente kan zonder verder ingrijpen in de markt worden bepaald.
Cornelis van den Berg 1
Thomas Bollen 7
Cornelis van den BergArjan 7
Thomas BollenDie profiteren veel meer van de lage rente in hypotheekschulden dan dat ze nadeel hebben van lage rente in spaartegoeden.
En via pensioenfondsen sparen ze ook al niet, maar beleggen ze, en profiteren ze ook al via het ECB beleid.
Nadeel lage rente voor pensioenfondsen is vooral een probleem wat is veroorzaakt door pensioenfondsen zelf, ipv de ECB, door minder renterisico af te gaan dekken, maar toch te blijven vasthouden aan toezeggingen. Ja, als het dan misgaat dan zou ik als pensioenfonds burgers ook proberen wijs te maken dat het niet mijn schuld is dat ik renterisico niet heb afgedekt, maar dat het de schuld is van de ECB. Maar renterisico afdekken, ipv speculeren via rentevisie, is altijd het beleid geweest waar pensioenfondsen van zijn gaan afwijken. Je moet de waarde van je verplichtingen niet bloot laten stellen aan de rente, maar risico afdekken.
En hoeveel hebben we niet te danken aan het ECB beleid die er voor gezorgd heeft dat er niet tig bedrijven zijn omgevallen en mensen hun banen konden behouden?
Veel Nederlanders zouden zonder ECB beleid veel slechter af zijn, dat is de realiteit. Ze hebben meer schulden dan spaartegoeden en profiteren daardoor van lage rente, en werken bij bedrijven die dankzij de ECB nog steeds kunnen lenen bij hun banken, waardoor ze inkomen hebben. Gemiddele burger is amper afhankelijk van rentestand spaartegoeden, omvang beperkt, ze leven er niet van. We moeten niet doen alsof de gemiddelde burger in rentenier schap leefde.
Niek Jansen 9
Lagarde vond in Oekraïne zelfs dat Jeroen Dijsselbloem veel orthodoxer, fanatieker en harder was als hoofd van de Eurogroep dan het IMF (Lagarde).
Roland Horvath 7
Niek JansenNogmaals een bewijs dat de ECB haar plaats niet kent. En haar taak, die veel beperkter is dan ze zich bij de ECB inbeelden.
Dat de Grieken in die tijd Angela Merkel, de Duitse Bondskanselier, die in feite de leiding heeft in de EU, vergeleken met Adolf Hitler was volkomen terecht.
Toen heeft de EU zich getoond zoals insiders en geïnteresseerden al lang wisten namelijk als een extreem rechtse, fascistisch kapitalistische en dictatoriale organisatie, die gedirigeerd wordt door de GMO in het bijzonder door de grootbanken en die geen redelijkheid en geen wetten kent. Behalve de wet van de sterkste.
Niek Jansen 9
Roland HorvathIk moest wel grinniken toen Varoufakis, de Griekse onderhandelaar en min.v.Finantiën, ineens opperde de Duitsers alsnog compensatie te willen vragen voor oorlogsmisdaden begaan in Griekenland tijdens WOII.
Roland Horvath 7
Niek JansenDe GR werden door DE en ook door NL in een tientallen jaren durende schuldslavernij geduwd ten bate van DE, NL, FR banken. Die mochten geen euro verlies lijden.
In 1953 hebben de westerse geallieerden in een conferentie in Londen de totale schuld: overheid, consumenten, ondernemingen van DE voor 50% kwijtgescholden. En de rest van de schuld mocht terugbetaald in 50 jaar. DE moest kunnen meedraaien in een economische heropleving van Europa.
Voor GR gold dat dus niet, GR mocht arm gemaakt zodat het zijn havens zou verkopen aan de beste partij die men zich hier in de EU kan indenken, aan de Chinezen.
Veel GR werden straatarm.
De vergelijking van AM met AH, Adolf Hitler, was de nagel op de kop, beide leidend in DE.
Daarbij was het zeker niet de bedoeling alle kwaad van AH annex de NSDAP ook toe te schrijven aan AM.
Iets veel ernstiger. Om meerdere redenen zijn de misdaden van WO2 zulke kwaadaardigheid toegedicht dat ze zogenaamd nooit zijn voorgekomen in de geschiedenis. Ze waren veroorzaakt door demonen. Ze waren dus zo uniek dat ze met niets en niemand konden vergeleken worden. Dat was handig want als iemand nu hetzelfde discours debiteert dan kan dat als vrij onschuldige vrijheid van meningsuiting gezien worden.
De waarheid is anders. De schuldigen aan de misdaden in WO2 waren geen demonen maar in hoofdzaak gewone mensen, inbegrepen AH, die gek gemaakt waren door tientallen jaren nazi gestook tegen minderheden. Het gevaar schuilt in organisaties die geleidelijk aan afglijden naar een houding waarin hun leden bereid zijn mee te werken aan ernstige misdaden die onder bepaalde omstandigheden zoals een oorlog of een gebrek aan controle zoals in de kolonisering ook gebeuren.
Dat gestook creëert het kwaad. In BE zijn dat VB en N-VA, in NL is dat de PVV.
Niek Jansen 9
Roland HorvathGerrit Zeilemaker 6
Alle beleid tot nu toe is pleisters plakken op een etterende wond, die kapitalisme heet!
Arjan 7
Het betreft dus investeringen in relatie tot duurzaamheid die NIET vanuit het monetaire programma worden opgekocht om prijsstabiliteit te realiseren.
Het zijn de "own funds", zoals het pensioenfonds van de ECB die deze keuze maken.
Beter om het te vergelijken met doorsnee pensioenfondsen die ook de keuze maken om meer te investeren in duurzaamheid, ipv het te benaderen als een Centrale Bank die de keuze maakt om te investeren in duurzaamheid.
Overigens ben ik geen voorstander van vergroening in monetair programma. Dat moet primair gericht zijn op realiseren prijsstabiliteit en criteria voor onderpand o.b.v. risicoprofiel (waar mogelijk vergroening een rol speelt als risicofactor, maar niet als voorkeursfactor).
[Verwijderd]
Co Pater 7
Prima artikel weer Thomas.
Er vallen mij een aantal zaken op:
1: De Ecb is ondanks de link met de overheid slechts een " Bedrijf " en niet meer dan dat. Daarmee geeft ze zelf al aan ondergeschikt te zijn aan de politieke werkelijkheid. Daar wordt immers beleid bepaald t.b.v. de samenleving, dus ook wat goed en rechtvaardig is voor die samenleving.
2: Punt 1 in overweging nemende kunnen we simpel zeggen dat banken veel te veel macht hebben en het politieke proces daarmee ondermijnen en naar zijn " meestal desctructieve " ondeskundige hand weet te zetten.
3: Een algehele hervorming van het geldstelsel is en blijft dus broodnodig om een weg in te slaan naar beschaving.
4: Ik vermoed dat de grootste blokkades voor deze omslag liggen in absurde ideologie ( neoliberalisme ) en simplistische economische nietszeggende pseudowetenschap. https://www.bol.com/nl/p/kapitaal-en-ideologie/9200000120774050/?bltgh=te5JyUKIhTxDZn6rsAFJwQ.1_4.6.ProductImage
Wim Verver 5
Dit is nogal een heftige bekentenis. Nooit bevroed dat de financiële elite dit was en ik kan het daarom nog niet geloven. De financiële elite weet dat zij de oorzaak is van het uit de hand gelopen klimaat. Grootschalige overheids investeringen zijn structureel gedwarsboomd door monetair beleid wat enkel oog had voor dezelfde elite. De schuldvraag zal steeds meer op gaan spelen.