Facebook: bepaald geen luchtbel

    Facebook werd wereldwijd verguisd bij zijn beursgang. Het bedrijf zet zijn vijanden en criticasters echter te kijk met omzet-, winst- en gebruikersrecords.

    Vrijdag 18 mei 2012 was de dag waarop de meest controversiële beursgang van de laatste jaren plaatsvond: die van Facebook. Er werd jaren naar uitgekeken, en even keerde de gekte van de internethype van de jaren negentig terug. Gratis geld voor iedereen die een aandeel kon bemachtigen. De 'ipo' draaide echter uit op een grote flop, een herhaling op wereldniveau van het World Online-echec. Daar had de beursgang ook veel van weg. Ruim de helft van de beurswaarde verdampte met als gevolg woedende beleggers die tientallen rechtszaken aanspanden.

     
    Het was duidelijk: oprichter Mark Zuckerberg had zijn moment of glory op grootse wijze verprutst.
     
    Maar was Google ook niet heel erg overgewaardeerd toen het naar de beurs ging en was Facebook in tegenstelling tot World Online niet een winstgevend bedrijf?
     
    Dat de introductiekoers van Facebook van 38 dollar nogal hoog was, lijdt geen twijfel, maar het bedrijf was en is beslist geen luchtbel. De cijfers van het tweede kwartaal, die woensdag naar buiten kwamen, laten dit overduidelijk zien. Vorig jaar werd er nog op grote schaal twijfel gezaaid over de verdienmogelijkheden van het bedrijf, maar Facebook laat met een recordomzet van 1,8 miljard dollar zien dat die er wel degelijk zijn. De omzet is veel meer dan wat er op Wall Street werd verwacht (1,62 miljard). Het is ook 53 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van het vorige jaar, het kwartaal van die verdoemde beursgang. Verreweg het meeste van die omzet komt overigens uit de Verenigde Staten en Europa (75 procent). De nettowinst kwam uit op 333 miljoen dollar. Ook een record.
     
    Omzetten van Facebook per kwartaal (klik op afbeelding om te vergroten)
     
    Mond gesnoerd
    Hoewel vele gebruikers vorig jaar in koor riepen dat de lol van het 'Facebooken' er zo langzamerhand wel vanaf ging, blijkt dat bepaald niet uit de cijfers. Wereldwijd groeit het aantal gebruikers nog steeds met indrukwekkende percentages, vooral buiten de Verenigde Staten, Europa en Azië. Over het tweede kwartaal waren er dagelijks gemiddeld 699 miljoen mensen online met Facebook in de weer. Dat is bijna 27 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2012.
     
    Mobiel zijn de cijfers nog indrukwekkender. Dagelijks mobiel gebruik ging in vergelijking met het tweede kwartaal van vorig jaar met 60 procent omhoog. Maandelijks mobiel gebruik steeg in dezelfde periode met 50 procent.
     
    Hoewel de koers van het aandeel Facebook nog lang niet terug is op het niveau van de ipo (38 dollar), heeft het bedrijf op zijn minst zijn grootste criticasters de mond gesnoerd.
     
     
    Dagelijkse gebruikers Facebook (klik op afbeelding om te vergroten)
     
     
    Lees ook op Follow the Money: 'Facebook: World Online of Google?'

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Eric Smit

    Gevolgd door 1763 leden

    Mede-oprichter van FTM. Als voormalig professioneel squasher gewend om klappen te incasseren en uit te delen.

    Volg Eric Smit
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren