Een Russische kater voor Renault?

Rusland is voor Renault-Nissan het beloofde Bric-land waarop zwaar werd ingezet door middel van een groot belang in marktleider Lada. Maar de sancties, de volatiele roebel en de stijgende rente bedreigen het afzet-walhalla. 'Als ik nu een nieuwe Lada zou binnenkrijgen dan wacht ik nog even met de publiciteit.'

De automotive-industrie lijkt zich zorgen te maken over het met sancties bestookte Rusland, het beloofde land waar alle binnenlandse tegenvallers konden worden gecompenseerd. Daimler-ceo Dieter Zetsche refereerde afgelopen weekend in de Duitse krant Bild aan de groeicijfers van plus 20 procent, maar maakte de kanttekening dat ‘het momentum’ afneemt. En vorige week dinsdag kondigde Renault aan dat ze in het eerste half jaar al 8 procent minder auto’s hebben afgeleverd in Rusland dan een jaar eerder. ‘We zitten in een situatie waar het moeilijk is in te schatten welke sancties er worden geïmplementeerd en wat de impact ervan is,’ luidde de reactie van Renault-bestuurslid Jérôme Stoll tegen The Financial Times. De impact op de Parijse beurs was in ieder geval zichtbaar; het aandeel Renault daalde in een week tijd met maar liefst 8 procent.

Strategische markt

Renault is een van de merken die het diepst is geworteld in Rusland. Het concern Renault-Nissan heeft zich eind 2012 verder ingekocht in AvtoVAZ, de fabrikant van het merk Lada dat qua verkopen dat jaar de Russische marktleider was (18%). Om Lada binnen te halen, ging het Frans-Japanse concern Renault-Nissan een joint venture aan met het Russische staatsbedrijf Rostec, destijds eigenaar van AvtoVAZ. De fiscale route van de zogeheten Alliance Rostec Auto B.V. werd – net zoals de joint-venture Renault en Nissan Motor co. – gedirigeerd naar de Jachthavenweg 130 in Amsterdam. Als bestuurder staan zowel Renault-ceo Carlos Ghosn, Nissan-cfo Peter Joseph en Rostec-ceo Sergei Chemezov vermeld in het Handelsregister. Laatstgenoemde is inmiddels omstreden, want Chemezov is in april bijgeschreven op de Amerikaanse sanctielijst. Hij werd in 2007 aangesteld door Vladimir Poetin, een oude vriend van hem waarmee hij in de jaren tachtig in Oost-Duitsland woonde. ‘We geven geen commentaar over Mr Chemezov. Maar voor uw informatie: Renault doet geen business in de Verenigde Staten,’ laat Renault-woordvoerder Hélène Mazier per mail aan Follow The Money weten.
Rusland is een strategische markt voor Renault
Zowel Chemezov als Rostec zijn niet opgenomen in de nieuwe Europese sanctielijst dus directe consequenties zijn er niet voor Renault. Het risico schuilt vooral in de verder stagnerende verkopen in Rusland, Renaults nummer 3 afzetmarkt (markaandeel 7,8 procent, 96.421 stuks). De verwachting van Renault is dat de gehele Russische automarkt dit jaar met 10 procent zal dalen. ‘Renault heeft een lange termijn strategie in Rusland en heeft niet de intentie om daar verandering in te brengen. Rusland is een strategische markt voor Renault en we zijn het nummer 2 merk in Rusland,’ aldus Mazier.

Zand in de motor

Renault is niet het enige merk dat zwaar heeft ingezet op Rusland. Zowel Ford, General Motors, BMW, PSA (Peugeot en Citroën), Mitsubishi, Toyota en de Volkswagen Group zijn begonnen om circa 7,6 miljard euro investeren in nieuwe productiefaciliteiten in Rusland. Volgens het onderzoeksbureau Boston Consulting Group (BCG) zal dat leiden tot een groei van de productiecapaciteit van 2,3 miljoen stuks in 2012 tot 3,3 miljoen in 2016. Het onderzoeksbureau wees vooral op de (langetermijn) groeipotentie van Rusland. Het autobezit in Rusland bedraagt slechts 3 op 10 mensen, terwijl dat in Europa 5 op 10 is. ‘Ik twijfel geen moment dat het autobezit in Rusland gelijk kan zijn aan dat in Portugal, Spanje en Italië. Er kan in Rusland een verkoopdip zijn van een kwartaal of jaar, maar de trend is structureel opwaarts,’ zei Ghosn vorig jaar nog in de Russische zakenkrant Vedomosti.
'Als ik nu een nieuwe Lada zou binnenkrijgen dan wacht ik nog even met publiciteit'
Maar vorig jaar kwam er al wat zand in de motor en begon de Russische vraag in te zakken. ‘We krijgen dezelfde signalen als in 2009: een zwakkere roebel en de rente op autoleningen gaat omhoog. Russische kopers worden daardoor steeds afwachtender,’ zei Volvo-ceo John Stech destijds tegen Automotive News Europe. Van enige verlichting is momenteel geen sprake, integendeel: twee weken geleden besloot de Russische Centrale Bank noodgedwongen om de rente wederom te verhogen naar 8 procent.

Lada Holland

De verkopen van Lada, marktleider in Rusland, zorgen bovendien voor weinig verlichting bij Renault. In het eerste halfjaar daalden de Lada-verkopen met 15 procent. Nederland draagt daar overigens nauwelijks aan bij. ‘Wij importeren momenteel geen Lada’s,’ zegt importeur Roelof Noordman van Lada Holland. ‘De CO2-uitstoot van de huidige modellen is nog te hoog waardoor we niet concurrerend kunnen zijn.’ Het is volgens Noordman wachten op nieuwe modellen. ‘Mede door Renault vindt er een restyling plaats en worden de auto’s gemoderniseerd.’ Desondanks zoekt Noordman nog naar het momentum om Lada – dat sinds 2010 niet meer wordt geïmporteerd – naar Nederland te halen. ‘Het is een Russisch product en als ik nu de kranten lees dan is het allemaal nogal negatief. Als ik nu een nieuwe Lada zou binnenkrijgen dan wacht ik nog even met de publiciteit.’

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Dennis Mijnheer

Gevolgd door 1219 leden

Ontspoorde bedrijfskundige die alles wil weten van mannen en vrouwen met witte boorden. Tags: fraude, witwassen, omkoping.

Volg Dennis Mijnheer
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren