
In de aanloop naar het Britse referendum 'In or Out' dat in juni op de rol staat, poogt de Britse premier Cameron een betere deal voor zijn land met de EU in de wacht te slepen. Dinsdag kwamen de partijen met een verklaring. Cameron scoorde 'de rode kaart' en een 'noodremprocedure'. Maar stelt zo'n deal eigenlijk wel iets voor?
Heel even was Downing Street no. 10 het centrum van Europa. Afgelopen weekend ontving de Britse premier Cameron in zijn Londense ambtswoning Donald Tusk. Als voorzitter van de Europese Raad kreeg de Pool de opdracht mee om de Britten binnenboord te houden, een Brexit te voorkomen dus. Dit in het volle besef dat de EU Cameron ook niet met lege handen naar huis kon laten gaan.
Heikele thema's
De Britse premier heeft het Britse volk een referendum in het vooruitzicht gesteld waarin de Britten zich kunnen uitspreken over de vraag of zij deel willen blijven uitmaken van de EU. Voorafgaand aan dat referendum, hoogstwaarschijnlijk in juni, wil Cameron een deal met de EU op tafel hebben over door Cameron voorgestelde 'hervormingen' van de huidige overeenkomst met de EU. Cameron hamert op vier heikele thema's: economisch bestuur, concurrentievermogen, soevereiniteit en sociale uitkeringen in relatie tot het vrij verkeer van personen binnen de EU. Nadat Tusk zondagavond nog had laten weten dat er geen deal met de Britten gesloten was na twee weken vruchteloos onderhandelen, kwam hij dinsdag alsnog met een brief met een voorstel aan de overige regeringsleiders, waarin toch een voorlopige overeenstemming met de Britten werd toegelicht. Van de twee belangrijkste resultaten die uit de onderhandelingen naar voren waren gekomen, is het eerste dat Tusk akkoord is gegaan met de zogenaamde 'rode kaart'-procedure – een aanvulling op de reeds bestaande gele en oranje kaarten-procedure. Met dit voorstel wordt het mogelijk om besluiten van de Eurogroep ter discussie te stellen in de voltallige Europese Raad. Deze procedure houdt in dat een wetsvoorstel van de Europese Commissie niet in behandeling wordt genomen als 55 procent van de nationale parlementen, dat wil zeggen 16 van de 28 EU-lidstaten daar bezwaar tegen maakt. Belangrijk resultaat nummer twee is dat er een noodrem komt op misbruik van de Britse sociale zekerheid door arbeidsmigranten uit andere EU-landen. Deze maatregel zorgt ervoor dat werknemers van andere EU-lidstaten niet meteen dezelfde sociale rechten krijgen als de Britse.
De Commissie kan besluiten om werknemers uit andere EU-landen niet dezelfde toegang tot sociale uitkeringen te verlenen
Dit is voor Cameron een zwaarwegend punt, omdat zijn land 'overspoeld' wordt door arbeidsmigranten uit Oost-Europese landen en dan vooral uit Tusks geboorteland. Het Pools is inmiddels zelfs de tweede taal in Groot-Brittannië. Met dit nieuwe voorstel kan de Commissie besluiten om aan Groot-Brittannië toe te staan om werknemers uit andere EU-landen niet dezelfde toegang tot sociale uitkeringen te verlenen. Zo zullen niet-Britse werknemers uit de overige EU-landen eerst een aantal jaren in Groot-Britannië moeten werken voordat zij aanspraak kunnen maken op dezelfde rechten als de Britten. Het vrije verkeer van personen als zodanig staat overigens niet ter discussie.
Afwijken onder voorwaarden
De voorwaarden waaronder afgeweken mag worden van het toekennen van genoemde rechten zijn nog niet definitief bepaald en ze zijn bovendien uiteindelijk voorbehouden aan het oordeel van de Commissie. Concreet worden genoemd: het terugdringen van werkloosheid, de bescherming van kwetsbare arbeidskrachten, het vermijden van het risico van onhoudbare sociale uitkeringen. Daarbij zal het 'woonlandbeginsel' van toepassing worden verklaard op de hoogte en indexering van de kinderbijslag voor kinderen die zijn achtergebleven in het land van herkomst. De hoogte van die uitkeringen wordt daarbij aangepast aan de levensstandaard in die herkomstlanden, die vaak veel lager is dan die in de UK. Dat dit gevoelig ligt, bleek eerder uit de langdurige – en uiteindelijk mislukte – onderhandelingen die onze minister Asscher heeft gevoerd met de Marokkaanse regering over dezelfde kwestie. In zijn begeleidende brief gaf Tusk aan dat de gemeenschappelijke Europese waarden overeind waren gebleven en dat hij op dat punt nergens een grens had overschreden: 'Keeping the unity of the European Union is the biggest challenge for all of us and so it is the key objective of my mandate. The line I did not cross, however, were the principles on which the European project is founded'. Cameron tweette al snel na de openbaar making van het akkoord dat er op alle vier terreinen goede vooruitgang was geboekt, maar 'here’s more work to do'. Niet onbelangrijk is ook dat ten aanzien van het economisch bestuur ('economic governance') uitdrukkelijk is vastgelegd dat Groot-Brittannië op geen enkele wijze meedoet aan de eurozone bail outs, zoals vorig jaar zomer met de derde bail out van Griekenland dreigde te gebeuren. Ook blijft het financiële en macro-economische toezicht onder Britse controle. Tot slot is ook enige flexibiliteit ingebouwd ten aanzien van de regelgeving in het kader van de bankenunie. Het uiteindelijke conceptakkoord tussen Tusk en Cameron moet op 18 februari nog worden besproken en goedgekeurd door alle 28 regeringsleiders tijdens de volgende EU-top.
Reacties EU-deskundigen
Follow the Money vroeg enkele Europadeskundigen om een eerste reactie op het conceptakkoord. Dr. Adriaan Schout, hoofd van het European Studies-programma van Clingendael, acht de kans groot dat de overige regeringsleiders wel akkoord zullen gaan. Immers, het mandaat van Tusk zou ongetwijfeld van te voren wel zijn afgestemd met 'de overige hoofdsteden'. Maar met de uitkomst van het referendum heeft dit voorlopige akkoord niet zo veel te maken, aldus Schout. Volgens hem stellen de vier thema's 'te weinig' voor en bovendien zijn ze ook nog eens in afgezwakte vorm gepresenteerd. Hij zei het referendum een 'typisch Britse discussie' te vinden. Belangrijke Europese onderwerpen zoals het gemeenschappelijk landbouwbeleid, de Europese begroting en zelfs het verhuiscircus 'Straatsburg' worden namelijk door Cameron niet ter discussie gesteld. Ook de rode kaart-procedure stelt volgens Schout niet zoveel voor. Niet alleen moet meer dan de helft van de 28 landen instemmen, bovendien is het gebruik van de noodrem afhankelijk van het oordeel van de Commissie. Schout had meer strijd verwacht, zo zei hij, want pas over ruim twee weken wordt het concept voorgelegd aan de Raad. Tijd te over dus om nog een stevig robbertje te vechten, zou je denken. Hij is ook niet bang dat een eventueel vertrek van het Verenigd Koninkrijk tot een verstoord evenwicht binnen de EU zal leiden, temeer daar de Britten toch de euro niet voeren. Het enige belang van deze onderhandelingen, aldus Schout, is dat de EU de Britten duidelijk heeft gemaakt dat zij nu weten dat ze 'op de tweede rang zitten'.
Nu we afstormen op een "Europa van de Hekken" staat de gemeenschappelijke markt sowieso al onder druk.
Buitenlandspecialist Arend Jan Boekestijn acht een compromis absoluut haalbaar. Het zou ook niet goed zijn voor het geopolitieke evenwicht als Groot-Brittannië de EU zou verlaten, voegde hij eraan toe. 'Onderhandelen met de Britten erbij in grote geopolitieke kwesties is nu eenmaal beter, de EU verzwakt bij een Brexit', aldus Boekestijn. Niet dat Groot-Brittannië niet zou kunnen overleven na een Brexit, maar dan wordt de gemeenschappelijke markt wel bedreigd. De EU – met Nederland voorop – is gebaat bij Europese samenwerking. 'Nu we afstormen op een "Europa van de Hekken",' aldus Boekestijn, 'staat de gemeenschappelijke markt sowieso al onder druk. Brexit is een verdere aantasting van de kern van de Europese samenwerking, van de common market'. Volgens Boekestijn moet dat project wel 'terug naar de tekentafel' en moet er een 'Mini-Schengen' worden ingesteld om de grenzen te bewaken. 'We kunnen de immigratie niet verwerken', aldus de historicus, die zei te vrezen dat als er niets gebeurt de EU uiteen zou kunnen vallen. En we weer opnieuw moeten beginnen.
Reacties internationale pers
De reacties vanuit de internationale bladen op het voorstel van Tusk waren over het algemeen positief, maar opvallend is het verschil in toon tussen landen als Duitsland en Polen aan de ene kant en de zuidelijke landen aan de andere kant. Waar het Duitse Bild benadrukte dat Duitsland de Britten niet kan missen, sprak het Franse Le Monde van een 'schandelijke worstelwedstrijd', een obligaat partijtje worstelen voor de bühne: 'But it’s a wrestling match. It’s all a sham'.
- Draft decision of the Heads of State or Government, meeting within the European Council, concerning a new settlement for the United Kingdom within the European Union
- Draft statement on section A of the decision of the Heads of State or Government, meeting within the European Council, concerning a new settlement for the United Kingdom within the European Union
- Draft European Council declaration on competitiveness
- Draft declaration of the European Commission on a subsidiarity implementation mechanism and a burden reduction implementation mechanism
- Draft declaration of the European Commission on the Safeguard Mechanism referred to in paragraph 2(b) of Section D of the decision
- Draft declaration of the European Commission on issues related to the abuse of the right of free movement of persons
29 Bijdragen
Youp
boer breekt klomp
YoupYoup
boer breekt klompDaar moet ik aan toevoegen dat de term 'gemeenschappelijke markt' dan een overstatement is geworden indien deze enkel van toepassing is op een paar multinationals die hun producten eenvoudiger kunnen verschuiven. Maw: ik heb niet helemaal ongelijk ;)
Birdy
Contramine
pubben
ContramineWat zou dat betekenen voor NL, dat zeer Engels en Amerikaans georiënteerd is?
Jan Willem de Hoop
pubbenpubben
Jan Willem de HoopMaar toch ik stel de vraag als het onverhoeds zomaar gebeurt.
Jan Willem de Hoop
ContramineHilterman
Jan Willem de HoopUiteindelijk komt het aan op het referendum. Het inhoudsloze accoord dat Tusk en Cameron bereikten zal eerder averechts werken.
MvdB
HiltermanHilterman
MvdBNederlandse vrachtwagenchauffeurs hebben dat 15-20 jaar geleden al ondervonden. Overigens behoren Nederlandse vrachtwagenchauffeurs
tot de best opgeleide in de EU. Zij zijn beslist niet laag opgeleid.
Toch werd hun positie op de arbeidsmarkt aanzienlijk slechter door goedkope krachten uit midden Europa.
Hoe bedrijven hun personeel uitbuiten blijkt uit het misbruik dat door een oorspronkelijk Deens bedrijf werd gepleegd.
Werkzaam voor de vestiging in Frankrijk, chauffeurs doen uitsluitend nachtritten. Ze zijn alleen verzekerd voor werkeloosheid en ziektekosten. Er wordt geen loonbelasting ingehouden. Er wordt geen pensioenpremie betaald. De arbeidsovereenkomst is met de vestiging in Denemarken hoewel er exclusief voor de Franse vestiging wordt gewerkt.
Hoe dat kan? Zorg ervoor dat deze werknemers nooit meer dan 182 dagen per jaar in hun woonland werken.
Dan hoeft er geen loonbelasting ingehouden te worden. Pensioenpremie voor het standaard ouderdomspensioen, wordt ook niet ingehouden.
Deze chauffeurs krijgen vervolgens te maken met hun plaatselijke belastingdienst. Kosten voor juridische bijstand mogen ze zelf betalen. De werkgever steekt geen poot uit.
Het bedrijf: Kim Johannsen verzorgt voornamelijk luchtvracht transport maar dan zonder vleugels. Pure oplichting van klanten die betalen voor luchtvracht.
Joost Vsser
HiltermanHilterman
Joost VsserZo hebben ze een koffer aan boord waarin de persoonlijke uitrusting voor de chauffeur zit die hem beschermt bij calamiteiten.
Dat is een EU regeling waar ook Poolse chauffeurs aan moeten voldoen.
Het verhaal van de Pool die zomaar met ADR goed gaat rijden is een fabeltje. Zonder certificaat laat de verlader de truck niet vertrekken.
Waarom zijn bedrijven (verladers) zo streng bij uitbesteedde transporten?
Ze zijn aansprakelijk bij ongevallen. Dat begint al bij het laden.
Het maximum totaal gewicht van de combinatie overschrijden geeft directe aansprakelijkheid ook persoonlijk voor degene die namens het bedrijf laadt.
Uiteraard geldt dat ook voor transporten die niet onder de ADR wetgeving vallen.
Neefje moet weer even studeren, niets aan te doen.
Mijn tip doe de cursus in Belgie, daar surveilleren de cursusgevers tijdens het examen en zijn zééér behulpzaam. Meer zeg ik er niet over.
Joost Vsser
Hiltermanpubben
Joost Vsserhttp://www.npo.nl/zembla/12-10-2012/VARA_101294089
MvdB
HiltermanMaar los daarvan ging het me dus over het "gesundes Volksempfinden" dat een groot deel van de VK bevolking na aan het hart ligt. Als Cameron qua arbeidsmigranten niet ruim over de brug komt krijgt ie het nog moeilijk. Of misschien wil hij dat wel? De theorieën gaan weer eens alle kanten op....
Jean
Contraminepubben
JeanHoor een opmerking terug van iemand die al zeer lang in FR woont: "Ik moet vaak al 6 mnd voor de verkiezing iets aanvragen en in de praktijk krijg ik mijn stembiljet pas NA de verkiezingen." Die Fransen!
Zal er eens naar vragen, als ik weer in internationaal gezelschap ben, hoe dat er in de praktijk in EU landen uitziet.
Jean
pubbenpubben
JeanJan Willem de Hoop
Lastige is dat veel mensen, In Nederland maar ook UK en heel EU, nog maar weinig van de verhalen van de macht geloven. Soms onterecht, maar ook steeds vaker blijkt het wantrouwen terecht en hangt veel van leugens c.q. halve waarheden aan elkaar. Dit ales maken uitslag referendum Brexit, maar ook referendum in ons egen land inzake Oekraine, zeer onvoorspelbaar.
Suggestie aan onze machthebbers - elite: Probeer het eens meer met feiten en waarheden. Dus naast plussen ook de minnen uitleggen. (Doet u dit niet, dan niet meer zeuren over welke ongewenste uitkomst dan ook bij referenda of verkiezingen.)
MvdB
Jan Willem de Hoop"Een ruime meerderheid van zo’n 70% voelt zich ‘geen aanhanger’ van een bepaalde politieke partij. Rond de 50% van de Nederlanders meent dat politici niet erg geïnteresseerd zijn in wat zij denken, en dat zij daar ook niet veel voor doen. Ongeveer 30% heeft vertrouwen in politieke partijen.
Ruim 80% van de Nederlanders is voor meer referenda; meer dan 70% voor gekozen burgemeesters; bijna 90% vindt het belangrijk dat er iets te kiezen is in de democratie."
http://rechtennieuws.nl/45115/geen-crisis-wel-hardnekkige-problemen-in-nederlandse-democratie.html
Jan Willem de Hoop
Volgens mij hebben verschillende EU landen op onderdelen andere voorwaarden bedongen en is he dus steeds lastiger goed te begrijpen en te doorgronden waar we het over hebben als het gaat over "De EU".
Hilterman
Cameron geeft een beetje toe voor de bühne om daarmee het uiteindelijke besluit af te laten hangen van het referendum. Zo maakt hij geen vuile handen.
Die 55% clausule bij nieuwe wetsvoorstellen is een typische worst die nooit binnen bereik komt.
Voorwaarde is dat de EC zich per geval accoord verklaart met de toepassing.
Wat dat betekent hoeft niet meer uitgelegd te worden.
Het is lang niet zeker dat de Britten binnenboord blijven. De anti EU stemming in het land is sterk net als in Nederland. De laatste keer dat er een referendum was aangekondigd in Nederland trok de Nederlandse regering op het laatste moment terug. Bang voor een meerderheid die zou stemmen voor het verlaten van de EU.
Laat de top van de EU de voordelen voor de lidstaten van de laatste 15 jaar EU eens opsommen.
Het lijstje zal kort zijn.
Daar staan enorme flops tegen over: de Euro, het Schengen accoord, het Dublin accoord.
Becijfer de rampen eens die deze accoorden hebben betekend voor welvarende lidstaten.
Daarmee kunnen de tekorten van de knoflooklanden inclusief Frankrijk in een keer worden betaald.
Jan Willem de Hoop
Hiltermangoof
Onderstaande zijn de keiharde feiten Markie en hou aub op ons als domme outlullen te behandelen.
De Baltic Dry Index, een van de belangrijkste graadmeters van de wereldhandel, is vandaag naar 298 punten gezakt, een historisch dieptepunt. De index bedraagt inmiddels amper 2% van het record uit juni 2008, toen vlak voor het uitbreken van de financiële crisis nog 11612 punten werden bereikt. Dat de wereldhandel ondanks de extreem lage olie- en vrachtprijzen is ingestort is een alarmerend signaal dat een eventueel herstel ver weg is, en een wereldwijde depressie op de loer ligt.
Joost Vsser
goofgoof
Joost VsserAlles moet betaald worden uit gewerkte uren en dat is wat een economie doet draaien en met de uurlonen moeten de rekeningen mee worden betaald .
Uurlonen bepalen dus wat iets waard en als de centrale banken denken dat ze dit systeem met nepgeld opblazen om het op de been kunnen houden is dat een korte termijn visie .
Alles moet je terug kunnen rekenen naar een uur werken en waarom een bankier en een aangetrokken CEO gemiddeld 50 x meer moeten verdienen als de man op de werkvloer ontgaat mij geheel maar daar is het fout gegaan.
We zullen het gaan beleven wanneer de wal het schip gaat keren en hoe hard de klap gaat worden maar dat die hard gaat worden is iedereen met meer als 2 hersencellen wel van overtuigd .