Elitewijnen zijn een collector's item voor de rijke Chinezen

    Chinese superrijken kopen tegenwoordig de beste wijnen uit de absolute top. Dat doen ze om ermee te pronken. De smaak doet er voor hen niet toe.

    “De Chinezen showen graag met Westerse luxe. En topwijn is hier bij uitstek het juiste middel voor, want deze alcoholhoudende drank is in Europa en de Verenigde Staten altijd een eliteproduct geweest,” vertelt wijntaxateur Frank Jacobs van veilinghuis Glerums Auctioneers. “Deze nieuwe rijken kopen de peperdure wijnen niet om thuis op te drinken, maar om op tafel te zetten in een restaurant met alle zakenrelaties erbij. Het is een pronkstuk, want er culinair van genieten doen ze niet.” 

    Ook wijnkenner Harold Hamersma erkent dat de Chinezen weinig oog hebben voor de smaak: “Ze hebben vaak net leren drinken. En van heel dure, oude wijnen kun je pas echt genieten als je smaak is ontwikkeld door de jaren heen.”

    De ultieme fles

    In China is de absolute eremedaille een fles van Château Lafite-Rothschild, die wordt gebotteld in Bordeaux. De Lafite wordt vaak door het Chateau voor een paar honderd euro verkocht aan wijnhandelaren – die op hun beurt het druivennat via veilingen verkopen aan bieders. Op de veilingen meldden zich vroeger vooral Europese, welgestelde wijnliefhebbers. Maar de afgelopen jaren overspoelen rijke Chinezen met krankzinnige biedprijzen de veilingen. 

    De verkoopbedragen variëren van 500 euro tot soms wel tienduizenden euro`s per fles. Het hangt maar net af uit welk jaar een wijn komt en hoe geliefd de wijn is. Puissantrijke Chinezen die een wijnhandelaar met een goed netwerk in dienst hebben, komen uiteindelijk in het bezit van de topwijnen.

    Krankzinnige overwaardering

    Door het enorme geweld van Chinese bieders zijn de prestigieuze Grand Cru’s voor een grote groep Europese wijnliefhebbers niet meer betaalbaar. Dat komt doordat de verkoopwaarde krankzinnig is in vergelijking met de vinologische waarde. “Ik heb zelf ook een aantal van die extreem waardevolle flessen liggen, maar die verkoop ik liever. Op die manier kan ik voor dat pak geld weer veel meer andere mooie wijnen kopen.”, zegt Hamersma.  

    Jacobs denkt er hetzelfde over en vindt dat er nog genoeg goedkopere alternatieven zijn voor de echte wijnliefhebber: “Van zo’n Lafite-Rotschild kun je een avondje genieten, maar voor hetzelfde geld koop je een hele kist met andere wijnen, waar je weken van kunt drinken. Er zijn nog genoeg lekkere alternatieven als je goed rondkijkt.”

    Jacobs noemt de wijnmanie een zeepbel “en vroeg of laat komen de Chinezen daar ook wel achter.” Voorlopig doen wijnhuizen er nog alles aan om hun wijnen voor exorbitante bedragen van de hand te doen. In 2008 werd dat duidelijk goed toen Chateau-Lafite expres de ‘8’ expliciet op de fles had geëtst. De prijs ging in één nacht 20 procent omhoog, omdat ‘8’ het Chinese geluksgetal is, weet Jacobs uit ervaring.Chateaus huren soms ook kunstenaars in om etiketten te laten ontwerpen.

    Maar een enkele keer slaat iets zelfs per toeval aan. “Chateau Beychevelle was op een gegeven moment erg gewild vanwege zijn etiket. Het logo hiervan lijkt namelijk op een Chinees drakenschip. Al die Chinezen wilde het hebben, terwijl het niets te maken had met dit symbool”, aldus de taxateur.

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Ruben Munsterman

    Ruben Munsterman heeft als fanatiek aanhanger van de zesjescultuur tijdens zijn studie journalistiek meer The Wall Street Jou...

    Volg Ruben Munsterman
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren