Ex-sterverslaggever wordt PR-consultant

3 Connecties

Onderwerpen

Journalist Martijn Koolhoven

Organisaties

De Telegraaf

Voormalig Telegraaf-verslaggever Martijn Koolhoven zwaait nu met het visitekaartje van financieel PR-bureau Sparrow & Partners, maar blijft beschikbaar als freelance journalist.

Martijn Koolhoven heeft een nieuwe baan gevonden bij Sparrow & Partners. De naar eigen zeggen “hofleverancier van de primeurs’ die 25 jaar voor de Telegraaf schreef, werkt sinds deze maand bij het financiële PR-bureau. 

Na drie dagen proberen kreeg FTM dan eindelijk een reactie van de verse PR-man. “Ik ben per 1 februari een samenwerking aangegaan met het bureau Sparrow & Partners,” vertelt Koolhoven. “Onze interessegebieden en netwerken sluiten zeer op elkaar aan. Een vorm van samenwerking aangaan met dit bureau leek mij een logische stap. Ik heb buitengewoon goede ervaringen opgedaan met het bedrijf in mijn tijd als verslaggever van De Telegraaf.“

Exit-strategy?

Newsgetter Koolhoven behoorde jaren tot het keurkorps van Telegraafjournalisten en is verantwoordelijk voor vele spraakmakende primeurs die niet zelden over de wereld van de erotiek gingen. Op 7 april 2010 publiceerde de Telegraaf een artikel van de hand van Koolhoven waarin de Rotterdamse fotograaf Leo de Deugd genadeloos werd gefileerd. De publicatie had grote gevolgen voor De Deugd en zijn gezin. Als fotograaf werd hij - volgens eigen zeggen - na de publicatie niet meer gevraagd.?

De meer dan 25-jarige loopbaan van journalist Martijn Koolhoven bij de Telegraaf is uiteindelijk ten einde gekomen door de vernietigende uitzending van Vara's Zembla - getiteld 'de chocoladeletters van de Telegraaf’. Met het artikel over De Deugd was namelijk volgens Zembla van alles mis: "De Telegraaf schreef dat ‘een moslimwijk in shock was’ door het werk van de fotograaf. Maar van die ophef was geen sprake. De opgevoerde bronnen in het verhaal zijn nooit geïnterviewd door de Telegraafjournalist." ???

Het programma liet ook zien dat Koolhoven nauwe banden onderhoudt met lingerie-ondernemer Rob Heilbron van Sapph. Het merk Sapph en ook Heilbron zelf, figureerde vele malen op positieve wijze in artikelen van Koolhoven. Koolhoven had als goede bekende van Heilbron kunnen weten dat de zakenman een zakelijk conflict had met fotograaf Leo de Deugd. Dat feit kwam in het bewuste artikel van Koolhoven echter niet naar voren. Dat gegeven liet de geur van belangenverstrengeling opstijgen.? De krant beet in het stof en werd veroordeeld werd tot het betalen van een immateriële schadevergoeding aan De Deugd.

Final destination
Na 1 oktober vorig jaar, toen zijn journalistieke loopbaan bij de Telegraaf door “een vertrouwensbreuk” officieel tot een einde kwam, heeft Koolhoven de eerste drie maanden benut om vrijwel dagelijks te lunchen en te dineren met “een soort top-100 van zijn netwerk” om iedereen persoonlijk te informeren. Daarbij heeft hij gesprekken gevoerd met partijen voor eventuele samenwerking. ??

Zo liet de hoofdredactie van Quote in verschillende interviews weten best eens een kop koffie te willen drinken met de verbannen Telegraaf-journalist om een eventuele samenwerking te bespreken. Zie hier en hier. “We hebben daar kort na mijn vertrek bij De Telegraaf inderdaad over gesproken. Quote ontving mij met open armen.” Helaas voor Koolhoven is van een samenwerking echter nooit iets gekomen. 

Koolhoven is ervan overtuigd dat zijn kwart eeuw journalistieke ervaring van grote waarde is voor het bedrijfsleven. Volgens hem betekent zijn baan bij Sparrow & Partners niet het einde van zijn journalistieke carrière. “Ik weet hoe je welke boodschap wanneer moet communiceren of juist niet. Ik spreek, denk en werk journalistiek. Ik ken de ‘taal’ van de redactie. Die expertise is ook van waarde voor een bureau als Sparrow & Partners. In mijn nieuwe rol zal mijn functie als aangever van nieuws groter worden dan als die van schrijver van nieuws, maar een nieuwsjager blijf ik. En ik blijf dan ook beschikbaar als freelancer,” aldus Koolhoven. ?

 

Eva Vijselaar
Eva Vijselaar
Gevolgd door 2 leden