Een familiebedrijf op het hoogste niveau

    Het Italiaanse Illy is de vier na grootste koffieproducent ter wereld maar kenmerkt zich nog steeds als een familiebedrijf. FTM spreekt met de CEO.

    Onder leiding van Andrea Illy is het familieconcern van 30 landen naar meer dan 140 landen uitgebreid. Hij is de derde generatie: zijn vader Ernesto was voor hem de directeur en zijn grootvader Francesco had in 1933 de koffiefabrikant opgericht. Het bedrijf draagt sinds zijn bestaan familiewaarden als “ethiek en de passie voor excellentie” hoog in het vaandel.


    Feiten

    Dagelijks worden er op de wereld 6 miljoen kopjes Illy-koffie gedronken. In 2010 haalde Illy Gruppo Illy een omzet van 305 miljoen euro, waarvan meer dan de helft uit export bestaat. De koffie wordt niet alleen thuis gedronken maar ook in ongeveer 50.000 openbare gelegenheden geserveerd.


    Familisme
    Andrea Illy vertelt dat zijn bedrijf een tijdje geleden is uitgeroepen tot het beste familiebedrijf in zijn thuisland. In Italië worden veel ondernemingen gekenmerkt door familisme, waarbij het streven naar winst ondergeschikt is aan de sociale aspecten. Zo’n bedrijfskarakter kan groei in de weg zitten. Een groot deel van de Italiaanse economie bestaat dan ook uit kleine en middelgrote ondernemingen. Illy heeft daar weinig last van en is wel uitgegroeid tot een wereldconcern. “We combineren het beste van een familiebedrijf met de voordelen van een vennootschap. Soms kan er paternalisme heersen in een familiebedrijf, dat proberen we te vermijden. Ook zetten we de beste mensen op de juiste plek, al is dat toevallig geen familielid”

    Ambacht
    Iets waar Italiaanse familiebedrijven bekend om staan is ambacht: “Illy is onderscheidend in elk stukje van het productieproces, van de boon tot het kopje. Om te beginnen zijn de perfecte bonen belangrijk: we maken een blend die bestaat uit negen ingrediënten, afkomstig van 40 tot 45 koffieproducerende regio’s die weer onder te verdelen zijn in 15 landen. De koffiebonen halen we rechtstreeks bij de boeren vandaan.”

    Ook de achtergrond van de CEO zelf bevestigt de ambachtelijkheid. Andrea is in eerste instantie koffiemaker en op de tweede plek pas bedrijfsleider: “Ik heb heel veel managementcursussen afgerond, dat is wel belangrijk. Maar ik heb mijn diploma in scheikunde gehaald.” De Italiaan heeft samen met zijn vader en grootvader de koffie tot een wetenschap verheven. Zo schrijft Andrea veel over koffie en werkt Illy nauw samen met universiteiten om de drank verder te ontwikkelen.

    De roots
    Hoe wordt ambacht een wereldwijd product? “Ontwikkel een visie en doe dingen op een andere manier dan de concurrent. Heb ook veel zelfvertrouwen bij het halen van je doelen. Maar bovenal: blijf consistent in hetgeen wat je doet. Verander niet de wortels van het bedrijf.”

    Andrea gelooft niet in een “one man band” want daar is zijn business te complex voor. Hij geeft zijn collega’s veel de ruimte. “Voor dat vertrouwen krijg ik vaak veel terug. Maar soms ook niet. In dit geval blijf ik mensen coachen. Van fouten leer je.”  

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Ruben Munsterman

    Ruben Munsterman heeft als fanatiek aanhanger van de zesjescultuur tijdens zijn studie journalistiek meer The Wall Street Jou...

    Volg Ruben Munsterman
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren